Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

19 October 2014

Mohd Shubhi  /  19.10.14  /    /  80 comments
Menarik juga bila saya terlihat berita berkenaan kempen 'Jom pegang anjing' yang dianjurkan oleh Syed Azmi Alhabshi. Kempen jom pegang anjing itu dibuat di Central Park, Bandar Utama.

Tentu penganjur mendapat kritikan dan juga sokongan dari berbagai pihak. Bagi yang bukan beragama Islam, tentu bukan menjadi satu masalah. Tapi bagi umat Islam di Malaysia, bab pegang anjing ini dah jadi macam satu fobia.
Jom pegang anjing ! apa pendapat anda ?


Apa yang menarik adalah kehadiran lebih daripada 1,000 orang yang datang mahu merasakan pengalaman pegang anjing. Ramai umat Islam yang selama ini takut dan tak pernah pegang anjing hadir untuk belai dan pegang salah satu haiwan yang di sebut dalam Al-Quran itu.

Tak boleh pegang anjing

Majoriti besar umat Islam di negara kita dah ditanam sejak kecil bahawa umat islam tak boleh pegang anjing. Malah kalau dikampung masa zaman kanak-kanak dulu, anjing yang masuk kampung akan jadi binatang buruan.

Bila ada seekor anjing yang tersesat masuk kampung, sudah pasti anjing itu akan berakhir dengan lolongan kenan pukul. Baik kanak-kanak maupun orang dewasa akan halau dan sakiti anjing tersebut.
Jom pegang anjing ! apa pendapat anda ?

Bertambah lagi jikalau anjing yang masuk itu berwarna hitam pekat keseluruhannya, akan teraniaya teruk dipukul. Kalau nasib tak baik mungkin kena pukl sampai mati. Anjing hitam dikaitkan dengan amalan ilmu hitam yang akan menyusahkan orang kampung.

Saya terdidik dengan pegangan tak boleh pegang anjing. Dalam kitab fikah mazhab Shafie, anjing dikategorikan sebagai salah satu daripada najis berat. Kalau tersentuh perlu disamak terlebih dahulu untuk pastikan anggota kita suci semula. Itulah ajaran yang disebarkan pada penganut agama Islam di negara kita.

Pengalaman pegang anjing

Bila saya pergi ke luar negara, saya belajar menyesuaikan diri dengan masalah pegang anjing ini. Belajar kerana terpaksa. Di negara Perancis tempat saya tinggal selama 5 tahun mempunyai bilangan anjing yang amat banyak.

Data menunjukkan jumlah bilangan anjing di negara Perancis itu melebihi jumlah bilangan penduduk di negara tersebut. Ertinya anjing lebih banyak daripada manusia di Perancis. Bayangkan kalau jumlah banyak sebegitu ketika kita berada di tempat awam.

Orang perancis suka bela anjing. Mereka akan bawa anjing berjalan seperti kawan akrab mereka. Malah mereka akan tunggu anjing buang najisnya dengan sabar dan penuh kasih sayang.

Bayangkan kalau ada orang yang takut tengok anjing lalu lari, tentu mereka akan terasa hati. Apatah lagi kalau anjing comel yang datang nak bermanja dengan kita disepak melambung 2 and half somersoults...?

Masalah pegang anjing haram

Bila anjing terlalu banyak, ia mendatangkan masalah yang besar pada saya. Satu kerana pefahaman bawah anjing itu najis berat. Kalau najis biasapun haram pergi ramas atau pegang, apa pulak najis berat. Tentulah lebih haram untuk pegang dan ramas atau belai.

Fobis pegang anjing berkisar terhadap masalah haram pegang najis atau main najis. Kalau nak dikatakan takut, apa sangat nak ditakutkan dengan anjing comel berbulu sebesar kucing tu. Jadi bukannya sebab takut saya lari dari anjing.

Kalau anjing besar sebesar anak kerbau adalah juga takutnya. Itupun sebab dia besar dan ganas. Orang boleh pegang anjingpun tak berani.

Satu lagi masalah adalah kesukaran nak cari tanah. Negara seperti Perancis tu lebih banyak simen di kawasan bandarnya berbanding tanah. Kesukaran nak cari tanah bakal mendatangkan masalah kalau nak samak jika terpegang anjing.

Jadi semua jadi serba tak kena. Hidup rasa terlalu sukar sangat setiap kali keluar pekan berjalan-jalan. Pergi ke rumah kawan yang ada anjing juga jadi sukar. Selisih dengan kawan-kawan yang sedang heret anjing juga sukar.

Kali pertama pegang anjing

Pada satu hari, saya sedang berjalan nak masuk sebuah pusat membeli belah di Bandar Montpellier. Dalam kesibukan orang ramai lalu lalang, tiba-tiba datang seekor anjing sebesar anak lembu ke arah saya.

Anjing itu jinak jadi tuannya melepaskan saja berjalan ke sana ke mari. Mungkin anjing itu tercium bau takut keluar dari badan saya lalu dia menerpa ke arah saya. Saya secara spontan menarik seorang mat perancis di sebelah saya dan menjadikan mat perancis malang itu sebagai perisai.

Saya heret dia sambil memegang bahunya dengan kuat ke sana kemari seperti pelindung untuk mengelak dari anjing itu datang menyentuh saya. Orang itu terkejut dan tuan punya anjing itu juga amat terkejut. Dan paling memalukan semua orang di sekeliling kawasan itu terkejut besar.
Penganjur

Pemilik anjing itu datang dan memegang anjingnya dan cuba meredakan keadaan saya. Dia kata tak perlu takut kerana anjing itu tidak ganas.

Nak diringkaskan cerita akhirnya, saya tenang semula. Saya hulurkan tangan pada anjing itu dan mula membelai lehernya sambil sebelah tangan lagi menepuk lembut pada badan anjing itu. Semuanya kembali tenang dan saya dengan selamba belah dari situ dalam keadaan malu dan berfikir panjang.

Mula tak kisah pegang anjing

Selepas itu saya mula merujuk hukum hakam berkenaan anjing dan berjumpa dengan berbagai pendapat yang lebih ringan terhadap masalah pegang anjing dan juga terhadap jilatan anjing dan lain-lain lagi.

Saya mula hilang masalah fobia dengan anjing ini. Kalau perlu saya akan pegang saja dan belai. Itupun hanya ketika di Perancis. Di Malaysia saya elakkan dari berbuat begitu sebab takut orang akan pandang semacam.

Tapi dalam keadaan biasa, saya selamba saja dengan anjing. Ketika berjogging di taman perumahan, anjing banyak berkeliaran, tapi saya tak kisah selagi mereka tidak ganas. Kalau dia serondol kaki sayapun, saya buat tak tau saja...

Pernahkah anda pegang anjing

Bagaimana pula pendapat anda dengan kempen jom pegang anjing yang dianjurkan oleh Syed Azmi Alhabshi tersebut.

Apakah anda juga biasa pegang anjing dan sengaja simpan perasaan tak kisah dengan amalan pegang anjing itu... berikan pendapat anda pada ruang komen di bawah atau kongsikan pengalaman anda pegang anjing. Terima kasih!

sumber gambar : The Rakyat Post dan The Malaysian Insider

18 October 2014

Mohd Shubhi  /  18.10.14  /    /  No comments
Ini satu lagi artikel tambah pendapatan yang sya buat khas untuk mereka yang nak belajar teknik lengkap berniaga di Facebook dengan video Mudahnya Berniaga di FB.

Kalau anda tak hingin tambah pendapatan dengan berniaga di Facebook, boleh abaikan artikel ini. Baca saja banyak lagi artikel lain yang menarik di blog ini untuk aktiviti santai anda.
Belajar teknik lengkap berniaga di Facebook

Saya tak buat perniagaan di facebook. Tapi saya ada gunakan Facebook untuk promosikan perniagaan saya. Ertinya saya gunakan Facebook sebagai satu daripada medium pemasaran perniagaan yang saya jalankan.

Mula Berniaga gunakan Facebook

Tak ada cara yang lebih mudah di zaman teknologi komunikasi canggih sekarang untuk memulakan perniagaan selain dari menggunakan kemudahan di Facebook. Kalau tak nak keluarkan satu senpun duit, anda masih boleh buka akaun di Facebook dengan percuma.

Bukan saja boleh buka akaun seara percuma, malah anda juga boleh buat promosi perniagaan secara percuma dengan Facebook. Kalau nak lebih berkesan, keluarkan duit sikit saja untuk buat iklan dan tingkatkan pemasaran anda menggunakan Facebook.

Pemasaran di Facebook amat murah dan berkesan

Kalau nak dibandingkan antara iklan dengan Facebook dengan medium tradisi sebelum ini, memang jauh lebih murah. Sedangkan keberkesanannya tersangatlah hebat. Anda boleh pilih saiz pasaran dengan menggunakan Facebook.

Ikut suka anda nak pilih kriteria pelanggan sasaran anda berdasarkan demografik yang disediakan oleh Facebook. Memang Facebook ini amat fokus dalam menentukan saiz pasaran anda. Nak pusatkan pemasaran di negeri tempat tinggal anda saja boleh, nak pusatkan pemasaran di seluruh Malaysia juga boleh.

Dapatkan teknik lengkap berniaga di Facebook

Berniaga di facebook walaupun mudah tetap perlukan teknik yang berkesan. Dan teknik lengkap berniaga di Facebook perlu dipelajari daripada mereka yang telah berjaya melakukannya.

Untuk memudahkan anda belajar bagaimana mulakan perniagaan di Facebook, anda boleh beli panduan dalam bentuk video. Ianya merupakan panduan lengkap yang serupa macam anda masuk sekolah akademi berniaga menggunakan Facebook.

Buka sikit-sikit bila ada masa sampai anda khatam dan jadi pakar berniaga di Facebook. Semua diajar agar anda rasa berbaloi dan akhirnya dapat tambah pendapatan untuk selesaikan masalah kos barang yang semua naik sekarang ini.

"Kalau berminat, dapatkan segera teknik lengkap berniaga di Facebook melalui video Mudahnya Berniaga di FB "

17 October 2014

Mohd Shubhi  /  17.10.14  /    /  No comments
Ini artikel promosi penggunaan Santan King. Santan King merupakan produk santan istimewa lazat berkhasiat keluaran bumiputera yang boleh didapati di seluruh rangkaian pasaraya Giant dan juga Giant Coldstorage seluruh Malaysia.

Anda boleh gunakan Santan King untuk membuat Bingka Ubi ini. Dapatkan di mana-mana pasaraya Giant dan Coldstorage berdekatan tempat anda tinggal. Santan King tersedia dalam bentuk santan cecair pekat sedia untuk digunakan.

Kalau kat kampung saya bingka ubi dipanggil dengan nama Bengkang Ubi. Bengkang ubi ni memang salah satu kuih kegemaran saya masa kecik-kecik dulu.
Resepi bingka ubi guna Santan King

Orang kampung masa tak ada kemampuan untuk beli oven satu masa dulu buat bengkang dengan menggunakan cara tradisi periuk kayu. Untuk kasi masak dengan sekata, mereka terpaksa panaskan bengkang ibu dari atas dan juga dari bawah. (sumber gambar)

Pemanasan dari atas dibuat dengan membakar sabut yang disusun atas penutup bengkang. Bara dari sabut itu dikipas sampai asap keluar berkepul-kepul memenuhi ruang rumah.

Rasa macam nak pengsan bila terpaksa menahan bau asap berkepul dalam rumah waktu itu dan biasanya semua orang akan lari keluar rumah sebab tak tahan duduk dalam asap.

Tapi itu semua kisah dulu-dulu. Sekarang tak ada lagi orang yang masak gunakan cara tradisi macam mak saya masak bingka ubi menggunakan dapur kayu dan sabut kelapa. Barangkali orang muda-muda sekarang tak pernah merasai bagaimana siksanya nak makan bingka ubi macam saya dulu.

Resepi Bingka Ubi dengan Santan King

Bahan-Bahan yang diperlukan untuk membuat bingka Ubi

  • 4 cawan ubi kayu yang telah diparut- toskan atas penapis santan selama 30 min utk buang airnya
  • 1 cawan ‪ Santan King
  • 2 biji telur
  • 1 cawan gula pasir - guna 3/4 cawan saja pun ok jugak
  • 4 sudu makan minyak jagung untuk dicampur dalam adunan
  • secubit garam 
  • sedikit pewarna kuning
  • 2 sudu makan minyak jagung untuk dileserkan pada loyang

Cara membuat bingka ubi dengan Santan King

  1. Panaskan oven 150 darjah Celcius selama 10 minit
  2. Campurkan semua bahan hingga sebati
  3. Tuangkan ke dalam loyang yang telah dileserkan dengan minyak jagung tadi
  4. Bakar adunan ini selama 1 jam atau hingga masak pada suhu 150 darjah Celcius
  5. Sejukan terlebih dahulu dan baru dipotong


Begitulah resepi yang boleh anda ikut untuk menyediakan makanan Bingka Ubi dengan menggunakan Santan King lazar berkhasiat. Tak perlu risau tentang penggunaan Santan kerana ianya bukanlah satu masalah untuk kesihatan anda. Asalkan tidak berlebihan dalam makan dan berhenti makan sebelum kenyang, anda akan ok saja... insyaallah!
Mohd Shubhi  /  17.10.14  /    /  1 comment
Apa rahsia lulus temuduga kerajaan
Walaupun ramai orang dah mula sejuk untuk menjadi pegawai kerajaan sekarang ini, tapi masih tetap ada sebilangan besar rakyat Malaysia yang meletakkan sasaran kerjaya di dalam sektor kerajaan.

Untuk golongan ini, sudah tentu Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan amat berharga untuk mereka.

Masa kecik-kecik dulu kerja kerajaan memang satu kerjaya yang berada di tahap yang paling tinggi berbanding semua kerja lain.

Kerjaya sebagai kerani sekolah rendah sahaja sudah cukup untuk dijadikan modal besar pinang anak dara orang.

Anak muda lelaki yang kerja kerajaan mempunyai saham yang amat tinggi. Mereka menjadi kegilaan para ibu bapa untuk dijodohkan dengan anak-anak dara mereka. Kalau pegawai kerajaan bersaing pinang anak orang dengan seorang jurutera swasta, sudah tentu pegawai kerajaan yang akan memang.

"Dapatkan Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan jika anda ada cita-cita nak jadi pegawai kerajaan!"

Berebut lulus temuduga kerajaan

Maka tidak hairanlah berpusu-pusu orang kita terutamanya berebut untuk mengisi kekosongan di jabatan kerajaan jika ditawarkan. Mereka akan berusaha untuk pastikan lulus temuduga kerajaan dengan harapan dapat jadi pegawai kerajaan.

Tapi masa dulu untuk dapatkan Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan bukanlah sesuatu yang mudah. Ilmu dan sebaran maklumat adalah satu perkara yang rare masa zaman tak ada internet dulu. Hanya mereka yang bernasib baik saja yang mungkin dapat tahu rahsia lulus temuduga kerajaan.

Kalau kat kampung tu ada pegawai kerajaan, itu merupakan lubuk untuk dapatkan rahsia lulus temuduga kerajaan. Tambahan lagi kalau pegawai kerajaan tersebut merupakan saudara mara, lebih mudahlah untuk korek rahsia.

Tetapi mungkin rahsia yang paling besar adalah ikatan perhubungan adik beradik. Itu saja sudah jadi satu kelebihan untuk lulus temuduga kerajaan. Kalau saudara mara jadi pegawai besar dalam sesuatu jabatan yang ada kerja kosong, saudara maranya akan dapat tahu terlebih dahulu dan punyai peluang yang tinggi.

Ini rahsia lulus temuduga kerajaan

Tapi zaman ini zaman sebaran maklumat paling hebat dalam sejarah. Semua orang boleh sebarkan ilmu dan semua orang boleh kutip ilmu. Asalkan ada wang anda boleh belajar apa saja ilmu yang anda mahu.

Malah ilmu yang percumapun banyak boleh diperolehi melalui media internet yang amat hebat sekarang ini. Cumanya kalau ilmu free itu kadang kala ianya tidak lengkap sangat. Bolehlah kalau sekadar mahu dapatkan perkara asas.

Kat sini saya nak kongsikan satu panduan Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Tapi ianya berbayar sebab semua rahsia lulus tersebut dikongsikan secara lengkap. Anda tak perlu risau tak ada kabel besar untuk pastikan kerja kerajaan yang dikejar berada di tangan.

Kalau anda ada duit sikit dan jenis mereka yang masih percaya kerja kerajaan punya prospek kerjaya yang tinggi untuk anda, maka rahsia lulus temuduga kerajaan ini sudah tentu amat berharga untuk anda. Jangan tunggu dan jangan kemut jika itu sasaran anda.

Realiti kerja kerajaan sekarang

Tapi sekarang ini saya rasa kerja kerajaan memang nampaknya lebih baik berbanding kerja swasta. Kerja swasta dah tak maca dulu lagi.

Dari segi ganjaran kewangan, rasanya ada banyak kerja kerajaan yang jauh lebih bagus berbanding kerja swasta. Dari segi cabaran kerja juga nampaknya kerja kerajaan labih baik berbanding kerjaya di sektor swasta.

Kerja di sektor swasta amat mencabar sekarang. Anda akan kena perah sampai kering kontang. Tak kena sikit dalam kerja anda ada potensi untuk kena cari kerjaya lain. Sedangkan kerja kerajaan sekali masuk amat sukar untuk kena buang.

Jadi tak hairanlah kalau anda mengidam nak kerja dalam sektor kerajaan. Tak hairanlah kalau anda mungkin salah seorang dari mereka yang memerlukan Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Boleh beli dah khatam sampai habis...

16 October 2014

Mohd Shubhi  /  16.10.14  /    /  No comments
Lumrah orang yang berniaga tentu nak untung. Kalau berniaga tapi tak pernah fikirkan pasal keuntungan, lebih baik tak payah berniaga. Bila untung baru boleh gunakan duit itu untuk menaikkan taraf hidup dan juga besarkan perniagaan.
"Peniaga kecil nak maju perlu guna Sistem Perakaunan DKS yang murah dan mudah!"
Tapi dalam ramai-ramai usahawan yang jalankan perniagaan, masih ada ramai juga yang tak berapa fokus terhadap usaha untuk tingkatkan keuntungan perniagaan mereka. Asal dah ada untung, mereka dah selesa dan terus nganga daripada berusaha meningkatkannya lagi.

Guna sistem akaun untuk tingkat untung
Ini amat ketara apabila mereka berniaga tanpa menagmbil berat perihal sistem perakaunan. Bukannya payahpun nak jaga akaun, kita hanya perlu catitkan semua perjalanan wang keluar dan masuk. Dan perlu simpan semua bukti pembayaran dan juga bukti penerimaan wang.

Maknanya perlu ada dua aktiviti kat sini:

  1. Cari log book untuk catitkan perjalanan wang keluar dan masuk
  2. Cari file untuk masukkan semua dokumen dengan tersusun ikut jenis dan waktu seperti minggu, bulan dan tahun.


Permudah buat akaun guna komputer 


Bila dah ada tabiat catit kesemua itu, peniaga akan pasti lebih peka dengan perjalanan duit yang keluar dan masuk. Dengan buat catitan saja perniagaan akan menjadi lebih baik daripada biasa.

Tapi ada sikit masalah. Jika kesemuanya dibuat secara manual dengan mencatitikan dalam buku akaun, agak sukar untuk kira jumlah campur tolak dengan transaksi yang banyak.

Tapi jangan risau! sebab itu kita yang berniaga ni perlu peka juga dengan perkembangan teknologi. Kita yang berniaga ni perlu celik dengan perkembangan kemajuan.

Dalam bab kira mengira ni, tak ada yang lebih popular selain daripada penggunaan komputer. Dan dalam penggunaan komputer pula tak ada yang lebih membantu selain daripada kemahiran menggunakan sistem Excel.

Jadi cara paling mudah adalah ubah saja amalan mencatitikan perjalanan wang keluar dan masuk dari menggunakan buku kepada menggunakan komputer. Alah! komputer dah murah sangat sekarang.

Bukannya macam dulu, semua orang mampu dapatkannya. Tak payah cari yang mahal-mahal sekadar nak buat kerja.

Beli sistem perakaunan pakai excel

Kalau tak pandai buat setting yang menarik dan sesuai untuk aktiviti catit akaun menggunakan axcel sheet, anda boleh dapatkan terus Sistem Perakaunan DKS yang murah jauh berbanding kesemua sistem canggih lain.

Ada banyak manfaatnya jika anda catitkan kesemua perjalanan perniagaan dengan baik. Paling penting adalah untuk membuat analisa setiap kali tutup minggu dan tutup bulan. Kita boleh tengok banyak perkaraseperti,

  • berapa duit keluar
  • barang apa laing banyak makan duit
  • siapa paling banyak dapat duit dari kita
  • barang apa paling laku
  • siapa paling banyak beli dari kita
  • barang apa paling tak laku
  • dan lain-lain lagi

Jadi jangan kemut duit untuk majukan perniagaan. Guna sistem akaun untuk tingkat untung banyak lagi segera dapatkan Sistem Perakaunan DKS

15 October 2014

Mohd Shubhi  /  15.10.14  /    /  2 comments
Bagi orang bandar terutamanya, serangga merupakan makhluk yang tidak digemari. Sebab itu keperluan terhadap perkhidmatan kawalan serangga perosak atau Pest Control mendapat permintaan yang tinggi di kawasan bandar.

Bagi orang kampung macam saya pula, tiada apa-apa masalah sangat terhadap serangga. Saya boleh tidur walaupun ada lipas merayap atas badan. Saya tak kisah sangat jika tikus berlari berulang alik atas bumbung rumah atau atas siling.
Projek jadikan serangga makanan enak

Cuma kalau lipas besar yang dipanggil Lipas Amerika yang merayap, saya akan libas, tapi bukan sebab takut. Lipas Amerika biasanya suka tinggal membiak di tempat najis yang membuatkan baunya sebijik macam taik orang.

Orang kampung tak berapa kisah sangat dengan serangga atau makhluk perosak. Kaalau anai-anai naik makan struktur rumah, mereka akan sapu dengan minyak enjin terbuang pada semua struktur kayu di rumah.

Anai-anai yang terkena minyak melekat pada badan akan mati. Anai-anai ini adalah makhluk yang amat bersih. Salah satu daripada aktiviti mereka adalah membersihkan diri antara satu sama lain. Kebersihan adalah asas untuk mereka terus hidup. Jika badan mereka tidak bersih lalu diserang fungus, anai-anai akan mati.

Cara biasa atasi masalah serangga perosak

Orang kampung ada cara mereka yang tersendiri. Lagipun di kawasan perkampungan, sistem peredaran alam sekitar atau sistem ekologi masih tidak pecah sebagaimana di bandar.

Kebanyakan urusan kawalan serangga dilakukan ole alam sekitar itu sendiri. Itu merupakan sunnatullah alam yang mempunyai sistem lengkap saling imbang mengimbangi. Ada banyak makhluk yang kerjanya makan serangga pesosak seperti anai-anai. Ini mengawal pembiakan anai-anai itu sendiri.

Ada serangga angkut-angkut yang kerjanya mengawal pembiakan lipas. Ada kucing, ular, helang dan sebagainya yang kerja mereka mengawal pembiakan tikus. Semua binatang, semua makhluk ada tugasan masing-masing yang membuatkan muka bumi seimbang.

Perkhidmatan pest control

Bila manusia mengosongkan segala tumbuhan hijau dan menggantikannya dengan bangunan batu dan bata, sistem ekologi kawalan alam mula menjadi rosak dan berubah.

Paling ketara sekali boleh kita lihat dengan pembiakan tikus-tikus yang hebat sebesar kucing. Malah ada banyak tikus yang lebih besar daripada kucing. Anai-anai bermaharajalela apabila semua predator yang makan anai-anai atau kelkatu tidak wujud atau musnah di kawasan bandar.

Guna racun kawal serangga perosak

Bila semuanya rosak, maka manusia menggunakan bahan kimia untuk mengawal pembiakan serangga dan makhluk perosa ini. Proses kawalan dilakukan dengan cara membunuh mereka menggunakan bahan kimia.

Maka berlaku lagi kerosakan baru pula. Timbul lagi berbagai kesan akibat daripada rantaian racun dalam bahan kimai yang bertukar tempat. Ada racun yang kesannya tidak putus-putus. Jika serangga mati termakan racun itu, maka burung yang makan serangga tersebut akan turut mati kerana kesan racunnya masih ada.

Kucing yang makan burung yang makan serangga itu juga akan mati, kerana masih ada rantaian racun tersebut. Begitu juga jika racun yang digunakan dalam pertanian. Jika pokok menyerap bahan racun itu, manusia yang makan sayur itu juga akan mendapat kesan racun di dalam badan mereka.

Bila manusia sedar semua itu, maka banyaklah racun yang dulunya mereka sanjung hebat diharamkan dari pasaran. Mereka buat pula racun lain. Mereka buat racun biologi, racun berasaskan tumbuhan dan macam-macam lagi.

Kesan jangka panjangnya masih belum dapat dipastikan lagi. Tapi salah satu kesan paling hebat adalah matinya jutaan lebah sebagaimana yang berlaku di eropah dan amerika.

Makan serangga perosak

Bila masalah serangga perosak tak dapat diselesaikan dengan berkesan dan baik dengan penggunaan racun, maka manusia terpaksa menggunakan sistem alam untuk mengawal pembiakan serangga dan makhluk perosak.

Sistem alam berkisar daripada rantaian makhluk yang menjadi makhluk lain sebagai sumber makanan. Bila serangga dah tak ada makhluk lain yang dapat memakannya, maka nampaknya manusia terpaksa mengambil tugasan tersebut.

Projek makan serangga sebagai salah satu daripada sumber makanan untuk menusia sedang giat dijalankan. Malah ada kumpulan tukang masak yang berusaha untuk mencipta berbagai ramuan dan menu daripada serangga dan makhluk perosak.

Dengan kajian dan ciptaan menu serangga dan makhluk perosak agar ianya lazat dan berkhasiat, maka aktiviti makan serangga diharap menjadi kegilaan manusia di bandar. Bila manusia dah belasah semua serangga dan makhluk perosak, mungkin akan berlaku kawalan pembiakan secara tersusun pula...?

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan aktiviti menjadikan serangga sebagai sumber makanan lazat, anda boleh baca satu artikel yang menarik di sini.

Apakah anda rasa jika manusia jadikan serangga dan makhluk perosak abakal menyelesaikan masalah serangan serangga di kawasan bandar?... berikan pendapat anda!

13 October 2014

Mohd Shubhi  /  13.10.14  /    /  3 comments
Sebelum baca lebih lanjut, saya nak beritahu terlebih dulu bahawa ini adalah artikel iklan untuk perkenalkan e-book panduan main saham yang menguntungkan.
Panduan main saham yang menguntungkan

Jika anda sedang mencari sebuah buku panduan lengkap macam mana nak main saham dengan kekerapan untung jauh lebih banyak daripada rugi, maka anda perlu teruskan membaca sedikit lagi artikel ini.

"Buat anda yang nak panduan main saham yang menguntungkan boleh pergi beli kat link ini>>Panduan Jual Beli Saham "

Panduan main saham ni untuk siapa?

Buku ini bukan untuk mereka yang langsung tak ada asas main saham. Bukan juga untuk mereka yang baru nak berjinak-jinak dalam dunia saham. Kalau baru nak belajar tentang apa itu saham, kena cari buku asas saham lain.

Panduan ini lebih sesuai untuk anda yang dah ada akaun dalam perniagaan saham dan dah biasa. Cumanya anda mungkin dah hampir nak putus asa sebab asyik terkena saja dan pahitnya mengatasi manis.

Mungkin dengan perkongsian penulis yang banyak mengkaji dan mengamalkan serta merumuskan satu formula yang mujarab, dapat membantu anda melakukan perkara yang sama. Mungkin prestasi pelaburan sahan anda selepas mendapatkan buku tersebut akan berubah.

Main saham itu sama macam melabur

Kalau anda ada duit tapi tak tahu nak buat apa, anda boleh gunakan duit itu untuk berniaga. Tapi memandangkan anda tak ada idea dan kemahiran berniaga, tentu agak sukar untuk berniaga... tak gitu?

Tapi bila ada kawan yang ada idea berniaga tapi dia tak ada modal. Atau dia ada idea berniaga tapi modalnya pula tak cukup. Dia datang ajak anda berkongsi atau laburkan duit pada idea perniagaannya, tentu anda seronok kerana ada peluang berniaga... bukan?

Lalu anda letakkan duit pada perniagaan kawan tersebut sebab anda kenal kawan itu dan yakin dengan idea perniagaannya. Jika semuanya ok, anda mungkin dapat pulangan 100% dalam tempoh 3 tahun. Atau mungkin lebih tinggi lagi.

Tapi kalau semua itu tak ada, anda tak ada kawan dan seumpamanya. Anda masih boleh buat perkara sama dengan melabur pada syarikat yang patuh syariah atau pada syarikat yang tidak ada unsur meragukan.

Lebih kurang samalah jugak dengan pelaburan anda pada sahabat tadi tu... cumanya perlu ada kemahiran yang lebih banyak dan tak boleh main hentam saja. Oklah! selamat beli dan baca ebook Panduan Jual Beli Saham

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search