Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

30 October 2014

Mohd Shubhi  /  30.10.14  /    /  3 comments
Sebelum anda baca artikel ini, saya nak beritahu terlebih dahulu ini adalah artikel iklan promosi untuk golongan yang sedang menghadapi masalah rambut gugur.
Atasi Masalah rambut gugur dengan Provillus CPA

Oleh itu kalau anda ada masalah rambut gugur anda mungkin berminat dengan artikel ini. Kalau rambut anda masih lebat, dan mula terasa ada banyak helai terlekat pada sikat setiap kali sikat rambut, anda juga mungkin berminat untuk baca lebih lanjut.

"Jika anda ada masalah rambut gugur dan mahu atasi masalah itu dan mahu lebatkan semula rambut, boleh cuba tawaran ini>>>Provillus CPA"

Apa berlaku jika rambut gugur

Ya! apa yang akan berlaku jika rambut anda asyik gugur saja? jawapannya seudah tentu anda akan jadi botak.

Setiap kali anda usap kepala dan tengok tapak tangan akan ada saya beberapa helai rambut melakat pada tapak tangan... itu amat merisaukan bagi mereka yang masih hensem dan kuat mengorat. Apatah lagi jika anda belum kahwin.

Atau mungkin anda dah kahwin tapi masih mengamcam dan ada keizinan dari yang pertama untuk tambah satu atau dua lagi ikut suka anda asalkan anda ada banyak duit dan lunaskan semua keperluan dalam dan luar.

Golongan begitu tentu inginkan rambut mereka masih terpacak kuat atas kepala. Masalah rambut gugur tentu jadi satu fobia pada jiwa mereka. Apakah anda salah seorang daripada mereka?

Pengalaman rambut gugur saya

Saya mula perasan mengalamai masalah rambut gugur ketika beradai diluar negara. Masa itu umur masih muda, baru dalam lingkungan 20-han sahaja. Bila saya sikat rambut akan banyak helaian rambut melekat pada sikat.

Bila usap kepala bersepah rambut melekat pada tapak tangan. Masa itu mula rasa risau takut cepat jadi botak. Kalau botak rupa tak hensem. Kalau rupa tak hensem tak ada wanita yang ingin tengok. Bila tak ada perempuan mahu, alamat susah nak kahwin... macam-macam lagi perasaan pelik muncul.

Akhirnya saya buat satu langkah mudah. Oleh kerana hang nak luruh sangat, aku terus botakkan kepala. Tak ada lagi apa-apa yang nak luruh. Maka itulah pendekatan saya ambil sejak itu. Saya akan asyim botakkan kepala biar nipis rapat tinggal kulit kepala.

Jadi sampai sekarang saya tak ada lagi masalah rambut gugur. Sebab tak sempat gugur saya dah pergi cukur. Saya dah boleh terus sekarang... tiada rambut tiada gugur. Mudah!

Guna Provillus CPA untuk masalah rambut gugur

Mungkin cara atau pendekatan saya yang terus botakkan kepala tidak digemari oleh sesetengah orang. Mereka takut untuk botakkan kepala. Yalah! kalau suka botak apa nak risau rambut gugur Kan!.

Kalau nak atasi masalah rambut gugur dan nak lebatkan semula rambut anda elok lihat tawaran ini. Manalah tahu masalah anda akan dapat diatasi dengan baik dan anda jadi hensem semula. Klik pada pautan ini>>>Provillus CPA
Mohd Shubhi  /  30.10.14  /  ,   /  3 comments
Biar betul!!! kalau gaji anda banyak lebih dari RM5,000, anda tak layak untuk dapat kemudahan bantuan kerajaan melalui subsidi minyak. Anda cuma boleh isi maksimum 200 liter sahaja sebulan dengan harga subsidi. lebih dari itu kena ikut harga pasaran semasa.

Kalau anda kaya lagi. Pendaptan anda melebihi RM10,000, anda sudah tak layak mendapat apa-apa subsidi. Anda hanya layak beli minyak dengan harga pasaran dunia.
Gaji bawah RM5000 saja layak beli minyak subsidi - Apa pendapat anda?

Kerajaan namakan konsep ini sebagai proses rasionalisasi harga minyak. Rasionalisasi subsidi minyak 3 peringkat. Peringkay orang miskin kurang dari RM5 ribu, peringkat kurang miskin antara RM5 ribu ke RM10 ribu dan peringkat tak miskin melebihi RM10 ribu.

Golongan pertengahan perlu disiksa 

Jika anda kaya, anda kena bayar cukai, anda kena bayar lebih dari orang ramai dan berbagai lagi hukuman. Disebabkan anda belajar bagus, ada akai sikit dan dapat bayaran lebih sikit, anda akan hilang daripada apa saja kemudahan yang diberikan oleh kerajaan.

Ya! anda dihukum kerana siapa suruh anda kaya. Kerajaan akan berikan apa saja hukuman supaya anda jatuh rendah semula menjadi orang miskin, sama taraf dengan orang miskin. Sedangkan anda sebenarnya yang berpendapatan RM10 ribu tu bukanlah kaya...hanya pertengahan saja.

Tinggal di bandar dengan gaji RM10 ribu itu bukanlah satu kebanggaan. Kalau anda ada anak 7, isteri pula tak kerja, ibu bapa masih ada di kampung dan anda kena sara mereka semua... RM10 ribu itu ciput saja. Jadi anda sebenarnya hanya layak naik motosikal kapchai!.

Perlu berusaha agar gaji kurang dari RM5 ribu

Untuk mudahkan hidup, anda perlu pastikan gaji anda tidak lebih dari RM5 ribu. Itu saja jalan yang lebih mudah dan selamat.

Bayangkan kalau jagi anda adalah RM5,300. Apa tak ke naya kalau macam tu. Anda secara automatik hilang privilege subsidi petrol tanpa limit. Terhegeh-hegeh kampoi sampailah jagi naik jadi RM10,100 pulak... lagi parah sebab semua subsidi ditarik balik.

Oleh itu, sekali lagi cadangan yang sesuai adalah terus jangan beli petrol. Untuk tidak beli petrol, anda hanya perlu jual kesemua kenderaan bermotor yang ada dan gunakan saja basikal. Kalau keluarga nak jalan jauh, naik bas atau sewa teksi atau naik kereta api.

Tiada subsidi jika gaji lebih RM5 ribu - pendapat anda?

Apa yang saya tulis di atas iItu adalah peringkat ekstrim negatif kalau tidak setuju dengan sistem tiga peringkat yang akan kerajaan perkenalkan pada bulan jun ini. Mungkin ada yang positif, tapi saya langsung tak nampak apa dia.. mungkin anda nampak?

Kalau nak hilangkan beban kerajaan bayar subsidi, elok buka terus semua harga dengan ikut pasaran semasa. Senang cerita dan semua terpaksa sesuaikan diri tanpa ada segolongan kena siksa dan segolongan lagi sentiasa dibantu sampai bila-bila.

Itu belum lagi cakap bab bagaimana nak laksanakan program tersebut. Nak daftar kat mana, nak pakai kad apa? hilang privacy diri sebab kena umum pada semua orang berapa kedudukan gaji anda, nak rompak orang cukup sekadar tunggu orang datang isi minyak, boleh tahu kedudukan kewangan dia....

Terlalu banyak masalah dengan cadangan yang tergesa-gesa dan tidak dikaji dengan mendalam rasanya... entahlah.. berikan pula pendapat anda!

29 October 2014

Mohd Shubhi  /  29.10.14  /    /  15 comments
Persatuan pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengutarakan masalah tepung gandum yang mengandungi bahan Benzoil Peroksida untuk memutihkan tepung gandum. Bahan tersebut dikatakan boleh menyebabkan penyakit kronik.

PPIM juga mengatakan berkemungkinan tepung gandum yang diperkayakan mungkin ditambah dengan bahan yang mengandungi babi. Bahan tambahan bagi memperkayakan kandungan tepung gandum adalah Vitamin B1.
Isu tepung gandum penyebab penyakit kronik - Apa kata Kementerian Kesihatan

Untuk menambah Vitamin B1 yang bersumberkan bijirin, harganya adalah mahal. Ini akan meningkatkan kos pengeluaran. Jadi untuk jimatkan kos, bahan bersumberkan babi boleh digunakan kerana ianya adalah jauh lebih murah.

Tak pasti dengan kenyataan PPIM berkenaan isu Vitamin B1 bersumberkan babi, tapi bagi menjawab isu bahan peluntur yang boleh menyebabkan penyakit kronik, Kementerian Kesihatan Malaysia telah membuat kenyataan akhbar bagi merungkai masalah tersebut.

Kenyataan akhbar Kementerian Kesihatan Malaysia

Berikut adalah kenyataan Kementerian Kesihatan Malaysia bagi menjawab dakwaan Persatan Pengguna Malaysia terhadap isu penggunaan bahan peluntur dalam tepung gandum.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil maklum laporan akhbar Berita Harian bertarikh 27 Oktober 2014 mengenai dakwaan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bahawa penggunaan benzoil peroksida dalam tepung gandum boleh menyebabkan penyakit kronik. 

Benzoil peroksida adalah kondisioner makanan di bawah aditif makanan yang dibenarkan dalam Peraturan-Peraturan Makanan 1985 (PPM 1985). Ia dibenarkan di dalam tepung pada tahap tidak melebihi 50 mg/kg. 

Dalam hal ini, benzoil peroksida telah dinilai dan disahkan selamat untuk digunakan dalam makanan dalam jumlah tertentu oleh badan penilai antarabangsa iaitu Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA). 

Justeru, Codex Alimentarius Commission (CAC), iaitu badan antarabangsa yang ditubuhkan di bawah Joint FAO/WHO Food Standards Programme telah membenarkan penggunaan benzoil peroksida dalam tepung gandum pada kadar tidak melebihi 75 mg/kg. 

Di samping itu, penambahan benzoil peroksida dalam tepung gandum juga dibenarkan di negara Singapura, Jepun, dan Amerika Syarikat manakala Australia New Zealand Food Standards Code membenarkan ianya digunakan dalam semua makanan. 

KKM sentiasa memantau perkembangan isu-isu semasa serta bukti-bukti sains terkini berhubung keselamatan makanan. 

KKM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi melindungi kesihatan pengguna sekiranya terdapat bukti-bukti saintifik terkini daripada badan-badan antarabangsa seperti Codex dan JECFA yang membuktikan mana-mana bahan dalam makanan adalah berbahaya kepada kesihatan.

Ini termasuk mengkaji semula apa-apa peraturan makanan sediada di bawah PPM 1985. Walau bagaimanapun, bukti-bukti saintifik terkini tidak menyokong dakwaan bahawa benzoil peroksida adalah berbahaya kepada kesihatan.

Walau apapun, KKM sentiasa peka dan prihatin terhadap perkara-perkara yang boleh mengancam keselamatan pengguna.

Sekiranya pengguna merasa ragu-ragu dengan status keselamatan sesuatu makanan yang terdapat di pasaran tempatan, pengguna boleh memaklumkan KKM melalui Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) atau Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) terdekat atau melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM)

DATUK DR. NOOR HISHAM BIN ABDULLAH
KETUA PENGARAH KESIHATAN KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
28 Oktober 2014

28 October 2014

Mohd Shubhi  /  28.10.14  /    /  17 comments
Ada dua senario dalam filem. Satu adengan Aaron Aziz peluk Maya Karin dan satu lagi adengan Aaron Aziz peluk anjing kesayangannya.

Agak-agaknya mana satu adengan yang akan dipotong oleh pihak bertanggung jawab dalam menapis adengan filem di negara kita?

Ya! menarik soalan di atas. Itu adalah soalan dari orang filem, Aziz M Osman yang dikongsikan dalam akaun twitternya.

Mungkin itu adalah lanjutan daripada peristiwa kekecohan seluruh negara apabila kempen jom pegang anjing dianjurkan.

Orang filem sudah tentu akan lebih peka dalam dunia perfilemannya. Dia melihat sudut yang orang biasa macam kita tak dapat lihat.

Sudut adengan-adengan filem yang dipotong apabila ada sesuatu yang dianggap tidak boleh dipaparkan kepada orang ramai.

Komen Dr Asri terhadap soalan di atas

Berikut pula adalah komen Dr Asri terhadap persoalan yang dikemukakan oleh Aziz M Osman,

"Pada zaman ini ramai orang mampu berfikir maka akhirnya orang ramai akan terasa siapakah yang benar-benar berbicara kerana agama ataupun kehendak tertentu. Soalan karyawan seni ini satu tamparan betapa ramai orang berfikir tentang hipocrasy dalam beragama.

Nasib baik tiada yang bertanya pula "dalam Mazhab Syafie tidak boleh bersalaman lelaki dan perempuan bukan mahram tetapi saban hari dilakukan oleh para pemimpin di serata peringkat dan agamawan rasmi tidak menimbulkan isu Mazhab Syafie pun.

Bahkan ada yang kata 'ada pendapat lain yang kata boleh'. Jadi, Mazhab Syafie itu sendiri dipilih menurut kehendak orang-orang rasmi. Alangkah indah jika pemikiran kita luas seluas Islam dan umat itu sendiri!"

Nampak jelas, Dr Asri pula bangkitkan isu amalan bersalaman antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Bukan saja jadi amalan biasa kebanyakan penganut agama Islam di negara kita, malah amat biasa sekali diamalkan oleh para pemimpin negara tanpa segan silu.

Peluk anjing vs peluk anak dara orang

Mari kita lihat persoalan umum yang ada kaitan dengan diri kita sendiri sebagai orang awam. Mana satu yang anda lihat lebih ketara berlaku didepan anda.

Jika anda lihat seorang gadis memakain tudung memeluk anjing dengan mesra di dalam komplek membeli belah bagaimana reaksi anda?. Sudah tentu akan kecoh juga jadinya. Orang akan pandang dengan sinis. Kalau ada yang sempat rakamkan, ia akan jadi viral, apa lagi yang memakai tudung itu orang yang terkenal.

Bagaimana pula reaksi anda bila anak jantan orang lain peluk anak perempuan orang lain di komplek membeli belah, anda lihatnya di depan mata. Nak kata suami isteri mungkin bukan sebab nampak muda mentah remaja masih sekolah. Apa yang anda buat... biar saja, tak ada apa-apa...?

Melenting kerana apa...?

Bila difikirkan kesemua senario di atas, kita mungkin akan sedar ada sedikit pening kepala dalam masyarakat kita. Bukan semua, tapi ada segelintir yang ada masalah sedikit dengan memilih keutamaan mana yang lebih utama.

Dalam bab yang diutarakan oleh Aziz M Osman, umum dah biasa sangat melihat adengan lelaki memeluk perempuan dalam cerita filem. Dari zaman filem hitam putih sampai sekarang filem 3d, adengan itu nampaknya tak pernah berkurangan, malah makin panas.

Dalam filem bukan setakat pegang. Malah mereka sampai berpelukan. Dari atas kerusi sampai atas katil. Dari berpakain jeans ketat sampai berpakaian kain satin lembut. Mereka peluk dengan intim... menghayati jalan cerita.

Agaknya mana satu yang lebih berat? antara peluk anjing dengan peluk anak dara orang. Mana satu yang mesti kita kecohkan, antara peluk anjing dengan pemimpin bersalaman dengan bukan muhram.

Mana satu mesti kena potong, antara Aaron Aziz peluk Maya Karin atau adengan Aaron Aziz peluk anjing kesayangannya.... anda rasa mana satu yang akan dipotong?, kenapa? berikan komen anda di bawah...

26 October 2014

Mohd Shubhi  /  26.10.14  /    /  16 comments
Artikel berkenaan aktiviti lain yang dianjurkan oleh Syed Azmi selain dari Jom sentuh anjing nampaknya mendapat perhatian ramai pembaca dalam blog ini.

Komen sahaja masuk beratus komen. Ada komen yang kesat dan ada komen yang amat membina. Ada tiga jenis pendapat kalau nak kita rumuskan berdasarkan pendapat yang para pembaca berikan.

  1. Kumpulan yang berfahaman tradisional yang berpegang teguh dengan satu aliran Mazhab Fiqah iaitu Mazhab Shafie'
  2. Kumpulan yang sederhana berpegang pada Mazhab tetap tetapi bersikap terbuka dalam menerima pembaharuan.
  3. Kumpulan yang liberal yang hanya merujuk pada Al-Quran (ada juga yang menolak hadith) dan berlandaskan akal logik maklumat semasa.
Semakin terpelajar makin hilang ikatan bermazhab, apa pendapat anda?

Sebagaimana kata seorang pengomen, nampaknya memang ramai yang berfikiran terbuka atau liberal, sudah muncul di negara kita, atau sekurang-kurangnya di ruang cyber ini. 

Mereka mahukan Islam dan mendapat banyak maklumat berkenaannya daripada aktiviti pembacaan. Baca buku atau melayari internet dan menuntut dari Google.

Semakin terpelajar semakin ringan ikatan bermazhab

Dalam satu kajian yang dilakukan di Kanada, mereka cuba memahami hubungkit antara jumlah tahun orang ramai mendalami pendidikan dengan ikatan keagamaan. Cuba baca laporannya di sini.

Kajian itu mendapati bahawa semakin lama seseorang itu belajar di dalam dunia pedidikan dan persekolahan, semakin menurun ikatan mereka terhadap pegangan beragama.

Sistem pendidikan di Kanada yang berasaskan sekular membuatkan ikatan keagamaan semakin longgar berlaku kepada penduduknya. Semakin mereka terdedah kepada pendidikan sekular samada sains,ekonomi atau sastera, ikatan agama menjadi pudar.

Berkemungkinan itu semua berlaku akibat konsep pendidikan sekular lebih berpaksikan realiti terhadap kewujudan yang dapat difahami oleh deria. Hasilnya kepercayaan pada perkara ghaib semakin pudar dan kurang mendapat perhatian.

Muda mudi Malaysia semakin menghayati Islam

Dalam konteks negara kita ikatan keagamaan sebenarnya semakin meningkat. Ini berdasarkan kajian yang dibuat terhadap golongan muda beberapa tahun lepas yang menyaksikan tuntutan kepada penghayatan agama Islam meningkat naik di kalangan muda mudi.

Kaum muda mudi mahukan Islam sebagai asas pengurusan dan pentadbiran negara kita. Bila ditanya apakah rujukan perlembagaan untuk undang-undang yang patut dilihat, mereka lebih cenderung untuk hanya merujuk pada Al-Quran.

Dari pada sikap muda mudi yang terus mahu merujuk Al-Quran dalam urusan pentadbiran dan undang-undang, boleh nampak sikap simplistik mereka dalam membuat keputusan. Mereka seperti terlupa proses untuk perlaksanaan apa yang disampaikan dalam Al-Quran terhadap kehidupan masyarakat.

Logik timbulnya fahaman bermazhab

Bukan semudah itu sebenarnya. Buka Al-Quran, baca dan laksanakan dalam pentadbiran serta pemerintahan. Ia mesti dikembangkan, dirancangkan, didokumentasikan, diperincikan, dan lain-lain lagi sehingga ianya mencapai maksud sebenar yang diperntahkan dalam Al-Quran.

Oleh kerana para pemikir dan ilmuan Islam faham bahawa proses melaksanakan Al-Quran dalam kehidupan yang serba kompleks sekarang ini, maka muncullah para Mujtahid untuk mengambil tanggung jawab berat itu.

Dalam mencari proses perlaksanaan tersebut dan cuba memahami Al-Quran, maka para ilmuan tadi terpaksa merujuk sebanyak mungkin sumber yang ada samada Hadith, sejarah, pendapat para sahabat dan dalam masa yang sama pertimbangkan suasana semasa. Dan akhirnya muncullah berbagai pendapat atau aliran atau Mazhab.

Kaitan Quran, anjing dan bermazhab

Bukan mudah untuk menterjemahkan ajaran Al-Quran di dalam kehidupan. Ia bukan dengan sikap simplistik yang ada pada kebanyakan manusia.

Kita lihat saja dalam bab anjing. Kenapa timbulnya perbahasan bab anjing adalah disebabkan adanya penekanan terhadap bersuci kepada orang-orang yang beriman. Makanan yang halal lagi baik, mensucikan diri dan sebagainya.

Apakah kita akan ambil mudah makna suci begitu saja? tentu timbul tandatanya apabila ada sejarah yang meriwayatkan Nabi menyusuh sahabat membuat basuhan istimewa terhadap bekas makanan yang dijilat anjing. Dah ada kaitan makanan dan bab kebersihan dan kesucian di situ.

Malah banyak lagi maklumat istimewa terhadap bab anjing dan kaitannya dengan kesucian samada dari segi sejarah mahupun di dalam Al-Quran itu sendiri. Bagaimana harus kita buat keputusan?

Rentetan dari segala maklumat itu menimbulkan seribu satu macam alternatif bagi menghasilkan rumusan. Tak hairanlah pendapatnya bercabang dan menjadi aliran mazhab.

Kita boleh lihat air liur anjing, kita boleh lihat anjing itu sendiri, kita boleh lihat bekas makanan, kita boleh lihat pula kaitan buruan daripada anjing terlatih, kita boleh lihat pemuda ashabulkahfi tidur bersama anjing dan akan berlanjutan panjang yang memerlukan kajian mendalam.

Simplistik tak bawa kemana

Kenapa ia jadi panjang? kerana ia melibatkan bab air liur dan bekas makanan dan hasrat mencari makna suci dan menyucikan diri. Kalau bab tahi anjing tentu lebih mudah sebab umum mengetahui tak ada taik yang suci.

Bayangkan disiplin ilmu yang diperlukan hanya untuk merungkai permasalah anjing sahaja dan kaitannya dengan bab suci dan menyucikan diri. Apatah lagi dengan urusan lain yang terlalu banyak dalam kita menjalani kehidupan.

Boleh bersikap simplistik. Tapi dalam bab berak saja kita tak ambil simple. Kalau berak itu simple kenapa tak teruskan berak atas batang kelapa yang terentang atas sungai. Tak perlulah buat jamban dan sebagainya... tentu tak boleh kerana desakan naluri manusia itu sendiri tidak dapat ditahan dari mencari kesempurnaan.

Patah balik tolak fahaman bermazhab

Apa yang berlaku pada golongan muda mudi atau kumpulan terpelajar yang liberal sekarang ini seperti mahu memulakan semula proses perkembangan ilmu Islam yang disampaikan oleh Al-Quran.

Memang ada keperluan dalam urusan tersebut memandangkan perkembangan semasa yang banyak berbeza berbanding zaman terdahulu. Tetapi rujukan kepada hasil kerja para ulama terdahulu sudah tentu tidak boleh ditinggalkan begitu saja.

Kurang bijak jika hasil kerja mereka diketepikan kerana ia hanya membuatkan kerja menjadi lebih rumit dan panjang. Lagipun urusan merangka perlaksanaan berdasarkan Al-Quran itu terhadap kehidupan masyarakat dan pemerintahan bukan boleh dibuat ikut suka oleh semua orang.

Terpelajar dan cenderung tolak aliran bermazhab

Berbalik pada kajian yang dijalankan oleh Kanada, kita tak dapat samakan dengan apa yang berlaku di negara kita. Umat Islam masih terus digarapkan pendidikan agama walaupun dalam sekolah.

Jadi perkembangan pelajaran masyarakat tidak berasingan samada pendidikan sekular mahupun pendidikan keagamaan. Namun begitu dapat dilihat juga kesannya terhadap golongan terpelajar dalam fahaman beragama mereka.

Mungkin ikatan keagamaan masih kukuh, cumanya simpangan yang diambil adalah lebih liberal dalam memegang fahaman. Sebab itu terjadilah ikatan bermazhab semakin longgar dan masing-masing rasa mereka sendiri boleh menghuraikan maksud yang mahu disampaikan dalam Al-Quran.

Apa pendapat anda dalam hal bermazhab ini? apakah anda termasuk dalam kumpulan yang terpelajar dan merasakan ikatan bermazhab anda semakin longgar semakin lama anda menambah ilmu terutamanya dalam pendidikan sekular?.

Sila berikan pendapat anda dalam masalah bermazhab ini dan kongsikan kaitan pendidikan anda dengan kecenderungan bermazhab.

25 October 2014

Mohd Shubhi  /  25.10.14  /    /  12 comments
Pernah dengar nama Agoda tak? atau pernahkah anda gunakan Agoda untuk merancang penginapan anda kalau bercuti?.

Kalau tak pernah, boleh cuba pergi ke Agoda - Discounts for 526,834 Hotels Worldwide dan rasai sendiri bagaimana website tersebut boleh membantu anda.

Agoda membantu anda membuat tempahan penginapan diseluruh pelusuk dunia. Agoda bantu anda untuk buat tempahan tak kira samada nak tiggal di Hotel, Resort, Villa, Apartment atau apa-apa saja yang anda suka.
Rancang penginapan anda dengan Agoda dan elak kesilapan ini !
Klik di sini untuk tempahan

Kalau anda bukan jenis yang ke luar negara dan hanya gemar melancong atau berurusan di dalam negara sahaja, boleh gunakan Agoda juga. Sebut saja penginapan di negeri mana yang anda mahu, Agoda akan bantu anda buat tempahan.

Rancang penginapan untuk perjalanan anda dengan dapatkan diskaun di sini>>> Agoda - Discounts for 526,834 Hotels Worldwide

Pengalaman rancang penginapan guna Agoda

Saya ada pengalaman menggunakan Agoda untuk merancang penginapan saya. Ketika itu kononnya nak buat surprise pada keluarga untuk bermalam di Fraser Hill.

Macam biasa saya akan google terlebih dulu dengan menaip penginapan menarik di Fraser Hill. Bila dah baca beberapa maklumat daripada blog dan juga website yang ada, saya lalu buat keputusan nak menginap dan gunakan Agoda untuk tempahan.

Oleh kerana mungkin masa itu musim cuti, saya tempah dan buat pembayaran online. Saya risau takut tak ada penginapan kat atas Fraser Hill tu, maklumlah musim cuti. Bila semuanya beres, saya senyum syok tak sabar nak bagi tau keluarga.

Terpaksa batal tempahan penginapan

Kemudiannya saya umumkan pada keluarga berkenaan tempahan penginapan yang telah dibuat di Fraser Hill. Macam yang diduga, semua orang seronok. Yeeeii! begitulah riuhnya suara anak-anak.

Bila? tanya orang rumah. Saya beritahu sekian dan sekian waktunya dan haribulannya. Alamak! masa tu tak cuti. Memang ada cuti tapi hari Selasa dan tak boleh ponteng pada hari Isnin sebab anak-anak ada peperiksaan.

Alahai! terpaksa batalkan tempahan sedangkan bayaran dah dibuat. Nak buat camna, takkan nak ponteng peperiksaan. Jadi saya masuk balik Agoda dan buat pembatalan. Mudah dan tak ada masalah untuk buat pembatalan.

Tapi mereka terpaksa memotong RM50 sebab charge servis termpahan yang dah dipotong samada saya batalkan atau teruskan dengan tempahan penginapan tersebut. Sebabnya mungkin saya gunakan Kad Kredit. Saya senyum paksa... tak apalah. Jadikan itu pengajaran.

Elak tempah penginapan sebelum benar-benar pasti

Jadi itulah pengajarannya. Kalau nak berjalan atau bercuti dan nak tempah penginapan, memang mudah gunakan Agoda.

Tapi pastikan anda benar-benar pasti dengan tarikh, lokasi dan semuanya terlebih dulu sebelum sahkan tempahan anda. Kalau tidak anda akan rugi sedikit jika tempahan penginapan terpaksa di batalkan.

Bagi yang nak bercuti nanti, boleh buat tempahan penginapan sekarang. Lagi awal lagi bagus sebab tak berebut dengan orang lain. Gunakan Agoda dengan klik di sini>>>Agoda - Discounts for 526,834 Hotels Worldwide

23 October 2014

Mohd Shubhi  /  23.10.14  /    /  278 comments
Saya terbaca paparan di FB berkenaan penganjur kempen Jom Pegang Anjing, Syed Azmi. Beliau merupakan seorang aktivis kemasyarakatan yang muda dan banyak melakukan berbagai aktiviti kemasyarakatan.

Mungkin ramai orang yang kecam Syed Azmi dengan berbagai kata-kata kesat, tapi mungkin juga dalam ramai-ramai yang kecam itu, hanya giat mengecam orang saja tanpa ada apa-apa aktiviti lain.


Bukan bermaksud nak bela sesiapa kat sini, cuma nak peringatkan diri agar berfikir terlebih dahulu sebelum memberikan komen dan cemuhan. Nak tegurpun biarlah berpada. Jangan kita jadi kaum yang suka berlebih-lebihan dan mencemuh menegur atau membalas.

Baca posting daripada Aminuddin Ab Kadir di bawah. Beliau berkongsikan maklumat apa yang dia tahu berkenaan Syed Azmi.

Syed Azmi anjur banyak aktiviti

"I Want To Touch A Heart"

Kepada Yang Berkenaan,

Saya menulis posting ini bukan untuk menyokong atau menentang sesiapa atau apa apa saja. Tetapi saya mewakili diri saya untuk memberi sumbangan pemikiran kepada masyarakat. Ianya adalah berkenaan dengan penganjuran acara “I Want To Touch A Dog”.

Penganjurnya, Syed Azmi yang juga saya kenali secara peribadi, bukan baru dalam kerja-kerja berbentuk “community service”. Beliau sangat terkehadapan dlm kerja-kerja sebegini dan telah melakukan banyak acara-acara yang memberi pelbagai manfaat kepada pelbagai golongan masyarakat.


Seorang yang peka dan kreatif dalam isu-isu sosial. Disini saya ingin paparkan sebahagian kerja-kerja “community service” beliau selama ini untuk tatapan anda. 

Apa tujuan saya? anda tanyalah diri anda sendiri. Saya ingin tampilkan corak pemikiran kita semua yang memang gemar dgn isu-isu sensasi (lebih2 lagi kononnya menyangkut dgn elemen agama) daripada isu-isu kemasyarakatan yang tidak glamer dan terpencil. 


Di bawah ini adalah di antara sebahagian acara-acara “community service” yang pernah beliau sertai bersama rakan-rakan beliau selama ini.

  1. Free Market (Pembahagian barangan secara percuma kepada golongan kurang mampu dan kurang bernasib baik)
  2. Street Solat bersama warga miskin kota (gelandangan) 
  3. Sumbangan barangan / makanan kepada golongan warga miskin kota (gelandangan)
  4. Ramadhan Box
  5. Kursus Pengurusan Jenazah
  6. Kursus Penyembelihan Ayam
  7. Sukan Rakyat
  8. Lawatan Ke rumah Orang tua-tua (membantu kerja membersih dan memberi makan)
  9. Kutipan Pakaian Untuk Syria
  10. Kutipan makanan untuk mangsa banjir Kuantan
  11. Food for Sahur untuk penjaga pesakit di hospital
  12. Kutipan Alat tulis untuk sekolah anak orang asli di Cameron Highland
  13. Suspended Meal (Free meal for the poor)
  14. Kempen Zebra Crossing
  15. Picnic in The Park for kanak-kanak yang menghidap kanser
  16. Project Make It Right (Give Up your seats to the pregnant ladies in commuter)
Ini adalah sebahagian drp kerja amal beliau sebelum ini. Tetapi hanya satu program “memegang anjing” yang bukanlah isu besar pun, beliau telah diserang dari pelbagai arah. 

Kenapa ini harus terjadi? Ini berkait dengan kefahaman bagaimana masyarakat menilai kebaikan dan falsafah perhubungan di antara makhluk. Saya percaya dengan niat tulus dan “track record” Syed Azmi, tujuan penganjuran acara ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah bersifat “community service” atau perkhidmatan masyarakat.

Bukankah ini suatu yang dituntut dalam semua peradaban manusia yang menjunjung nilai-nilai baik?

Kenapa sekian banyak perkhidmatan baik yang telah beliau lakukan tidak diambil sebagai suatu mercu tanda bahawa beliau telah membuktikan bahawa beliau ialah seorang pencinta kemanusiaan yang tulus dalam membantu sesama manusia.

Kenapa tiba-tiba wujud suara-suara yang tidak pernah mengenali beliau ingin melontarkan tuduhan-tuduhan berbentuk prejudis yang meloyakan. Ini bukan suatu piawaian yang mahu kita kekalkan dalam masyarakat.

Jadi, saya berharap agar kita semua lebih matang dalam menilai seseorang atau sesuatu isu. Prejudis tidak membawa anda kemana mana. Kematangan akan melengkapkan kitaran hidup yang lebih bermakna.

Apa pendapat anda ?

Setelah membaca perkongsian di atas, apa agaknya pendapat anda terhadap Syed Azmi? apakah anda bersetuju bahawa masyarakat (sebahagian) telah bertindak keterlaluan dalam mengkritik anak muda itu.

Atau anda bersetuju bahawa walau apapun sumbangan Syed Azmi sebelum ini, walau apapun aktivitinya sebelum ini, dia mesti di kecam kerana telah merosakkan lebih dari 1,000 umat Islam yang pergi pegang anjing dalam program anjurannya.

Sila berikan komen anda di bawah. Sekali pagi diingatkan untuk komen secara berhemah walaupun anda sedang marah. Jadikan ini satu latihan tenangkan jiwa dan kawal emosi kerana kita bukannya berperang atau bertumbuk, hanya mencerna akal... jangan lupa berikan nama supaya komen-komen dapat dibezakan.
Back to Top

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search