Jom kongsi pendapat anda.
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

27 November 2014

Mohd Shubhi  /  27.11.14  /    /  3 comments
Seorang petugas kebersihan, Pencuci yang bekerja di Tabah Foundation (lembaga dakwah milik Habib Ali Zaenal Abidin Al Jufri di Dubai, UEA) berasa hairan..

Masalahnya adalah, setiap pagi dia melihat tandas-tandas yang ada di pejabat Tabah selalu bersih tanpa diketahui siapa yang membersihkannya.

Lalu dia berfikir,

''Siapa eh yang bersihkan toilet sebersih ni, tak silap aku, belum lagi aku bersihkannya?''

Hingga akhirnya di suatu malam, dia pulang lebih lambat dari biasanya, lalu dia berkeliling di pejabat Tabah.

Sudah tidak ada orang lagi di pejabat itu, tiba-tiba dia mendengar suara dari arah tandas.

Lalu dia mendekat, dia melihat ada seseorang yang sedang membersihkan lantai tandas, dan betapa terkejutnya dia setelah dia mengetahui bahwa ''pembersih tandas'' itu adalah Boss Besar Tabah Foundation.

''Haah.. Habib Ali Al jufri.. ?'

Satu pertanyaannya buat kita, kenapa eh?, apa yang membuatkan Habib Ali bersihkan tandas pejabatnya sendiri ?

Bukankah masih ada perkara lain yang lebih bermanfaat untuk dibuat seperti berdakwah,membaca kitab, dan lain-lain lagi?

Jawabannya mungkin adalah perkara ini yang pernah di lakukan oleh salah seorang gurunya, Al Imam as Syaikh Mutawalli As Sya'rowi (ulama besar mesir di zamannya).

Saat itu pemandunya Syeikh Mutawwali as sya'rawi, tak sengaja melihat Syeikh Sya'rawi, membersihkan tandas-tandas di masjid.

Lalu si pemandu itu bertanya: ''Syaikh, kenapa syeikh bersihkan tandas-tandas ni.?'

Lalu jawab Syeikh Mutawwali as Sya'rawi: ''Tadi, ketika aku melihat orang-orang menangis kerana mendengar ceramahku, aku merasa ada sifat sombong dan ujub di dalam hatiku. Sekarang aku ingin menghinakan diriku (agar aku tak lupa siapa diriku yang hina ini) ''

Kata Al Imam Al Ghazali, semakin tinggi ilmu seseorang, semakin dekat dia kepada Allah, maka akan semakin besar pula sifat tawadhu' dan rendah dirinya.

Mereka para auliya' adalah contoh dari orang-orang yang benar-benar merendah diri kerana Allah, mereka adalah orang-orang yang selalu mementingkan kebersihan ''hati'', tak ada dengki, tak ada benci,dan tak ada iri hati.

Sumber

26 November 2014

Mohd Shubhi  /  26.11.14  /    /  No comments
Bagaimana rasa kerkhemah dalam hutan di musim hujan
Ya! anda mungkin nak tahu bagaimana rasanya berkhemah di dalam hutan ketika musim hujan. Kalau nak tahu... rasanya adalah tersiksa dan kesejukan.

Itulah pengalaman kanak-kanak remaja yang turut serta dalam kem motivasi remaja anjuran kelab rekreasi Puchong Intan. Kem motivasi itu diadakan di Chongkak Park & Resort, Hulu Langat, Selangor selama dua hari satu malam.

Seramai lebih kurang 60 peserta terdiri daripada kanak-kanak dan remaja antara umut 10 hingga 16 tahun, lelaki dan perempuan turut sama dalam kem motivasi yang penuh mencabar itu. Sepatutnya kem motivasi menyeronokkan, tapi kali ini ia lebih kepada cabaran yang agak mengerikan.

Berkhemah di musim hujan

Biasanya saya tak akan pergi mana-mana rancangan yang kawan-kawan ajak untuk masuk hutan dalam musim hujan. Tak sanggup dengan dugaan sebegitu dan tak banyak aktiviti boleh dilakukan dalam hutan ketika musim hujan.





Entah kenapa kali ini saya ikut serta. Malah bawa semua satu keluarga sekali. Mungkin sebab desakan anak-anak yang amat teruja ingin ikut serta.

Mereka nak rasa cabaran kerkhemah dalam hutan. Kebetulan ianya anjuran kelab rekreasi puchong yang dah ada pengalaman menganjurkan ke seumpamanya sebelum ini.

Jadi sebelum dua hero bersaudara itu terpaksa terbaring dalam rumah sebab kena masuk jawi musim cuti sekolah kali ini, saya bawa mereka semua sertai kem motivasi tersebut. Rasanya berbaloi dan banyak yang boleh dipelajari selepas ini jika nak anjurkan kem dalam hutan ketika musim hujan.

Lari sewa chalet selamat dari hujan

Oleh kerana saya bawa anak kecil seorang maka bila datang hujan pada hari pertama masuk hutan itu, saya mula ligat berfikir untuk selesaikan masalah jika berlaku hujan lebat di waktu malam nanti.

Rupanya ada chalet atas bukit itu yang sewanya hanyalah RM100 untuk satu malam. Chalet itu hanya ada dua katil single, kipas angin dan bilik air. Tak ada tv tak ada pendingin hawa dan tak ada pancuran air panas.

Nasib baik masih ada kosong. Ada 6 buah chalet kat atas tu dan habis kesemuanya disewa oleh ramai keluarga berbangsa Cina. Mereka siap buat khemah dalam chalet dan buat BBQ di depan chalet masing-masing.














Tak nak tulis panjang-panjang pengalaman berkhemah dalam hutan musim hujan ini sebab telah diselamatkan oleh chalet kayu yang saya sewa. Lagipun artikel ini sekadar nak kongsikan gambar yang sempat dirakam sepanjang program tersebut untuk tatapan mereka yang turut sama terlibat dalam program.

Yang paling best sepanjang program kerkhemah kali ini adalah kesempurnaan persediaan makan dan minum. Terima kasih pada geng tukang masak yang begitu tinggi komitmen mereka sediakan makanan untuk semua peserta. Makanan yang disediakan amat bermutu tinggi dan sedap dimakan.

25 November 2014

Mohd Shubhi  /  25.11.14  /    /  1 comment
Sebelum ini saya ada tulis bagaimana 6 kilang roti di Pulau Pinang diarahkan tutup selagi aktiviti pemulihan kebersihan tidak dilakukan dengan sempurna. 13 lagi kilang diberikan denda kerana gagal dalam amalan kebersihan mereka. Boleh baca ceritanya di sini.
Video ini bakal buat anda tak makan roti dari Kilang di P Pinang !

Kali ini mari kita lihat rakaman video ketika pegawai kesihatan melakukan serbuan pemeriksaan di salah sebuah kilang yang gagal amalan kebersihan mereka. Anda boleh lihat bagaimana lipas menjadi kawan baik kilang tersebut.

Dalam rakaman juga anda boleh lihat bagaimana bersepahnya najis tikus di merata tempat dalam kilang itu yang menunjukkan bahawa pemilik kilang tidak memperdulikan kebersihan.

Pemilik kilang juga nampaknya macam tak perduli kesan penyakit merbahaya yang mungkin terkena pada pengguna yang makan roti keluaran kilangnya. Keadaan pekerja yang tidak peka pada kebersihan dan etika kerja juga amat menyedihkan.




Elok makan roti buatan sendiri saja

Mungkin para peminat roti perlu fikirkan bagaimana nak buat sendiri roti mereka sekarang. Dah ada banyak peralatan untuk buat roti sendiri di rumah yang boleh kita dapatkan dari pusat membeli belah.

Cuma perlu ada duit lebih sedikitlah kalau nak beli semua peralatan tersebut. Mahu makan ribu-ribu juga kos belanjanya. Tapi ambil sikap sebagai satu pelaburan. Manalah tahu kalau-kalau dah pandai buat roti sendiri dari berbagai jenis, boleh dipasarkan pula di sekitar penempatan tempat anda tinggal.

Bagaimana pula dengan kedai bakery

Biasanya saya banyak membeli roti yang berbagai jenis daripada bakery yang ada banyak di sekitar Lembah Kelang ini. Ada satu rangkaian bakery yang sering saya singgah setiap kali lalu di depan kedainya.

Ada juga beberapa bakery di Subang Jaya yang menjadi kegemaran saya untuk memborong berbagai jenis roti yang semuanya amat sedap dan lazat belaka. Masuk ke dalam kedainya saja dah cukup membuatkan selera saya naik. Sebab itu akan terlajak untuk beli banyak.

Lagipun anak-anak memang tersangat suka makan semua jenis roti yang ada di jual di dalam bakery tersebut. Terutamanya berbagai jenis kek yang dipamerkan. Tapi saya tak lah layan sangat untuk beli kek tu sebab harganya jauh lebih mahal dan bukanlah baik sangat dari segi kenyang dan zatnya.

Jika dilihat dari mata kasar, mereka menyediakan semua roti yang dipamerkan di dalam bakery tersebut dari dalam kedai itu juga. Mereka masak dan buat pembungkusan dalam kedai yang sama. Cuma saya tak pasti samada penyediaan doh juga dilakukan di situ. Nanti saya nak pergi check kalau ada masa.

21 November 2014

Mohd Shubhi  /  21.11.14  /    /  12 comments
Apalah malangnya para pengusaha kilang roti di Pulau Pinang ini. Bukannya sedikit gagal pemeriksaan kebersihan dan kesihatan mengejut baru-baru ini.

Sebelum ini saya terbaca kilang roti yang selalu saya beli roti benggali dari jenama Patchee diarahkan tutup buat sementara waktu sehingga pembersihan dan pemulihan kejijikan kilang mereka dilakukan.
Kilang roti pengotor, 6 kena tutup, 13 kena denda !

Hari ini saya baca satu lagi kilang roti di Kepala Batas pula di arahkan ditutup sebab bersepah taik tikus dan tidak menjaga standard kebersihan yang sepatutnya.

Bukan itu saja, malah rupa-rupanya ada sebanyak 6 kilang roti telah di arahkan ditutup sampai mereka buat pembersihan dan pulihkan masalah tikus, lipas dan serangga kotor lain lagi.

Selain daripada 6 kilang roti di arahkan tutup, 13 buah lagi kilang roti dikenakan denda berjumlah sebanyak RM32,500 atas kesalahan pengotor yang tidak sepatutnya berlaku dalam premis pembuatan makanan untuk orang ramai.

Mana nak cari kilang roti bersih

Saya sebenarnya amat suka beli roti benggali dari kedai Patchee. Tak pernah lepas setiap kali balik kampung, saya akan borong berbuku-buku roti benggali dari kedai Patchee ini. Tapi nampaknya kedai jual roti saja ok, kilang mereka penuh dengan kejijikan.

Menurut berita, ketika lawatan pemeriksaan kejutan dilaksanakan oleh pihak berkusa kesihatan, taik tikus bersepah. Lalat menghurung doh roti tu, ulat taik lalatpun ada kat dalam kilang tu. Taik lipas jangan nak cakaplah... wekkk!.

Dah berapa tan roti benggali depa aku makan.. rasa nak termuntah lah pulak.

Tapi susah juga nak lupakan roti benggali nih. Kalau balik penang memang nak kena beli. Ada orang yang boleh beritahu saya kat mana adanya sebuah kilang roti yang ada buat dan jual roti benggali yang keadaan kebersihan dan kesuciannya boleh dijamin hahal?

Kalau ada di kalangan yang baca blog ni ada tahu kilang roti bersih tu, cubalah kongsikan kat sini sikit. 6 kilang roti di pulau pinang dah bungkus, 13 lagi kilang tak boleh diharapkan juga, tolong bawak mai satu kilang roti Melayu pulak.. ada ka? fardu kifayah ni oooi! tak kan tak ada kot?

19 November 2014

Mohd Shubhi  /  19.11.14  /    /  2 comments
Program TnG rebate 20% lebuhraya Plus banyak mendorong saya menggunakan jalan bertol hampir di semua lebuhraya bertol di negara kita. Biasanya kalau bergerak atas urusan perniagaan, saya tak akan lepaskan kemudahan dan keselesaan penggunaan lebuhraya bertol.

Itu istimewanya orang yang berniaga. Apa saja kos yang terpaksa dikeluarkan dalam setiap urusan bisnes, perlu dioptimumkan untuk kepentingan perniagaan. Dalam masa yang sama dapat mengurangkan kos pembayaran cukai.
Kecewa program TnG rebate 20% lebuhraya Plus berakhir

Apabila lebuhraya PLUS tawarkan rebate 20% pada pengguna lebihraya bertol yang melebihi 80 kali transaksi dalam tempoh sebulan, orang berniaga macam saya dapat 3 kali untung. Jimat kos cukai, jimat masa, kerja cekap dan seterusnya dapat lagi rebate untuk terus gunakan kemudahan lebuhraya.

Pergi tuntut rebate 20% lebuhraya Plus

Tadi pagi saya luangkan masa ke pusat TnG untuk semak kalau-kalau ada rebate untuk bulan-bulan yang lalu. Memang nak top up wang TnG pada kad yang ada. Biasanya kalau setakat nak top up lebih mudah pergi saja pada pintu masuk tol lebuhraya, tapi kalau nak dapatkan rebate kena ke pejabat terpilih lebuhraya.

Program TnG rebate 20% lebuhraya PLUS dan berakhir

Bila tanya kerani kat pejabat tu, baru tahu rupanya program tersebut dah ditamatkan sejak bulan Julai 2014 yang lalu. Alangkah kecewanya!.

Biasanya bila tuntut rebate tu akan dapat dalam lingkungan RM100 tolak campur. Jadi rasa ada sedikit keseronokan setiap kali dapat top up free dan boleh digunakan untuk berjalan lebih jauh dan kerap lagi.

Terpaksalah keluarkan duit untuk top up sendiri tanpa ada tambahan dari program TnG rebate 20% lebuhraya Plus. Apa nak buat, itu hak mereka untuk berikan apa saja keistimewaan pada pengguna dan tidak ada paksaan boleh dilakukan.

Program swasta lebuhraya PLUS

Kemudahan lebuhraya yang biasanya adalah inisiatif kerajaan untuk rakyatnya telah diserapkan ke Pasaran Bebas. Mungkin ada hujah tersendiri bila bekas PM kita Tun Mahathir merangka program menswastakan hampir semua keperluan infrastuktur di negara kita satu masa dulu.

Apa yang pastinya, program penswastakan banyak urusan pembinaan dan penyediaan infrastruktur di negara kita telah berjaya melahirkan ramai golongan korporat yang tersangat kaya jauh meninggalkan hampir kesemua orang kaya lain di negara kita khasnya orang Melayu.

Salah satu janji yang amat mengiurkan rakyat Malaysia adalah untuk mengkerajaankan hak milik lebuhraya PLUS. Jika itu dapat direalisasikan, maka akan lebih meriahlah urusan perniagaan negara kita dan sekali gus dapat menjimatkan banyak kos perniagaan.

Bila kos perniagaan dapat dijimatkan, sudah tentu banyak kos dapat dipotong dan rakyat akan mendapat manfaatnya. Kos inflasi akan turut sama diseimbangkan dalam satu tempoh yang tertentu. Mungkin negara akan lebih aman dan stabil dan rungutan rakyat akan lebih berkurangan.

Itulah luahan kecewa apabila dapat tahu program TnG rebate 20% lebuhraya Plus telah berakhir. Apa pandangan anda? ada komen?

18 November 2014

Mohd Shubhi  /  18.11.14  /    /  14 comments
Sejak semalam kisah suami lebih berselera dengan janda ini dikongsi dalam muka buku. Saya terbaca pengakuan kisah benar seorang suami yang curang ini apabila kisah tersebut dikomen oleh Wardina Saffiyah yang merasa amat jengkel dengan sikap suami curang itu.

Hari ini saya lihat kisah yang sama berlegar lagi di ruang muka buku saya. Kali ini seorang ilmuan terkenal iaitu seorang ustaz dan dalam masa yang sama seorang Dr falsafah, Ustaz Dr Zaharuddin Abdul Rahman memberikan komen versi dirinya pulak.
Kisah suami lebih berselera dengan janda jadi tumpuan

Persamaan antara Ustaz Dr. Zaharuddin dengan Wardina Safiyyah adalah kedua-duanya hanya melihat kesalahan pihak lelaki. Kalau Wardina Safiyyah merasa jengkel, maka Dr Zaharuddin pula melabelkan lelaki itu sebagai 'Sex Animal'.

Bagi Dr Zaharuddin, sex animal adalah satu spesis yang amat merbahaya kewujudannya di dalam masyarakat. Sex animal wujud apabila spesis itu sentiasa mengharapkan kaum wanita agar sentiasa mempunyai body yang mantap untuk menjadi bahan bahaman mereka. Baca kisah itu di sini.

Kesukaran isteri kekalkan selera suami

Memang betul, kata Dr Zaharuddin bahawa adalah sesuatu yang mustahil untuk semua wanita sentiasa mempunyai badan yang mengiurkan sepanjang hidup. Badan kita ada peringkat kematangannya. Bentuk badan akan berubah-ubah berdasarkan peningkatan usia.

Walau bagaimanapun, perlu diakui bahawa dalam peringkat umur biasa antara 20-an sehingga ke usia 40-an, semua wanita mampu menjaga kesihatan dan kekalkan bentuk tubuh badan mereka. Bersenam dan jaga makan adalah salah satu dari caranya.

Malah kita boleh lihat ramai kaum nenek kita di kampung maintain bentuk tubuh badan mereka sehingga di mamah usia. Mungkin Ustaz Zaharuddin jarang melihat kaum nenek di kampung ketika dia kanak-kanak dulu agaknya.

Walau apapun, sehebat manapun seorang isteri dimiliki oleh para suami, dari segi kepuasan seks sudah pasti tak akan pernah puas. Bukan saja dari segi seks, malah kalau kereta mewah sekalipun, sebaik saja seorang lelaki memiliki kereta idamannya, dia sudah mula kelam kabut nak miliki kereta lain pulak.

Kalau tak percaya cuba lihat bagaimana para artis bergetah bertukar ganti dari satu suami ke satu suami. Dalam pada mereka bertukar ganti itupun jika ditanya pada para lelaki miang dan separa miang, masih berduyun-duyun lelaki yang tetap mengidamkan artis bergetah tersebut. Memang tepat kata orang bahawa...
" Indah itu hanya sebelum dimiliki..."

Hikmah dibolehkan poligami untuk suami berselera kuat

Kita perlu lihat segala kepincangan yang berlaku dalam ertikata kemudahan yang telah disediakan oleh agama. Banyak masalah timbul dalam bab perkahwinan dan sikap suka makan luar samada pada orang Islam maupun bukan Islam.

Tapi masih ramai masyarakat terutamanya kaum wanita mahu menafikan kemudahan berpoligami yang dibenarkan oleh agama. Bila suami ada hasrat nak kahwin lebih, maka badan para isteri mula bertukat menjadi harimau belang berjalur.

Mereka bersedia terkam dan sanggup buat apa saja untuk menafikan hasrat atau permintaan suami. Sedangkan kalau para isteri tenang dan bertindak menjadi jurunasihat dan penyelesai masalah pada suami yang berselera itu adalah lebih baik.

Boleh bincangkan dan sama-sama cari jalan kenal pasti masalah sebenar suami dan selesaikan dengan cara yang paling baik. Ini tidak... terus minta cerai dan mencabar suaminya untuk buat pilihan. Macamlah suami yang tengah angau itu akan buat pilihan yang betul !.

Kenapa suami baham janda dengan cara zina

Isu yang berlaku pada suami curang yang lebih berselera pada janda itu adalah isu sikap ketahanan si suami menahan diri daripada melakukan dosa. Memang tak boleh disalahkan pada si isteri yang dilihat suami sudah tidak mengancam.

Isu isteri yang tidak menjaga dirinya agar sentiasa mengancam ketahan suami pula adalah satu lagi isu lain. Itu adalah pilihan isteri samada nak jaga badan atau tidak. Kalau jaga dan diniatkan untuk kepuasan suaminya maka ganjarannya sudah tentu adalah terlalu besar dan kembali pada si isteri itu juga. Terpulanglah pada isteri samada nak buat atau tidak.

Kalau buat ganjarannya amat besar, maka faham-faham sajalah kalau tidak dilakukan apa pula akibatnya. Kalau dah tahu dan dah tekad buat pilihan, maka apa saja akibatnya kena terima dan bersabar sajalah.

Si suami bersalah kerana dia tewas sedangkan ada pilihan untuk tidak berzina, kenapa tak kahwin?. Bukan dia bersalah kerana ada selera seks tinggi pada janda lalu di kecam sebagai 'sex animal'. Ingat! kalau lelaki tak ada selera seks tinggi akan luputlah zuriat anak Adam atas muka bumi ini. Yang pentingnya, salurkan selera seks itu pada jalan yang dibenarkan.

Pendapat anda pada suami lebih berselera dengan janda

Kalau nak goreng cerita panas ini memang tak akan habis. Kita masih belum sentuh watak serta peranan janda yang menjadi pilihan suami tadi. Saya lihat ramai juga kaum lelaki yang berbicara dalam isu ini persis seorang lelaki macho pilihan wanita. Mereka berbicara dalam keadaan tidak mendapat ujian, senanglah nak cakap.

Samada anda macho atau tidak, isu ini bukanlah satu perkara yang terasing dalam dunia kita sekarang ini. Ianya berlaku dan bukanlah satu kes terpencil. Malah dah jadi satu penyakit merebak yang kesnya mungkin ebih tinggi daripada kes demam denggi di negara kita.

Ahad sudah saja saya terbaca kisah pengakuan isteri yang membaham suami orang. Dan suami orang yang dibahamnya pula adalah suami kepada kawan karibnya. Malah dia mengaku telah banyak kali membiarkan dirinya dibaham oleh ramai lagi lelaki lain sedangkan dia ada suami. Dan sekarang dia sedar dan nak bertaubat.. dia sedang pening sekarang.

Apakah kes sebegitu pula akibat daripada suaminya yang tidak pandai menjaga badan...? Apa pendapat anda dalam isu ini. Cuba berikan komen sedikit aka kisah suami lebih berselera dengan janda ini. TK

17 November 2014

Mohd Shubhi  /  17.11.14  /    /  No comments
Kedai mamak dikenali dengan menu atau konsep perniagaan?
Sebelum ini saya ada buat perkongsian senarai makanan pilihan rakyat Malaysia yang telah naik harga sejak lima tahun lepas. Ada 10 senarai makanan kesemuanya yang telh diberikan peratusan kenaikan harganya.

Senarai yang diberikan itu adalah berdasarkan meni yang biasa kita makan jika pergi makan diluar. Kalau kita masak sendiri di rumah, mungkin menunya adalah berlainan. Pasti ada lebih banyak lagi menu pilihan yang kita biasa sediakan sendiri untuk santapan satu keluarga di rumah.

Namun begitu, saya perasan ada satu komen yang membuat rumusan mudah dengan menulis, "menu kedai mamak...". Begitulah komennya terhadap artikel tersebut. Ini satu momen yang menarik dan tidak terfikir oleh saya ketika menulis artikel itu.

Macam-macam ada di kedai mamak

Lantas soalan yang muncul dalam kepala saya adalah apakah kita kenali kedai mamak berdasarkan menu mereka ataupun berdasarkan konsep perniagaan atau knsep kedai mereka.

Perlu diingatkan bahawa kedai mamak original dari Pulau Pinang yang dah bertapak sejak lama dahulu secara turun temurun mungkin agak berbeza. Mereka kekalkan menu masakan mereka dan tidak bercampur caca merba sebagaimana kedai mamak yang majoriti bukan orang Pulau Pinang kenal.

Berat firasat saya mengatakan bahawa persepsi kedai mamak dalam kepala orang Pulau Pinang adalah tidak sama dengan persepsi orang Malaysia lain. Kalau di Pulau Pinang, memang menu kedai mamak adalah tetap dah jelas.

Sebaliknya jika anda pergi ke kedai mamak di Kuala Lumpur umpamanya dan terutamanya, menu kedai mamak sudah jadi lintang pukang. Semua jenis masakan ada terjual di kedai mamak. Bahkan Tomyam ada di jual di kedai mamak.

Hampir apa saja yang digemari oleh orang Malaysia sekarang ada di tawarkan di kedai mamak. Dari makanan barat, makan jepun, makanan siam sampailah makanan India, disediakan oleh kedai mamak sekarang.

Bagaimana anda kenal kedai mamak

Daripada apa yang saya lihat sekarang, anda tak boleh dengan mudah melabelkan ini menu kedai mamak dan itu menu kedai melayu. Mamak ada kesemua menu dan kedai melayu juga sekarang dah tawarkan berbagai menu juga.

Roti canai bukan saja menu kedai mamak, ia juga salah satu menu kedai melayu seluruh Malaysia sekarang. Cendol juga bukan menu kedai mamak, Melayu, Cina dan semua bangsa menawarkan menu cendol.

Lagipun, anda masuk kedai mamak bukan kerana menunya. Dan kadangkala anda malas nak masuk ke kedai Melayu bukan kerana menunya juga. Ramai yang lebih gemar menu masakan Melayu berbanding menu masakan Mamak.

Tapi ramai suka kedai mamak kerana kepantasan layanan mereka. Kedai mamak pula pilih lokasi yang terbaik di setiap penjuru bandar. Mereka sediakan suasana yang menarik untuk para pelanggan. Bab kotor kita tolak sebelh dulu, kerana bukan kedai mamak saja yang pengotor.

Kenal kedai mamak kerana imej

Ringkasnya, saya akan dapat tahu mana satu kedai mamak dan mana satu kedai bukan mamak hanya dengan sekali lalu sambil memandu kereta di mana-mana pusat bandar. Saya kenal kerana konsep kedai mereka yang ada identiti tersendiri, dan bukan kerana menu mereka.

Warna pilihan kedai mamak juga biasanya boleh diagak. Warna terang menjadi pilihan mereka dan warna kerusi dan meja mereka juga macam ada satu identiti yang tersendiri.

Nama kedai juga amat ketara. Dengan pilihan nama-nama ala-ala Arab disertai dengan ejaan yang agak berbeza menggambarkan kedai tersebut adalah berkonsepkan kedai mamak.

Apa pandangan anda dalam bab ini? adakah anda kenal kedai mamak dengan menunya atau dengan konsep perniagaan mereka...?
Top

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search