Thursday, September 8, 2016

Sebab utama DAP serasi dengan Amanah - Amat menarik

Disiarkan di bawah tulisan seorang pemimpin dari DAP, YB Liew Chin Tong kenapa beliau dan rakan-rakan dari DAP amat serasi dan selesa berkerjasama dengan Amanah. Penjelasan ini amat menarik sekali untuk dibaca dan dihadam kerana apa yang beliau katakan itu amat betul.

Terutamanya dalam bab ikhlas dan tiada selindung ketika berbicara dan mengeluarkan pendapat samada ketika berbincang dengan orang DAP atau ketika berbincang sesama sendiri di dalam Amanah. Semuanya adalah ikhlas dan sama sahaja.

Bukan macam perbincangan yang berlaku dengan DAP bersama sebuah parti yang mendakwa paling Islam para ahlinya berbanding orang lain. Bila bersembang politik dengan orang Cina mereka kata lain dan bila bersembang dengan sesama mereka lain pula cakapnya.

Contoh ketara adalah dalam bab melaksanakan apa yang mereka percaya sebagai Islam sebenar, yang ditolak oleh DAP. Untuk ambil hati, depan DAP mereka kata lain. Dan bila bersembang sesama mereka, lain pulak jadinya dengan alasan strategi politik boleh berbohong dengan orang bukan Islam demi untuk laksanakan islam cara mereka.

Baca tulisan YB Liew Chin Tong di bawah:

Kenapa DAP Selesa Berkerjasama Dengan Amanah: Penjelasan Seorang Pimpinan DAP, YB Liew Chin Tong

Ada yang beranggapan bahawa DAP selesa berkerjasama dengan AMANAH kerana DAP ‘menguasai’ AMANAH dan AMANAH sekadar ikut sahaja kehendak DAP. Tanggapan sebegini ditanam oleh mereka yang memusuhi bukan sahaja AMANAH tetapi juga DAP. Ia menggambarkan AMANAH sebagai parti yang tidak berprinsip dan DAP pula sebagai parti yang bersifat ‘manipulative’ suka memperalatkan pihak lain. Dalam soal ini kita saksikan UMNO dan PAS berganding bahu menanam anggapan atau persepsi sebegini. Ia bertujuan untuk meminggirkan DAP dan AMANAH dari masyarakat Melayu khususnya.

Saya ingin menjelaskan sebab-sebab utama mengapa DAP selesa berkerjasama dengan AMANAH. Saya yakin apabila ini dijelaskan, lojik sebab mengapa kami selsa berkerjasama dengan AMANAH serta kesesuaian hubungan kami akan difahami semua. Ianya bukan sukar untuk difahami kerana ianya bukan atas pertimbangan politik atau startegi semata-mata. Sebaliknya ianya atas perkiraan sikap perhubungan antara parti dan antara manusia yang begitu asasi.

Sikap AMANAH bila berbincang

Bila saya bersama pimpinan AMANAH, saya tidak merasa diri saya sebagai seorang asing dan dipandang serung. Mereka mempunyai sikap keterbukaan yang jelas ikhlas ingin bersahabat dan bersaudara dengan semua yang bersedia bersama mereka.

Saya tidak merasa yang dikatakan kepada saya berlapik-lapik sehingga menyebabkan saya sangsi terhadap kata-kata tersebut. Saya tidak merasakan apa yang dikatakan kepada saya berbeza berbanding apa yang dikatakan sesama mereka.

Cara mereka dan akhlak mereka menyebabkan saya yakin perbincangan kami ikhlas dan terbuka. Saya boleh berikan pandangan walaupun berbeza dan saya tidak ditempelak dengan kata-kata seperti

“kamu tak faham, kamu bukan orang Islam”.

Sebaliknya mereka berusaha menjelaskan pandangan mereka secara rasional dan intelektual dalam bahasa dan nilai-nilai yang mudah saya fahami. Dan walaupun kami terus berbeza pandangan, selepas itu kami tetap bersahabat. Keadaan sebegini amat penting apabila ingin berkawan apatah lagi menjadi rakan dalam mendukung perjuangan bersama.

Saya rasa begitu selesa berbincang ‘hati ke hati’ dengan mereka sambil diri saya tidak dilihat sebagai seorang yang ‘jahat’ atau ‘berniat jahat’. Bila kesangsian sebegitu tidak wujud, saya selesa mengatakan apa yang saya ingin katakan dan begitu juga mereka.

Kejujuran dan berpegang pada janji

Setelah membahaskan sesuatu dan akhirnya membuat keputusan, saya melihat pimpinan AMANAH jujur dalam usaha mereka melaksanakan keputusan itu. Mereka berpegang kepada janji dan tidak melanggar apa yang dipersetujui bersama.

Saya merasa yakin apa yang dipersetujui dan dijanjikan akan tetap mereka pegang bukan sepertimana yang dilakukan oleh pimpinan parti lama mereka.

Mereka tidak bersikap ‘kami orang Islam, bakal masuk syurga. Oleh itu langgar perjanjian demi Islam tidak mengapa’

Oleh itu amat selesa saya berkerjasama dengan mereka.

Mereka pernah sebut pada saya bahawa sifat bercakap benar (sidiq) dan berpegang pada janji (amanah) adalah sifat yang masyhur bagi Nabi mereka ia itu Nabi Muhammad dan beliau dikenali dengan sifat-sifat ini walaupun sebelum menjadi nabi.

Ianya sememangnya sifat-sifat terpuji dan itulah sifat-sifat yang mereka dakwa mereka ingin zahirkan. Sekiranya benar, dan setakat ini saya lihat ianya benar, maka itulah pegangan yang paling tepat bagi kita semua.

Tegas dalam berprinsip

Apabila parti lama mereka mengkhianati perjanjian, saya tahu mereka telah membantah dan menegur pemimpin mereka. Ini menyebabkan saya percaya kepada keikhlasan mereka. Apabila mereka meninggalkan parti lama mereka yang telah mereka bina bersama sekian lama, atas prinsip tidak bersetuju dengan pendekatan ‘semakin Melayu’ demi menjaga imej perjuangan islamis mereka, saya bertambah yakin dengan keikhlasan mereka.

Mereka bukan calang-calang orang yang sekadar mampu menjadi pengikut setia, menumpang populariti orang-orang tertentu, tetapi mereka pemimpin yang berwawasan dan berprinsip. Orang-orang seperti ini lebih mudah kami berkerjasama dengan mereka. Tiada u-turn dan tiada pengkhianatan.

Berpegang kepada prinsip dan bukan main ikut sahaja apa jua arahan yang diberikan walaupun melanggar janji. Orang sebegini yang saya ingin jadikan rakan dalam berpakat, bukan jenis bertukar sikap setiap kali arus berubah.

Kesungguhan membawa mesej ‘political Islam’

Saya menganggap tuduhan ‘khianat agama’ atau ‘menjual agama’ yang dilemparkan terhadap mereka jauh dari kebenaran. Sebaliknya saya melihat mereka berusaha untuk menghayati ajaran agama mereka, samada dalam soal peribadi mahupun dalam perjuangan politik mereka.

Sefaham saya mereka tubuhkan AMANAH untuk tujuan itu apabila diyakini parti lama mereka tidak lagi mampu membawa mesej ‘political Islam’ secara tepat atau berkesan. Ada yang memberitahu saya, perjuangan yang mampu mempengaruhi masyarakat Melayu hanya dua, ia itu kebangsaan Melayu atau Islam. Kedua-duanya ada nilai emotifnya.

Dahulu ‘political Islam’ bawaan PAS menjadi check and balance terhadap politik kebangsaan Melayu. Sekarang dengan sikap terbaharu PAS, mereka bersekongkol bersama atas rasuah dan perkauman. Oleh itu, untuk membersihkan imej ‘political Islam’ ini maka AMANAH ditubuhkan. 

Saya melihat usaha mereka cukup penting untuk mencorakkan minda Melayu Islam ke arah kebaikan dan kemajuan. Wawasan yang ada pada mereka jauh lebih ke depan dan progressif berbanding PAS. Saya tidak tahu PAS sudah ingin ke mana. 

Kesimpulan

Sebenarnya saya bukan inginkan yang luar biasa dari rakan-rakan saya. Saya hanya inginkan kejujuran dalam berpakat, berpegang kepada janji dan keikhlasan dalam berbicara.

Bagi saya pemimpin-pemimpin AMANAH merupakan harapan masa depan bangsa Melayu dan ummat Islam.

Ikhlas, jujur, sanggup berkorban dan kuat berkerja. Sambil itu mempunyai wawasan yang jelas dan bersifat ‘untuk kebaikan semua’.

YB Liew Chin Tong
Ahli Parlimen Kluang (DAP)
Artikel ini telah diterbitkan di dalam Akhbar Amanah edisi-12

Begitulah penjelasan dari seorang pemimpin DAP yang amat menarik tentang Amanah. Apa pula pendapat anda terhadap penjelasan tersebut ?

Saturday, September 3, 2016

Amanah masih kabur halatuju ?

Apakah Amanah, sebuah parti berteraskan Islam punyai halatuju yang jelas dan mudah di fahami oleh rakyat jelata ?

Itu persoalan yang perlu diberikan perhatian segera jika mahu melihat parti baru itu berkembang laju dan mendapat sokongan daripada majoriti rakyat Malaysia. Kita ikuti coretan dari saudara Zainulfaqar Yaakob tentang isu yang disebutkan di atas.

Munculnya Keadilan

18 tahun lalu pada tarikh 2 September Anwar Ibrahim dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri Malaysia. Pemecatannya membuka lorong pada gelombang Reformasi, yang ditiupkan sendiri oleh Anwar.

Tidak lama selepas itu, tertubuhlah KeADILan. KeADILan itu ditubuhkan memang untuk membela Anwar dan mereformasi institusi negara yang telah dirosakkan oleh perdana menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Guru dan sahabat saya, Ustaz Wanji Wanhussin, atau Wanji lebih setahun lalu menyertai KeADILan dan saya sempat bertanya beliau - adakah sebab Nurul Izzah Anwar ada dalam KeADILan mendorong ustaz menyertai parti masa depan itu?

Ustaz Wan Ji memberitahu, KeADILan yang ada pada hari ini masih sebuah parti bersifat massa yang berbilang kaum, walaupun ada yang menganggapkan ia jua adalah wasilah politik yang mempunyai ideologi seperti Umno, PSM, PAS dan DAP sendiri.

Tanya saya lagi, adakah ideologi itu sesuatu yang tidak baik untuk sebuah parti?

Tidak ada yang sempurna

Baginya, tiada suatu perkara pun 100 peratus masalahah (kebaikan) atau 100 peratus mudarat, maka ideologi pun perlu ditimbang tara di antara kedua-duanya (masalahah dan mudarat).

Mengulas lanjut, katanya, ideologi akan membawa seseorang ahli politik pada garis ekstrem sama ada ke kanan atau ke kiri.

"Inilah yang berlaku dalam PAS, Islam yang difahami secara ideologi politik akan mengasak penyokong untuk bersaing puak mana lebih Islam, hatta melahitlan budaya takfiri (saling mengkafir)," ujar pengasas Sekolah Pemikiran Asy-Syatibi itu lagi.

Amanah perlu ambil iktibar

Katanya lagi, AMANAH juga akan menuju ke garis politik ekstrem itu sekiranya menggerakkan parti secara ideologi yang mirip kepada PAS, walaupun cuba membuktikan parti baharu itu lebih inklusif dan moderat.

Baginya AMANAH harus mempunyai gagasan politik ekonomi yang lebih real untuk ditawarkan kepada rakyat secara mudah, jelas dan mampu capai.

"Saudara Anwar Ibrahim membawa mesej yang mudah dengan menggerakkan parti-parti pembangkang mengambil alih Putrajaya, sehingga melayakkan beliau dikenali sebagai 'perdana menteri dalam penantian' ketika pilihan raya umum lalu.

"AMANAH ada pemimpin terbaik seperti 'Pak Abu' (Shaari Sungib) di Selangor untuk salah seorang calon Menteri Besar daripada AMANAH, dan terbaru Datuk Husam Musa untuk AMANAH menyelamatkan Kerajaan Kelantan daripada berpindah tangan ke Umno atas sebab kelemahan kepemimpinan PAS hari ini.

Amanah perlu ada halatuju yang jelas dan mudah

"Tinggal lagi AMANAH perlu ada suatu tawaran politik ekonomi yang lebih jelas, mudah dan mampu dicapai, untuk disambut oleh rakyat,," jelas beliau lagi dalam kereta, sebelum tiba ke satu wacana Budaya-Agama anjuran Iman Research di ibu negara.

Saya dan Ustaz Wan Ji masing-masing tertarik dengan idea 'Negara Al-Amin', cetusan peguam muda Faiz Fadzil, iaitu anak bekas presiden PAS Allahyarham Dato' Fadzil Noor. Anda boleh membacanya pada pautan di bawah.

Konsep 'Negara Al-Amin' mampu pulihkan krisis negara - Pemuda Amanah

Friday, September 2, 2016

Selepas istihar masuk Amanah, Husam ikrar takluk Kelantan

Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa telah istihar masuk Amanah ( Parti Amanah Negara) baru-baru ini. Dalam perngistiharan tersebut, Husam dengan penuh keyakinan melafazkan kata-kata yang amat menarik sekali, berikut antara ungkapan bersejarah yang telah diucapkan oleh Datuk Husam Musa:

"Saya berdiri di sini dengan nama Allah, bertawakal, saya serahkan diri pada perjuangan AMANAH". 

Husam dengan penuh kesedaran melafazkan ayat dengan menyebut nama Allah bertawakal untuk menyerahkan dirinya berjuang dengan menggunakan landasan Amanah, sebuah parti politik baru berteraskan Islam. Husam sambung lagi dengan kata-kata berikut:

"Malam ini saya serahkan perjuangan saya bersama tuan-tuan. Semoga saudara sudi terima saya. Isteri, anak, keluarga termasuk ibu mertu dan jentera saya.. saya serahkan untuk perjuangan ini," 

Bukan saja Husam yang akan berusaha berjuang untuk melahirkan sebuah negara yang telus adil dan progresif, malah beiau juga meletakkan semua sanak saudaranya untuk turut sama berjuang atas matlamat yang sama.

Husam Ikrar takluk Kelantan

Berkut saya petik laporan daripada saudara Zainulfaqar yang melaporkan ikrar Husam untuk menakluk negeri Kelantan. Negeri Kelantan nampaknya akan jatuh ke tangan Umno. Atau sekurangnya akan kekal di tangan Pas yang mesra Umno. Pas dilihat tidak mampu lagi menguruskan pemerintahan dalam keadaan Parti mereka yang tidak keruan hala tuju.

Ini beritanya:

SHAH ALAM - Selepas mengumumkan secara rasmi menyertai Parti Amanah Negara (Amanah) secara rasmi pada 31 Ogos lalu, Datuk Husam Musa berikrar untuk menakluk Kelantan pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Menurut bekas Naib Presiden Pas itu, usaha itu dilakukan bagi memastikan Kelantan tidak jatuh ke tangan Umno yang dakwanya lebih 'rakus' daripada Pas.

"Saya hendak minta izin rakyat Kelantan untuk Amanah mengambil alih pemerintahan Kelantan dalam PRU akan datang, kita tidak mahu Kelantan jatuh kepada Umno yang lebih rakus daripada Pas.

"Pas berada dalam keadaan goyang kaki, tiga tahun kita beri ruang kepada pemimpin kerajaan Kelantan tapi yang disiapkan ialah tugu banjir, kita tak marah kalau nak buat tugu tetapi siapkanlah rumah mangsa banjir dahulu... siap tugu dulu rumah tak siap macam mana," katanya.

Mengulas lanjut Husam berkata, untuk memastikan Amanah berjaya menggantikan Pas di Kelantan pada PRU akan datang, Amanah perlu bekerja kuat daripada sekarang.

"Kita akan fokuskan 30 atau 33 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun), sementara sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru pula Amanah perlu dapatkan 35 peratus, dan Insya-ALLAH lah," katanya.

Dun Kelantan kini terdiri daripada 45 kawasan iaitu diwakili oleh Pas 31 kawasan, 12 BN, PKR 1 dan Bebas 1.

Perjalanan Amanah masih jauh

Walaupun Husam dilihat mampu melonjakkan lagi kekuatan Amanah dalam pesada politik negara, namun hakikat sebenarnya perjalanan parti baru masih jauh. Banyak lagi usaha yang perlu dilakukan untuk menjadikan Amanah sebuah parti yang kuat dan relevan untuk masa depan negara.

Antara kekangan utama parti tersebut sudah tentu adalah masalah kewangan. Segala gerak kerja yang perlu dilakukan untuk membina kekuatan parti itu perlukan duit yang banyak. Tak ada benda yang percuma dalam zaman penuh mencabar ini.

Amanah perlu berusaha untuk membina kekuatan kewangan atau ekonomi seiring dengan kekuatan politik mereka. Presiden Amanah, Mat Sabu perlu bergerak dengan lebih profesional sebagai presiden parti. Penampilannya perlu dilihat berbeza sekarang dan bukan lagi sekadar menjadi pak lawak dalam pentas ceramah.

Mat Sabu perlu ada kekuatan berunding dengan semua orang untuk memastikan adanya kerjasama erat di dalam parti itu sendiri. Segala pertelingkahan perlu ditangani dengan bijak dan tidak dibiarkan begitu sahaja sampai boleh melemahkan parti.

Agaknya apa yang Amanah perlu lakukan untuk menjadikan mereka sebuah parti politik yang kuat dalam masa terdekat ini. Anda ada idea ?

Thursday, September 1, 2016

Antara Syiah dan wahabi, mana lebih merbahaya ?

Kalau tengok dalam media sosial, ada banyak berlaku peperangan komen antara orang yang sokong Syiah dengan orang yang tolak Syiah. Antara mereka yang amat kuat tolak dan sebarkan keburukan penganut Syiah adalah golongan Wahabi.

Tapi bukan saja golongan Wahabi yang tolak kumpulan Syiah ini, golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai Ahlisunnah Wal Jamaah juga tidak menerima golongan Syiah. Tapi tidaklah sampai menyebarkan keburukan dan membesar-besarkan amalam pelik kumpulan Syiah. Mungkin sebab itulah, maka Wahabi turut menyerang kumpulan yang menggelarkan diri mereka ahlisunnah wal jamaah asli ini.

Jadi boleh diringkaskan ada berlaku peperangan 3 penjuru kat dalam media sosial di negara kita sekarang. Tidak setuju yang berlaku antara kumpulan Wahabi, Syiah dan Ahlisunnah wal Jamaah Asli. Walaupun golongan Wahabi kata merekalah golongan ahli sunnah wal jamaah, namun kumpulan ortodoks ahli sunnah wal jamaah menolaknya.

Kita kerap lihat Dr Maza serang dan dedahkan kelemahan atau kesalahan Zamihan. Dr Maza juga amat kerap menghentam kumpulan Ahbash yang berasal dari seorang Syeikh dari Harari dan berpindah ke Lubnan. Ada tuduhan yang menyatakan kumpulan Ahbash ini ada kaitan dengan Syiah. Begitu juga kumpulan yang sekutu dengan Zamihan turut dituduh ada kainatn dengan ajaran atau tok guru Syiah.

Jangan takut Syiah, Wahabi lebih bahaya

Menurut pandangan seorang wartawan veteran dari Indonesia, Ahmad Taufik Jufri, negara Malaysia sepatutnya lebih takutkan Wahabi. Rakyat Malaysia sepatutnya tidak perlu risau dengan Syiah sebab mereka tidak menyebarkan keganasan seperti mana kumpulan yang menyokong fahaman Wahabi.

Fahaman wahabi, menurut wartawan veteran itu lagi merupakan agen yang bertanggung jawab melahirkan kumpulan yang keras dan ganas seperti IS dan seumpamanya. Ketika zaman Abdullah Ibnu Wahab dulu juga diberitakan berlaku banyak keganasan dan pembunuhan terhadap mereka yang dituduh oleh pengikut Abdul Wahab sebagai sesat dari jalan Islam sebenar.

Kumpulan Habib yang terkenal dengan nasyid Ya Hanana juga dituduh sebagai pengikut fahaman Syiah. Maka ramailah yang menolak kumpulan Ya Hanana ini. Dr Maza adalah antara yang lantang mengkritik cara persembahan dari kumpulan Ya Hanana ini. Apatah lagi kos untuk menjemput Habib buat persembahan amatlah tinggi. makin tak sukalah Dr Maza.

Tetapi menurut wartawan veteran Indonesia itu, Geng Habib tidak langsung menganjurkan keganasan. Mereka ajak kepada perdamaian dan mengajak semua orang berselawat pada Rasulullah. Kenapa nak takut dengan kumpulan tersebut.

Syiah, Wahabi, Ahlisunnah dan Liberal

Kat negara Malaysia sekarang dah amat meriah dengan berbagai fahaman sebenarnya. Ada yang masih kuat nak pertahankan cara fahaman lama, mereka adalah dari kalangan para mufti yang berpegang pada ajaran kaum tua.

Ada pula dari kalangan ulama muda yang mahukan perubahan dan pembaharuan seperti Dr Maza dan para ilmuan muda lain yang amat akrab hubungan mereka dengan Arab Saudi. Mereka ini juga amat ramai penyokong yang biasanya terdiri dari kalangan muda yang belajar dalam jurusan agama.

Kemudian ada pulak kumpulan yang amat liberal yang banyak memakai akal dan membuat kajian sendiri dalam mendalami ilmu agama. Untuk mengkaji sesuat perkara dalam zaman sekarang bukanlah satu masalah, jadi kumpulan ini, yang mungkin bosan dengan para ustaz dan ulama, buat keputusan untuk mencari sendiri.

Mereka lepaskan ikatan dari menjadi pengikut yang hanya bergantung pada pendapat para ustaz dan ulama sahaja. Kumpulan ini jadi kumpulan liberal dan terbuka yang mencabar hampir kebanyakan fahaman samada dari Syaih, Wahabi mahupun Ahlisunnah wal jamaah asli.

Anda dari kumpulan mana ?

Saturday, August 27, 2016

Betulkah Tun Mahathir kaki gaduh ?

Betulkah bekas Perdana Menteri kita, Tun Mahathir, yang memerintah selama 22 tahun itu seorang
kaki gaduh ?.

Perdana Menteri kita sekarang, Datuk Seri Najib nampaknya percaya bahawa Tun Mahathir adalah seorang kaki gaduh. Mungkin dia hanya melanjutkan apa yang dinyatakana oleh Sultan Johor baru-baru ini lanjutan daripada komen Tun Mahathir terhadap konsep Bangsa Johor. Tidak pasti pulak samada laporan kata-kata Sultan Johor itu sebijik sebagaimana yang dititahkan oleh Baginda Sultan Johor.

Walau bagaimanapun, Datuk Seri Najib, nampaknya mengambil kesempatan baik lanjutan daripada berita kemurkaan Sultan Johor itu untuk memburukkan lagi imej Tun Mahathir yang kuat menyerang kepimpinan Perdana Menteri sekarang. Itu perkara biasa seorang yang ahli politik yang terpaksa mempertahankan kedudukannya seboleh mungkin.

Tun Mahathir gaduh dengan semua orang

Berikut kenyataan Datuk Seri Najib dalam ucapannya dalam persidangan perwakilan UMNO bahagian Cameron Highland,

"Pertama dengan (perdana menteri pertama) Tunku Abdul Rahman (Putra Al-Haj) (dikatanya) tak betul, (perdana menteri ketiga) Tun Hussein Onn tak betul, (bekas timbalan perdana menteri) Tun Musa Hitam tak betul, (perdana menteri kelima) Tun Abdullah Ahmad Badawi tak betul dan terbaru Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar juga tidak betul"

Datuk Seri Najib kata, Tun Mahathir anggap semua orang tak betul, dan itu dianggap sebagai ciri-ciri orang yang kaki gaduh. Apakah anda setuju untuk merumuskan seseorang yang lantang mengkritik orang lain sebagai kaki gaduh ?

Jika begitu, ibu bapa yang sentiasa menegur anak-anaknya juga boleh dianggap sebagai ibu bapa yang kaki gaduh dengan anak-anak !, tentu itu perlu dipertimbangkan semula. Begitu juga seorang bekas ketua syarikat yang mengkritik atau memberikan komen terhadap pemimpin yang menggantikan syarikat lamanya itu sebagai kaki gaduh, tentu itu juga tak betul.

Tak patut pukul rata terhadap tindakan Tun Mahathir

Orang kita memang gemar buat konklusi secara umum hanya berdasarkan daripada beberapa tindakan orang lain. Itu adalah cara salah dalam mencari kebenaran. Cara yang betul adalah dengan melihat setiap kes satu persatu-satu secara saksama, baru betul.

Lagipun Tun Mahathir mengkritik bukannya secara umum. Dia akan berikan komen secara spesifik berdasarkan tajuk yang terang dan nyata. Kritikan terhadap Najib adalah berkisar terhadap kisah 1MDB yang sudah menjadi perbualan masyarakat di seluruh dunia. Kritikan itu amat jelas dan membutuhkan satu penjelasan yang mantap dan boleh diterima.

Satu lagi masalah para pemimpin kita terutamanya pemimpin UMNO adalah sikap tidak dapat terima kritikan atau komen. Semua orang yang memberikan sebarang komen atau kritikan akan dianggap sebagai musuh yang perlu dihapuskan. Itu masalah utama yang melanda negara kita.

Mengkritik sebagai satu kesalahan

Jika Sultan Johor bertindak sedemikian mungkin itu adalah satu perkara biasa. Konsep Raja berdaulat sudah lama memegang pendirian sedemikian. Raja tidak layak untuk dikritik oleh rakyatnya. Mengkritik Raja adalah satu aksi penderhakaan, begitulah yang ramai lagi masih percaya sampai sekarang.

Dalam institusi keagamaan juga berlaku perkara sedemikian. Orang paling berkuasa dalam institusi keagamaan adalah mereka yang digelar sebagai ulama. Jika ada seseorang dari kalangan rakyat biasa, yang bukan masuk dalam kategori ulama, mengkritik pendapat yang dikeluarkan oleh mana saja ulama, maka ia akan dianggap sebagai satu kesalahan. Samada ada hujah atau tidak ada hujah, ia tetap salah.

Sekarang budaya yang sama turut merebak kepada institusi politik. Sebarang kritikan kepada pemimpin politik, samada berhujah atau tidak sudah menjadi satu kesalahan. Itu satu budaya yang perlu disemak semula oleh orang ramai dalam dunia penuh maklumat ini. Jika tidak dilakukan, masyarakat akan jadi seperti katak dibawah tempurung yang tidak dapat membangun membentuk bangsa yang kritis dan maju ke depan.

Kebenaran boleh dipertikaikan

Apa yang perlu kita khuatirkan jika kita yakin apa yang kita lakukan adalah benar. Kenapa nak takut jika kita percaya dan yakin bahawa kita benar. Jika memang benar, maka tidak akan ada apapun yang mampu mematahkan kebenaran tersebut. Namapun kebenaran... !, jika ada hujah yang boleh menunjukkan kesalahan terhadap kepercayaan kita, maka tentulah ianya bukan lagi satu kebenaran.

Sebab itu ilmu sains semakin lama semakin berkembang, sebab para cedikiawan sentiasa terbuka terhadap apa saja pertikaian daripada teori atau penemuan yang mereka lakukan. Malah mereka menggalakkan semua orang meneliti dan menilai semua penemuan. Jika terbukti teorinya salah, dengan berlapang dada dia akan menerima kesalahan tersebut dan membuat kajian semula untuk mencari yang lebih betul.

Apa pendapat anda ?

Friday, August 26, 2016

Awas ! Ponteng solat Jumaat akan menerima hukuman

Semua orang Islam tahu dah perkara ini. Ponteng solat Jumaat adalah salah dari segi hukumnya. Ponteng solat Jumaat mestilah bersebab atas alasan yang dibolehkan yang telah digariskan oleh para ulama sejak lama dahulu. Kalau tak ada apa-apa alasan yang kukuh, ianya adalah satu kesalahan yang berat.

Walaupun begitu, masih terdapat dikalangan orang kita yang faham bahawa sekali sekala nak ponteng solat Jumaat tidak mengapa. Asalkan jangan ponteng 3 kali berturut-turut. Itu kepercayaan ramai orang, terutamanya mereka yang tidak menjaga solat 5 waktu setiap hari. Ada juga yang tak hadir solat jumaat bersebab, tapi mereka masih berpegang bahawa walaupun bersebab, masih tak boleh ponteng 3 kali berturut-turut.

Dalam banyak-banyak kumpulan orang yang ponteng solat jumaat, tetap ada sekumpulan mereka yang dilahirkan sebagai seorang muslim dari keluarga yang juga muslim, tapi tidak pernah pergi solat jumaat. Bukan saja solat jumaat, mereka juga tidak perduli nak tunaikan solat 5 waktu. Ringkasnya, solat adalah sesuatu yang amat berat bagi mereka.

Waspada jika ponteng Solat Jumaat

Bagi mereka yang tidak pernah pergi solat jumaat, anda mesti berwaspada sekarang terutamanya jika anda tinggal di negeri Kedah. Saya dapat tahu Kedah telah kuat kuasakan untuk pastikan semua orang yang dikenali sebagai seorang muslim wajib hadir untuk solat jumaat.

Minggu lepas saya solat jumaat di Langkawi, Kedah. Sebelum azan dilaungkan oleh muazzin, satu pengumuman dibuat oleh salah seorang AJK Masjid. Ia berkenaan amaran terhadap mereka yang tidak hadir solat jumaat.

Satu pekeliling akan dibuat pada seluruh anak khariah masjid tersebut untuk memberikan amaran supaya jangan ponteng solat jumaat. Kata AJK tersebut, mereka perlu bertindak sekarang untuk anak khariah, sebab semua masjid lain dah melaksanakan arahan tersebut. Oleh itu, para hadirin diminta untuk sampaikan maklumat itu pada kawan-kawan yang mereka kenal yang tak pernah hadir solat jumaat.

Hukuman jika ponteng solat Jumaat

Apa yang tidak berapa jelas adalah dari segi hukuman yang bakal dikenakan pada mereka yang ponteng solat jumaat. Menurut pegawai Masjid tersebut, jika masih ada yang berdegil selepas pekeliling diedarkan pada semua, satu tindakan akan dikenakan.

Tindakan yang dia sebut adalah untuk pulau mereka yang tidak hadir atau sentiasa ponteng solat jumaat. Ertinya, jika berlaku kematian, jika nak buat kenduri walimatul urus, jika nak buat tahlil dan seumpamanya, para pemonteng jangan lagi harapkan kerjasama pihak Masjid.

Tidak pula dikatakan samada mereka kena denda dari segi wang ataupun dari segi penjara atau hukuman lain. Mungkin perlu dilihat dalam pekeliling yang pihak masjid edarkan atau lihat apa yang telah digazetkan dalam akta undang-undang agama Islam negeri Kedah.

Siapa nak pantau orang ponteng solat jumaat

Satu persoalan yang timbul dari situ adalah siapa yang akan jadi tukang pantau. Macam mana nak tahu samada seseorang anak khariah itu pergi solat jumaat atau ponteng. Sudah tentu tak ada pegawai agama atau ajk masjid yang boleh pergi buat rondaan atau pantauan sebab semua kena pergi solat jumaat di masjid. Melainkan mereka terpaksa melantik muslimah untuk jadi tukang ronda dari rumah ke rumah untuk buat pemeriksaan siapa yang ponteng solat jumaat.

Perlu ada satu mekanisme yang baik untuk melaksanakan urusan kuat kuasa tersebut. Jika tidak akan berlaku salah guna atau akan kelihatan satu amalan cakap tak serupa bikin atau lebih tepat lagi cuba melaksanakan sesuatu yang sukar untuk dikawal dengan baik.

Mungkin salah satu cara untuk pastikan semua orang hadir adalah dengan mengadakan satu sistem punch card macam masuk pejabat. Semua anak khariah akan didaftarkan dalam senarai anak khariah masjib masing-masing dan satu sistem untuk lapor diri secara automatik perlu dipasang di setiap masjid.

Sistem itu boleh dimasukkan ke dalam kad pengenalan semua orang yang bila disentuh di masjid akan mendaftarkan kehadiran. Dan sistem itu juga perlu disambung secara bersepadu dalam semua masjid di negeri Kedah. Ada kemungkinan anak khariah solat di masjid lain di Kedah. Jadi dengan ada sistem sepadu, dia boleh punch di mana saja dia berada.

Ini satu perkara yang menarik untuk dibincangkan dan dibahaskan. Bagi mereka yang sekular, tentu akan berpendapat bahawa hal ehwal agama tidak sepatutnya dicampur adukkan dengan sistem undang-undang sesebuah negara. Agama adalah urusan peribadi yang berkaitan dengan kepercayaan masing-masing. Lagipun terlalu sukar nak pantau apa saja yang menyentuh perkara moral.

Bagi yang perjuangkan agar semua orang wajib amalkan Islam sebagaimana yang mereka faham, tentu ini satu berita baik yang mereka suka. Bagaimana cara nak laksanakannya sudah tentu mereka tak mahu fikirkan.

Tentu ada berbagai pendapat... apa agaknya pendapat anda dalam hal ini ?

Thursday, August 25, 2016

Akui kesilapan, Mahathir mohon maaf pinda perlembagaan

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf kerana meminda Perlembagaan Persekutuan yang membuat kelulusan dan tandatangan Yang di-Pertuan Agong tidak lagi menjadi keperluan untuk menjadikan suatu akta sebagai undang-undang. sumber gambar

"Saya ingin memohon maaf kerana pindaan perlembagaan yang menyebabkan kelulusan dan tandatangan Yang di-Pertuan Agong tidak lagi menjadi keperluan untuk menjadikan suatu Akta Parlimen sebagai undang-undang. Kononnya disebabkan pindaan ini, maka Akta Majlis Keselamatan Negara yang baru telah dapat dikuatkuasakan walaupun tidak mendapat tandatangan persetujuan Yang di-Pertuan Agong. "

Demikian tulis Mahathir dalam blognya sejurus selepas tengah malam tadi. Ini berikutan kelulusan akta MKN baru-baru ini yang memberi perdana menteri kuasa untuk mengisytiharkan zon keselamatan, di mana pasukan keselamatan akan mengambil alih. Perdana Menteri dah berkuasa penuh seperti Agong sekarang hasil dari akta tersebut.

Akta MKN lulus mudah tanpa restu Agong

Walaupun majlis raja-raja minta kerajaan semak semula akta tersebut, perdana menteri buat tak tau saja dan membiarkan masa berlalu dan akhirnya ia diluluskan tanpa perlu mendapat tandatangan Agong. Ia boleh jadi macam tu sebab Mahathir yang tukar masa dia jadi Perdana Menteri dahulu. Sebab itu dia minta maaf sekarang.

Banyak lagi isu yang Mahathir perlu mohon maaf seperti mengambil jawatan Menteri Kewangan yang sekarang Najib turut ikut sekali dan jadi amat berkuasa dalam hal ehwal kewangan negara sampai dia sendiri turut jadi kaya raya. Kekangan-kekangan yang dikenakan pada rakyat, pada para pelajar dan semua institusi pendidikan rendah dan tinggi sekarang melahirkan rakyat yang dunggu dan lembab bangun mempertahankan hak mereka.

Sultan Johor marah Mahathir

Tapi semuanya dah berlalu dan tak perlu nak ungkit lagi. Mahathir dah akui dia salah dan terpulang pada rakyat untuk ubah pendirian mereka sekarang.

Dalam pada itu, Sultan Johor minta Mahathir tutup mulut dan jangan nak kritik apa yang sultan Johor buat.

Sultan Johor Sultan Ibrahim almarhum Sultan Iskandar memberitahu bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya menutup mulut daripada membuat kenyataan liar mengenai konsep 'Bangsa Johor'.

Ini selepas Mahathir berkata dalam satu forum semalam bahawa semangat kebangsaan Johor adalah tidak sihat bagi Malaysia dan memberi amaran ia boleh membawa keruntuhan persekutuan. Baca laporannya di Malaysiakini

Friday, August 12, 2016

Musa Hitam berikan 3 cara untuk jatuhkan Najib

Peristiwa menarik yang diperkatakan sekarang adalah penerbitan buku yang ditulis oleh bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia satu ketika dahulu, Musa Hitam. Bekas Perdana Menteri ini dipuji oleh Sultan Perak sebagai antara produk yang baik dihasilkan oleh negara kita Malaysia.

Buku tulisan Musa Hitam bertajuk, 'Frankly Speaking' sudah tentu amat menarik untuk dijadikan bahan bacaan terutamanya buat mereka yang meminati perkembangan dan sejarah politik tanahair. Kita dah baca versi Tun Mahathir dalam buku tebalnya, A Doctor in The House, menceritakan pengalamannya sepanjang menjadi Perdana Menteri, itu sudut pandangnya.

Sekarang kita berpeluang pula untuk baca buku antara individu yang telah berjaya Tun Mahathir singkirkan satu masa dahulu. Apa agaknya versi Musa Hitam dari sudut pandang peribadinya pula.

Tun Musa juga tak ketinggalan memberikan komen terhadap isu hangat yang melanda Perdana Menteri kita sekarang, Najib Razak. Musa Hitam merupakan antara orang awal yang menggesa Najib untuk berundur dan berehat sementara siasatan isu 1MDB dijalankan. Tapi Najib buat tak tahu dan berjaya singkirkan dan rehatkan lebih ramai orang lain berbanding dirinya sendiri.

Perdana Menteri yang punya banyak skandal

Masa mula-mula Najib dipilih untuk menggantikan Pak Lah, saya ada baca banyak analisa terutamanya daripada pemerhati politik luar negara. Mereka membuat analisa terhadap pilihan rakyat Malaysia untuk menjadikan Najib Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Daripada banyak analisa tersebut, hampir kesemua pemerhati politik luar negara memberikan senarai skandal yang banyak dibawa oleh Najib Razak. Tak ada lagi Perdana Menteri yang naik menerajui negara membawa begitu banyak skandal berbanding Najib Tun Razak.

Bila membaca semua ulasan tersebut, saya terdetik pertanyaan dalam hati, "apa agaknya yang bakal dicetuskan oleh Najib Razak nanti bila dah jadi orang paling berkuasa di Malaysia ?".

Nah ! ternyata memang Najib mencetuskan satu kejutan yang hakikatnya bukanlah satu yang amat mengejutkan. Dengan melihat begitu banyak liabiliti yang dibawa oleh Najib selama ini sehingga akhirnya naik jadi Perdana Menteri, segala yang berlaku adalah tidak mengejutkan.

Itulah kesan dan akibat yang ditanggung oleh rakyat Malaysia yang punya tolenrasi yang amat tinggi terhadap pemimpin yang tiada integriti dan tidak punya prestasi yang baik dalam pentadbiran. Tak perlu nak salahkan pemimpin, setiap warga negara Malaysia perlu semak dan tanya diri sendiri apakah tahap tolenrasi dirinya terhadap korupsi dan prestasi pemimpin.

3 Cara jatuhkan Najib Razak

Menurut Musa Hitam, ada 3 cara yang boleh digunakan untuk menjatuhkan Najib Tun Razak dari terus berkuasa menjadi Perdana Menteri Malaysia.

  1. Melalui UMNO - Umno sendiri boleh menjatuhkan Najib dari dalam. Tapi nampaknya cara ini sudah menjadi kenangan sahaja. Semua orang yang cuba mencabar Najib sudah berjaya disingkirkan keluar dari Umno. Yang tinggal dalam Umno hanyalah para pemimpin yang Pondan atau dalam Bahasa Utara kita panggil sebagai Jebong.
  2. Melalui campur tangan orang luar - Inilah yang boleh kita lihat digunakan oleh Tun Mahathir. Samada secara sengaja atau tidak sengaja berlaku campur tangan asing tidak dapat dipastikan. Mungkin cara inilah juga yang digunakan oleh Bendahara Melaka untuk jatuhkan pihak yang berkuasa satu masa dahulu sampai Melaka akhirnya dijajah. Ianya adalah satu bala apabila pemimpin ramai yang jadi Jebong macam yang sedang berlaku kat malaysia sekarang.
  3. Melalui pilihan raya - Ini cara akhir yang rakyat sendiri boleh lakukan dengan menolak Umno dari terus menjadi parti dominan menguasai negara. Ertinya rakyat perlu menolak Barisan Nasional yang rata-rata dikuasai oleh para Jebong yang ligat berjoget dalam renrak Ghazal Parti irama musik mainan Najib Razak.
Cara ketiga adalah cara yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakan orang macam saya sendiri. Tapi tetap timbul tanda tanya samada akan berjaya atau tidak melihatkan prestasi Pilihan Raya Negeri dan Pilihan Raya Kecil yang baru berlaku sebelum ini. Tiada tanda rakyat peduli samada Najib kekal berkuasa atau tidak.

Mungkin ada lagi satu cara yang lebih berkesan yang tidak disenaraikan oleh Musa Hitam. Kita boleh merancang satu Coup D'etat sebagai yang baru berlaku di Turki baru-baru ini. Walaupun Erdogan berjaya mematahkan Coup D'etat tersebut, mungkin ia disebabkan Erdogan adalah pilihan majoriti rakyat Turki.

Jika satu Coup D'etat dilakukan oleh samada askar, polis atau komando atau mana-mana pergerakan bersenjata di Malaysia ini, mungkin rakyat akan menyokong atau ambil kesempatan untuk lepaskan geram macam Muaamar Gadafi kena dulu. Ini sudah tentu tidak ingin dibayangkan oleh Najib. Kita harap perangai buat Coup D'etat tidak dijadikan budaya orang kita.

Satu lagi pilihan yang boleh dipertimbangkan adalah dengan mengerah semua rakyat untuk turun ke jalan seperti rakyat Indonesia berjaya turunkan Presiden mereka satu ketika dahulu. Tapi agak sukar sebab rakyat Malaysia bukanlah jenis rakyat aktivis macam Rakyat Indonesia. Kebanyakan rakyat Malaysia adalah jenis dengan dan taat dan hanyut dibuat bayu pagi.
Hey, we've just launched a new blog for pest control tips and info. You'll like it - My Pest News
Join Our Newsletter