Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

01 September 2014

Mohd Shubhi  /  1.9.14  /    /  3 comments
Berikut adalah maklumat berkenaan seorang warga muslim yang telah memeluk agama Islam setelah berkahwin dengan seorang lelaki berbangsa Bangkades. Cerita sebegini mungkin tak banyak dikongsikan dalam akhbar-akhbar kerana tak ada nilai komersial.

Kalau berlaku isu tarik menarik, saman menyaman dan perebutan anak yang dalam keadaan tak pasti agama apa, maka barulah segala laporan akan keluar untuk mencari salah mana-mana pihak. Maka akan terjunlah berbagai orang hebat menjadi hero memperjuangkan berbagai perjuangan bagi menonjolkan diri mereka.

Bagaimana Aminah Menyesal masuk agama Islam


Assalamualaikum tuan,

Saya ingin mengenengahkan satu kes yang bakal berakhir seperti kes Ibrahim Noyah jika kita tidak bijak untuk bertindak.

Aminah Abdullah @ Vijaya Govindasamy seorang Hindu anak tunggal yang hidup bersama ibunya bersama sebuah keluarga Islam lebih 21 tahun di Chai Leng Park. Aminah berkerja di pusat dialisis selama 14 tahun pada ketika itu menjalani kehidupan normal dan bahagia bersama keluarga.

Lebih 10 tahun yang lalu, Vijaya membuat keputusan utk berkahwin dengan seorang warga Bangladesh. Lelaki ni pada asalnya seorang Muslim. Namun atas kepentingan peribadi lelaki ini telah berkahwin dengan Vijaya mengikut cara agama Hindu.

Vijaya dikurniakan seorang anak perempuan. Setelah lebih setahun berkahwin Vijaya menghadapi penderaan yang serius. Lelaki ini sering bertindak ganas jika berlaku perselisihan faham sesama mereka.

Setelah beberapa kes penderaan yang serius, pihak polis telah mengambil tindakan terhadap suaminya. Dia ditahan di pusat tahanan warga asing dan disebat 3 rotan sebab berkahwin dengan cara Hindu sedangkan dia ialah seorang Muslim.

Sebab simpati, Vijaya telah menjamin suaminya dan suaminya telah dinasihatkan untuk mendaftar perkahwinan cara Islam. Lalu Vijaya telah bersetuju untuk menerima Islam dan berkahwin secara sah. Dia memilih Aminah sebagai nama barunya.

Malangnya bagi Aminah, suaminya tidak berubah malah menjadi lebih ganas. Pulang sahaja selepas majlis nikah, Aminah telah dilayan lebih teruk dari binatang. Malah ibu Aminah serta anaknya yang masih mentah pada usia 5 tahun juga terbabit. Akibat tekanan, Aminah juga hampir terjun bangunan bersama anaknya.

Setelah menderita selama hampir 3 tahun selepas memeluk Islam akhirnya suami yang psyco ini ditahan dan berjaya dipisahkan oleh makhamah syariah. Penderitaan Aminah tidak berakhir di situ. Disebabkan suami yg psyco ini Aminah kehilangan segala punca pendapatan

Dia hilang perkerjaan, ibunya hilang mata pencarian perniagaan, barang-barang kemas digadai, wang ringgit di belanjakan untuk keperluan suami psyco dan kini Aminah terus terumbang ambing, tiada perkerjaan. Rumahnya yang dibeli kini dalam proses lelong.

Dan yang paling sedih, alam stress, trauma dan hilang keyakinan diri, Aminah merasa keputusannya memeluk Islam adalah satu kesilapan yg paling besar. Majoriti mereka yang sedang membantu Aminah kini adalah dari kalangan Hindu dan Kristian.

Aminah kecewa degan suaminya seorang Muslim yang bertindak sedemikian. Dan dia terus dikecewakan oleh orang Islam di sekelilingnya. Aminah mengaku tidak mengamalkan mana-mana agama samada Islam maupun Hindu dan dia kini sedang rapat degan golongan Kristian.

Berikut adalah harapan Aminah


  1. Ingin miliki semula rumahnya yang kini dalam proses dilelong
  2. Ingin pastikan pelajaran anaknya tidak terjejas. Anaknya kini pelajar cemerlang di Sekolah Tamil Batu Kawan, walaupun kemampuannya untuk memberi sokongan pendidikan sangat terhad. 
  3. Memperoleh pendapatan sendiri untuk meneruskan kehidupan.

Berikut pula adalah hasil risikan saya


  1.  Loan tertunggak sebanyak 23k++, other charges 15k++. Jadi semuanya dalam 39k. Bank akan hold lelongan jika ada persetujuan degan penbeli untuk membayar jumlah tersebut beransur-ansur pada kadar paling minimum bermula dgn 5k. Saya akan berjumpa degan pihak bank pada hari selasa 02/09 untuk berbincang mencari solusi yang paling mudah dan yang termampu.
  2. Menyediakan bantuan pelajaran untuk anak Aminah,. Akan dibincangkan sesama NGO Islam. 
  3. Berusaha mencari pekerjaan ringan untuk menyara hidu juga akan dipanjangkan kepada NGO Islam. 

Kesimpulan

Apa saja yg ingin kita lakukan ianya perlu bijak & pantas....

'THE TIME IS NOT ON OUR SIDE'....

RM39k bukan sahaja bakal menyelamatkan Aminah dari api neraka....malah akan membawa generasinya ke Syurga.

It's NOT a matter of Life & Death...

It's a matter of HEAVEN & HELL.

Mohon tidak dibiarkan Kes Ibrahim Noyah berulang lagi.

Nota: Org yg beri kes ini pada sy ialah Rathiga- menantu Ibrahim Noyah....cuba bayangkan jika kita bantu Aminah keluar dr kesengsaraan....bagaimana implikasinya terhadap Rathiga & Khamis nnt..?

The Ball is on our side...but not the time...mudah-mudahan ALLAH bantu kita..aaamin.

Azley myIKUT

Anda yang nak bantu untuk turut serta menyumbang dengan persatuan yang terdiri daripada saudara-saudara baru yang prihatin mengumpul mereka yang tersisih selepas memeluk Islam dan membantu mereka boleh buat sumbangan anda di akaun berikut:

Akaun no: 5571 3923 0356
Bank: Maybank 
Nama akaun: Infaq Kebajikan Umah Takaful (IKUT)

30 August 2014

Mohd Shubhi  /  30.8.14  /    /  15 comments
Presiden PEKEMA kata kalau sistem memberikan anugerah AP pada bumiputera seperti yang diamalkan selama ini dihapuskan, maka kesan buruk akan berlaku pada golongan usahawan bumiputera.

Penghapusan sistem AP juga bakal memberikan kesan buruk pada Kerajaan kerana pendapatan kerajaan hasil daripada sistem AP ini mencatatkan jumlah yang banyak.
Reconditioned used car

Pada tahun 2011 sahaja Kerajaan mengaut hasil sebanyak RM 2.8 billion daripada sistem pemberian AP pada kumpulan pengimport kereta mewah dari luar negara untuk dijual di dalam negara. sumber gambar

Jumlah pendapatan kerajaan pada tahun 2012 pula meningkat kepada RM 3.3 Billion hasil daripada kutipan penganugerahan AP tersebut. Ini belum masuk lagi cukai perniagaan atau cukai korporat serta cukai individu para pemilik AP yang kaya raya tersebut.

Hapus AP, Bumiputera Hanyut

Jadi PEKEMA berpandangan bahawa sistem pemberian AP pada mereka yang berstatus bumiputera mesti dikekalkan agar penglibatan kaum bumiputera dalam sektor automotif dapat berkekalan dan berterusan sebagaimana sekarang.

Apa betulkah jika sistem AP dimansuhkan maka golongan bumiputera yang masuk dalam industri automotif terutamanya dalam bidang penjualan kereta mewah terpakai akan hancur? rujuk laporan di sini.

Ertinya selama ini mereka masih tak belajar menjual kereta dalam pasaran terbuka. Mereka nampaknya macam tak bersedia untuk import kereta mewah terpakai sendiri dan menjualnya serta bersaning dengan pendatang baru terutamanya kaum bukan bumiputera yang mungkin akan menderu masuk jika sistem AP di mansuhkan.

Takut Hapus AP sebab tak reti jual kereta

Ada masalah dalam kenyataan usahawan bumiputera dalam bidang automotif akan hancur jika AP dihapuskan sebagaimana yang disuarakan oleh Presiden PEKEMA tersebut.

Apa yang saya pasti, yang hancurnya adalah mereka sendiri kerana mungkin selama ini mereka hanya dapat AP tapi orang lain yang tolong pasarkan segala kenderaan yang dibawah masuk.

Jadi jika sistem AP dihapuskan, maka sudah tentu orang yang selama ini membantu mereka menghabiskan penjualan kereta dan memasarkan kereta mewah terpakai itu akan mengimport sendiri. Mereka sudah tidak diperlukan lagi jika AP dimansuhkan. Betul tak?

Secara umumnya mereka takutkan tembelang mereka selama ini pecah agaknya. Kalau dah lama dalam industri ini, dah ada pasaran. Dah ada pengalaman, apa yang nak digusarkan.

Elok hapus saja sistem AP

Saya ada lepak minum di kedai kopi di sebuah kopitiam yang terkenal di Kota Kinabalu baru-baru ini. Bersama saya adalah salah seorang pemegang AP yang dah lama berkecimpung dalam dunia import kereta mewah terpakai ini.

Ada dua perkara yang saya belajar daripadanya. Pertamanya adalah bahawa hanya terlalu sedikit sangat pemegang AP yang menjual snediri kereta. Mereka hanya jadi ular sawa yang kaut pendapatan mudah hasil dari nikmat pegang AP saja.

Kalau tak silap saya, usahawan itu beritahu kurang daripada 5% para pemegang AP dari kalangan usahawan pak pandir bumiputera itu yang berkecimpung dalam dunia penjualan dan pemasaran kereta mewah terpakai. Yang lain tak ada buat apa-apa kerja selain dari jual AP.

Fakta itu perlu disemak. Saya hanya dengar dari mulutnya sahaja dan dia merupakan salah seorang pemegang AP selama ini. Apa yang membezakan dia dengan orang lain adalah dia ambil kelebihan dapat AP itu untuk membina empayar perniagaannya dan dia berjaya dengan hebat!.

Sudah tentu dia bersedia dan dia gesa agar satu keputusan jelas dan pasti diberikan agar dia dapat membuat perancangan untuk mengawal stok kereta yang dia ada. kalau tak jelas hala tujunya bagaimana nak import kereta lagi, kena harga turun nanti sebab AP mansuh, apa nak jadi dengan stok yang sudah ada?

Anugerah AP dah jadi hak keturunan

Satu lagi perkara yang saya belajar dari usahawan muda ada AP itu adalah keluhannya pada sebahagaian besar para pemegang AP yang ada sekarang.

Hak memegang atau dianugerahkan keistimewaan AP itu nampaknya dah jadi hak turun temurun keturunan mereka sahaja. Orang lain dah tak boleh masuk kerana mereka dah mengusainya.

Kalau dulu tok mereka yang kuasai keistimewaan AP itu, mereka turunkan pula pada anak mereka. Dan anak mereka kaya raya jadi King of AP.

Kemudiannya anak mereka turunkan pula pada cucu mereka dan berlanjutanlah keturunan Raja AP di negara kita dengan ramai sekali. Mereka mewah, maklumlah, Raja AP, apa nak dikatakan. Siapa tak mahu kalau ada kelebihan sebegitu.

Memang betullah kata PEKEMA. Kalau hapus AP maka akan hancurlah dinasti Raja AP yang agak ramai di negara kita ini. Apa akan jadi dengan mereka? apakah mereka akan jadi orang biasa saja selepas itu dan hanya jadi rakyat biasa macam saya anda dan lain-lain.

Itu hanyalah pendapat saya hasil daripada sedikit maklumat yang didapati ketika bersama dengan orang yang terlibat dalam dunia automotif kereta mewah terpakai di negara kita. Mungkin betul, mungkin juga tak betul. Anda sendirilah buat kajian kalau nak pastikan kebenarannya.

Apa pendapat anda dalam kes hapus AP beri kesan buruk pada bumiputera ini. Sila nyatakan pada ruang komen. Tolong komen dengan ayat berhemah ok, nanti raja AP murka pulak.

29 August 2014

Mohd Shubhi  /  29.8.14  /    /  12 comments
Balik kampung baru-baru ini dapat peluang kutip buah yang mungkin anak-anak anda tak pernah tengok. Atau mungkin anda sendiri tak pernah tengok. Kalau anda tinggal di kawasan utara, atau terutamanya kawasan kampung saya di Pekan Penanti, tentu dah biasa tengok pokok serta buah ini.

Pokok buah ini hanya tinggal sebatang kat belakang deretan kedai di Pekan Penanti. Pokok itu masih berdiri kukuh dari saya kecil sampai sekarang ini. Tak ada sesiapa yang menebangnya. Saya tak pasti dia duduk atas tanah kepunyaan siapa.
Buah seralat

Bagus juga pokok tersebut masih kekal sampai sekarang. Bolehlah saya perkenalkan pada anak-anak saya pula. Macam mana saya cari makan masa zaman kanak-kanak dahulu. Bila musim buah itu jatuh, kami akan kutip bawa balik. Dapat makan buat tersebut rasa macam dapat makan buah epal.

Orang sekarang sombong dengan buah

Bukan mudah nak makan buah epal, limau atau anggur masa zaman kanak-kanak dulu. Entah berapa kali sahaja yang dapat makan sepanjang yang saya ingat ketika zaman kanak-kanak. Kalau nak merasa buah epal hijau atau limau sunkist, kena pergi tengok Tokong Cina di belakang kedai Ah Nyiok, kalau mereka letak, saya akan ambil bawa balik diam-diam untuk makan.

Jadi buah apa saja yang boleh makan, kami di zaman itu akan ambil dan makan. Sekarang saya lihat semua orang tak perdulikan lagi kesemua buah yang jatuh berderai di bawah pokok. Banyak yang busuk begitu saja dan tak ada siapa ambil peduli termasuklah kanak-kanak.
 Malah lebih sedih bila saya lihat buah rambutan, buah manggis buah mempelam dan banyak lagi buah yang dibiarkan jatuh tanpa ada siapa perdulikannya. Mungkin kita dah kaya raya ada banyak duit. Kalau nak makan pergi saja ke pasar malam dan beli satu ikat bawa balik.

Ramai orang mungkin dah malas nak bersusah payah kait buah sendiri. Lebih mudah pakai duit pergi beli dari orang yang rajin kait dan himpun serta menjual buah. Entah apa nak jadi pada orang ramai sekarang saya tak tahu, malas semakin menjadi-jadi. Orang yang rajin senang nak buat duit sekarang.

Mungkin anda tak pernah tengok Buah seralat

Berbalik pada cerita asal posting ini, saya nak ceritakan pasal buah seralat. Saya tak tahu apa nama sebenarnya. Saya juga tak tahu apa nama saintifiknya. Mungkin anda panggil dengan nama lain di kampung anda. Tapi di Kampung saya kami panggil Buah Seralat. Sebab rupanya macam Bola Seralat.

Kalau anda tengok betul-betul, buah ini berwarna cokelat terang atau orange gelap apabila dia masak. Warnanya cantik dan kelihatan macam rupa kain baldu. Sebenarnya bulu halus dari kulit buah itu agak miang kalau anda main sentuh dengan tangan.

Jadi kalau nak makan kena gosok dengan sabut kelapa terlebih dahulu sampai ia jadi licin hilang segala baldu yang ada pada kulit buah tersebut. Oleh kerana sabut kelapapun dah tak ada di kampung sekarang sebab orang terus beli santan di pasar, saya terpaksa kopek sendiri kelapa tua untuk dapatkan sabutnya.

Mungkin boleh gosok dengan bahan lain. Tapi saya nak merasakan kembali zaman kanak-kanak, maka semunya diulang semula untuk ditunjukkan pada anak-anak. Memang best ulang kerja lama-lama dulu semula.

Rupa dalam buah seralat

Selepas digosok segala bulu pada kulit buah seralat, barulah boleh dikupas dengan pisau untuk buang kulitnya yang dah bertukar warna. Dari gambar anda boleh lihat buah itu dah bertukar warna jadi warna unggu gelap.

Kupas kulit itu dan di dalamnya kelihatan macam buah sentul. Ada biji hitam besar yang rupa biji tersebut macam biji buah Salak. Isi putih semuanya boleh dimakan. Rasanya manis lain macam sikit. Baunya juga agak kuat. Ada yang tak suka kalau tak tahan dengan bau buah Seralat itu.

Selesailah tugas saya memperkenalkan buah seralat dan bagaimana nak makan buah seralat pada anak-anak saya. Rupanya isteri saya juga tak pernah merasa buah itu dan tak pernah tengok sebelum ini.

Anda pula macam mana? ada tak buah seralat di kampung anda dan apa nama panggilannya? Boleh kongsikan di bawah...

27 August 2014

Mohd Shubhi  /  27.8.14  /    /  15 comments
Proses menurunkan harga kereta sedang berjalan lancar dan berada di atas landasan yang betul. Begitulah komen En Madani, CEO kepada Malaysia Automotive Institute (MAI) sebagaimana dilaporkan dalam The Sun.

Sasaran negara adalah untuk menurunkan harga kereta sebanyak 25% menjelang tahun 2018. Berdasarkan sasaran tersebut dengan perkembangan harga kereta yang ada sekarang, Malaysia beradai di landasannya.
Adakah anda percaya harga kereta akan turun ?

Harga kereta turun sebanyak 4.97% pada tahun 2013. Pada tahun ini pula, MAI menjangkakan harga kereta akan turun lagi sebanyak 5%. (sumber gambar)

Kalau diambil kira sasaran di atas, jumlah penurunan dari tahun lepas dan tahun ini adalah sebanyak 10%. Ditambah lagi dengan penurunan 5% setiap tahun hingga ke tahun 2018, jumlahnya akan menjadi 10% tambah dengan 5% x 3 = 15%.

Jadi kiraan menunjukkan harga kereta akan turun sebanyak 25% sebaik saja masuknya tahun 2018 nanti. Semua kiraan tersebut tidak diambil kira segala kos inflasi dan tahap kewangan penduduk Malaysia yang semakin hari semakin terhimpit.

Harga kereta turun bukan bermakna kualiti sama

Kerajaan janjikan harga kereta akan turun. Itu semua orang tahu. Tapi tak ada pula janji-janji bahawa anda akan dapat harga kereta murah dengan tahap kualiti yang anda jangkakan.

Lumrah orang berniaga, harga boleh kasi turun, tapi kualiti atau apa yang anda dapat dengan harga tersebut juga akan kasi turun. Jangan jangkakan emas dengan harga perak. Itu tak boleh berlaku.

Berdasarkan MAI lagi logik harga kereta turun paling asas adalah disebabkan proses liberalisasi dalam indutri automotif. Itu membuatkan persaingan menjadi lebih sengit antara para pembuat kereta.

Bila mereka bersaing untuk pikat hati rakyat yang mahu kereta murah, maka semua pembuat kereta akan pulun turunkan harga kereta. You ge what you want !, ambil kamu harga rendah, tapi jangan dok harap kualiti naik ok!.

Tapi rakyat Maysia sebenarnya memang tak kisah dengan kualiti. Tengok kereta proton sudahlah, apa mereka perduli dengan kualiti, asalkan murah majoriti rakyat Malaysia akan bedal saja. Biarlah tingkat jem selepas tak sampai setahun, itu bukan halangan untuk tetap beli kereta Proton. Itu berdasarkan sejarah. Tak tahulah jika sekarang Rakyat malaysia dah berubah.

Anda percayakah harga kereta akan turun?

Apa pendapat anda dalam kenyataan CEO Malaysia Automotive Institute di atas? adakah ada logiknya dan apakah anda berpuas hati dengan hala tuju kerajaan yang mahu penurunan harga kereta secara perlahan-lahan sebegitu?.

Oh ya!, kenapa perlu harga kereta turun perlahan-lahan?

Sebabnya adalah untuk selamatkan industri kereta 2nd hand. kalau kerajaan kasi bedal semua harga kereta turun mendadak, semua kereta 2nd hand tak ada orang akan beli jika kekal dengan harga sekarang.

Kalau pengedar kereta 2nd hand ikut harga semasa, mereka akan kerugian ratusan juta ringgit dan semua akan gulung tikar jadi muflis. Jadi untuk lindungi mereka kena kawal sikit daripada penurunan secara drastik.

Sebenarnya kerajaan boleh saja turunkan harga kereta secara drastik. Buang masuk sampah saja AP kereta, habis cerita. Jika buang AP, hanya sebilangan kecil saja taikun kaya raya taukeh AP yang akan merana.

Itupun tak berapa teruk sangat sebab dah lama mereka simpan berguni-guni duit hasil daripada keistimewaan mereka perolehi AP. Melainkan mereka kaki enjoy, itu cerita lain.

Itu semua hanya congakan saya. Apa pula pendapat anda? adakah anda rasa kita berada di landasan yang betul dalam projek turun harga kereta ini. Sila berikan komen anda di bawah. Gunakan ayat yang beradap dan bersopan ok!.

26 August 2014

Mohd Shubhi  /  26.8.14  /  ,   /  2 comments
Asyik dok cerita tentang masakan dan makanan mamak saja di blog ini nampaknya. Mungkin ada yang tak suka. Tapi tak kisahlah kalau ada yang tak suka sebab mamak tu salah satu kaum yang dah termaktub menjadi warganegara Malaysia walaupun ada yang tak suka.
Roti jala mamak di Little India, Penang
Kalau tak berapa berkenanpun terhadap mamak itu sendiri, masakan mamak pula tak boleh dinafikan sebagai salah satu masakan yang dah lama popular. Mungkin masakan mamak sudah ubahsuai dengan keadaan semasa, tapi asas rempah ratus tu tetap kekal. Itulah salah satu trade mark masakan mamak.

Masakan mamak penang memang best

Masakan mamak pula saya jumpa di semua tempat samada di Asia mahupun di Eropah. Salah satu restoran yang akan dicari kalau kempunan nak rasa santapan kampung adalah restoran mamak. Biasanya ada restoran India atau Pakistan di pusat-pusat bandar besar ketika saya tinggal di Perancis dulu.

Maknanya masakan mamak ni dah jadi satu jenama antarabangsa. Bukan saja di negara kita malah di seluruh dunia. Sebagai warga Pulau Pinang, saya rasa bangga juga sebab dalam mana-mana makanan mamak yang saya pernah makan sebelum ini, makanan atau masakan mamak Penang memang tak boleh lawan rasa sedapnya.

Kalau makan masakan mamak, seeloknya gunakan tangan kosong dan jangan guna camca atau garfu. Bau rempah ratus itu akan meresap masuk dalam jari dan zat dari jari itu menambahkan lagi kesedapan makanan mamak yang dimakan.

Makan roti jala mamak di Little India

Berbalik pada tajuk roti jala mamak di Little India Pulau Pinang, saya ada mencubanya baru-baru ini bersama dengan seorang kawan di Pulau Pinang. Oleh kerana dia anak jati Pulau Pinang, bila teringin nak makan sedap, saya akan ajak dia bawa mana-mana lokasi yang menarik berdasarkan pengalamannya.

Jadi hari itu dia bawa saya makan roti jalan mamak di Little India Pulau Pinang. Biasanya roti jala ini adalah makanan orang Melayu. Saya belum pernah lagi tengok mamak buat roti jala. Kalau di Pulau Pinang, saya biasa panggil roti surai dan bukannya roti jala.

Asalnya nak makan capati sedap kat situ, tapi kawan saya panggil mamak untuk buat satu set roti jala dengan menggunakan gulai kambing, kuah untuk capati tadi sebagai kuah yang sama untuk roti jala. Masa dia bawa tu saya kata banyak sangat, takut tak habis.

Tapi bila makan satu, sedap pulak, ambil satu lagi dan akhirnya habis satu set dalam pinggan tu dan alhamdulillah kenyang. Memang sedap sangat makanan tu seperti makanan-makanan lain yang ada di Pulau Pinang.

Walaupun kawasan tu bukannya restoran mewah, hanya sekadar gerai tepi jalan di sepanjang lorong-lorong sempit di Little India tu, kehebatan rasa makanannya memang tak kalah dan harganya memang amat murah. Saya kongsikan kat sini beberapa keping gambar yang sempat saya rakamkan untuk para pembaca.

22 August 2014

Mohd Shubhi  /  22.8.14  /  ,   /  4 comments
Asas buat duit dengan affiliate untuk blogger baru

Ini perkongsan khas untuk para blogger baru yang mahu buat duit dengan menggunakan sistem affiliate melalui blog anda. Kalau anda blogger baru, elok benar baca artikel ini sampai habis.

Saya bukanlah blogger yang lama sangat. Saya juga bukan blogger yang baru sangat. Mungkin saya termasuk dalam blogger yang tak berapa baru dan tak berapa lama.

Kalau anda blogger baru nak dapatkan panduan asas affiliate dengan blogging dapatkan ebook Panduan Asas Affiliate Untuk Blogger Baru (Newbie)

Yang pastinya, saya bukanlah termasuk dalam blogger yang baru. Jadi rasanya ada ler sedikit pengalaman dalam dunia blogging ni.

Untuk maklumat pembaca, saya mula blogging sejak tahun 2008. Sedar tak sedar dah hampir 6 tahun saya bergiat dalam aktiviti blogging.

Dalam tempoh selama itu sudah cukup untuk jadikan aktiviti blogging sebagai salah satu daripada aktiviti rutin saya yang dilakukan tanpa paksaan dan tanpa ada kesukaran sedikitpun.

Disebabkan aktiviti blogging, saya dah berjaya menulis lebih daripada 4 ribu artikel. Itu sebenarnya masih tak cukup untuk melayakkan saya tergolong dalam kumpulan orang yang pandai menulis.

Kalau tak silap, seseorang itu memerlukan sebanyak 10,000 artikel yang telah ditulis sendiri untuk melayakkan anda jadi seorang penulis yang baik. Kalau saya berterusan menulis, insyaallah kalau tak mati awal, jumlah 10,000 artikel dapat dicapai.

Buat duit dengan affiliate melalui blogging

Dalam bab buat duit dengan sistem affiliate pula, terus terang saya katakan masih terlalu baru. Lama sebelum ini, blogging hanya untuk suka-suka blogging buat kongsikan pengalaman dan asah bakat menulis.

Disebabkan aktiviti blogging saya dah biasakan diri, maka bila tergerak nak buat duit dengan sistem affiliate, ianya menjadi agak mudah. Saya hanya perlu ambil masa sedikit saja untuk belajar daripada mereka yang dah biasa buat duit dengan blogging.

Anda juga boleh buat macam saya. Ambil masa yang agak lama untuk belajar perlahan-lahan bagaimana caranya sistem affiliate ini berfungsi dan membolehkan anda buat duit.

Tapi perlu kesabaran dan kerajinan mengutip ilmu buat duit dengan affiliate melalui aktiviti blogging daripada maklumat yang berserakan. Tak ramai orang ada kemampuan untuk tunggu dan belajar perlahan-lahan dek kekangan masa dan juga perasaan.

Kalau anda nak belajar buat duit dengan affiliate menggunakan landasan blogging tanpa perlu makan masa dan tahan sabar, ada berita baik untuk saya kongsikan di sini. Anda boleh dapatkan terus panduan asas buat duit dengan affiliate melalui blogging dari ebook Panduan Asas Affiliate Untuk Blogger Baru (Newbie)

Boleh kayakah dengan sistem affiliate melalui blogging?

Itu solan cepu emas. kalau anda percaya, dan cari jalan sudah tentu boleh, insyaallah. Kalau anda tak percaya boleh jadi kaya dengan affiliate melalui blogging, anda boleh aggap itu juga betul.

Bagi saya, yang pastinya saya memang dapat buat duit dengan menggunakan sistem affiliate berlandaskan aktiviti blogging yang saya memang suka.

Kalau nak tahu, antara puas hati sebab buat apa yang kita suka, dengan buat duit, saya yakin puas hati dengan apa yang kita suka lebih menyeronokkan.

Jadi kalau dapat puas hati dengan buat apa yang kita suka dan dalam masa yang sama dapat duit, sudah tentu jauh lebih menarik. Dan saya dapat kedua-duanya, walaupun disebabkan kekangan masa saya tak berusaha mahu menjadi kaya dengan aktiti affiliate dan blogging.

Bagi anda yang ada sedikit masa dan mahu asah bakat menulis dalam masa yang sama dapat tambah sedikit pendapatan tanpa merosakkan kehidupan anda dan orang lain di sekeliling anda, amat berbaloi untuk mencuba.

Untuk anda blogger baru atau newbie yang nak dapatkan ilmu asas affiliate saya syorkan anda beli saja ebook Panduan Asas Affiliate Untuk Blogger Baru (Newbie). Didalamnya dikongsikan selok belok ilmu affiliate asas yang membolehkan anda menceburi bidang yang dah ramai orang berjaya ini.

Selamat mencuba!

21 August 2014

Mohd Shubhi  /  21.8.14  /  ,   /  12 comments
Menarik tentang orang India di Sabah

Ada satu perkara menarik yang saya perhatikan tentang orang India di Sabah. Mungkin pemerhatian saya masih tidak menyeluruh, tapi sejak setiap bulan datang ke Sabah tahun ini, itulah yang saya perhatikan.

Sekarang saya masih berada di Sabah dan baru dua hari berada di sini. Sebaik saja sampai ke Sabah pada hari selasa malam, saya dan kawan-kawan ambil teksi untuk pergi ke Hotel.

Kami sewa dua buah teksi. Bila saya pergi ke teksi yang disediakan seorang pemandu berbangsa India keluar dari kereta. Saya perhatikannya pemandu teksi India itu dengan agak hairan.

Pemandu Teksi berbangsa India di Kota Kinabalu Sabah

Kenapa saya hairan?

Sebabnya adalah kerana itulah kali pertama saya lihat orang berbangsa India membawa teksi di Sabah. Dah banyak kali saya daang ke sini, tak pernah bertemu lagi orang India bawa teksi.

Ini peluang baik untuk saya menemuramah pemandu teksi itu bagimendapatkan sedikit maklumat berkenaan orang India di Sabah.

Macam biasa, saya mulakan dengan soalan, "sudah lama bawa teksi?, tanya saya pada pemandu di depan yang memegang steering kereta perdana.

"Dah banyak tahun juga", jawab pemandu teksi itu dengan sedikit telo India bercampur lenggok bahasa orang Sabah.

"Orang India ke?", tanya saya meneka.

"Ya!, saya orang India. Jawab pemandu teksi itu mesra. Nampaknya dia senang untuk berbicara dan tidak merasa kekok untuk menjawab semua soalan saya.

Dari perbualan kami sepanjang perjalanan dari Lapangan Terbang menuju ke Hotel Kinabalu Daya di Kota Kinabalu, saya dapat banyak maklumat dari pemandu teksi berbangsa India itu.

Dia memang berasal dari Sabah dan dilahirkan di Sabah dan bagi dirinya dia memang orang Sabah. Ayahnya pula merupakan kakitangan kerajaan yang dah pencen berkhidmat sebagai anggota Polis di Kota Kinabalu Sabah.

Orang India datang dari India

Ayang pemandu teksi itu dilahirkan di India dan berhijrah datang ke Sabah sejak dia masih kecil bersama keluarganya. Di Sabah ayahnya membesar dan berjaya menyesuaikan dirinya dengan orang Sabah dan bila dewasa berkhidmat sebagai anggota Polis.

Setelah berkahwin dan mempunyai beberapa orang anak yang masih kecil, ayah pemandu teksi itu memeluk agama Islam. Mereka satu keluarga menjadi muslim.

Jadi pemandu teksi itu telah memeluk agama Islam bersama dengan ayah dan ibunya yang pada asalnya mengganut agama Sikh. Pemandu teksi itu mempunyai nama India ketika kecil dan selepas memeluk agama Islam ayahnyanya menukarkan namanya kepada Samsuddin.

Rupa-rupanya pemandu teksi berbangsa India di depan saya itu seorang musllim. Kalau saya tak berbual dengannya tent saya ingat dia beragama Hindu.

Samsuddin sudah mendirikan rumah tangga dengan warga tempatan dan anak-anaknya sudah besar dan berjaya. Salah seorang anaknya sedang berada di tahun akhir pengajian perubatan.

Hanya dua orang pemandu teksi India di Kota Kinabalu

Apabila saya bertanyakan tentang betapa kurangnya orang berbangsa India di Sabah, Samsuddin mengiyakannya.

Dia menyambung lagi bahwa hanya ada dua orang sahaja pemandu teksi berbangsa India di Kota Kinabalu. Dan apa yang menarik adalah yang seorang lagi itu adalah adiknya!.

Sebelum ini saya bertemu dengan seorang lelaki berbangsa India juga di Kota Kinabalu. Dia bekerja sebagai seorang Pengurus di sebuah syarikat automotif yang menjadi pengedar kereta BMW di seluruh Sabah.

Tapi dia bukan berasal dari Sabah, dia datang dari Semenanjung untuk mengambil tugasan kerja itu kerana tiadanya calon berkelayakan dari Sabah dalam bidang after sales kereta BMW.

Pertemuan saya kali ini nampaknya lebih unik kerana saya bertemu dengan warga Sabah berbangsa India yang dilahirkan di Sabah dan sudah berjaya menjadi orang Sabah. Dan untuk maklumat, pemandu teksi itu merupakan salah seorang daripada pegawai dalam Kelab penyokong bolasepak Sabah.

Begitulah cerita menarik dalam perjalanan saya ke Sabah kali ini. Menarik kerana di Sabah, orang India hampir tak ada.

Mungkin anda ada maklumat berkenaan orang India di Sabah, bolehlah kongsikan di ruang komen di bawah.

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search