Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

30 September 2014

Mohd Shubhi  /  30.9.14  /  ,   /  2 comments
Salah satu perkara yang saya suka buat adalah berjalan. Orang kampung macam saya biasa sebut berjalan, yang mana mereka maksudkan sebagai mengembara.

Saya pernah tidur atas lantai stesen kereta api, tidur atas kerusi stesen bas, saya pernah tidur di masjid, saya pernah tidur atas tanah dalam hutan, saya pernah tidur atas batu tepi laut. Dah berbagai pengalaman saya tempuhi dan berbagai ragam manusia saya temui.

Semuanya membuka minda saya untuk melihat perbezaan dan belajar menerima dan memahami sebelum membuat penafsiran. Ia meluaskan pemandangan saya dalam melihat segala kejadian, walaupun saya amat cenderung mengkritik, itu bukan bermakna saya menghukum.

Mengembara memang salah satu perkara yang dianjurkan dalam Al-Quran. Kita dapat melihat kejadian Tuhan dan mengambil iktibar daripadanya. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

Orang-orang tua kita juga rumuskan bab mengembara ini dalam satu kata-kata menarik,
"Jauh perjalanan, luas pemandangan..."
Ertinya lagi jauh kita mengembara, bertambah luaslah pemikiran kita dalam mentafsir sesuatu kejadian. Semua orang dapat melihat kejadian yang sama, tetapi yang memberikan makna kepada kejadian tersebut adalah bagaimana kita mentafsirkannya. Dan tafsiran luas jika kita banyak mengembara.

Orang tua-tua kita juga sering sebut ayat menarik ini untuk mereka yang dah berumah tangga,
"Sayang anak, tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan..."
Ertinya kalau kita sayangkan isteri, perlu sering tinggalkan mereka untuk keluar cari makan. Juga untuk keluar mencari pengalaman dan menambah ilmu serta pendapatan. Para isteri perlulah sabar dan jangan cepat melatah bila suami sering keluar mengembara.

Tak akan bertambah pendapatan sekiranya hanya duduk di rumah berkepit diceliah ketiak isteri. Lainlah jika ada harta pusaka bertimbun dan geran tanah sejengkal. Itupun lama-lama akan habis licin kalau tak ada pemikiran yang kreatif untuk mengimarahkan lagi harta peninggalan.

Apa kata Wardina Saffiyah tentang mengembara

Oleh kerana Wardina ini seorang perempuan dan dia juga seorang personaliti yang agak terkenal di negara kita, maka saya anggap komennya terhadap aktiviti mengembara ini adalah menarik dan boleh dkongsikan di sini.

Komen di bawah dibuatnya setelah membaca dan berkongsikan sebuah artikel berkenaan mengambara. Anda juga boleh baca artikel yang dikongsikan oleh Wardina Saffiyah di sini.

Jom kita baca komen Wardina

Sebab kadang-kadang saya merasakan tertutupnya minda sesetengah manusia adalah kerana dia tidak menggembara. Bermusafir dan menggembara adalah amalan yang biasa bagi kaum Muslim sebelum ini. Nama seperti Ibn Batutta bermain di minda.

Seperti kata M. Bakri Musa di dalam bukunya "Liberating the Malay Mind" - salah satu cara memerdekakan minda adalah dengan berjalan melihat dunia,melihat perbezaan dan betapa luasnya alam ini.

Bukan cara kita saja yang betul, bukan pemikiran kita saja yang benar.... Dengan menggembara maka prejudis dapat dilenyapkan, pemikiran akan digoncang... Menerima perbezaan idea, budaya, cara hidup adalah tuntutan agama.

Perbezaan yang ada untuk kita saling berkenalan bukan untuk kita "pergaduhkan"... Minda yang tertutup kerana ianya ditutup akibat kurang pengalaman bersemuka dengan mereka yang berbeza dari kita...

maka kita seperti katak dibawah tempurung... 
kita merasakan dunia ini kita yang empunya.... 


And that is why I love this article. I love traveling... I appreciate differences. Let's travel to learn... let's learn to be kind... let's put aside differences... let's embrace people are just different.

We have different ways.. different likes, different personalities, different interests.. different thinking, different reasons to do things, different beliefs, different passion, different ideologies .. 

We are different... different FB posts... different just different and that is ok... we make stupid mistakes and that's ok... we post stupid stuff..we say silly things, we fail ourselves, we hurt others... that's ok.. 

Because we are humans...we move on.. we try.. we leave the past behind... At the end of the day, we are all human beings, we want to happy, we want to be loved and we want to live a meaningful life...we want to be safe, we want to belong...

Apa pendapat anda tentang mengembara

Ok! dah baca pendapat Wardina tentang mengembara. Sekarang apa pula pendapat anda terhadap aktiviti mengembara ini. Adakah anda sering mengambara sekurang-kurangnya di sekitar negeri tempat anda tinggal.

Atau lebih jauh lagi di sekitar negeri-negeri jiran tempat anda tinggal. Atau ebih jauh lagi di seluruh Malaysia dan seterusnya di sekitar Asia Tenggara, Asia, Eropah, Amarika, Afrika, India, Cina dan mana-mana lagi lah.

Jangan ingat saya tak sedar bahawa destinasi mengembara nombor satu adalah Arab Saudi di mana terletaknya Mekah dan Madinah. Itu perkara wajib dan tak perlulah dipertikaikan lagi. Samada suka atau tak suka wajib pergi ke sana.

Yang nak diketengahkan di sini adalah perkara sunat yang digalakkan kita yang berakal ini lakukan. Mengembaralah, jauh atau dekat. Bertemulah dengan berbagai jenis manusia putih atau hitam, kerinting atau lurus, miskin atau kaya... pengalaman kita akan bertambah. Berikan pendapat anda!

29 September 2014

Mohd Shubhi  /  29.9.14  /  ,   /  5 comments
Zaman kanak-kanak dulu langsung tak sama dengan zaman kanak-kanak sekarang. Masa itu tak ada internet, tak ada telefon pintar, malah tak adapun telefon bimbit. Nak dapat rumah yang ada telefon talian tetappun amat susah.

Hanya orang-orang kaya saja yang ada telefon untuk kegunaan penting dan bukannya untuk mengadap depan telefon macam yang orang zaman sekarang ni amalkan.

Masa saya zaman kanak-kanak dulu, rumah tak ada TV. Yang ada hanya radio kecil diletakkan di dapur yang dikuasai oleh ibu. Awal pagi radio dah dibuka untuk menjadi teman buat kerja di samping mendengar berita sebagai sumber maklumat.
10 permainan zaman kanak-kanak dulu

Komukasi lebih banyak berlaku satu hala dari segi peralatan komunikasi maklumat. Kita hanya dengar saja atau lihat saja apa yang dihidangkan. Tak ada program buat panggilan telefon pada juruhebah radio untuk buat permintaan lagu.

Kalau nak buat permintaan lagi kena hantar surat atau kalau saudara mara anda ada yang bekerja di siaran radio, lebih mudahlah untuk buat permintaan dengan nama anda disebut oleh juruhebah menujukan lagu atau apa-apa ucapan buat orang jauh.

Banyak permainan zaman kanak-kanak dulu

Bagi kanak-kanak dulu, mereka terpaksa lebih kreatif untuk hiburkan diri dengan berbagai aktiviti. Saya tak ketinggalan dalam turut serta bermain apa-apa saja permainan yang biasanya berlaku secara bermusim.

Berikut adalah senarai permainan yang saya boleh ingat yang dimainkan sepanjang membesar di kampung masa zaman kanak-kanak dulu.

1. Permainan layang-layang

Ini adalah permainan bermusim. Biasanya dimainkan ketika orang dah habis mengambil hasil padi di sawah bendang. Ketika itu angin lebih kuat daripada selalu dan mudah untuk naikkan wau atau layang-layang.

Wau biasanya kami buat sendiri. Ada yang mak bapak mereka berduit sikit akan beli saja wau yang mereka gemari. Bila datang musim wau, habis pokok buluh kami tebang. Nasib baik belakang rumah ada serumpun pokok buluh, jadi tak perlu masuk jauh ke dalam hutan untuk cari buluh buat wau.

Wau kertas surat khabar

Kertas pula hanya gunakan kertas surat khabar kalau tak ada modal. Kalau ada modal sikit boleh gunakan tracing papaer yang nipis dan lutsinar sedikit tu. Kalau kertas ringan lagi bagus untuk buat wau. Kadang kala ada yang gunakan kertas lebih ringan seperti yang digunakan oleh pakar buat wau bulan. Boleh diwarnakan wau yang direka itu agar lebih menarik.

Tapi bagi saya kertas surat khabar adalah pilihan utama. Gam pula hanya gunakan tepung kanji dan kalau tak ada saya akan gunakan nasi semalam, untuk dilenyet di jadikan gam. Memang kreatif kan...? hangpa yang muda-muda la ni ada pakai nasi jadikan gam ka...?

2. Permainan gasing

Biasanya kami main gasing setahun hanya sekali. Entah kenapa biasanya apa saja permainan akan dimainkan sekali saja setahun. Setiap permainan itu akan tiba-tiba saja datang dan habis semua kanak-kanak satu kampung akan bermain permainan yang sama.

Gasing biasanya kami beli di kedai mamak kat pekan penanti. Satu gasing harganya hanya RM0.20 sahaja. Murah lagi masa tu. Tapi masalah besar gasing beli ni adalah dari segi ketahanan. Bila main gasing kena pangkah dengan gasing kawan terus terbelah dua!.

Gasing kawan-kawan yang lebih kreatif biasanya besar dan dibuat sendiri dengan menggunakan kayu yang kuat. Antara kayu kuat yang menjadi kegemaran adalah seperti kayu pokok jambu. Jika gunakan kau pokok limau tentu lagi kuat dan susah nak terbelah.

Bapak buat gasing

Saya minta bapak buat sebiji gasing satu hari tu dan duduk tengok macam mana dia buat dari mula sampai habis. Bapak gunakan batang pokok jambu yang ditrim batangnya. Batang jambu sebesar betis kaki ditebang dan di kerat serta di rintis dengan menggunakan golok tajam.

Saya bertinggung sambil terkebil-kebil mata melihat kehebatan bapak buat gasing. Kusyuk betul bapak membuat bentuk gasing dari pokok jambu itu dengan hanya menggunakan golok. Bila dah ada rupa gasing, digunakan pula kaca dari botol pecah untuk melicin dan meratakan kayu gasing.

Bila semuanya siap cantik, maka gasing sebesar saiz dua penumbuk itu akan diletakkan paku besar pada hujungnya. Bila dah kemas, hujung kepala paku itu akan bapak kerat dengan peralatan tukul dan besi sampai putus. Kemudian asah pula paku itu sampai tajam dan akhirnya siaplah sebiji gasing buatan bapak.

Bila dah siap, bapa suruh pergi beli tali di Kedai Cina Bulu Dada, itu nama gelaran taukeh kedai tersebut. Saya akan beli tali berwarna putih dalam sedepa dan bawa balik berikan pada bapak. Dia cari penutup air botol, tebuk, simpulkan tali dan lengkaplah semua proses buat gasing.

Buat gasing sendiri

Lepas itu gasing akan dicuba pusingkan. Bila tertatih-tatih merintih tidak ligat, paku akan dibetulkan sedikit demi sedikit. Itu adalah proses seimbangkan kedudukan paku agar tepat pada tengah pusat gasing. Akhirnya gasing sempurna dan berpusing ligat dalam keadaan senyap dan sunyi. Lama pusingannya dan saya rasa bangga sangat menggunakan gasing tersebut.

Hanya sekali saja bapak bantu buat gasing. Selepas itu saya dah boleh buat sendiri dengan hanya melihat sekali saja cara bapak melakukannya. Saya dah banyak buat gasing sendiri dengan mereka berbagai bentuk dan menggunakan berbagai jenis kayu.

3. Permainan guli

Semua kanak-kanak zaman saya pernah main guli. kanak-kanak zaman sekarang juga kenal apa itu guli tapi mungkin mereka tak tahu permainan yang biasa kami main dulu.

Ada dua tiga jenis permainan guli yang biasa kami main ramai-ramai. Antara permainan yang paling best adalah main guli kandang. Satu kandang bulat akan dibentuk atas tanah dengan mengguriskan tanah dengan kayu tajam.

Main guli kandang

Dalam bulatan itu kami akan letakkan guli masing-masing mengikut berapa banyak yang dipersetujui. Ada kalanya seorang lima biji dan adakalanya seorang 10 biji guli. Bergantung kepada berapa ramai yang naik. Lagi ramai lagi sikit kena letak dan lagi besar pula saiz kandang.

Kemudiannya kami akan buat satu garis lurus atas tanah. Semua yang turut serta akan campakkan guli ibu mereka supaya paling hampir pada garis tersebut dan tak boleh melepasi garis. Siapa paling hampir akan mendapat giliran pertama dalam permainan.

Apa yang perlu dilakukan adalah, dengan duduk di atas garis lurus yang telah dibuat tadi, peserta akan membidik guli-guli dalam kandang, dengan menggunakan ibu guli mereka. Kami panggil aksi itu sebagai aksi menjentik guli.

Pandai petik habis satu kandang

Guli yang dijentik keluar dari kandang akan menjadi milik penjentik. Begitulah permainan berlansung sampai kesemua guli dalam kandang habis. Kalau ibu guli anda masuk dalam kandang, gilirannya habis.

Ada banyak lagi undang-undangnya yang saya tak berapa nak ingat dah. Tapi dalam kampung saya ada kawan yang memang amat handal memetik guli.

Ada kalanya jika dia mendapat giliran pertama memetik guli dalam kandang, dia akan mula petik satu persatu sampai habis kesemua guli dalam kandang itu menjadi miliknya... yang lain akan nga-nga tengok saja... bosan!

Apa permainan zaman kanak-kanak anda

Ada banyak lagi permainan zaman kanak-kanak kalau nak disenaraikan. Nanti bila ada idea, boleh dibuat lagi. Anda pula bagaimana? apakah permainan zaman kanak-kanak yang paling digemari pada zaman anda.

Saya tak pasti mereka yang membesar di bandar dan berumur dalam lingkungan 25 tahun ke bawah ada kenangan permainan kampung macam saya.

Tapi kalau ada boleh kongsikan di sini. Bagi yang berumur sezaman dengan saya tentu ada banyak lagi pengalaman permainan zaman kanak-kanak. kongsikan la sedikit kat ruang komen... terima kasih

28 September 2014

Mohd Shubhi  /  28.9.14  /  ,   /  4 comments
Sungguh Allah itu Maha Kaya, setiap sesuatu itu berlaku dibawah KekuasaanNya dan tiada sesuatupun yang terlepas daripada perancangan Allah Yang Maha Suci, Maha Besar, Maha Mengetahui, Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Itu rumusan paling baik saya boleh kata dari pengalaman menjaga ibu yang didugai demensia.

Semuanya berlaku secara tiba-tiba. Tak ada amaran tak ada tanda. Tak pernah terlintas untuk lihat ibu daripada seorang yang amat aktif, mampu berjalan kaki 5 ke 10 kilometer sehari, sentiasa ke masjid, ke pusat pengajian agama, bersolat malam dan sebagainya amalan mulia, tiba-tiba bertukar menjadi lemah dalam keadaan demensia.

Rasa nikmat menjaga ibu yang demensia
Tak sangka dua bulan sebelum raya, jadi kali akhir saya makan kari masakan ibu. Permulaannya saya tak dapat nak terima.

Rasa seolah-olah saya hilang motivasi utuk meneruskan apa yang saya buat, rasa kejayaan tak bermakna tanpa disaksikan oleh ibu.

Baru saya sedar ibu banyak menjadi faktor pendorong untuk saya berjaya melakukan yang terbaik.

Siapa perlu menjaga ibu yang demensia

Saya dah cerita panjang dalam artikel lalu macam mana rentetan keuzuran ibu bermula di sini. Sehinggalah ibu meracau nak tinggal di rumahnya sendiri di kampung, semua jadi kelam kabut. Perlu menjawab siapa yang perlu menjaga ibu di kampung.

Semua ada kekangan masing-masing dan kelihatan macam tak ada kesudahan. Mulanya adik perempuan balik kampung untuk duduk bersama ibu, anaknya terpaksa ponteng sekolah untuk membolehkan dia buat begitu.

Adik tak boleh lama dan berterusan begitu, dia perlu balik jaga suaminya, dia perlu jaga kebajikan pelajaran anaknya juga. Ibu pula nak kekal di kampung. Dalam keadaan itu, saya ambil keputusan untuk balik dan ganti adik yang perlu balik Langkawi.

Balik kampung jaga ibu

Sempat juga saya uruskan segala perniagaan dan syarikat-syarikat saya. Walaupun saya tak jangka, tapi segalanya tersusun macam elok saja, hanya perasaan saja yang rasa macam tak yakin.

Saya sendiri tak tahu samada boleh atau tidak menjaga ibu, sebaik yang adik perempuan saya lakukan. maklumlah anak lelaki yang agak pemalas, tentu sukar nak lakukan semua kerja rumah dan jaga ibu.

Satu lagi masalah adalah takkan saya akan berterusan tinggal kat kampung, abaikan pula anak-anak dan isteri di Selangor. Mereka juga perlu makan, perlu perhatian dan perlu dibeli barang dapur dan sebagainya.

Tapi saya fikirkan buat dulu apa yang boleh dibuat sekarang dan biarkan yang lain tersusun sendiri (insyaallah) kemudiannya. Memang betul kemudiannya bila kerjasama terjalin dengan baik. Abang sulong balik ganti bila saya perlu selesaikan semua uruan perniagaan dan keluarga. Bila selesai dua tiga hari saya kembali jaga ibu semula dan dia pula balik Perak.

Masa kami bergilir jaga pula abang satu lagi akan ambil tugasan sediakan makanan. Setiap pagi dia akan datang hantar makanan dua tiga mata. Dia akan masak nasi dan tingalkan semuanya untuk kami makan siap sekali dengan sarapan dan bancur air minuman. Semua rusan jadi mudah.. alhamdulillah!.

Suap ibu makan dan mandikan ibu

Oleh kerana ibu uzur sangat, tak boleh jalan sendiri dan teralu lemah, saya mula siapkan makanan ibu dan suap dia makan. Terasa nikmatnya boleh buat begitu. Namun saya terfikirkan setiap kali menyuapkan nasi ke mulutnya, kenapa saya tak buat sema itu ketika dia sedar sihat.

Setiap malam ketika dia sekejap tidur dan sekejap bangun, saya akan berjaga melayannya dan cuba usahakan cari jalan macam mana nak bagi dia tidur. Salah satu jalan yang paling berkesan adalah menyuruhnya baring supaya saya boleh mengurut kaki, memicit tapak kakinya dan dan membelai kepalanya.

Sekali lagi saya terfikir kenapa saya tak buat kesemua itu ketika dia sedang sihat dan sedar normal. Kenapa saya tak mengusap kepalanya, kenapa saya tak memicit tapak kakinya dan kenapa saya tak mengurut kaki dan tangannya ketika dia sedar normal macam biasa.

Di waktu siang, saya mandikan ibu. Basuh badannya, sabunkan ibu dan bilas dengan ar suci dan bersih. Lapkan badannya dan keringkan rambutnya. Sikat rambutnya, sapu minyak pada rambutnya, pakaikan dia kain batik dan baju kedah dan kemaskan rupa parasnya supaya segar dan comel.

Sekali lagi saya terfikir saya tak akan dapat buat semua itu ketika dia sedar normal sihat dahulu. Sekurang-kurangnya sekarang saya dapat buat begitu walaupun sekali seumur hidup.

Anda yang membaca artikel ini, ambillah iktibar, buatlah perkara baik dan tunjukkan rasa kasih anda pada ibu ketika dia masih sihat dan normal sekarang. jangan tunggu lama sebelum anda menyesal. Apatah lagi jika anda hanya pulang setahun sekali untuk ziarah ibu, tak patutu sangat. Ubah sikap anda dan bersegeralah buat kebaikan pada ibu atau bapa.

Tips jaga ibu yang demensia

Bila saya duduk rumah, saya layari berbagai portal yang berikan maklumat berkenaan demensia. Banyak perkara bermanfaat yang saya kutip dan amalkan untuk memudahkan urusan jaga ibu yang demensia.

Jika anda jaga ibu yang demensia, anda perlu tahu duduk keadaan pesakit demensia. Ia memudahkan anda memberikan respon untuk menangani apa saja sikap pelik yang datang dari mereka tanpa ada perasaan marah dan kecewa.

Pastikan matlamat anda adalah untuk berikan dia keselesaan dan ketenangan. Semua reaksi pesakit demensia adalah berkisar dalam hal keselesaaan dan rasa selamat. Jika dia gelisah, ertinya ada masalah samada lapar, takut atau nak ke tandas.

Kalau dia duduk tak diam dan merungut dan meracau, tandanya dia rasa bosan. Jika dia teringatkan perkara sedih seperti panggil nama anaknya yang tak ada, jangan pula anda marah, layan dia dan cepat-cepat alihkan perhatian pada perkara lain untuk elakkan kebosanannya.

Alihkan perhatian pesakit demensia dengan berhikmah

Pernah abang saya jawab pada ibu yang adik dah balik Langkawi bila ibu bertanya. Bila mendengar jawapan abang, ibu menangis tak berhenti terisak-isak. Anag jelaskan pada ibu macam orang biasa untuk cuba fahamkan ibu dan tenangkan hatinya.

Saya tahu ia tak akan berkesan begitu, ibu akan lebih meratap kecewa dan mendambakan agar anak perempuannya itu ada di sisinya.

Lalu saya ambil alih mendapatkan ibu. Saya mula berbual menceritaka apa yang saya sedang buat. Kebetulan ketika itu saya baru kutip baju dari ampaian. Saya kata kat ibu nak kena lipat baju dan saya tak pandai.

Sekelip mata ibu bertanya kat mana semua baju tu. Saya bawa dia keluar dan tnjukkan baju yang dilonggokkan depan TV. Saya minta dia bantu saya lipat dan susun baju dan dia perlahan-lahan keluar duduk depan longgokan baju itu.

Saya duduk dan mula melipat baju perlahan-lahan dan dia tak lipatpun. Dia tengok saja dan akhirnya terlelap di tepi saya. Dia dah lupa berkenaan adik saya dan semuanya kembali tenang. Begitulah mudahnya memberikan ketenangan pada pesakit demensia yang tertekan, alihkan perhatian dan bukannya bagi dia faham.

Keupayaan mereka untuk membuat kefahaman asas yang logik dah terlalu lemah. jangan kusutkan lagi keadaand engan cuba memujuk dengan memberikan kefahaman logik seperti berhadapan dengan orang normal.

Begitulah sedikit tips untuk anda yang menghadapi masalah menjaga pesakit demensia. Moga ada manfaatnya di sini dan dapat membuka sedikit minda untuk anda beramal terutamanya pada orang tua yang anda kasihi.

Jika anda ada cerita kongsikan saja bagaimana anda tangani penjagaan ibu atau bapa atau siapa saja yang menglamai masalah demensia di ruang komen di bawah. Sama-sama kita belajar dan perbaiki cara kita menjaga mereka.


Mohd Shubhi  /  28.9.14  /  ,   /  4 comments
Dalam bahasa biasa, demensia ada juga yang panggil penyakit nyanyuk. Kalau dalam bahasa Indonesia, demensia mereka panggil sebagai Singkat Akal. Rasanya perkataan singkat akal mungkin lebih tepat memandangkan keadaan akal mereka yang mengidapinya mengalami situasi akal yang singkat daripada keupayaan berfikir dengan baik.

Apakah demensia itu sama dengan gila atau tidak saya tak dapat sahkannya. Tapi berdasarkan pemerhatian saya, pengidap demensia bukannya gila, mereka dapat berkomunikasi dengan baik seperti orang waras, cumanya keupayaan menghubungkan semua keadaan dengan baik dalam membuat penafsiran adalah lemah.

Mengelakkan diri daripada penyakit demensia
Menu mediterranean merupakan antara menu terbaik untuk kesihatan
Orang gila bukan macam itu. Mereka cakap ikut suka dan mereka jawab segala soalan ikut sedap mulut mereka saja tanpa memahami apa yang mereka cakapkan. Orang yang terkena demensia boleh diajak berbual seperti biasa dan mereka masih mampu menjawab segala soalan dengan baik.

Jika ditanya maklumat atau fakta-fakta lama seperti umur mereka, umur kawan-kawan mereka yang meninggal dan diajak mengecam siapa-siapa saja yang pernah mereka kenali, akan dapat dijawab dengan tepat tanpa sebarang masalah.

Punca demensia yang berbagai

Melalui pembacaan, saya dapati usaha untuk memahami penyakit demensia dan sebab-sebabnya masih giat dikaji. Puncanya kejadian masih tidak dapat sisahkan secara pasti setakat ini. Yang pastinya ia ada kaitan dengan sel-sel otak yang tercedera atau mati yang membuatkan perhubungan aliran maklumat antara sel otak menjadi tersekat.

Para pakar ada memberikan beberapa sebab yang berkemungkinan membuatkan orang terkena masalah demensia ini dan berikut adalah antara sebab-sebabnya:

Faktor umur 

Risiko terkena  demensia meningkat dengan meningkatnya umur. Jarang kita dengar orang yang berumur 30 tahun ada masalah demensia. Mereka mungkin ada masalah suka lupa, tapi itu masalah lain dan bukannya demensia.

Bermula dengan umur 65 tahun, faktor terkena demensia mula tinggi. Dikatakan risiko demensia terhadap mereka yang berumur 65 tahun adalah 1 dalam 14.

Bila umur kita naik kepada 80 tahun, risikonya semakin tinggi lagi. Kemungkinan terkena demensia pada umur begitu adalah 1 dalam 5. Sebab itu mereka yang panjang umur kerap terkena demensia. Lagipun ada dalam Quran mengesahkan bahawa kita bermula daripada keadaan kanak-kanak membesar, tua dan kembali kepada keadaan seperti kanak-kanak semula.

Jika anda ada pengalaman menjaga pesakit demensia, memang nampak amat ketara sikap mereka yang berubah menjadi sebijik macam kanak-kanak. Perlu banyak bersabar dan sentiasa ingatkan diri bahawa keupayaan mereka menganalisa dan berfikir secara logik tidak seperti keupayaan anda yang muda. Layanlah mereka dengan baik dan kreatif dalam menyelami perasaan mereka.

Faktor jantina

Fakta menunjukkan bahawa orang perempuan lebih berisiko tinggi terkena demensia. Memang orang perempuan biasanya panjang umur berbanding orang lelaki, tetapi itu bukanlah fakta sebenar terjadinya keadaan begitu.

Sebab utama kenapa orang perempuan lebih berisiko terkena demensia tidak dapat diputuskan lagi dengan tepat. Kajaian masih dibuat. Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa kaum wanita kekurangan hormon oestrogen selepas mengalami menopause. Tapi tindakan menambah hormon pada mereka tidak memberikan apa-apa perubahan

Faktor genetik

Umum mengetahui faktor genetik dalam mewariskan berbagai penyakit dalam satu-satu keturunan. Jika ibu bapa anda ada rekod terkena demensia, kemungkinan anda juga bakal mengalami masalah yang sama adalah lebih tinggi berbanding mereka yang tiada.

Faktor sejarah perubatan

Sejarah perubatan juga memainkan peranan penting untuk membuatkan masalah demensia terbina. Jika anda ada masalah kencing manis, masalah darah tinggi dan juga masalah kolestro tinggi dalam darah, anda ada risiko tinggi untuk mengalami demensia.

Orang yang ada sejarah terkna strok juga ada potensi tinggi untuk mengalami masalah demensia. Malah faktor strok menyumbang risiko yang amat tinggi untuk demensia.

Orang yang mengalami tekanan dalam hidup atau mengalami kemurungan dalam waktu-waktu kehidupan zaman lalu juga berisiko tinggi untuk menghadapi masalah demensia. Namun begitu hubungan antara tekanan hidup atau kemurungan dengan demensia masih tidak jelas.

Ada yang kata tekanan hidup dan kemurungan menjadikan orang terkena demensia. Ada juga yang mengatakan disebabkan mereka ada bakat jadi demensia maka mereka mengalami kemurngan dan senang tertekan. mana satu yang betul tidak dapat dipastikan lagi.

Kalau kepala anda asyik tercedera banyak kali sepanjang hidup, anda juga berisiko tinggi untuk kena demensia. Jadi cuba ingat balik berapa kali anda terhantuk kepala sampai cedera.

Faktor persekitaran dan gaya hidup

Ini satu faktor yang sebenarnya merupakan ibu segala masalah penyakit dalam dunia ini. Persekitran yang sihat diikuti dengan gaya hidup yang sihat adalah ubat kepada segala aktiviti mengelakkan dan mencegah penyakit.

Makan tak tentu hala ikut nafsu, tak bersenam, merokok, mabuk todi, kera sumbang tak kawan dengan orang, tak ada kawan, tak bermasyarakat dengan jiran dan tak ada aktiviti ziarah menziarahi adalah gaya hidup yang boleh merosakkan dan ada bakat untuk terkena demensia.

Sikap malas menggunakan otak untuk berfikir selesaikan masalah, malas menjawab soalan terselindung, malas membaca buku atau mendapatkan dan belajar ilmu baru dan seupamanya adalah satu lagi gaya otak bebal yang boleh menjadikan anda terkena demensia.

Amalan membaca Al-Quran

Mereka yang banyak gunakan otak dalam sebarang aktiviti agar otak sentiasa berfikir dan aktif kurang terkena demensia berbanding mereka yang malas dan asyik manjakan otak. Sebab itu ramai para ustaz sarankan kita sering membaca Quran untuk aktifkan otak.

Ada yang kata dengan hanya membaca Quran setiap hari sebagai amalan dapat mengelakkan diri anda dari demensia. Tapi saya rasa baca saja tak berapa berkesan untuk latihan otak. Baca dan cuba hafal jika dijadikan sebagai aktiviti rutin adalah jauh lebih bagus.

Untuk lebih bagus lagi adalah dengan sering baca Quran, sering cuba hafal Quran dan sering hafal sekali dengan maknanya dan seterusnya memikirkan apa yang dikatakan untuk mendapat kefahaman Al-Quran dan diaplikasikan dalam kehidupan.

Mengelakkan diri daripada demensia

Dengan senarai yang saya sebutkan di atas, anda tentu dapat tangkap mana satu yang anda boleh kawal dan mana satu yang anda tak boleh buat apa-apa. kalau anda tak dapat tangkap dan faham, anda berkemungkinan ada masalah demensia.

Ada banyak perkara dari segi amalan gaya hidup yang boleh membantu anda elakkan diri daripada Demensia, Insyaallah. Tapi kalau iltizam tak berapa kuat dan masih tak dapat bendung nafsu dan mahu kekalkan juga gaya hidup yang merosakkan, anda tanggung sendiri akibatnya.

Apa kata anda mulakan hari ini juga untuk berjalan kaki dan keluarkan peluh selama 30 minit sehari setiap hari. Bersenam ada banyak faedahnya dan jangan banyak kasi alasan. sebaliknya cari jalan untuk buat.

Anda juga boleh mula amalkan puasa Isnin Khamis bermula sekarang dan jangan berhenti sehingga datangnya malaikat maut mencabut nyawa anda. Puasa banyak mengajar anda erti makan sekadar perlu berbanding makan walaupun tak perlu.

Apa pendapat ada dalam bab gaya hidup ini? adakah anda amalkan gaya hidup sihat sekarang atau anda ada seribu satu alasan untuk kekalkan gaya hidup tak sihat. Atau anda ada nasihat untuk mula mengamalkan gaya hidup sihat untuk saya dan pembaca lain?

Kongsikan pendapat anda di ruang komen di bawah... fikirkan sedikit, perah otak untuk menulis komen walaupun susah, ini adalah permulaan untuk membuang sikap malas menggunakan otak anda dan moga otak anda terus aktif dan terelak daripada masalah demensia... Insyaallah!


27 September 2014

Mohd Shubhi  /  27.9.14  /    /  No comments
Ini ada satu peluang untuk mereka yang tergerak nak infakkan sedikit lebihan daripada rezki mereka ke sekolah Maahad Tahfiz Habibullah di Puncak Alam. Ada dua bil yang perlu dilangsaikan oleh mudir Maahad Tahfiz tersebut seperti yang saya tuliskan di bawah.

Saya sertakan juga beberapa keping gambar untuk tatapan anda yang berkaitan dengan sumbangan yang dipinta oleh Maahad Tahfiz tersebut.
Peluang buat kebaikan untuk Maahad Tahfiz Habibullah

Peluang buat kebaikan Pertama

Maahad telah memasang pendingin Hawa untuk keselesaan kanak-kanak pelajar di Maahad  Tahfiz tersebut. Tapi bilnya masih belum dibayar sedangkan kemudahannya telah diguna pakai.

Jumlah bil yang dikirimkan gambarnya pada saya menunjukkan jumlah bernilai RM3,455 + RM1,020. Ada dua bil di situ yang perlu dibayar oleh Maahad Tahfiz Habibullah. Anda yang sudi boleh sumbangkan sekadar sedikit seberapa yang mampu.

Peluang buat kebaikan yang kedua

Satu lagi peluang buat kebaikan untuk Maahad Tahfiz itu juga adalah dengan melangsaikan bil tempahan jubah yang dibuat untuk para pelajar di sana. Jubahnya telah siap dan belum diambil sebab tak dapat nak bayar lagi.

Berdasarkan bil yang dikemukakan pada saya, jumlahnya adalah sebanyak RM3,050 sahaja. Sama juga untuk anda pembaca yang ada sedikit lebihan rezki dan mahu buat kebaikan, saya tawarkan peluang ini jika anda sudi.

Sama-sama kita buat kebaikan

Kalau kita sama-sama menyumbang sedikit demi sedikit, lama-lama mencukupi dan banyaklah manfaatnya untuk kita semua. Satu segi, dapat melahirkan kerjasama sesama kita dalam membuat kebaikan agar semua dapat merasa kebaikannya dan bukanlah hanya seorang individu sahaja yang asyik buat kebaikan.

Satu lagi kebaikan adalah untuk diri penderma sendiri di mana harta yang diinfakkan pada perkara kebajikan sudah tentu menjadi milik kekal anda apabila dihantar terus ke negeri akhirat untuk menunggu tuannya di sana, insyaallah.

Jika anda nak menyumbang, sila rujuk pada imej yang saya sertakan di atas. Di situ ada segala butiran yang diperlukan untuk anda merebut peluang seadanya. Moga amalan baik anda semua mendapat ganjaran yang sewajarnya, Insyaallah.
Rafek Man Y (mari'e) umur 14 thn 3.5 juzuk masuk 1 mar 2014

Math Saleh umur 15 tahun 11 juzuk. masuk 1 mar 2014

Gambar-gambar pelajar yang saya sertakan di atas merupakan kanak-kanak dari Kemboja yang diambil oleh Maahad Tahfiz untuk diberikan pendidikan Hafalan Al-Quran dan juga pendidikan akademik.
Ly Ansary umur 16 thn 14 juzuk masuk 1 mar 2014

Rostany Sulkifli 8.5 juzuk umur 14 tahun masuk julai 2013

Para pelajar bukanlah semuanya dari golongan mereka yang berada, terutamanya para pelajar daripada Kemboja. Oleh tu sumbangan anda, jika terbuka hati amatlah membantu untuk melancarkan lagi perjalanan Maahad Tahfiz Habibullah.
Mohd Shubhi  /  27.9.14  /  ,   /  No comments
Dah lama sangat saya tak makan bihun sup di simpang Lahar Kepar, Kepala Batas ini. Kalau orang utara mereka panggil Lahaq Kepaq. Tempat tu juga terkenal dengan kedai makan yang orang panggil Kedai Nasi Bersila.

Nanti saya cerita tentang nasi bersila pula kalau ada kesempatan. Sekarang kedai makan nasi bersila dah jadi restoran yang besar dan sempurna. Tak seperti masa mula-mula dia berniaga dulu. Memang orang pergi makan ke kedai itu dan makan sambil bersila saja.

Bihun Sup di simpang Lahar Kepar ni dah lama sangat kat situ. Kali terakhir saya makan masih lagi kedai kayu buruk tepi jalan sederet dengan beberapa kedai lain. Masa tu lama sangat dah mungkin dah lebih 5 tahun saya makan masa tu.
Bihun sup sempoi Lahar Kepar
Baru-baru ni kebetulan pergi ke Kepala Batas dan lalu di Simpang ke Lahar Kepar tu dan terlihat semua kedai kayu tepi jalan tu dah tak ada. Ianya digantikan oleh satu kawasan agak luas dengan satu restoran Bihun Sup dan beberapa kedai lain.

Saya tak pasti samada itu merupakan kedai bihun sup asal yang dulu tu. Oleh kerana dah lama tak merasa bihun sup lahaq kepaq tu maka saya singgah sebentar di situ. Beli dua bungkus untuk balik buka puasa pada petang hari Khamis baru-baru ini.

Lokasi Kedai Bihun Sup Lahar Kepar

Nak ke kedai bihun sup lahar kepar tu mudah saja. Anda perlu ambil jalan lama dari Butterworth nak ke Sungai Petani. Bila Sampai Kepala Batas perlahankan sedikit kenderaan dan lihat sebelah kiri. Nanti ada satu simpang ke Lahar Kepar

Ambil simpang tersebut dan anda akan lihat ada satu kawasan lapang betul-betul di kepala simpang. Di situlah terletaknya kedai bihun sup lahar kepar. Boleh singgah dan cuba rasa macam mana bihun sup lahar kepar itu.

Apa rasa bihun sup lahar kepar

Bagi saya rasa bihun sup lahar kepar tu ok sahaja. Nak kata sedap sangat tak adalah. Mungkin sebab dah lama tak pekena maka ada sedikit perubahan lidah di situ.

Mungkin juga disebabkan kuah bihun sup tersebut dicampurkan dengan segala mak nenek yang tak berapa menyelerakan tekak saya. Mereka masukkan segala perut, lemak, daging dan macam-macam lagi sampai membuatkan rasanya lari.

Nak kata rasa sup ayam pun bukan, sup daging pun bukan, sup perut pun bukan... tapi ada banyak bau perut lembu pada kuah bihun sup tersebut. Dan rasa perut itulah yang barangkali membuatkan saya tak berapa suka sangat.

Itu saya punya lidah. Bagi mereka yang suka makan perut dan isi dalam lembu, tentu akan bergumbira makan bihun sup lahar kepar itu.

Sedap lagi bihun sup Putrajaya

Menambahkan lagi kesedapan sup itu sebenarnya adalah sambal merah yang diberikan untuk dicampurkan bersama bihun sup.

Kalau anda yang pernah makan bihun sup di Putrajaya Presint 8, tentu pernah rasa bihun sup yang dicampurkan dengan kuah sambal merah.

Untuk perbandingan, saya sebenarnya lebih menggemari bihun sup di Putrajaya tersebut. Kalau ada yang nak cuba rasa bihun sup sedap di Putrajaya, boleh pergi ke Presint 8. Ada foodcourt tepi jalan tu dan kedai bihun sup ada terjual di situ.

25 September 2014

Mohd Shubhi  /  25.9.14  /    /  8 comments
Antara idaman pemimpin di negara kita adalah untuk menjadikan Kuala Lumpur dan umumnya Malaysia sebagai pusat kecemerlangan keilmuan dunia. Tapi nampaknya negara kita masih jauh lagi untuk mencium bau sebagai pusat keilmuan dunia sekarang ini.

Kalau nak dinamakan negara yang sebenarnya menjadi pusat kecemerlangan ilmu dunia sekarang ini sudah tentu jatuh kepada negara Amarika Syarikat.

Negara tersebut mempunyai sejumlah 28 universiti yang tersenarai di dalam 100 universiti terbaik dunia berdasarkan ranking yang dikeluarkan oleh Quacquarelli Symonds (QS), sebuah firma perunding dalam industri pendidikan.
Senarai 10 top universiti di dunia 2014
Yale University

Negara kedua yang menjadi negara terbaik sebagai pusat kecemerlangan keilmuan jatuh kepada United Kingdom. Mereka memiliki sejumlah 18 universiti dalam senarai 100 universiti terbaik dunia berdasarkan ranking QS.

Apa yang lebih menarik adalah, London sahaja, sebagai sebuah bandaraya, mempunyai sebanyak 5 universiti terbaik dalam senarai 100 universiti terbaik dunia. Banyak tu! sampai 5 universiti terbaik yang ada dalam bandaraya London saja.

Senarai terbaik universiti negara kita

Di kalangan negara asia pula, Singapura ternyata amat cemerlang dengan National University of Singapore menduduki tempat ke 22 dalam senarai 100 universiti terbaik dunia.

Universiti terbaik negara kita adalah UM yang menduduki senarai ke 151 dalam senarai universiti terbaik dunia. Selainnya adalah UKM, berada di tangga ke 259 dan USM di tangga ke 309. Taklah boleh dibanggakan sangat dari segi pencapaian berdasarkan ranking QS.

Namun begitu, senarai yang dikeluarkan oleh QS sebenarnya tidak menggambarkan pencapaian dari segi prestasi keilmuan itu sendiri.

Ia lebih berat kepada pencapaian dari segi pemasaran dalam menarik tumpuan masyarakat dunia kepada universiti-universiti yang disenaraikan. Sekurangnya mereka amat bagus dari segi pemasaran.

Senarai top 10 universiti terbaik dunia 2014

Berikut saya berikan maklumat universiti terbaik dunia yang dikeluarkan oleh QS bagi tahun 2014 untuk maklumat anda kalau nak pergi sambung belajar:

  1. Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  2. University of Cambridge
  3. Imperial College London
  4. Harvard University
  5. University of Oxford
  6. University College London
  7. Stanford University
  8. The California Institute of Technology (CalTech)
  9. Princeton University
  10. Yale University

Berita baik sikit adalah UKM masuk dalam senarai 50 universiti terbaik dunia di bawah kategori universiti berusia di bawah 50 tahun. Boleh dibanggakan juga sikit dari tak ada apa-apa.

Rasanya sikap membantutkan kebebasan dalam dunia akademik di negara kita memberikan banyak sumbangan dalam membantutkan kecemerlangan universiti kita dalam dunia pendidikan.

Lihat saja kes pelajar universiti Safwan Anang dan juga kes Dr Azmi Sharom yang kena tindakan undang-undang akta hasutan baru-baru ini. Mungkin kerajaan ada sebab tertentu untuk mengekang kebebasan meuahkan pendapat atas nama kebebasan pendidikan dan keilmuan, entahlah.

Sumber maklumat - Google ler!

Anda ada pendapat tersendiri dalam kes ini? sila luahkan pendapat anda di sini. Peringatan! jangan lepas geram dan keluarkan kata-kata tak berpendidikan di sini... walaupun atas dasar kebebasan bersuara demi dunia keilmuan.

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search