Jom kongsi pendapat anda.
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

21 November 2014

Mohd Shubhi  /  21.11.14  /    /  4 comments
Apalah malangnya para pengusaha kilang roti di Pulau Pinang ini. Bukannya sedikit gagal pemeriksaan kebersihan dan kesihatan mengejut baru-baru ini.

Sebelum ini saya terbaca kilang roti yang selalu saya beli roti benggali dari jenama Patchee diarahkan tutup buat sementara waktu sehingga pembersihan dan pemulihan kejijikan kilang mereka dilakukan.
Kilang roti pengotor, 6 kena tutup, 13 kena denda !

Hari ini saya baca satu lagi kilang roti di Kepala Batas pula di arahkan ditutup sebab bersepah taik tikus dan tidak menjaga standard kebersihan yang sepatutnya.

Bukan itu saja, malah rupa-rupanya ada sebanyak 6 kilang roti telah di arahkan ditutup sampai mereka buat pembersihan dan pulihkan masalah tikus, lipas dan serangga kotor lain lagi.

Selain daripada 6 kilang roti di arahkan tutup, 13 buah lagi kilang roti dikenakan denda berjumlah sebanyak RM32,500 atas kesalahan pengotor yang tidak sepatutnya berlaku dalam premis pembuatan makanan untuk orang ramai.

Mana nak cari kilang roti bersih

Saya sebenarnya amat suka beli roti benggali dari kedai Patchee. Tak pernah lepas setiap kali balik kampung, saya akan borong berbuku-buku roti benggali dari kedai Patchee ini. Tapi nampaknya kedai jual roti saja ok, kilang mereka penuh dengan kejijikan.

Menurut berita, ketika lawatan pemeriksaan kejutan dilaksanakan oleh pihak berkusa kesihatan, taik tikus bersepah. Lalat menghurung doh roti tu, ulat taik lalatpun ada kat dalam kilang tu. Taik lipas jangan nak cakaplah... wekkk!.

Dah berapa tan roti benggali depa aku makan.. rasa nak termuntah lah pulak.

Tapi susah juga nak lupakan roti benggali nih. Kalau balik penang memang nak kena beli. Ada orang yang boleh beritahu saya kat mana adanya sebuah kilang roti yang ada buat dan jual roti benggali yang keadaan kebersihan dan kesuciannya boleh dijamin hahal?

Kalau ada di kalangan yang baca blog ni ada tahu kilang roti bersih tu, cubalah kongsikan kat sini sikit. 6 kilang roti di pulau pinang dah bungkus, 13 lagi kilang tak boleh diharapkan juga, tolong bawak mai satu kilang roti Melayu pulak.. ada ka? fardu kifayah ni oooi! tak kan tak ada kot?

19 November 2014

Mohd Shubhi  /  19.11.14  /    /  2 comments
Program TnG rebate 20% lebuhraya Plus banyak mendorong saya menggunakan jalan bertol hampir di semua lebuhraya bertol di negara kita. Biasanya kalau bergerak atas urusan perniagaan, saya tak akan lepaskan kemudahan dan keselesaan penggunaan lebuhraya bertol.

Itu istimewanya orang yang berniaga. Apa saja kos yang terpaksa dikeluarkan dalam setiap urusan bisnes, perlu dioptimumkan untuk kepentingan perniagaan. Dalam masa yang sama dapat mengurangkan kos pembayaran cukai.
Kecewa program TnG rebate 20% lebuhraya Plus berakhir

Apabila lebuhraya PLUS tawarkan rebate 20% pada pengguna lebihraya bertol yang melebihi 80 kali transaksi dalam tempoh sebulan, orang berniaga macam saya dapat 3 kali untung. Jimat kos cukai, jimat masa, kerja cekap dan seterusnya dapat lagi rebate untuk terus gunakan kemudahan lebuhraya.

Pergi tuntut rebate 20% lebuhraya Plus

Tadi pagi saya luangkan masa ke pusat TnG untuk semak kalau-kalau ada rebate untuk bulan-bulan yang lalu. Memang nak top up wang TnG pada kad yang ada. Biasanya kalau setakat nak top up lebih mudah pergi saja pada pintu masuk tol lebuhraya, tapi kalau nak dapatkan rebate kena ke pejabat terpilih lebuhraya.

Program TnG rebate 20% lebuhraya PLUS dan berakhir

Bila tanya kerani kat pejabat tu, baru tahu rupanya program tersebut dah ditamatkan sejak bulan Julai 2014 yang lalu. Alangkah kecewanya!.

Biasanya bila tuntut rebate tu akan dapat dalam lingkungan RM100 tolak campur. Jadi rasa ada sedikit keseronokan setiap kali dapat top up free dan boleh digunakan untuk berjalan lebih jauh dan kerap lagi.

Terpaksalah keluarkan duit untuk top up sendiri tanpa ada tambahan dari program TnG rebate 20% lebuhraya Plus. Apa nak buat, itu hak mereka untuk berikan apa saja keistimewaan pada pengguna dan tidak ada paksaan boleh dilakukan.

Program swasta lebuhraya PLUS

Kemudahan lebuhraya yang biasanya adalah inisiatif kerajaan untuk rakyatnya telah diserapkan ke Pasaran Bebas. Mungkin ada hujah tersendiri bila bekas PM kita Tun Mahathir merangka program menswastakan hampir semua keperluan infrastuktur di negara kita satu masa dulu.

Apa yang pastinya, program penswastakan banyak urusan pembinaan dan penyediaan infrastruktur di negara kita telah berjaya melahirkan ramai golongan korporat yang tersangat kaya jauh meninggalkan hampir kesemua orang kaya lain di negara kita khasnya orang Melayu.

Salah satu janji yang amat mengiurkan rakyat Malaysia adalah untuk mengkerajaankan hak milik lebuhraya PLUS. Jika itu dapat direalisasikan, maka akan lebih meriahlah urusan perniagaan negara kita dan sekali gus dapat menjimatkan banyak kos perniagaan.

Bila kos perniagaan dapat dijimatkan, sudah tentu banyak kos dapat dipotong dan rakyat akan mendapat manfaatnya. Kos inflasi akan turut sama diseimbangkan dalam satu tempoh yang tertentu. Mungkin negara akan lebih aman dan stabil dan rungutan rakyat akan lebih berkurangan.

Itulah luahan kecewa apabila dapat tahu program TnG rebate 20% lebuhraya Plus telah berakhir. Apa pandangan anda? ada komen?

18 November 2014

Mohd Shubhi  /  18.11.14  /    /  14 comments
Sejak semalam kisah suami lebih berselera dengan janda ini dikongsi dalam muka buku. Saya terbaca pengakuan kisah benar seorang suami yang curang ini apabila kisah tersebut dikomen oleh Wardina Saffiyah yang merasa amat jengkel dengan sikap suami curang itu.

Hari ini saya lihat kisah yang sama berlegar lagi di ruang muka buku saya. Kali ini seorang ilmuan terkenal iaitu seorang ustaz dan dalam masa yang sama seorang Dr falsafah, Ustaz Dr Zaharuddin Abdul Rahman memberikan komen versi dirinya pulak.
Kisah suami lebih berselera dengan janda jadi tumpuan

Persamaan antara Ustaz Dr. Zaharuddin dengan Wardina Safiyyah adalah kedua-duanya hanya melihat kesalahan pihak lelaki. Kalau Wardina Safiyyah merasa jengkel, maka Dr Zaharuddin pula melabelkan lelaki itu sebagai 'Sex Animal'.

Bagi Dr Zaharuddin, sex animal adalah satu spesis yang amat merbahaya kewujudannya di dalam masyarakat. Sex animal wujud apabila spesis itu sentiasa mengharapkan kaum wanita agar sentiasa mempunyai body yang mantap untuk menjadi bahan bahaman mereka. Baca kisah itu di sini.

Kesukaran isteri kekalkan selera suami

Memang betul, kata Dr Zaharuddin bahawa adalah sesuatu yang mustahil untuk semua wanita sentiasa mempunyai badan yang mengiurkan sepanjang hidup. Badan kita ada peringkat kematangannya. Bentuk badan akan berubah-ubah berdasarkan peningkatan usia.

Walau bagaimanapun, perlu diakui bahawa dalam peringkat umur biasa antara 20-an sehingga ke usia 40-an, semua wanita mampu menjaga kesihatan dan kekalkan bentuk tubuh badan mereka. Bersenam dan jaga makan adalah salah satu dari caranya.

Malah kita boleh lihat ramai kaum nenek kita di kampung maintain bentuk tubuh badan mereka sehingga di mamah usia. Mungkin Ustaz Zaharuddin jarang melihat kaum nenek di kampung ketika dia kanak-kanak dulu agaknya.

Walau apapun, sehebat manapun seorang isteri dimiliki oleh para suami, dari segi kepuasan seks sudah pasti tak akan pernah puas. Bukan saja dari segi seks, malah kalau kereta mewah sekalipun, sebaik saja seorang lelaki memiliki kereta idamannya, dia sudah mula kelam kabut nak miliki kereta lain pulak.

Kalau tak percaya cuba lihat bagaimana para artis bergetah bertukar ganti dari satu suami ke satu suami. Dalam pada mereka bertukar ganti itupun jika ditanya pada para lelaki miang dan separa miang, masih berduyun-duyun lelaki yang tetap mengidamkan artis bergetah tersebut. Memang tepat kata orang bahawa...
" Indah itu hanya sebelum dimiliki..."

Hikmah dibolehkan poligami untuk suami berselera kuat

Kita perlu lihat segala kepincangan yang berlaku dalam ertikata kemudahan yang telah disediakan oleh agama. Banyak masalah timbul dalam bab perkahwinan dan sikap suka makan luar samada pada orang Islam maupun bukan Islam.

Tapi masih ramai masyarakat terutamanya kaum wanita mahu menafikan kemudahan berpoligami yang dibenarkan oleh agama. Bila suami ada hasrat nak kahwin lebih, maka badan para isteri mula bertukat menjadi harimau belang berjalur.

Mereka bersedia terkam dan sanggup buat apa saja untuk menafikan hasrat atau permintaan suami. Sedangkan kalau para isteri tenang dan bertindak menjadi jurunasihat dan penyelesai masalah pada suami yang berselera itu adalah lebih baik.

Boleh bincangkan dan sama-sama cari jalan kenal pasti masalah sebenar suami dan selesaikan dengan cara yang paling baik. Ini tidak... terus minta cerai dan mencabar suaminya untuk buat pilihan. Macamlah suami yang tengah angau itu akan buat pilihan yang betul !.

Kenapa suami baham janda dengan cara zina

Isu yang berlaku pada suami curang yang lebih berselera pada janda itu adalah isu sikap ketahanan si suami menahan diri daripada melakukan dosa. Memang tak boleh disalahkan pada si isteri yang dilihat suami sudah tidak mengancam.

Isu isteri yang tidak menjaga dirinya agar sentiasa mengancam ketahan suami pula adalah satu lagi isu lain. Itu adalah pilihan isteri samada nak jaga badan atau tidak. Kalau jaga dan diniatkan untuk kepuasan suaminya maka ganjarannya sudah tentu adalah terlalu besar dan kembali pada si isteri itu juga. Terpulanglah pada isteri samada nak buat atau tidak.

Kalau buat ganjarannya amat besar, maka faham-faham sajalah kalau tidak dilakukan apa pula akibatnya. Kalau dah tahu dan dah tekad buat pilihan, maka apa saja akibatnya kena terima dan bersabar sajalah.

Si suami bersalah kerana dia tewas sedangkan ada pilihan untuk tidak berzina, kenapa tak kahwin?. Bukan dia bersalah kerana ada selera seks tinggi pada janda lalu di kecam sebagai 'sex animal'. Ingat! kalau lelaki tak ada selera seks tinggi akan luputlah zuriat anak Adam atas muka bumi ini. Yang pentingnya, salurkan selera seks itu pada jalan yang dibenarkan.

Pendapat anda pada suami lebih berselera dengan janda

Kalau nak goreng cerita panas ini memang tak akan habis. Kita masih belum sentuh watak serta peranan janda yang menjadi pilihan suami tadi. Saya lihat ramai juga kaum lelaki yang berbicara dalam isu ini persis seorang lelaki macho pilihan wanita. Mereka berbicara dalam keadaan tidak mendapat ujian, senanglah nak cakap.

Samada anda macho atau tidak, isu ini bukanlah satu perkara yang terasing dalam dunia kita sekarang ini. Ianya berlaku dan bukanlah satu kes terpencil. Malah dah jadi satu penyakit merebak yang kesnya mungkin ebih tinggi daripada kes demam denggi di negara kita.

Ahad sudah saja saya terbaca kisah pengakuan isteri yang membaham suami orang. Dan suami orang yang dibahamnya pula adalah suami kepada kawan karibnya. Malah dia mengaku telah banyak kali membiarkan dirinya dibaham oleh ramai lagi lelaki lain sedangkan dia ada suami. Dan sekarang dia sedar dan nak bertaubat.. dia sedang pening sekarang.

Apakah kes sebegitu pula akibat daripada suaminya yang tidak pandai menjaga badan...? Apa pendapat anda dalam isu ini. Cuba berikan komen sedikit aka kisah suami lebih berselera dengan janda ini. TK

17 November 2014

Mohd Shubhi  /  17.11.14  /    /  No comments
Kedai mamak dikenali dengan menu atau konsep perniagaan?
Sebelum ini saya ada buat perkongsian senarai makanan pilihan rakyat Malaysia yang telah naik harga sejak lima tahun lepas. Ada 10 senarai makanan kesemuanya yang telh diberikan peratusan kenaikan harganya.

Senarai yang diberikan itu adalah berdasarkan meni yang biasa kita makan jika pergi makan diluar. Kalau kita masak sendiri di rumah, mungkin menunya adalah berlainan. Pasti ada lebih banyak lagi menu pilihan yang kita biasa sediakan sendiri untuk santapan satu keluarga di rumah.

Namun begitu, saya perasan ada satu komen yang membuat rumusan mudah dengan menulis, "menu kedai mamak...". Begitulah komennya terhadap artikel tersebut. Ini satu momen yang menarik dan tidak terfikir oleh saya ketika menulis artikel itu.

Macam-macam ada di kedai mamak

Lantas soalan yang muncul dalam kepala saya adalah apakah kita kenali kedai mamak berdasarkan menu mereka ataupun berdasarkan konsep perniagaan atau knsep kedai mereka.

Perlu diingatkan bahawa kedai mamak original dari Pulau Pinang yang dah bertapak sejak lama dahulu secara turun temurun mungkin agak berbeza. Mereka kekalkan menu masakan mereka dan tidak bercampur caca merba sebagaimana kedai mamak yang majoriti bukan orang Pulau Pinang kenal.

Berat firasat saya mengatakan bahawa persepsi kedai mamak dalam kepala orang Pulau Pinang adalah tidak sama dengan persepsi orang Malaysia lain. Kalau di Pulau Pinang, memang menu kedai mamak adalah tetap dah jelas.

Sebaliknya jika anda pergi ke kedai mamak di Kuala Lumpur umpamanya dan terutamanya, menu kedai mamak sudah jadi lintang pukang. Semua jenis masakan ada terjual di kedai mamak. Bahkan Tomyam ada di jual di kedai mamak.

Hampir apa saja yang digemari oleh orang Malaysia sekarang ada di tawarkan di kedai mamak. Dari makanan barat, makan jepun, makanan siam sampailah makanan India, disediakan oleh kedai mamak sekarang.

Bagaimana anda kenal kedai mamak

Daripada apa yang saya lihat sekarang, anda tak boleh dengan mudah melabelkan ini menu kedai mamak dan itu menu kedai melayu. Mamak ada kesemua menu dan kedai melayu juga sekarang dah tawarkan berbagai menu juga.

Roti canai bukan saja menu kedai mamak, ia juga salah satu menu kedai melayu seluruh Malaysia sekarang. Cendol juga bukan menu kedai mamak, Melayu, Cina dan semua bangsa menawarkan menu cendol.

Lagipun, anda masuk kedai mamak bukan kerana menunya. Dan kadangkala anda malas nak masuk ke kedai Melayu bukan kerana menunya juga. Ramai yang lebih gemar menu masakan Melayu berbanding menu masakan Mamak.

Tapi ramai suka kedai mamak kerana kepantasan layanan mereka. Kedai mamak pula pilih lokasi yang terbaik di setiap penjuru bandar. Mereka sediakan suasana yang menarik untuk para pelanggan. Bab kotor kita tolak sebelh dulu, kerana bukan kedai mamak saja yang pengotor.

Kenal kedai mamak kerana imej

Ringkasnya, saya akan dapat tahu mana satu kedai mamak dan mana satu kedai bukan mamak hanya dengan sekali lalu sambil memandu kereta di mana-mana pusat bandar. Saya kenal kerana konsep kedai mereka yang ada identiti tersendiri, dan bukan kerana menu mereka.

Warna pilihan kedai mamak juga biasanya boleh diagak. Warna terang menjadi pilihan mereka dan warna kerusi dan meja mereka juga macam ada satu identiti yang tersendiri.

Nama kedai juga amat ketara. Dengan pilihan nama-nama ala-ala Arab disertai dengan ejaan yang agak berbeza menggambarkan kedai tersebut adalah berkonsepkan kedai mamak.

Apa pandangan anda dalam bab ini? adakah anda kenal kedai mamak dengan menunya atau dengan konsep perniagaan mereka...?

15 November 2014

Mohd Shubhi  /  15.11.14  /    /  4 comments
Semalam selesai solat jumaat, buat sedikit khidmat kepada bapa saudara yang datang dari kampung berjalan ke rumah anaknya di Shah Alam. Saya bawa dia menziarahi anak saudara sebelah isterinya di Saujana Putra.

Itu merupakan satu-satunya bapa saudara sebelah ibu yang masih tinggal dan dia merupakan yang paling bongsu. Ertinya kami panggil Pak Su sebagai gelaran penghormatan kepada bapa saudara kami itu.
Mampu anak-anak kita beli rumah sendiri

Kata orang hidup tanpa berikan apa-apa khidmat terutamanya pada orang tua, tiada maknanya. Berkhidmat pada orang tua-tua, itulah salah satu manusia yang menjalani kehidupan. Jadi saya tinggalkan sebentar segala urusan kerja untuk ambil Pak Su pergi berjalan.

Bincang isu beli rumah

Pak Su bermalam di rumah anak Subang Jaya, salah seorang anak saudaranya juga. Anak saudaranya itu merupakan bekas kakitangan Telekom yang dah pencen. Rumahnya corner lot di USJ 5, tentu agak besar dan tersergam indah. Mereka boleh dimasukkan dalam kategori sederhana berada.

Bila saya pergi ambil Pak Su di sana, saya berbual dengan sepupu saya itu yang anak-anaknya dah besar dan dah kahwin sebahagiannya. Semua yang dah berkahwin dan memiliki rumah mereka sendiri.

Beruntung mereka. Baru saja berkahwin dan ada rumah sendiri. Dan harga rumah yang mereka beli pulak agak mahal-mahal belaka. Semua berharga melebihi RM300 ribu. Walaupun masih muda, baru berkerja dan baru berkahwin, dah ada rumah sendiri.

Saya cuba bandingkan anak-anak sepupu dengan diri saya sendiri. Dah masuk hampir 40 tahun baru mampu beli rumah. Itupun rumah murah yang dibeli dari seorang Cina yang desperado mahukan duit dengan menjual rumah dengan harga yang berpatutan. Saya dapat rumah itu dengan harga RM150 ribu saja.

Pak Su beli rumah baru habis bayar

Ketika naik kereta bawa Pak Su ke Saujana Putra, saya berbual dengannya tentang isu anak-anak beli rumah ketika usia masih muda. Macam mana anak-anak sepupu saya itu mampu beli rumah. Dari mana mereka dapat duit bayar muka?, itu persoalan yang saya kemukakan.

Besar kemungkinan mereka dibantu oleh ibu bapa mereka yang ada banyak duit. Ertinya kalau nak harapkan duit mereka sendiri tentu agak sukar. Sekarang nak dapatkan rumah yang bernilai bawah RM350 ribu di dalam kawasan bandar adalah sesuatu yang hampir mustahil.

Kalau nak beli rumah dengan harga RM350, sekurang-kurangnya mesti ada duit deposit sebanyak RM35 ribu. Kalau baru kerja mana nak cari wang sejumlah itu?.

Pak Su cerita dia baru saja habis bayar hutang rumahnya dalam 3 atau 4 tahun lepas. Ketika umurnya dah mencecah hampir 70 tahun !. Wow! punyalah lama!. Nasib baik dia masih hidup untuk merasai nikmat duduk rumah miliknya 100%.

Itupun jumlah installment yang dia perlu bayar hanyalah dalam lingkungan RM400 sebulan sahaja. Dia masih mampu bayar walaupun hidup hanya dengan mengharap wang pencen. Bila orang sering tanya kenapa dia tak pergi buat haji, dia jadi serba salah nak jawab. Mana nak makan, mana nak bayar duit rumah, mana nak sara kesihatan diri. Pencen tak seberapa.

Beli rumah harga RM700 ribu

Sampai di Saujana Putra, saya berkenalan pula degan anak saudara Pak Su sebelah isterinya. Dia juga dah pencen. Sebelum ini bertugas dengan Petronas bahagian kejuruteraan. Jadi tak hairan rumahnya kelihatan amat hebat.

Kerja dengan Petronas, sampai pencen pulak tu, tentu dia ada banyak duit. Dia berpindah dari Kelana Jaya setelah menjual rumah miliknya di sana dan beli rumah baru di Saujana Putra. Mungkin dia buat banyak duit dengan jual rumah di Kelana Jaya itu.

Saujana Putra dulu adalah satu kawasan sejuk yang orang tak mahu pergi. Semalam saya lihat bandar itu dah jadi besar dan agak meriah. Banyak kedai-kedai dah naik. Cuma masih belum ada sekolah sahaja lagi.

Tapi bila saya tanya harga rumah yang dia bei di sana, dia jawab beli dari tangan orang dengan harga RM700 ribu. Rumah dua tingkat. Atas 3 bilik dan bawah satu bilik. Rumah itu kemas, maklumlah rumah baru dan dia dah ubahsuai seikit dengan lebih sempurna.

Saya telah air liur saja bila dia kata rumahnya berharga RM700 ribu. Dengan kawasan yang agak jauh dari kemudahan, tak ada sekolah lagi dan masih kurang ramai penduduknya dan tak ada masjid tetap, harganya dah sebegitu. Siapa yang mampu beli agaknya?.

Adakah anda dah beli rumah sendiri?

Saya dah beli rumah sendiri. Itupun rumah yang amat murah. Rumah ters dua tingkat dengan 3 bilik di bahagian atas dan satu bilik di bahagian bawah dengan harga RM150 ribu, itupun bernasib baik.

Duduklah saya dan anak-anak serta isteri di rumah itu ala kadar. Saya dah semak harga rumah teres di kawasan Puchong, tak ada lagi yang bawah RM300 ribu. Saya terfikirkan selepas ini berapa agaknya harga rumah dan mampukah anak-anak beli rumah sendiri tanpa bantuan ibubapa...?

Dengar kata selepas perlaksanaan GST, harga rumah akan naik lagi. Saya dengar berita ini ketika mendengar Radio BFM baru-baru ini. Kalau anda kita kerja makan gaji dengan gaji yag sederhana, sampai bila agaknya akan mampu beli rumah sendiri sedangkan harga rumah tak pernah berhenti naik...?

14 November 2014

Mohd Shubhi  /  14.11.14  /  ,   /  7 comments
Baru-baru ini berpeluang bermalam di Gunung Ledang Resort, Tangkak, Johor. Saya bertolak dari rumah pergi ke KLIA mengambil seorang lagi rakan yang baru sampai dari Sabah. Dari KLIA, kami berdua bertolak menuju ke Melaka ikut jalan belakang.

Lebih mudah pergi ke Melaka dari KLIA ikut jalan belakang sebab dah dekat dengan pekan Sepang. Dari Sepamg kami menuju ke Lukut dan dari Lukut ke Teluk Kemang ikut Lebuh Raya. Sebaik saja sampai ke Bulatan Teluk Kemang ambil kiri menuju untuk menuju ke Melaka.

Kami perlu ambil seorang lagi rakan yang tinggal di Masjid Tanah Melaka. Pertemuan kami adalah di kedai makan di Pengkalan Balak. Boleh singgah makan dan minum sebelum meneruskan perjalanan ke Gunug Ledang Resort, Tangkak.

Sampai di Pengkalan Balak dah pukul 5 petang lebih. Kawan dari Melaka tu dah sampai terlebih dulu dan kami berdua menyertainya makan petang kat kedai di Simpang Tiga berhampiran Masjid kat situ. Makanannya biasa-biasa saja. Ada rojak dan mee goreng dijual di situ. Bolehlah sekadar nak alas perut.

Oleh kerana perjalanan masih jauh kami terus bergerak sebaik saja selesai saja makan kat situ. Untuk cepat terpaksalah pergi naik lebih raya kat Ayer Keroh menuju ke Johor. Perjalanan tak berapa jauh sangat rasanya. Dalam pukul 9 kami dah sampai di sebuah kedai makan di Tangkak.

Keluar saja dari Tol di Tangkak, perut dah terasa lapar. Kena cari kedai makan untuk alas perut sebelum ke Gunug Ledang Resort, kerana kami dapat tahu tak ada kedai makan di kawasan berhampiran resort tersebut.

Makan kedai yang ramai tapi tak sedap di Ledang

Dalam memandu perlahan-lahan, kami lalu di sebuah kedai sebelah kiri yang kelihatan ramai pelanggan. Orang ramai memenuhi meja dan kereta penuh diletakkan di sebelah jalan raya. Saya rasa mungkin kedai itu popular. Kalau tidak takkan lah ramai orang.

Lalu saya berpatah balik untuk mencuba masakan di kedai tersebut. Kelihatan ramai orang sedang menjamu selera. Orang Cinapun ramai juga makan di kedai itu. Rupanya ada satay dan nasi lemak. Katanya di situ terkenal dengan nasi lemaknya yang sedap, kata kawan saya.

Kami dapat satu meja kosong dan tunggu punya tunggu tak ada yang datang melayan. Lalu kedua orang kawan saya pergi mengambil makanan sendiri. Mungkin orang ramai sangat membuatkan mereka sibuk nak perasan ada orang baru duduk di situ.


Tak lama selepas itu kedua-dua kawan saya datang. Masing-masing membawa nasi lemak untuk saya sekali. Ada lauk telut puyuh dan seketul ayam di dalam pinggan yang berasingan. Sebaik saja duduk, seorang kawan saya merungut dengan cara layanan yang kasar oleh seorang kakak di kedai itu ketika dia ambil lauk.

Biasalah kata saya untuk sedapkan hati kawan saya tu. Orang ramai dan mereka mungkin terlalu letih. Mungkin juga dia hanya pekerja dan tak puas hati pada majikannya. Mungkin juga dia isteri kepada taukeh kedai dan suaminya tak berikan layanan yang baik semalam. Banyak kemungkinannya...

Kami makan nasi lemak dan order satay 20 cucuk. Makanan yang kami makan tu agak mengecewakan. Tidak seperti yang dijangkakan berdasarkan jumlah orang ramai yang berpusu-pusu datang makan di kedai tersebut. Saya rumuskan lidah orang di situ langsung tak sama dengan lidah kami agaknya.

Selepas makan kedai ramai tapi tak sedap itu kamu meneruskan perjalanan ke Gunung Ledang dan tak lama kemudiannya kamipun sampai. Tempat itu agak cantik dan sunyi di waktu malam. Kedengaran bunyi deruan air yang kuat sebaik saja turun dari kereta. Memang bunyi sebegitulah yang paling best bagi saya.

Selepas ambil kunci kami menuju ke bilik masing-masing. Biliknya boleh tahan. Tapi taklah macam hotel yang baik. Bilik airnya pula biasa saja macam bilik air orang kampung. Mandian pancurnya pasang heater biasa saja dan airnya kecil dan tak berapa selesa.

Kami buat kerja sedikit dan terus tidur kerana esok ada program panjang satu hari di situ. Esok pagi saya bangun awal, selepas subuh keluar sekejap melihat persekitaran di situ dan sempat rakamkan beberapa keping gambar di awal pagi ketika orang masih tak mandi lagi di sungai yang ada kat situ.

13 November 2014

Mohd Shubhi  /  13.11.14  /    /  20 comments
Ada banyak makanan pilihan yang boleh kita beli dan makan hanya dengan pergi ke gerai-gerai biasa sahaja. Ada banyak gerai atau kedai akan kecil di hampir seluruh bandar dan juga pekan kecil di seluruh negara kita.

15 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepasOleh kerana 10 makanan yang akan saya senaraikan nanti adalah makanan biasa yang semua orang suka, maka kita namakannya sebagai makanan pilihan. Mudah didapati dan murah harganya.

Murah!!!, nanti dulu!

Betulkah harganya murah? atau anda masih lagi jadikan kesemua makanan tersebut sebagai makanan pilihan disebabkan dah jadi kebiasaan makan makanan itu. Bukan disebabkan faktor murah berbanding dengan jenis makanan lain.

Makanan segera barat lebih murah

Sedarkah anda sekarang bahawa makanan segera barat atau biasa kita panggil FastFood sekarang mungkin lebih murah berbanding makanan pilihan yang biasa kita makan?

Kalau tak percaya cuba pergi tengok kat McDonnald yag ada berhampiran dengan tempat anda tinggal. Mereka ada tawarkan makanan sekali dengan minuman dengan harga semurah RM6.95 sahaja.

Kemudian cuba pula anda pergi makan di gerai atau kedai mamak atau kedai kopi. Ambil makanan sekali dengan minuman. Mungkin anda akan dikenakan bayaran sejumlah RM7 ke RM10. Kebersihan dan zat makanan pilihan anda itu boleh dipersoalkan berbanding makanan di McDonald.
15 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepas

Makanan pilihan naik harga antara 30% ke 200%

Saya terbaca laporan berkenaan isu kenaikan harga makanan pilihan ini daripada Akhbar Focus, Edisi November 2014. Tulisan itu ditulis oleh wartawan Soo Wern Jun.

Sebelum ini tahu bahawa makanan pilihan kita semua di kedai-kedai sudah naik harga. Tapi tak pernah pulak terfikir untuk cari perbezaan harga dulu berbanding sekarang dan buat peratus kenaikan harganya. Bila ada maklumat itu, rasa seram sejuk juga jadinya.

Hanya dalam tempoh lima tahun saja, harga kesemua makanan pilihan kita selama ini telah naik daripada 30% sehinggalah paling teruk kepada 200%. Itu bukan sedikit jumlahnya. Anda sedarkah?

Apa akan terjadi dalam tahun-tahun yang akan datang dengan kenakan harga minyak petrol, kenaikan harga bahan tenaga lain dan dengan penguatkuasaan sistem GST dan sebagainya. Apakah ada yang akan mengamuk atau kurus kering tak makan selepas ini? atau adakah ada kerajaan yang akan tumbag dek tak tahan kerana masalah ini...?

Senarai 10 Makanan pilihan yang naik harga

Berikut diberikan senarai makanan pilihan yang telah naik harganya sejak 5 tahun yang lalu:

Teh tarik naik 58%

Semua orang suka minum teh tarik. Dari dulu sampai sekarang kalau pergi kedai mamak atau gerai atau restoran melayu, nama teh tarik akan naik. Harga 5 tahun dulu hanya 90 sen saja. Sekarang dah jadi RM1.20 (ada yang lebih mahal). Teh ais juga naik dari RM1.20 kepada RM1.90.

Mee goreng naik 66%

Saya suka makan mee goreng. Mudah dan lazat pula kalau pandai goreng. Kalau dulu makan mee goreng mamak harganya RM3 saja, sekarang anda perlu bayar RM5

Roti canai naik 66%

Satu lagi makana kegemaran setiap pagi atau petang jika melepak di kedai mamak. Dulu hanya 50 sen sekeping. Sekarang anda perlu bayar RM1. Roti telur pula nak dari RM1.50 kepada RM2.50 sekarang.

Nasi goreng naik naik 42%

Makan nasi goreng dulu kena bayar RM3.50 saja, sekarang dah jadi RM5, tambah telur goreng mata kerbau dia belasah lagi RM1.50, tambah pula seketul ayam boleh jadi sampai RM11

Cendol naik 116%

Ini satu makanan kegemaran kalau balik ke Bukit Mertajam. Kat sini pun ada banyak jenis cendol yang ok juga. Dulu semangkuk hanya RM1.20. Sekarang dah jadi RM2.50. Malah ada juga yang belasah sampai RM3.30 semangkuk

Char Kuey Teow naik 120%

Satu lagi makan pilihan rakyat Malaysia. Harga naikpun rakyat Malaysia tak sedar rasanya sebab makin naik harga makin banyak kedai Char Kuey Teow dibuka. Dulu sepinggan hanya RM2.50, sekarang anda perlu bayar RM5.50

Mee Kari naik 71%

Ada yang lebih suka makan mee kari berbanding mee goreng. Memang sedap juga mee kari ni tapi harganya dah naik. Dulu hanya RM3.50 satu mangkuk, sekarang bayarlah RM6 kalau nak makan juga.

Satay naik RM200%

Ini memang makanan pilihan yang akan habis dulu kalau dibuat jamuaj makan di masjid atau di surau. Kalau nak beli sendiri sekarang agak parah juga sebab kenaikannya yang amat melampau. Dulu secucuk hanya 30 sen saja. Sekarang boleh mencecah 90 sen. Pergilah makan kalau ada banyak duit.

Mee wantan naik 140%

Saya kurang makan mee jenis ini. Rasanya orang cina suka makan mee wantan ni. Harganya dulu hanya RM2.50, sekarang dah jadi RM6

Nasi daun pisang naik 36%

Ada kedai yang sediakan makan nasi dalam daun pisang. Memang sedap dan popular kat KL. Harganya dari RM5.50 kepada RM7.50 sekarang. Itu belum ambil ayam atau kari ikan.
Sebenarnya ada banyak lagi makanan pilihan yang kesemuanya naik harga gila-gila. Mungkin nasi lemak saja yang tak naik harga. Dulu RM1 sekarang juga RM1. Tapi dulu gunungnya besar, sekarang ciput kecil.

Apa pandangan anda terhadap kenaikan harga makanan pilihan di atas? apakah anda sedar bahawa selepas ini dengan penggunaan sistem GST, kesemua harga makanan itu akan dinaikkan lagi harganya? apa nak buat heh!
Top

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search