Jom kongsi pendapat anda !

25 July 2014

Apa yang saya nampak di Tawau

Saya bertolak dari Sandakan menaiki kapal terbang menuju ke Tawau pada pukul 7 malam. Apa yang saya buat selalu sangat ke Sabah?, semua itu atas urusan kerja dan kerja saya adalah pergi berjumpa dengan para usahawan di Sabah.

Apa pula yang saya nampak di Tawau?, sudah tentu saya nampak banyak perkara berkaitan dengan keusahawanan. Sebab saya ke sana atas tujuan tersebut, tentu itulah perkara besar yang saya nampak. Biasanya kita akan nampak hanya apa yang kita nak lihat.

Otak kita berkerja dengan cara yang terurus. Bila kita buat keputusan nak lihat apa, maka otak akan mula tapis segala yang lain yang kita tak mahu lihat. Wal hasil, kita tak akan nampak benda lain selain dari apa yang kita nak tengok.

Nampak Tawau lebih maju dari Sandakan

Tanpa merujuk pada mana-mana laporan atau meneliti wikipedia, itulah yang saya nampak. Sandakan kurang maju berbanding Tawau. Dari segi susunan pekan, dari segi kesibukan, dari segi jumlah orang ramai di sana, memang ketara Tawau lebih maju.

Di Tawau ada pelabuhan yang sibuk. Bukan pelabuhan macam yang kita lihat di Klang atau Johor, tapi pelabuhan untuk kapal angkut penumpang dan juga untuk angkut barang. Pekan Tawau berhampiran dengan pelabuhan yang saya sebutkan itu. Ada banyak bot-bot kecil dan sederhana besar. Dan ada kelihatan juga kapal besar berlabuh jauh di laut dalam.

Nampak Tawau ramai orang Melayu

Satu perkara yang saya perhatikan, di Sandakan kelihatan ada ramai orang yang punyai rupa lebih mirip kepada bangsa Cina. Saya tanya usahawan yang sambut di lapangan terbang Sandakan berkenaan  perkara itu, dia mengiyakannya.

Di Tawau pula kelihatan ramai orang Melayu. Atau mungkin lebih tepat lagi ramai mereka yang mirip iras orang Melayu. Dengar kata, Tawau dibanjiri oleh orang Indonesia. Saya kurang pasti. Tapi logiknya ada kerana Tawau lebih dekat dengan Indonesia.

Dari segi jumlah penduduk, rasanya Tawau memang ramai. Ketika di Sandakan saya tanya kawan usahawan saya di sana, samada dia kenal ramai orang di situ. Jawapannya mengejutkan!, dia kenal hampir 80% daripada penduduk Sandakan. Maka tidak hairan bila saya semak pendapatan perniagaan kawan saya itu di Sandakan, jumlahnya adalah dalam lingkungan RM450 ribu sebulan!

Saya nampak ramai orang solat tarawih di Masjid besar Tawau.

Sebaik saja sampai di Tawau, waktu masih awal. Saya terus tanya di mana masjid berhampiran pada receptionist Hotel Promenade, tempat saya menginap. Katanya tak jauh dari Hotel tersebut, kena naik kereta, kalau jalan kaki agak kebas juga jadinya.

Nasib baik saya ada sewa kereta di sana. Kereta yang dihantar di lapangan terbang sebaik saja saya sampai, digunakan untuk pengangkutan saya dan kawan-kawan di sana. Dengan kereta tersebut saya terus pergi ke Masjid untuk solat tarawih. Tak lengkap jika sampai ke tempat baru jika tidak singgah bersolat di tempat tersebut. Jadi iutlha yang saya buat malam itu.

Sampai di masjid yang besar di pekan Tawau itu saya lihat ada ramai orang bersolat berjemaah. Ada lebih dari lima saf panjang di ruang dewan utama solat masjid tersebut. Imamnya juga merdu bacaannya. Saya rasa lega dan damai mendengar bacaan ayat-ayat suci dilagukan dengan baik.

Macam di mana-mana masjid di seluruh Malaysia, sebaik saja imam memberikan salam selesai rakaat ke lapan, berduyun orang ramai bangun meninggalkan dewan solat. Dari lebih lima saf, hanya tinggal satu setengah saf saja. Masih ramai yang setia menghabiskan solat tarawih 20 rakaat di Tawau.

Masjid di Tawau itu ada ruang legar di bawah berhampiran tempat wuduk yang menarik. Di situ ada beberapa usahawan sedang mempamerkan barang jualan mereka. Macam biasa di masjid orang akan jual serban, jubah dan kelangkapan beribadah. Saya rasa Masjid Tawau itu aktif dengan aktiviti kumpulan Tabligh, saya dapat bau minyak atar tabligh pada ramai jemaah di masjid tersebut.

Nampak Tawau sibuk macam Kelantan

Pada waktu siang keesokan harinya kami sempat di bawa melawat pasar di Pekan Tawau. Ada market lama dan ada market baru. Market lama di panggil pasar gantung. Saya ingatkan pasar itu tergantung, tapi rupanya dinamakan sedemikian kerana barang-barang yang dijual semuanya digantung, sebab itu namanya pasar gantung.

Gambar yang saya rakamkan di sini banyak diambil daripada pasar di Pekan Tawau tersebut. Ramai penjualnya terdiri daripada kaum hawa, macam di Kelantan sana. Namak meriah sekali dan di dalamnya penuh dengan barangan buatan tempatan.

Makanan kering seperti bilis, ikan kering, udang kering lebih murah daripada harga di Kota Kinabalu. Saya tak beli sebab tak mau beratkan beg, cuma beli beberapa bungkun kerepek yang dijual oleh seorang gadis betudung labuh. Tertarik melihat gadis comel itu akan duduk atas kerusi membawa Al-Quran dari smart phonenya, maka saya mahu juga berikan hasil julan padanya.

Nampak comel di pasar Tawau

Ada banyak tingkat di dalam pasar tawau itu, saya naik ke atas di mana ada banyak barangan makanan kering dijual di situ. Sambil melilau saya terlihat ada perempuan comel yang menjadi salah seorang jurujual di pasar kering tersebut, jadi saya rakamkan saja.

Sebab itu saya katakan saya nampak comel di pasar Tawau, bukannya saya yang comel tapi sebaliknya ada penjual yang comel. Saya tak pasti dia keturunan apa, anak jati Tawau atau tidak, mungkin pendatang Indonesia, atau mungkin anak taukeh, tak penting semua itu sebab yang pastinya saya nampak comel di situ.

Nampak kanak-kanak dah kerja di Tawau

Ketika melilau di sekitar pasar tersebut, saya tertarik melihat seorang kanak-kanak sibuk membantu ibu bapanya berjual di dalam pasar Tawau. Dia sibuk angkat barang jualan keluar dan masuk. Terus saya teringat anak-anak di rumah melihat budak tersebut, jadi saya rakam saja sebagai bukti terkenangkan anak di rumah.

Di Sabah saya perhatikan ada ramai kanak-kanak dan juga remaja yang gigih berkerja di mana-mana. Mereka sibuk bekerja macam orang dewasa. Mungkin atas faktor desakan hidup atau mungkin mereka merupakan pendatang yang tercicir peluang mendapatkan pendidikan. Mereka terpaksa masuk sekolah jalanan untuk meneruskan kehidupan.

Nampak berselera buka puasa di Tawau

Pada hari kedua, kami buka puasa beramai-ramai di sebuah restoran makanan laut yang terkenal. Saya terlupa nak catitkan namanya, tapi nampaknya memang ramai orang berpusu-pusu ke situ setiap hari, kata kawan saya, anak tempatan.

Makanan yang kami tempah banyak. Ada udang goreng besar, ada ikan masak halis, ada ikan goreng, ada sotong pedas, ada sup sirip ikan jerung, ada macam -macam masakan di atas meja. Semuanya dibelanja oleh kumpulan usahawan di Tawau.

Bila selesai akan mereka bayar dan saya dapat tahu makanan tersebut tak sampai RM200, murah sungguh dan lazat pula tu! memang berbaloi makan di situ. Dan saya serta kawan-kawan puas hati dan rasanya mahu datang lagi...Insyaallah.

Begitulah serba sedikit apa yang saya nampak di Tawau..

23 July 2014

Cara duduk pandu kereta defensif - Siri 2

Bagi tulisan Pembelajaran Pemanduan Defensif Siri 1 yang lalu, saya tidak membincangkan secara khusus teknik dan teori pemanduan, tetapi saya hanya menyentuh aspek maklumat tentang apakah yang akan dipelajari oleh para pemandu. Khususnya pemandu-pemandu yang baru mendapat lesen memandu.

Terdapat juga segelintir yang memberitahu bahawa mereka telah memandu selama 20, 30 atau 40 tahun dan tidak perlu lagi mempelajari teknik pemanduan. Bagi saya, soal pembelajaran ini bukanlah satu paksaan.

Sebaliknya apa yang TIC Advanced & Performance Driving Academy selalu nyatakan sebagai “mantra”atau temanya ialah “Safety First, Last & Always”.

Saya menitik beratkan soal keselamatan dan bukan soal memandu secara perlahan atau laju kerana ada yang memandu dengan perlahan tetapi corak pemanduan mereka amat merbahaya.

Ada yang memandu dengan laju tetapi mereka arif tentang teknik pemanduan yang selamat dengan teknik-teknik tertentu (yang insyaALLAH bakal saya terangkan pada artikel-artikel akan dating.).

Pada kali ini saya ingin mengupas secara santai, tidak teknikal kerana ingin memberi maklumat kepada pembaca agar mudah difahami.

Jika jika ada pembaca yang mempunyai anak-anak atau saudara yang baru mendapat lesen memandu, saya sarankan agar meyuruh mereka membaca artikel ini. Maklumat ini penting kerana keadaan dijalan raya sekarang merbahaya. Kita mahu sampai ke destinasi dengan selamat.

Cara duduk - Teknik pandu kereta defensif

Topik kali ini ialah berkenaan kedudukan pemandu. Kedudukan tempat duduk itu sendiri memainkan peranan yang penting.

Kita tidak seharusnya memandu terlalu jauh dari steering kerana ini akan memberi kesukaran ketika hendak memulas steering ke kiri atau ke kana.

Bayangkan jika anda duduk terlalu jauh dari steering. Jika anda hendak memulas steering, anda terpaksa mengerakkan badan anda ke depan, dan ini merupakan satu teknik yang tidak betul kerana secara teorinya, badan pemandu harus pada setiap masa “melekat”.

Kedudukan bahu dan belakang pemandu mesti sentiasa rapat ke tempat duduk atau kusyen.
Cara duduk pandu kereta defensif - Siri 2
Gambar Penulis ketika penggambaran rancangan Revolusi Auto keluaran RTM. Gambar menunjukkan tangan penulis yang tidak lurus atau terlalu bengkok

Gambar diatas menunjukkan cara yang betul untuk anda duduk, iaitu dengan sedikit tangan yang dibengkokkan.

Bagi memudahkan anda memahami sedikit sebanyak artkel ini dan anda boleh cuba aplikasikan secara teori, saya akan memberikan “checklist” seperti berikut di bawah:

  1. Pastkan punggung dan seluruh belakang anda rapat ke tempat duduk
  2. Sila laraskan tempat duduk pada kedudukan yang sesuai bagi membolehlah bahagian belakang rapat dengan tempat duduk dan pergelangan tangan anda boleh diletakkan diatas steering seperti di gambarajah 1 di bawah.
  3. Salah satu cara untuk mengetahui bahawa anda duduk pada kedudukan yang sesuai ialah, apabila anda cuba memulas steering ke kanan atau kiri, badan akan sentiasa rapat di tempat duduk dan tidak perlu bengkokan badan ketika hendak memulas steering kenderaan. (Cara memulas steering juga ada tekniknya dan akan cuba dikupas pada artikel akan dating, insyaALLAH.)
  4. Anda juga tidak boleh duduk terlalu dekat dengan steering kerana bimbang jika berlaku kemalangan, beg udara atau äir beg”tidak dapat memaksimumkan keupayaannya sebaliknya menghentam dada pada kelajuan yang tinggi. Untuk pengetahuan pembaca, kelajuan beg udara ketika “letupan”ialah sepantas 200km sejam ke 250 km sejam dan bayangkan jika anda duduk pada jarak yang terlalu dekat. Untuk itu, secara WAJIBnya, anda PERLU sentiasa memastikan bahawa tali pinggang keledar sentiasa dipasang
  5. Anda perlu memastikan kedudukan kaki anda seperti dalam gambarajah 2 di bawah.
    1. Keadaan kaki perlulah dibengkokkan sedikit pada sendi lutut kerana jika berlaku impak dalam kemalangan, kaki akan lebih selamat.
    2. Bagi mengetahui kedudukan dan ketinggian tempat duduk itu sesuai serta keadaan kaki yang baik, cuba lihat dan tentukan agar kedudukan bahagian tumit kedua-dua kaki sentiasa di atas lantai.
    3. Pastikan kaki dapat digerakkan untuk menekan pedal minyak, pedal brek dan pedal “clutch”bagi kenderaan manual dengan tidak perlu mengangkat tumit atau hanya mengangkat sedikit sahaja tumit.
Gambarajah 1

Gambarajah 2

Sebenarnya topik ini amat luas dan sukar untuk diterangkan secara detail, namun, sekadar memberi satu perspektif awal, saya rasa sudah cukup untuk anda cuba terapkan.

Sentiasa memandu dengan keadaan cermat dan bagi yang ingin memandu lagu, pandulah pada kadar kemampuan kenderaan dan kemampuan anda sebagai pemandu. “Do not go beyond the limit of the car and the driver”.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut anda boleh lah menghubungi TIC Advanced & Performance Driving Academy.

Selamat membaca dan selamat memandu. Selalu ingat bahawa “Safety First, Last & Always.
Wassalam.
Mohd Azad Jasmi
Taj International College
Ipoh Perak

22 July 2014

Masalah aircond Nissan Sentra akhirnya selesai

Masalah aircond Nissan Sentra akhirnya selesai

Saya ada kongsikan sebelum ini tentang pengalaman menggunakan Nissan Sentra yang tak ada banyak masalah. Cuma masalah paling besar saya hadapi dengan Nissan Sentra ini hanyalah masalah aircond yang tak sejuk setelah digunakan lebih dari 2 tahun.

Memang Nissan merupakan salah satu jenama yang terbukti boleh dipercayai dari segi teknologi enjin dan juga ketahanan badan kereta mereka.

Walaupun Nissan tak ada buat percubaan menonjolkan benda-benda canggih macam lain-lain kenderaan seperti Volkswagen, namun ianya tetap jadi pilihan bagi mereka yang mahukan keboleh percayaan dan ketahan enjin kenderaan.

Kalau anda merupakan seorang pengguna kenderaan yang pentingkan ciri-ciri tahan lasak, selesa dan tak suka masalah mengejutkan pada enjin atau gearbox, boleh pilih Nissan selain daripada Toyota atau Honda. Mereka hanya menggunakan teknologi yang terbukti baik dan boleh dipercayai selama ini sejak sekian lama tanpa ada masalah.

Masalah aircond pada Nissa Sentra

Bila saya kongsikan berkenaan masalah aircond yang dihadapi pada NIssan Sentra, ada kawan pembaca yang kongsikan pada komen di bawah artikel tersebut pengalamannya.

Katanya dia pakai jenis kenderaan Nissan Sentra yang sama macam saya, tapi tak ada pulak masalah aircond pada kereta miliknya. Ini memberikan saya satu input baru untuk disemak. Bila saya tanya pula pada lain-lain pemilik Nissan Sentra, ternyata mereka juga tak hadapi masalah aircond.

Apa yang pelik adalah setiap kali saya adukan pada pusat servis Nissan di Glenmarie tentang masalah aircond saya sejak sekian lama yang sering hasilkan takungan air dan juga ada kalanya tak sejuk, mereka akan kata perlukan servis aircond untuk selesaikan semua masalah tersebut.

Pertama kali saya adukan masalah tentang air bertakung, mereka cakap kena servis aircond. Saya ikut cadangan mereka dan bila selesai, memang air tak ada lagi bertakung dan tak ada lagi kedengaran bunyi macam ada sungai dalam dashboard kereta Nissan Sentra itu. Banyak lah juga habis duit servis aircond walaupun saya rasa macam tak berapa setuju kerana masih sejuk seperti biasa.

Tapi kali kedua berlaku lagi air bertakung dan saya adukan sekali lagi bila hantar servis di pusat servis kereta Nissan Glenmarie dan mereka kata nak kena servis aircond lagi. Saya mula naik angin, tapi akur juga sebab mereka tentu lebih pakar dari saya. Al-maklumlah, mereka kan pusat servis Nissan?

Masalah aircond Nissan Sentra tak selesai

Setelah servis kali kedua, air bertakung hilang tapi aircond mula jadi macam sewel. Sekejap sejuk dan sekejap tak sejuk. Masa mula pasang saja aircond kereta itu akan sejuk dan kemudiannya dah tak sejuk lagi untuk masa yang amat lama.

Berpeluh ketiak kalau naik kereta tersebut pada cuaca yang panas. Lalu saya mengadu pada pusat servis kali ketiganya berkenana masalah aircond dan mereka kat kena servis. Lalu saya servis lagi dan nampaknya tak ada apa-apa perubahan.

Yang bestnya masa saya ambil kereta tersebut, mereka kata, memang tak terasa sangat sejuk aircond kereta sekarang sebab cuaca yang amat panas membuat semua kereta begitu. Saya angguk saja tapi dah mula tak percaya cara mereka gebang macam pelanggan Nissan semua bodoh.

Bila kena hantar servis kemudiannya, saya adukan tentang gebangan mereka yang kata memang aircond tak sejuk sebab cuaca panas sekarang sebagai kata-kata nista. Saya minta mereka periksa sekali lagi apa yang tak kena pada aircond dan pastikan ianya pulih seperti sediakala.

Setelah saya tinggalkan kereta Nissan Sentra tersebut, saya mendapat panggilan bahawa mereka dah tahu kenapa tak sejuk. Ada banyak barang nak kena tukar dalam iarcond Nissan Sentra itu dan kosnya adalah dalam lingkungan RM4 ribu sahaja!!!. Saya katakan minta maaf saja dan tak payah nak buat kalau harga tinggi macam itu. Lebih saya tukar kereta baru daripada baiki aircond dengan harga sebegitu tinggi.

Masa ambil kereta saya siasat dan minta cadangan dari kawan di pusat servis tersebut di mana ada pusat servis aircond Nissan Sentra yang boleh dipercayai di luar. Dia berikan maklumat secara diam-diam pada saya dan saya terus ke kedai tersebut di Subang Jaya SS14.

Masalah aircond Nissan Sentra selesai

Sampai di sana saya ceritakan masalah aircond saya dari mula sampai habis. Taukeh Cina itu semak rekod dan dapati dia pernah servis kereta saya pada awal tahun 2012 dan tak ada msalah pada aircond kereta tersebut.

Memang betulpun, selepas servis kali pertama semuanya ok. Masalah timbul selepas servis kali kedua dan pada kali kedua, nampaknya Pusat Servis Nissan di Glenmarie buat sendiri. Mereka dah tak gunakan pakar lagi kerana dah buat semuanya secara inhouse.

Bukan tak boleh buat inhouse, tapi saya dapat tahu bahawa pekerja mereka yang dihantar belajar servis aircond tak bagus dan tidak berkemahiran tinggi untuk selesaikan masalah aircond dengan baik. Patutlah mereka belasah nak charge saya sampai RM4 ribu!, nak main tukar barang saja nampaknya. Itupun belum tentu akan baik pulih seperti asal.

Akhirnya Cina kedai Aircond di Subang Jaya SS14 itu buat pemeriksaan rapi dan tukar semua yang tak betul dan cuci aircond kereta Nissan Sentra saya. Taukeh itu tunjukkan bagaimana keadaan dalaman kereta itu yang nampak seperti tak pernah dicuci selama beberapa tahun.

Saya baru sedar selama ini Pusat Servis Nissan di Glenmarie buat servis aircond kereta Nissan Sentra saya macam taik dan tidak boleh dipercayai langsung. Nasib baik saya hantar pada Taukeh Cina itu dan nak ahu berapa saya kena bayar?

RM700 sahaja!, Ya! hanya RM700 dan bukannya RM4,000 sebagaimana yang Pusat Servis Nissan Glenmarie anggarkan. Keadaan selepas dicuci dan ditukar barang dalam kereta tersebut kini amat nyaman dan cukup sejuk macam asal baru beli kereta dulu.

Kedai repair aircond Nissan Sentra

Memang hebat Cina Aircond tersebut dan memang kedainya penuh dengan barang aircond kenderaan yang original. Dia merupakan pusat servis bertauliah daripada banyak pembuat aircond dan berpengalaman berpuluh tahun menjalankan perniagaan itu. Sebelum ini semua pusat servis menghantar kepadanya dan mereka ambil untung atas angin saja.

Oleh kerana kedai itu berjaya selesaikan masalah kenderaan saya tanpa ada sedikitpun unsur-unsur penipuan saya berikan maklumat berkenaan kedai tersebut. Nama kedai itu adalah Toppoint - Car Condition. Letaknya satu row dengan Caltex SS14 di Subang Jaya dan boleh hubungi taukehnya Mr Low 019-2401195 jika anda mahukan perkhidmatannya.

Nak tahu kenapa aircond Nissan Sentra saya hanya sejuk pada mula start kereta saja...?, sebabnya adalah sensor suhu pada aircond itu dah mabuk dan tak memberikan bacaan betul. Jadi aircond itu tak faham samada sejuk atau tidak sejuk dan akhrnya dia hanya sembur angin kosong.... Kalau biarkan pada Nissan Servis Centre Glenmarie, mereka akan tukar habis kesemua barang yang ada.

21 July 2014

Cara pandu kereta defensif - Siri 1

Cara pandu kereta defensif - Siri 1

Penulisan kali ini adalah sumbangan dari penulis jemputan En Azad Jasmi, seorang pemandu kereta rally dan amat meminati apa saja berkaitan dengan kenderaan. Beliau berpengalaman dalam industri automotif dan banyak terlibat dalam industri tersebut dari dulu sampai sekarang.

Berikut perkongsian beliau berkenaan cara pandu kereta defensif untuk pembaca yang bakl pandu kereta balik kampung tidak berapa hari lagi.

Apakah cara pandu kereta defensif


Ini merupakan siri satu dalam cara pandu kereta defensif atau lebih tepat lagi, Teknik Pemanduan Keselamatan & Defensif. Dalam bahasa inggerisnya kita panggil “Safety & Defensive Driving ?

Semua rakyat Malaysia yang mempunyai lesen memandu atau lesen menunggang motosikal perlu melalui proses pembelajaran pemanduan disekolah-sekolah memandu yang bertauliah dan diiktiraf oleh pihak JPJ.

Walaupun ada juga kita dengar-dengar istilah “lesen terbang”, tapi buat kali ini, tak perlu saya bincang bab lesen terbang ini kerana aspek lesen terbang ini memerlukan satu kupasan khas kerana topiknya juga lain sekali maksudnya.

Jadi, setelah kita memasuki sekolah memandu, apakah yang kita pelajari?

Seingat saya pelajar akan belajar teori-teori undang-undang jalanraya serta latihan praktikal untuk “parking”, menarik brek tangan serta juga memberhentikan kenderaan pada satu tempat berbukit dan seterusnya perlu bergerak kenderaan anda dengan memastikan bahawa enjin kenderaan anda sentiasa hidup.

Kurang lebih macam tu lah! Okay, jika semua pemandu sudah mahir, kenapa jumlah kemalangan di Malaysia begitu tinggi?

Penulis merupakan Chief Instructor kepada TIC Advanced & Performance Academy dibawah TIC (TAJ International College) ingin berkongsi maklumat tentang peri pentingnya aspek pemanduan “Safety & Defensive”ini.

Antara aspek yang disentuh dalam siri pembelajaran ini ialah :-

  1. Anda perlu memahami dan mengenali kenderaan anda - Kita perlu mengetahu sifat dan “character”kenderaan kita baik dari segi prestasi brek, prestasi enjin, suspensi serta kemampuan kenderaan kita. - Adakah kenderaan anda “Front Wheel Drive”, Rear Wheel Drive”atau Äll Wheel Drive”. Ini kerana respon kenderaan anda serta cara pemanduan berbeza apabila “character” kenderaan kita berbeza dalam situasi-situasi tertentu.
  2. Mengetahui Kemampuan Brek dan Bagaimana Cara Membrek - Ini kerana kenderaan yang dilengkapi Anti Lock Braking System (ABS) bertindak berbeza dengan kenderaan yang tidak dilengkapi dengan ABS. Seterusnya cara membrek kenderaaan ABS dan tidak ada ABS juga berbeza dan ramai yang tidak mempunyai maklumat. Dengan adanya ilmu yang diterapkan didalam kelas-kelas ini, maka pemilik kenderaan atau pemandu boleh mempelajari teknik bagi mengurangkan kemalangan jalan raya kerana ramai pemandu tidak mengetahui teknik membrek dengan betul dan hanya berpendapat bahawa membrek itu perlu dilakukan dengan hanya menekan pedal brek semata-mata.
  3. Perserta kelas pemanduan “Safety & Defensive” akan didedahkan dengan apakah tindakan yang perlu dilakukan terhadap steering anda ketika membrek dan bagaimanakah cara untuk mengelakkan sesuatu obstacle”atau halangan. - Pemandu perlu mengetahui bahawa steering kenderaan memainkan peranan yang amat penting bagi mengelakkan dari sesuatu halangan serta didalan situasi kecemasan. Pengunaan steering yang baik boleh mengelakkan kenderaan dari terjebak dalam situasi kecemasan, tetapi bagaimana?
  4. Ramai yang tidak tahu cara untuk duduk di atas kusyen kenderaan. Bagaimanakah cara nak letakkan tangan dan jari dan cara memulas steering yang betul. Saya akan cuba memberikan maklumat dengan lebih didalam topik yang sama tetapi Episod Kedua.

Banyak lagi input seperti cara melaraskan cermin belakang (rear view mirror) serta cermin sisi (side mirrors) kerana persoalan ini juga boleh mengurangkan “blind spot”.

Insyaallah akan disambung tajuk cara pandu kereta defensif ini pada episod kedua yang akan datang. Jika anda mahu jadi penulis jemputan, anda juga boleh berbuat demikian dengan email ke mohdshubhi@gmail.com.

Hantarkan tulisan anda yang mengandungi perkataan sekurang-kurangnya dalam 300 patah perkataan. Asah penulisan anda di sini dan ambil peluang untuk meluahkan pendapat atau perkongsian anda dalam apa saja tajuk yang menarik.

19 July 2014

Berbagai cara sambut berita MH17 jatuh kena tembak

Berbagai cara sambut berita MH17 jatuh kena tembak

Satu lagi musibah menimpa MAS apabila berita MH17 jatuh kena tembak. Belum lagi habis selesai cerita MH370, datang pula berita MH17.

Ini bukan lagi musibah kepada MAS yang memang dah amat lama dilanda masalah demi masalah, malah dah jadi masalah negara Malaysia. Bila jadi masalah negara, maknanya dah jadi masalah Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib. Kesian Najib.

Ini isu besar bukan isu kecil. Sebab itu berita berkenaan MH17 ditembak jatuh sampai terbunuh semua penumpang akan jadi berita panas sekurang-kurangnya dalam tempoh sebulan dari sekarang. Seluruh dunia akan mula buat cerita yang sama bermula dari sekarang.

Berbagai teori akan datang. Berbagai pendapat akan dikeluarkan samada daripada pakar penerbangan, maupun daripada tukang gunting rambut Kampung Tobiak atau Kampung Naka di Kedah. Kalau tak cerita nampak macam tak peka. Jadi semua orang akan keluarkan pendapat atau sekadar mengulangi pendapat pakar di seluruh dunia.


Berbagai cara sambut berita MH17 kena tembak

Mari kita cuba selami berbagai pendapat berkenaan berita MH17 yang sedang kita alami ini

  • Pengamal politik tegar aliran pembangkang - Kumpulan ini akan berkata ini satu komspirasi atau satu peluang keemasan kerajaan untuk tutup kelemahan negara. Kalau dah namanya ahli politik, sudah tentu semua isu akan jadi bahan politik. Jadi tak boleh salahkan mereka kerana itu saja kepakaran mereka. Takkan ahli politik nak ulas perkara teknikal penerbangan pula...?
  • Orang benci politik - Ini juga ada ramai pengikut. Mereka akan mengeluarkan kenyataan yang tegas seperti... tolong jangan politikkan isu MH17. Memang tak boleh disalahkan mereka. Apa yang anda harapkan pembenci politik selain dari mengingatkan anda bahawa banyak lagi perkara lain selain daripada isu politik.
  • Orang Najib - Tengok! ini baru pemimpin hebat negara!, Najib buat ucapan khas peristiwa MH17 penuh emosi dan simpati.
  • Orang Anwar - Memang betul!, ini satu krisis kepimpinan negara!
  • Orang Al Qaeda - Ini bukan kerja kami! tolong sikit!
  • Orang Perkasa - Berapa ramai Melayu dalam MH17 ya...?
  • Artis - "Kami merasa sedih dan simpati kepada keluarga mangsa, insyaallah satu konsert amal akan dilancarkan bagi mengutip derma untuk disalurkan pada tabung mangsa MH17". Mungkin itu luahan ikhlas spontan mereka dan cara mereka sambut berita MH17 bersesuaian dengan kerjaya mereka.
  • Blogger tegar - Mereka pula akan segera jadikan keyword MH17 sebagai salah satu daripada isi kandungan artikel mereka. Rugi kalau carian popular perkataan tersebut tidak digunakan dengan baik. Memang itu kerja mereka... cari keyword popular untuk dijadikan tajuk berita.
  • Pengamal berita - Mereka pula akan korek semula semua berita bersangkutan dengan peristiwa yang sama sejak zaman mulanya wujud kapal terbang. Analisa demi analisa dilakukan dalam bentuk berita. Ini peluang tonjolkan kelainan asalkan matlamat komersial tercapai.
  • Orang kuat agama - Mereka terkenal sebagai manusia yang sentiasa ingatkan Tuhan. Secara spontan mereka mengingatkan kita untuk ingatkan Tuhan. Yang positif akan kata itu satu peringatan agar kita kembali pada agama. Yang negatif akan kata itu balasan sebagai penghapus dosa kerana ada banyak yang tak kena. Ikutlah cara mereka.
  • Orang marketing - Mereka akan tonjolkan simpati pada semua papan iklan mereka. Mereka sambung dengan ayat... belilah barangan buatan mereka.
  • Orang MAS - Hanya ada satu syarikat penerbangan sajakah di dunia? kenapa asyik MAS sahaja yang kena?
  • Orang saham - Kedudukan saham MAS akan jatuh sedikit lagi berikutan peristiwa MH17, tapi saham MAS masih berada di kedudukan yang berharga. Kalau tak mahu rugi banyak, boleh jual segera...
  • Orang penakut - Ishhhhh!, tak mahu lagi aku naik kapal terbang....
  • Orang tak ikut perkembangan semasa - Kenapa semua orang asyik cerita benda yang sama...?
  • Orang Parlimen - Satu persidangan parlimen akan diadakan untuk membahaskan peristiwa MH17
  • Orang Ukraine - Ya! kami nampak asap penuh di udara...
  • Orang gila - Senyum saja...
  • Orang-orang - Diam saja
  • Orang apa? - Ya! kamu orang apa?
Cuba berikan pendapat anda. Orang apa ada apa agaknya pendapat mereka? Kita semua merancang, tapi Allah sebaik-baik Perancang...memang tak dapat bayangkan betapa sedihnya semua keluarga mangsa. Membaca berita berkenaan kejadian MH17 dengan laporan mayat bergelimpangan cukup menakutkan. Memang maut itu datang tiba-tiba...apakah kita bersedia?

Ubahsuai kereta laju dari Ferrari

Ubahsuai kereta laju dari Ferrari

Dalam lawatan ke Sabah sebelum ini, saya melawat sebuah bengkel kenderaan kepunyaan seorang usahawan di sana. Dia hanya bersekolah setakat SRP tapi mempunyai jiwa keusahawanan yang hebat.

Rodi merupakan seorang usahawan yang meminati aktiviti perlubaan. Banyak perlumbaan yang dimasukinya dan dalam masa yang sama dia cari makan untuk sara kehidupan dengan membuka sebuah workshop kenderaan ubah suaikereta.

Kalau bab ubah suai kereta Rodi memang hebat. Pelanggan utamanya adalah mereka yang mahu ubahsuai kernderaan pacuan 4 roda. Para pengusaha ladang yang banyak gunakan kenderaan pacuan 4 roda amat mempercayai kepakarannya untuk ubah suai kereta mereka akan tahan lasak dalam aktiviti perladangan.

Di workshopnya itu, dia juga luangkan masanya untuk ubahsuai kereta lumbanya sendiri. Dan kadangkala dia ambil juga kerja ubahsuai kereta orang lain yang mahu pantaskan kereta mereka untuk berlumba.

Ubahsuai kereta jadi macam roket

Ketika sampai ke workshopnya itu, ada sebuah kereta yang saya lihat dah berubah menjadi macam sebuah roket. Ada berbagai peralatan dipasang dan kerusi kereta itu hanya ada satu, khas untuk pemandu sahaja.

Kebetulan yang pergi bersama saya adalah seorang rakan yang memang minat kereta laju, dia bertanyakan berapa Horse Power kereta yang rupa macam roket itu. Rodi memberitahu kereta tersebut mempunyai kuasa sebanyak 850 HP !!!.

Wow!, punyalah kuat!, menurut kawan saya, Ferrari yang terkenal laju itupun hanya berkuasa kuda sebanyak 450 HP. Kalau kereta yang diubah suai oleh Rodi itu berlumba dengan Ferrari, alamat tertinggal di belakang Ferrari makan asap dek kereta roket tersebut.


Pecah dua enjin sebelum berjaya ubahsuai kereta

Menurut Rodi dia telah pecahkan dua buah enjin sebelum berjaya sesuaikan ubah suai enjin yang ada sampai ke tahap itu. Dia banyak belajar daripada mereka yang dah pakar dan mencubanya sendiri sampai berjaya. Hebatnya Rodi, walaupun hanya belajar setakat tingkatan 3.

Menurut Rodi, kereta itu perlu menggunakan minyak kapal terbang dan tak boleh pakai minyak petrol biasa. Kosnya memang tinggi dan sekali ram, memang habis duit. Tapi disebabkan minat, Rodi berhabisan duit dan berusaha berniaga untuk menyara kehidupan dan juga minatnya.

Begitulah keupayaan kita. Jika ada kemahuan sudah tentu ada jalan. Saya amat kagum dengan Rodi. Walaupun tidak mendapat pendidikan tinggi secara formal, dia berjaya ubahsuai kereta laju dari Ferrari!.

15 July 2014

Catitan menarik Dr Asri tentang Yahudi

serangan di Gaza oleh Israel

Rasanya wajib untuk turut sama tulis sesuatu tentang kekejaman Yahudi Zionis di Israel berikutan serangan terburuk mereka ke atas Gaza baru-baru ini. Tak ada orang Islam yang sepatutnya rasa selesa melihat saudara mereka di Palestine dijadikan bahan bedilan tanpa peri kemanusiaan.

Memang marah dengan kejadian tersebut sebagai seorang Islam. Kalau ada manusia sekejam Yahudi Zionis buat onar pada mana-mana saja manusia lain, kita perlu bangkit buat sesuatu, apatah lagi pada saudara sendiri.

Apa yang peliknya adalah bagaimana kerajaan arab yang menjadi jiran saudara mereka di Palestin boleh tak bangun buat sesuatu. Lagi pelik bila Mesir tutup sempadan mereka dari Palestin dan menghalang segala bantuan dari masuk ke sana. Apalah lemah sangat uamt kita sekarang ini dan kita masih tetap selesa dengan apa yang kita ada.

Yahudi di Israel tak pernah ambil peduli apa dunia lain kata. Mereka terus buat ikut suka hati mereka buat huru hara. Rasanya tak ada cara lain untuk berdepan dengan Yahudi Zionis selain daripada tegas dan nekad memerangi mereka sebagai musuh negara Islam.

Bangsa Yahudi sejak lama dulu dah di akui sebagai pembuat kacau pada bangsa lain. Mungkin kerana kelicikan mereka dan juga kepandaian mereka membuatkan mereka mudah memperkotak katikkan bangsa lain. Oleh itu kita perlu lebih licik dan lebih pandai daripada mereka dan sentiasa berhati-hati dengan segala tipu daya mereka.

Saya terbaca catitan menarik tentang Yahudi ini di dinding FB bekas Mufti Perlis, Dr Asri. Saya kongsikan di bawah untuk dibaca oleh semua. Rasanya kena ada satu prosedur tetap dan tegas yang perlu dirumuskan oleh semua uamt Islam untuk berhadapan dengan Israel. Yang pastinya, cara diplomasi tak boleh pakai dengan Israel kerana mereka licik dan bijak berbanding orang lain.
Catitan menarik Dr Asri tentang Yahudi


Apa kata Dr Asri tentang Yahudi

Hitler Kejam Ke Atas Yahudi Tapi Kenapa Diterima Ketika itu?

Kita tidak dapat setuju dengan kekejaman Hitler, cumanya di samping kekejaman yang disandarkan kepada Adolf Hitler, persoalan yang patut ditanya, mengapakah kempen Adolf Hitler bahawa Yahudi adalah bangsa yang bahaya, telah merosak dan mengancam Jerman, mendapat sambutan ketika itu?

Ketika Hitler baru cuba muncul dalam politik Jerman pada tahun 1919, walaupun beliau seorang pemidato yang baik, beliau belum terkenal dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir mendengar ucapannya. 

Namun selepas itu, apabila beliau membangkitkan dalam ucapan-ucapannya isu anti-semitic atau anti Yahudi, rakyat Jerman mula membanjiri ucapannya dan menyokong gerakannya membenci Yahudi. Apabila Hitler dipenjarakan pada tahun 1923 selama sembilan bulan, beliau menulis bukunya yang terkenal Mein Kampf. 

Sejak awal penulisan buku tersebut, Hitler menegaskan bahawa penderitaan ekonomi yang dihadapi oleh bangsa Jerman yang ketika itu adalah berpunca dari kejahatan Yahudi. Perasaan kebencian terhadap Yahudi dihidupkan dalam buku tersebut.

Sebenarnya, Hitler bukanlah orang memulakan kepercayaan bahawa Yahudi adalah bangsa perosak. Pada 1542, pemimpin agung Prostestan Jerman, Martin Luther telah menulis tentang pembohongan dan kemerbahayaan Yahudi dalam bukunya Against The Jews And Their Lies.

Pada kurun yang ke-14, Sepanyol dan Portugal memaksa masyarakat Yahudi hidup secara terpisah dari bukan Yahudi. Pada 1516, di Venice, Itali, pihak Gereja Katholik memerintah agar dibina tembok mengelilingi penempatan Yahudi yang dinamakan dengan Ghetto.

Yahudi tidak benarkan keluar pada waktu malam sehingga menjelang fajar. Masyarakat awam Kristian ketika itu percaya bahawa Yahudi adalah bangsa yang jahat dan beramal dengan ilmu hitam. Pembinaan ghetto kemudiannya telah berkembang ke seluruh Eropah.

Maka Yahudi Eropah dikepung disebalik tembok ghetto, atau pekan-pekan khas hanya untuk mereka. Mengapakah masyarakat Eropah ketika itu bersepakat mempercayai Yahudi adalah kaum yang jahat? 

Jawapannya, samada kepercayaan itu adalah khurafat, atau mereka mempunyai asas pengalaman dengan Bangsa Yahudi. Jikalau jawapannya yang pertama, Yahudi adalah memang bangsa yang teraniaya.

Jika jawapannya (yg kedua), Yahudi memang dalam sejarahnya adalah bangsa yang merosakkan kehidupan manusia sehingga menjadi ketakutan kepada masyarakat Eropah, tindakan kejam atau rakus Adolf Hitler, sekalipun kejam dan tidak dapat diterima, namun ia secara tidak langsung mengurangkan jumlah kemerbahayaan Yahudi kepada masyarakat Eropah khususnya dan dunia amnya.

Pun begitu Islam tidak mengiktiraf kekejaman sekalipun ke atas Yahudi. Setiap individu tanpa mengira latar bangsa hendaklah dihukum secara adil dan saksama.

The End

Fatwa berbagai tentang masalah Palestin dan Yahudi Israel

Ada beberapa fatwa yang berbagai dikeluarkan oleh para ilmuan agama tentang kes Palestin menentang Yahudi Israel ini. Ada juga fatwa yang mengelirukan dan ada juga yang membina.

Sebenarnya dalam kes Palestine menentang Yahudi Israel ini, umat islam bukan perlukan fatwa. Dah terlalu banyak fatwa ada dalam fail rujukan umat islam. Malah banyak juga fatwa yang kekal hanya rujukan dan tak di amalkan.

Dalam isu Palestin menentang Yahudi Israel ini, umat Islam perlukan pemimpin yang kuat, tegas, bijak dan berani. Yang dapat memimpin umat Islam menjadi bangsa yang disegani. Kalau setakat fatwa saja tanpa adanya kekuatan mempengaruhi umat Islam ikut fatwa tersebut, ia hanya akan kekal sebagai fatwa.

Itulah masalah umat Islam sekarang. Tak ada pemimpin sedemikian. Apakah ada di kalangan pemimpin negara kita hebat bertaraf antarabangsa? nak harapkan siapa agaknya?

Nak harapkan Mahathir, dia memang pernah hebat ketika berkuasa dulu. Kekuatannya membangunkan negara memang diakui walaupun ada yang memperlekehkannya. Tapi dia hanya pemimpin tua yang dah kehilangan taringnya sekarang. Tak dapat menyatukan umat Islam samada di dalam atau diluar negara.

Nak harapkan Najib? mungkin tak berapa boleh nak harap. Najib banyak mengkucar kacirkan ekonomi negara, begitulah kritikan ramai mereka yang bandingkan Najib dengan Tun Mahathir. Hutang negara bertingkat-tingkat sekarang. Tak ada negara yang banyak hutang sedemikian mampu tumbangkan Yahudi Israel.

Nak harapkan Anwar?, lagi susah rasanya, bukan saja nak kuasai dunia, nak kuasai Malaysiapun dia masih lagi gagal sampai sekarang. Malah Selangorpun dah jadi kucar kacir makin hari makin kusut dengan berbagai spekulasi. Macam mana nak gembeleng umat Islam seluruh dunia?

Nak harapkan Lim Guan Eng? dia tu orang Cina. Agama apa anutannyapun kita tak berapa pasti. Yang pastinya dia bukan beragama Islam. Dia sekadar menguasai Pulau Pinang dan prihatin ambil hati rakyat Pulau Pinang yang beragama Islam untuk kepentingan politiknya dan bukannya untuk kepentingan agama Islam itu sendiri.

Bilakah akan munculnya pemimpin hebat, berani, tegas, bijak dan berpengaruh bertaraf antarabangsa yang dapat mengembelengkan tenaga umat Islam untuk bangun menegakkan keadilan. Kalau ada saya tak akan teragak-agak untuk menjadi pengikutnya. Cuma harap Allah berikan kebijaksanaan untuk mengenalinya dan dibukakan hati untuk menjadi penyokongnya...amin

Moga Allah satukan umat Islam. Moga Allah bantu umat Islam menjadi umat yang licik, pandai dan berusaha kuatkan diri mereka dalam segenap bidang. Moga Allah bantu umat Islam menjadi bangsa yang kuat dan sentiasa ingatkan Allah, sentiasa bersyukur pada Nya dan sentiasa beribadah sebaiknya pada Allah...Amin!

Contact Form

Name

Email *

Message *

Follow by Email