Jom kongsi pendapat anda !

31 July 2014

Pendapatan bisnes online meningkat di bulan ramadan

Pendapatan bisnes online meningkat di bulan ramadan

Menarik bila membaca laporan dari Bernama tentang rezki di bulan ramadan yang berlaku pada para peniaga bisnes online. Anda boleh membacanya di sini.

Bernama melaporkan bahawa pendapatan bisnes online meningkat di bulan ramadan. Bukan saja pendapatan para peniaga offline terutamanya para peniagan di bazar ramadan bertambah, malah orang yang buat bisnes online juga mendapat habuan lumayan hasil dari rezki di bulan ramadan.

Tambah pendapatan dulu dan sekarang

Fenomena ini tidak dapat dirasai oleh para peniaga dahulu yang hanya mengharapkan bisnes secara konvensional sahaja untuk tambah pendapatan.

Dahulu, jika tak dapat tempat atau tapak berniaga, maka hilanglah peluang untuk menambah pendapatan di bulan ramadan. Kalau mahu juga terpaksa menjaja dari rumah ke rumah atau anjurkan pasti tupperware.

Tapi sekarang, semua orang dah boleh berniaga. Tak perlukan tapak di bazar ramadan. Tak perlukan tapak di pusat beli belah atau pasaraya. Apa yang diperlukan hanyalah sedikit kemahiran menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran.

Peluang tambah pendapatan secara online

Ramai saya kenal yang rajin berusaha tambah pendapatan daripada bisnes online. Kebanyakannya adalah daripada kaum wanita.

Mereka menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan secara online menjual barangan kegemaran kaum wanita. Barangan seperti alat solek, bahan kecantikan, pakaian wanita dan pakaian kanak-kanak adalah antara barangan kegemaran untuk tambah pendapatan secara online.

Bagi yang rajin sedikit, mereka akan ikuti kursus pemasaran dengan menggunakan media sosial bagi memantapkan perniagaan mereka. Bagi yang ada masa boleh baca sendiri perkongsian dari mereka yang dah berjaya di laman sosial.

Itulah untungnya mereka yang ada minda keusahawanan, dunia internet memudahkan semua orang yang ada impian untuk tambah pendapatan. Tak ada lagi alasan kaum wanita tak boleh aktif berniaga macam kaum lelaki.

Kaum wanita boleh berniaga hanya dari rumah dan tak perlu tergedik-gedik keluar sana keluar sini atau merambu atas jalan cari pelanggan. Internet nampaknya bagus dari segi itu. Mengurangkan kebergantungan terhadap aktiviti fizikal ke sana-sini untuk para usahawan. Semuanya boleh dijalankan hanya dari rumah.

Isteri boleh tambah pendapatan bantu suami

Rasanya para isteri yang selama ini menjadi suri rumah sepenuh masa sebab ramai anak perlu ambil kesempatan ini.

Belajarlah berniaga dan ambil peluang tambah pendapatan dengan buat bisnes online. Minta tolong suami bantu sedikit seanyak untuk uruskan penghantaran jika perniagaan ada permintaan.

Jika ada permintaan tinggi, boleh minta pos laju datang buat kutipan barang terus dari rumah. Perkhidmatan ini boleh disediakan oleh Pos Laju jika anda ada perniagaan yang memerlukan penghantaran fizikal.

Jika para isteri aktif buat bisnes online, bolehlah bantu para suami untuk tambah pendapatan isi rumah. Legalah sedikit para suami kerana isterinya bukan hanya pandai berbelanja, malah pandai juga tambah pendapatan.

Tips tambah pendapatan bisnes online

Saya ada sedikit tips untuk anda terutamanya para suri rumah yang menjalankan perniagaan secara online untuk tambah pendapatan. Ini adalah tips tentang pemasaran.

Cara terbaik untuk lakukan aktiviti pemasaran adalah dengan memberikan tumpuan pada satu produk atau kategori produk untuk satu masa. Bukannya tak boleh buat macam-macam, tapi buatlah aktiviti pemasaran satu persatu dan bukannya cuba buat semuanya sekali gus.

Ini lebih mudah dan lebih mesra bisnes online dan tidak sama dengan bisnes secara offline. Jangan samakan bisnes offline dengan bisnes online. Bisnes offline buat display semua barang yang ada dalam kedai tak sama dengan aktiviti kita sebarkan maklumat produk di media sosial.

Jangan sesakkan maklumat pada pembaca di media sosial dengan terlalu banyak barang secara serentak. Jangan juga berikan terlalu banyak pilihan kerana banyak pilihan dalam online sama macam tak ada apa-apa yang menarik.

Kalau anda rajin, jangan lupa naikkan blog untuk membuat aktiviti perkongsian maklumat terhadap apa yang anda perniagaankan. Kemahiran blogging dengan penggunaan keyword yang betul boleh menjemput bakal pembeli mendapatkan produk yang anda tawarkan.

30 July 2014

Siri Pembelajaran Pemanduan Defensif – Siri 3

Siri Pembelajaran Pemanduan Defensif – Siri 3
Lanjutan dari artikel di Siri 2 yang lalu, kali ini saya ingin mengambil peluang untuk memberi penerangan serba sedikit tentang pemanduan defensif.

Apakah yang boleh kita fahami dengan maksud defensif ini? Antara lain, pemanduan defensif ialah satu bentuk “budaya memandu” yang diterapkan ke atas pemandu yang mengikuti kelas pemanduan agar dapat mengelakkan musibah atau kemalangan jalan raya.

Memandu di jalan raya merupakan satu aktiviti yang merbahaya. Mengikut laporan terkini World Health Ranking, Malaysia berada pada kedudukan ke-20 buat Kadar Kematian akibat Kemalangan Trafik – iaitu lebih tinggi daripada negara-negara lain di Asia Tenggara kecuali Thailand.

Menurut World Health Ranking, Malaysia kini mempunyai kira-kira 34.5 kes kematian akibat kemalangan jalan raya bagi setiap 100,000 penduduk.

Jika dibandingkan dengan negara kecil Singapura (kedudukan ke-175) dan negara sebesar China (kedudukan ke-67) yang mempunyai 5.3 dan 20.8 kes masing-masing, situasi kemalangan yang membimbangkan di Malaysia tampak amat jelas sekali.

Kita tidak boleh mengambil sikap sambil lewa atau sikap “Tidak Apa”ketika memandu di jalan raya. Oleh itu sikap pemanduan defensif penting didalam merangka perjalanan.

Saya akan cuba mengupas sedikit-demi sedikit pada siri-siri akan datang. Pada kali ini, saya akan cuba memberikan sedikit sebanyak langkah-langkah yang boleh diambil serta informasi yang sesuai diketahui bagi merencanakan perjalanan anda.

Anda kena pastikan bahawa diri anda tidak mengantuk dan berada pada tahap pemanduan yang positif. Kadang kala keadaan mengantuk atau sifat terlalu marah ataupun terlalu gembira juga boleh menjadikan anda tidak fokus kepada keadaan jalan raya serta aktiviti pemanduan.

Pemanduan defensif atasi betul atau salah

Oleh kerana tujuan utama kita ialah ingin mengelakkan daripada terjadinya sesuatu kemalangan, kadang-kala kita mungkin tidak boleh berkira samada kita ini “betul”dari segi undang-undang, tetapi perlu melihat kepada aspek keselamatan mendahului soal siapa betul dan siapa salah.

Contohnya Kes – Undang-Undang atau Keselamatan?

Saya sering melihat pada simpang empat yang ada lampu isyarat. Saya berada pada kedudukan hadapan di salah satu daripada 4 lampu isyarat di sesebuah simpang empat. Namun, jika saya hendak mengikut undang-undang jalan raya dan “protocol”nya, maka apabila lampu isyarat saya sudah berwarna hijau, maka saya hanya perlu bergerak ke hadapan, ke kiri atau ke kanan.

Tetapi jika anda mempelajari teknik pemanduan defensif, anda tidak akan bergantung semata-mata kepada lampu isyarat semata-mata kerana seringkali saya melihat ada kenderaan seperti kereta atau motosikal yang bergerak laju dari arah yang berlainan.

Mungkin dengan harapan untuk pemandu atau penunggang tersebut hendak “beat the yellow atau red light” dan dengan kelajuan kereta atau motosikal tersebut, saya masih tidak bergerak walaupun lampu isyarat saya hijau dan membiarkan kenderaan lain melepas lampu isyarat dahulu sebelum saya bergerak.

Contoh yang lain ialah, ketika saya hendak membelok ke selekoh kiri dan setelah saya memberikan “signal”kenderaan saya.

Biasanya saya akan memberikan “signal”pada kadar yang agar jauh dari selekoh yang bakal saya masuki kerana saya khuatir kenderaan dibelakang saya tidak nampak.

Jadi, saya sering berdepan dengan isu penunggang motosikal yang cuba nak “memotong” atau overtake” melalui sebelah kiri saya, sedangkan saya sudah memberikan isyarat hendak ke kiri dan kadang-kadang saya sudahpun sampai ke selekoh tersebut, namun, apabila saya melihat cermin sisi kiri kereta saya atau cermin belakang kereta saya, saya dapati kelajuan motosikal tersebut agak laju dan jika saya membelok juga, maka kemungkinan akan berlaku pelanggaran.

Jadi, berpandukan sedikit ilmu pemanduan defensif, maka saya akan teruskan perjalanan walaupun sudah melepasi selekoh tersebut dan membiarkan motosikal tersebut “memotong”kenderaan saya.

Seterusnya, saya akan cuba mencari jalan semula untuk menuju ke selekoh tersebut.

Ini hanyalah 1-2 contoh pembelajaran defensif yang boleh saya nyatakan. Terdapat banyak lagi contoh-contoh lain.

Apa saya saya cuba terangkan disini ialah dalam kebanyakan masa, pemandu perlu memikirkan aspek keselamatan dan bukan soal äku betul dan dia salah.”

Apabila sudah berlaku kemalangan, tidak timbul isu “aku betul atau dia salah”lagi kerana kedua-dua akan menjadi mangsa keadaan.

Sebab itulah TIC Advanced & Performance Driving Academy menggunakan mantra atau tema “Safety First, Last and Always”. Ini tertera dengan jelasnya ada baju T akademi tersebut seperti gambar baju di atas sekali.

(http://www.youtube.com/watch?v=-ccyB35q9_s) - Ini merupakan satu “link”kepada teknik pemanduan Ädvanced”dan bukan “Defensive yang penulis jalankan kepada artis popular iaitu Alif Satar.

Siri Pembelajaran Pemanduan Defensif – Siri 3

Gambar di atas merupakan salah satu contoh ketika penulis memberikan “briefing” kepada ahli-ahli AROCKV (Alfa Romeo Owners Club Klang Valley). Sekumpulan pemandu AROCKV telah datang ke Ipoh bagi satu sesi penerangan dan juga praktikal teknik pemanduan defensif.

InsyaALLAH kita akan bertemu lagi pada Siri 4. Sementara pembaca yang beragama Islam masih merayakan hari raya dan sentiasa bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain, berhati-hatilah ketika memandu dan ingat bahawa menulis “Text Messages”atau “Whatsapp”atau apa sahaja bentuk aktiviti adalah amat merbahaya.

Fokus kan kepada pemanduan anda. Selalu ingat bahawa “Safety First, Last and Always”. Saya pun nak bergerak untuk berhari raya.

Azad Jasmi
TIC (TAJ International College)
Advanced & Performance Driving Academy
saya boleh dihubungi di azad@taj.edu.my

26 July 2014

Cadangan jadual perjalanan balik kampung raya PLUS

Cadangan jadual perjalanan balik raya PLUS
Hari ini saya rancang nak balik kampung beraya di Pulau Pinang. Ramai lagi yang nak balik beraya di kampung masing-masing di seluruh negara. Biasanya orang yang ada kampung macam saya akan berpusu-pusu keluar dari pusat bandar menuju ke kampung masing-masing.

Balik kampung raya dah jadi budaya kita sejak wujudnya pembangunan tidak sekata di negara kita. Kenapa saya kata pembangunan tidak sekata adalah kerana kepesatan pembangunan yang tak sama laju di negeri-negeri yang berbeza.

Selangor jadi negeri teraju dalam kepesatan pembangunan di negara kita. Tak menghairankan kerana Lembah Kelang merupakan pusat pemerintahan Malaysia, Kuala Lumpur dan Putrajaya jadi teraju dan pusat berkumpulnya segala pembuat keputusan. Tak kira samada kerajaan maupun swasta.

Mungkin kalau semua negeri membangun dengan seiring, dengan kelebihan masing-masing, aliran keluar rakyat dari pusat cari makan tidak akan berlaku dengan ketara. Bila masing-masing negeri membangun dengan rancak, peluang pekerjaan dan peluang berniaga juga akan tumbuh dan warga tempatan tak perlu berhijrah keluar daripada negeri mereka. Kalau adapun bukanlah secara besar-besaran.

Tapi rasanya itu adalah sesuatu yang terlalu sukar untuk dicapai. Jadi terpaksalah kita terima keadaan ini dalam tempoh masa yang amat lama lagi.

Ikut jadual perjalanan balik kampung raya

Usaha PLUS buat jadual cadangan untuk diikuti oleh kita semua adalah satu usaha yang amat baik. Kalau boleh biarlah majoriti daripada kita ikutinya. Benda baik perlu diikuti. Tak ada alasan tak boleh kalau kita berusaha untuk mengikutinya.

Jadual perjalanan balik kampung saya kalau menurut cadangan PLUS adalah antara pukul 8 pagi hingga pukul 10 pagi. Insyaallah akan cuba dituruti dalam julat yang diberikan itu. Moga-moga tak ada kesesakan yang boleh mengganggu jiwa. Harap perjalanan semua selamat sejahtera.

Jadual perjalanan balik dari kampung

Insyaallah saya bercadang nak balik semula ke Pusat Bandar pada hari rabu atau khamis nanti selepas raya. Nak cuba balik bandar pada tarikh tersebut sebab nak ambil kesempatan rebate diskaun yang ditawarkan oleh PLUS. Jumlah rebate agak lumayan juga, dalam 30% diskaun. Rugi kalau tak ambil.

Jadual perjalanan balik disediakan untuk tarikh 1 hingga 3 August 2014. Itu adalah hari puncak di mana orang ramai akan balik semula berpusu-pusu ke pusat-pusat bandar. Jadi kalau balik awal dari itu, rasanya Insyaallah tak akan ada masalah kekejangan kaki tekan brek dan tekan minyak.

Selamat balik kampung dan selamat hari raya

Sempena dengan bakal menjelangnya hari kemenangan Aidul Fitri ini, saya ucapkan selamat hari raya pada semua pembaca blog ini. Salah dan silap saya mohon maaf. Jika ada kekasaran dan kebodohan kata bicara, harap jangan ambil hati, kita manusia biasa dan tak lepas dari kesilapan.

SELAMAT HARI RAYA untuk semua...moga selamat perjalanan balik kampung raya pergi dan balik dan jangan lupa teruska momentum berpusa dengan habiskan puasa enam. Jika manusia tahu kelebihan bulan ramadan, tentu semua akan harapkan sepanjang tahun adalah ramadan. Mari kita hidupkan roh ramadan pada bula lain dengan jadikan amalan puasa isnin khamis sebagai budaya kita.

Blog ini akan berhenti dikemas kini untuk tempoh jangka masa yang tertentu yang tak dapat dipastikan lagi. Kalau ada umur panjang Insyaallah akan di mulakan semula selepas tamat raya.

25 July 2014

Apa yang saya nampak di Tawau

Saya bertolak dari Sandakan menaiki kapal terbang menuju ke Tawau pada pukul 7 malam. Apa yang saya buat selalu sangat ke Sabah?, semua itu atas urusan kerja dan kerja saya adalah pergi berjumpa dengan para usahawan di Sabah.

Apa pula yang saya nampak di Tawau?, sudah tentu saya nampak banyak perkara berkaitan dengan keusahawanan. Sebab saya ke sana atas tujuan tersebut, tentu itulah perkara besar yang saya nampak. Biasanya kita akan nampak hanya apa yang kita nak lihat.

Otak kita berkerja dengan cara yang terurus. Bila kita buat keputusan nak lihat apa, maka otak akan mula tapis segala yang lain yang kita tak mahu lihat. Wal hasil, kita tak akan nampak benda lain selain dari apa yang kita nak tengok.

Nampak Tawau lebih maju dari Sandakan

Tanpa merujuk pada mana-mana laporan atau meneliti wikipedia, itulah yang saya nampak. Sandakan kurang maju berbanding Tawau. Dari segi susunan pekan, dari segi kesibukan, dari segi jumlah orang ramai di sana, memang ketara Tawau lebih maju.

Di Tawau ada pelabuhan yang sibuk. Bukan pelabuhan macam yang kita lihat di Klang atau Johor, tapi pelabuhan untuk kapal angkut penumpang dan juga untuk angkut barang. Pekan Tawau berhampiran dengan pelabuhan yang saya sebutkan itu. Ada banyak bot-bot kecil dan sederhana besar. Dan ada kelihatan juga kapal besar berlabuh jauh di laut dalam.

Nampak Tawau ramai orang Melayu

Satu perkara yang saya perhatikan, di Sandakan kelihatan ada ramai orang yang punyai rupa lebih mirip kepada bangsa Cina. Saya tanya usahawan yang sambut di lapangan terbang Sandakan berkenaan  perkara itu, dia mengiyakannya.

Di Tawau pula kelihatan ramai orang Melayu. Atau mungkin lebih tepat lagi ramai mereka yang mirip iras orang Melayu. Dengar kata, Tawau dibanjiri oleh orang Indonesia. Saya kurang pasti. Tapi logiknya ada kerana Tawau lebih dekat dengan Indonesia.

Dari segi jumlah penduduk, rasanya Tawau memang ramai. Ketika di Sandakan saya tanya kawan usahawan saya di sana, samada dia kenal ramai orang di situ. Jawapannya mengejutkan!, dia kenal hampir 80% daripada penduduk Sandakan. Maka tidak hairan bila saya semak pendapatan perniagaan kawan saya itu di Sandakan, jumlahnya adalah dalam lingkungan RM450 ribu sebulan!

Saya nampak ramai orang solat tarawih di Masjid besar Tawau.

Sebaik saja sampai di Tawau, waktu masih awal. Saya terus tanya di mana masjid berhampiran pada receptionist Hotel Promenade, tempat saya menginap. Katanya tak jauh dari Hotel tersebut, kena naik kereta, kalau jalan kaki agak kebas juga jadinya.

Nasib baik saya ada sewa kereta di sana. Kereta yang dihantar di lapangan terbang sebaik saja saya sampai, digunakan untuk pengangkutan saya dan kawan-kawan di sana. Dengan kereta tersebut saya terus pergi ke Masjid untuk solat tarawih. Tak lengkap jika sampai ke tempat baru jika tidak singgah bersolat di tempat tersebut. Jadi iutlha yang saya buat malam itu.

Sampai di masjid yang besar di pekan Tawau itu saya lihat ada ramai orang bersolat berjemaah. Ada lebih dari lima saf panjang di ruang dewan utama solat masjid tersebut. Imamnya juga merdu bacaannya. Saya rasa lega dan damai mendengar bacaan ayat-ayat suci dilagukan dengan baik.

Macam di mana-mana masjid di seluruh Malaysia, sebaik saja imam memberikan salam selesai rakaat ke lapan, berduyun orang ramai bangun meninggalkan dewan solat. Dari lebih lima saf, hanya tinggal satu setengah saf saja. Masih ramai yang setia menghabiskan solat tarawih 20 rakaat di Tawau.

Masjid di Tawau itu ada ruang legar di bawah berhampiran tempat wuduk yang menarik. Di situ ada beberapa usahawan sedang mempamerkan barang jualan mereka. Macam biasa di masjid orang akan jual serban, jubah dan kelangkapan beribadah. Saya rasa Masjid Tawau itu aktif dengan aktiviti kumpulan Tabligh, saya dapat bau minyak atar tabligh pada ramai jemaah di masjid tersebut.

Nampak Tawau sibuk macam Kelantan

Pada waktu siang keesokan harinya kami sempat di bawa melawat pasar di Pekan Tawau. Ada market lama dan ada market baru. Market lama di panggil pasar gantung. Saya ingatkan pasar itu tergantung, tapi rupanya dinamakan sedemikian kerana barang-barang yang dijual semuanya digantung, sebab itu namanya pasar gantung.

Gambar yang saya rakamkan di sini banyak diambil daripada pasar di Pekan Tawau tersebut. Ramai penjualnya terdiri daripada kaum hawa, macam di Kelantan sana. Namak meriah sekali dan di dalamnya penuh dengan barangan buatan tempatan.

Makanan kering seperti bilis, ikan kering, udang kering lebih murah daripada harga di Kota Kinabalu. Saya tak beli sebab tak mau beratkan beg, cuma beli beberapa bungkun kerepek yang dijual oleh seorang gadis betudung labuh. Tertarik melihat gadis comel itu akan duduk atas kerusi membawa Al-Quran dari smart phonenya, maka saya mahu juga berikan hasil julan padanya.

Nampak comel di pasar Tawau

Ada banyak tingkat di dalam pasar tawau itu, saya naik ke atas di mana ada banyak barangan makanan kering dijual di situ. Sambil melilau saya terlihat ada perempuan comel yang menjadi salah seorang jurujual di pasar kering tersebut, jadi saya rakamkan saja.

Sebab itu saya katakan saya nampak comel di pasar Tawau, bukannya saya yang comel tapi sebaliknya ada penjual yang comel. Saya tak pasti dia keturunan apa, anak jati Tawau atau tidak, mungkin pendatang Indonesia, atau mungkin anak taukeh, tak penting semua itu sebab yang pastinya saya nampak comel di situ.

Nampak kanak-kanak dah kerja di Tawau

Ketika melilau di sekitar pasar tersebut, saya tertarik melihat seorang kanak-kanak sibuk membantu ibu bapanya berjual di dalam pasar Tawau. Dia sibuk angkat barang jualan keluar dan masuk. Terus saya teringat anak-anak di rumah melihat budak tersebut, jadi saya rakam saja sebagai bukti terkenangkan anak di rumah.

Di Sabah saya perhatikan ada ramai kanak-kanak dan juga remaja yang gigih berkerja di mana-mana. Mereka sibuk bekerja macam orang dewasa. Mungkin atas faktor desakan hidup atau mungkin mereka merupakan pendatang yang tercicir peluang mendapatkan pendidikan. Mereka terpaksa masuk sekolah jalanan untuk meneruskan kehidupan.

Nampak berselera buka puasa di Tawau

Pada hari kedua, kami buka puasa beramai-ramai di sebuah restoran makanan laut yang terkenal. Saya terlupa nak catitkan namanya, tapi nampaknya memang ramai orang berpusu-pusu ke situ setiap hari, kata kawan saya, anak tempatan.

Makanan yang kami tempah banyak. Ada udang goreng besar, ada ikan masak halis, ada ikan goreng, ada sotong pedas, ada sup sirip ikan jerung, ada macam -macam masakan di atas meja. Semuanya dibelanja oleh kumpulan usahawan di Tawau.

Bila selesai akan mereka bayar dan saya dapat tahu makanan tersebut tak sampai RM200, murah sungguh dan lazat pula tu! memang berbaloi makan di situ. Dan saya serta kawan-kawan puas hati dan rasanya mahu datang lagi...Insyaallah.

Begitulah serba sedikit apa yang saya nampak di Tawau..

23 July 2014

Cara duduk pandu kereta defensif - Siri 2

Bagi tulisan Pembelajaran Pemanduan Defensif Siri 1 yang lalu, saya tidak membincangkan secara khusus teknik dan teori pemanduan, tetapi saya hanya menyentuh aspek maklumat tentang apakah yang akan dipelajari oleh para pemandu. Khususnya pemandu-pemandu yang baru mendapat lesen memandu.

Terdapat juga segelintir yang memberitahu bahawa mereka telah memandu selama 20, 30 atau 40 tahun dan tidak perlu lagi mempelajari teknik pemanduan. Bagi saya, soal pembelajaran ini bukanlah satu paksaan.

Sebaliknya apa yang TIC Advanced & Performance Driving Academy selalu nyatakan sebagai “mantra”atau temanya ialah “Safety First, Last & Always”.

Saya menitik beratkan soal keselamatan dan bukan soal memandu secara perlahan atau laju kerana ada yang memandu dengan perlahan tetapi corak pemanduan mereka amat merbahaya.

Ada yang memandu dengan laju tetapi mereka arif tentang teknik pemanduan yang selamat dengan teknik-teknik tertentu (yang insyaALLAH bakal saya terangkan pada artikel-artikel akan dating.).

Pada kali ini saya ingin mengupas secara santai, tidak teknikal kerana ingin memberi maklumat kepada pembaca agar mudah difahami.

Jika jika ada pembaca yang mempunyai anak-anak atau saudara yang baru mendapat lesen memandu, saya sarankan agar meyuruh mereka membaca artikel ini. Maklumat ini penting kerana keadaan dijalan raya sekarang merbahaya. Kita mahu sampai ke destinasi dengan selamat.

Cara duduk - Teknik pandu kereta defensif

Topik kali ini ialah berkenaan kedudukan pemandu. Kedudukan tempat duduk itu sendiri memainkan peranan yang penting.

Kita tidak seharusnya memandu terlalu jauh dari steering kerana ini akan memberi kesukaran ketika hendak memulas steering ke kiri atau ke kana.

Bayangkan jika anda duduk terlalu jauh dari steering. Jika anda hendak memulas steering, anda terpaksa mengerakkan badan anda ke depan, dan ini merupakan satu teknik yang tidak betul kerana secara teorinya, badan pemandu harus pada setiap masa “melekat”.

Kedudukan bahu dan belakang pemandu mesti sentiasa rapat ke tempat duduk atau kusyen.
Cara duduk pandu kereta defensif - Siri 2
Gambar Penulis ketika penggambaran rancangan Revolusi Auto keluaran RTM. Gambar menunjukkan tangan penulis yang tidak lurus atau terlalu bengkok

Gambar diatas menunjukkan cara yang betul untuk anda duduk, iaitu dengan sedikit tangan yang dibengkokkan.

Bagi memudahkan anda memahami sedikit sebanyak artkel ini dan anda boleh cuba aplikasikan secara teori, saya akan memberikan “checklist” seperti berikut di bawah:

  1. Pastkan punggung dan seluruh belakang anda rapat ke tempat duduk
  2. Sila laraskan tempat duduk pada kedudukan yang sesuai bagi membolehlah bahagian belakang rapat dengan tempat duduk dan pergelangan tangan anda boleh diletakkan diatas steering seperti di gambarajah 1 di bawah.
  3. Salah satu cara untuk mengetahui bahawa anda duduk pada kedudukan yang sesuai ialah, apabila anda cuba memulas steering ke kanan atau kiri, badan akan sentiasa rapat di tempat duduk dan tidak perlu bengkokan badan ketika hendak memulas steering kenderaan. (Cara memulas steering juga ada tekniknya dan akan cuba dikupas pada artikel akan dating, insyaALLAH.)
  4. Anda juga tidak boleh duduk terlalu dekat dengan steering kerana bimbang jika berlaku kemalangan, beg udara atau äir beg”tidak dapat memaksimumkan keupayaannya sebaliknya menghentam dada pada kelajuan yang tinggi. Untuk pengetahuan pembaca, kelajuan beg udara ketika “letupan”ialah sepantas 200km sejam ke 250 km sejam dan bayangkan jika anda duduk pada jarak yang terlalu dekat. Untuk itu, secara WAJIBnya, anda PERLU sentiasa memastikan bahawa tali pinggang keledar sentiasa dipasang
  5. Anda perlu memastikan kedudukan kaki anda seperti dalam gambarajah 2 di bawah.
    1. Keadaan kaki perlulah dibengkokkan sedikit pada sendi lutut kerana jika berlaku impak dalam kemalangan, kaki akan lebih selamat.
    2. Bagi mengetahui kedudukan dan ketinggian tempat duduk itu sesuai serta keadaan kaki yang baik, cuba lihat dan tentukan agar kedudukan bahagian tumit kedua-dua kaki sentiasa di atas lantai.
    3. Pastikan kaki dapat digerakkan untuk menekan pedal minyak, pedal brek dan pedal “clutch”bagi kenderaan manual dengan tidak perlu mengangkat tumit atau hanya mengangkat sedikit sahaja tumit.
Gambarajah 1

Gambarajah 2

Sebenarnya topik ini amat luas dan sukar untuk diterangkan secara detail, namun, sekadar memberi satu perspektif awal, saya rasa sudah cukup untuk anda cuba terapkan.

Sentiasa memandu dengan keadaan cermat dan bagi yang ingin memandu lagu, pandulah pada kadar kemampuan kenderaan dan kemampuan anda sebagai pemandu. “Do not go beyond the limit of the car and the driver”.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut anda boleh lah menghubungi TIC Advanced & Performance Driving Academy.

Selamat membaca dan selamat memandu. Selalu ingat bahawa “Safety First, Last & Always.
Wassalam.
Mohd Azad Jasmi
Taj International College
Ipoh Perak

22 July 2014

Masalah aircond Nissan Sentra akhirnya selesai

Masalah aircond Nissan Sentra akhirnya selesai

Saya ada kongsikan sebelum ini tentang pengalaman menggunakan Nissan Sentra yang tak ada banyak masalah. Cuma masalah paling besar saya hadapi dengan Nissan Sentra ini hanyalah masalah aircond yang tak sejuk setelah digunakan lebih dari 2 tahun.

Memang Nissan merupakan salah satu jenama yang terbukti boleh dipercayai dari segi teknologi enjin dan juga ketahanan badan kereta mereka.

Walaupun Nissan tak ada buat percubaan menonjolkan benda-benda canggih macam lain-lain kenderaan seperti Volkswagen, namun ianya tetap jadi pilihan bagi mereka yang mahukan keboleh percayaan dan ketahan enjin kenderaan.

Kalau anda merupakan seorang pengguna kenderaan yang pentingkan ciri-ciri tahan lasak, selesa dan tak suka masalah mengejutkan pada enjin atau gearbox, boleh pilih Nissan selain daripada Toyota atau Honda. Mereka hanya menggunakan teknologi yang terbukti baik dan boleh dipercayai selama ini sejak sekian lama tanpa ada masalah.

Masalah aircond pada Nissa Sentra

Bila saya kongsikan berkenaan masalah aircond yang dihadapi pada NIssan Sentra, ada kawan pembaca yang kongsikan pada komen di bawah artikel tersebut pengalamannya.

Katanya dia pakai jenis kenderaan Nissan Sentra yang sama macam saya, tapi tak ada pulak masalah aircond pada kereta miliknya. Ini memberikan saya satu input baru untuk disemak. Bila saya tanya pula pada lain-lain pemilik Nissan Sentra, ternyata mereka juga tak hadapi masalah aircond.

Apa yang pelik adalah setiap kali saya adukan pada pusat servis Nissan di Glenmarie tentang masalah aircond saya sejak sekian lama yang sering hasilkan takungan air dan juga ada kalanya tak sejuk, mereka akan kata perlukan servis aircond untuk selesaikan semua masalah tersebut.

Pertama kali saya adukan masalah tentang air bertakung, mereka cakap kena servis aircond. Saya ikut cadangan mereka dan bila selesai, memang air tak ada lagi bertakung dan tak ada lagi kedengaran bunyi macam ada sungai dalam dashboard kereta Nissan Sentra itu. Banyak lah juga habis duit servis aircond walaupun saya rasa macam tak berapa setuju kerana masih sejuk seperti biasa.

Tapi kali kedua berlaku lagi air bertakung dan saya adukan sekali lagi bila hantar servis di pusat servis kereta Nissan Glenmarie dan mereka kata nak kena servis aircond lagi. Saya mula naik angin, tapi akur juga sebab mereka tentu lebih pakar dari saya. Al-maklumlah, mereka kan pusat servis Nissan?

Masalah aircond Nissan Sentra tak selesai

Setelah servis kali kedua, air bertakung hilang tapi aircond mula jadi macam sewel. Sekejap sejuk dan sekejap tak sejuk. Masa mula pasang saja aircond kereta itu akan sejuk dan kemudiannya dah tak sejuk lagi untuk masa yang amat lama.

Berpeluh ketiak kalau naik kereta tersebut pada cuaca yang panas. Lalu saya mengadu pada pusat servis kali ketiganya berkenana masalah aircond dan mereka kat kena servis. Lalu saya servis lagi dan nampaknya tak ada apa-apa perubahan.

Yang bestnya masa saya ambil kereta tersebut, mereka kata, memang tak terasa sangat sejuk aircond kereta sekarang sebab cuaca yang amat panas membuat semua kereta begitu. Saya angguk saja tapi dah mula tak percaya cara mereka gebang macam pelanggan Nissan semua bodoh.

Bila kena hantar servis kemudiannya, saya adukan tentang gebangan mereka yang kata memang aircond tak sejuk sebab cuaca panas sekarang sebagai kata-kata nista. Saya minta mereka periksa sekali lagi apa yang tak kena pada aircond dan pastikan ianya pulih seperti sediakala.

Setelah saya tinggalkan kereta Nissan Sentra tersebut, saya mendapat panggilan bahawa mereka dah tahu kenapa tak sejuk. Ada banyak barang nak kena tukar dalam iarcond Nissan Sentra itu dan kosnya adalah dalam lingkungan RM4 ribu sahaja!!!. Saya katakan minta maaf saja dan tak payah nak buat kalau harga tinggi macam itu. Lebih saya tukar kereta baru daripada baiki aircond dengan harga sebegitu tinggi.

Masa ambil kereta saya siasat dan minta cadangan dari kawan di pusat servis tersebut di mana ada pusat servis aircond Nissan Sentra yang boleh dipercayai di luar. Dia berikan maklumat secara diam-diam pada saya dan saya terus ke kedai tersebut di Subang Jaya SS14.

Masalah aircond Nissan Sentra selesai

Sampai di sana saya ceritakan masalah aircond saya dari mula sampai habis. Taukeh Cina itu semak rekod dan dapati dia pernah servis kereta saya pada awal tahun 2012 dan tak ada msalah pada aircond kereta tersebut.

Memang betulpun, selepas servis kali pertama semuanya ok. Masalah timbul selepas servis kali kedua dan pada kali kedua, nampaknya Pusat Servis Nissan di Glenmarie buat sendiri. Mereka dah tak gunakan pakar lagi kerana dah buat semuanya secara inhouse.

Bukan tak boleh buat inhouse, tapi saya dapat tahu bahawa pekerja mereka yang dihantar belajar servis aircond tak bagus dan tidak berkemahiran tinggi untuk selesaikan masalah aircond dengan baik. Patutlah mereka belasah nak charge saya sampai RM4 ribu!, nak main tukar barang saja nampaknya. Itupun belum tentu akan baik pulih seperti asal.

Akhirnya Cina kedai Aircond di Subang Jaya SS14 itu buat pemeriksaan rapi dan tukar semua yang tak betul dan cuci aircond kereta Nissan Sentra saya. Taukeh itu tunjukkan bagaimana keadaan dalaman kereta itu yang nampak seperti tak pernah dicuci selama beberapa tahun.

Saya baru sedar selama ini Pusat Servis Nissan di Glenmarie buat servis aircond kereta Nissan Sentra saya macam taik dan tidak boleh dipercayai langsung. Nasib baik saya hantar pada Taukeh Cina itu dan nak ahu berapa saya kena bayar?

RM700 sahaja!, Ya! hanya RM700 dan bukannya RM4,000 sebagaimana yang Pusat Servis Nissan Glenmarie anggarkan. Keadaan selepas dicuci dan ditukar barang dalam kereta tersebut kini amat nyaman dan cukup sejuk macam asal baru beli kereta dulu.

Kedai repair aircond Nissan Sentra

Memang hebat Cina Aircond tersebut dan memang kedainya penuh dengan barang aircond kenderaan yang original. Dia merupakan pusat servis bertauliah daripada banyak pembuat aircond dan berpengalaman berpuluh tahun menjalankan perniagaan itu. Sebelum ini semua pusat servis menghantar kepadanya dan mereka ambil untung atas angin saja.

Oleh kerana kedai itu berjaya selesaikan masalah kenderaan saya tanpa ada sedikitpun unsur-unsur penipuan saya berikan maklumat berkenaan kedai tersebut. Nama kedai itu adalah Toppoint - Car Condition. Letaknya satu row dengan Caltex SS14 di Subang Jaya dan boleh hubungi taukehnya Mr Low 019-2401195 jika anda mahukan perkhidmatannya.

Nak tahu kenapa aircond Nissan Sentra saya hanya sejuk pada mula start kereta saja...?, sebabnya adalah sensor suhu pada aircond itu dah mabuk dan tak memberikan bacaan betul. Jadi aircond itu tak faham samada sejuk atau tidak sejuk dan akhrnya dia hanya sembur angin kosong.... Kalau biarkan pada Nissan Servis Centre Glenmarie, mereka akan tukar habis kesemua barang yang ada.

21 July 2014

Cara pandu kereta defensif - Siri 1

Cara pandu kereta defensif - Siri 1

Penulisan kali ini adalah sumbangan dari penulis jemputan En Azad Jasmi, seorang pemandu kereta rally dan amat meminati apa saja berkaitan dengan kenderaan. Beliau berpengalaman dalam industri automotif dan banyak terlibat dalam industri tersebut dari dulu sampai sekarang.

Berikut perkongsian beliau berkenaan cara pandu kereta defensif untuk pembaca yang bakl pandu kereta balik kampung tidak berapa hari lagi.

Apakah cara pandu kereta defensif


Ini merupakan siri satu dalam cara pandu kereta defensif atau lebih tepat lagi, Teknik Pemanduan Keselamatan & Defensif. Dalam bahasa inggerisnya kita panggil “Safety & Defensive Driving ?

Semua rakyat Malaysia yang mempunyai lesen memandu atau lesen menunggang motosikal perlu melalui proses pembelajaran pemanduan disekolah-sekolah memandu yang bertauliah dan diiktiraf oleh pihak JPJ.

Walaupun ada juga kita dengar-dengar istilah “lesen terbang”, tapi buat kali ini, tak perlu saya bincang bab lesen terbang ini kerana aspek lesen terbang ini memerlukan satu kupasan khas kerana topiknya juga lain sekali maksudnya.

Jadi, setelah kita memasuki sekolah memandu, apakah yang kita pelajari?

Seingat saya pelajar akan belajar teori-teori undang-undang jalanraya serta latihan praktikal untuk “parking”, menarik brek tangan serta juga memberhentikan kenderaan pada satu tempat berbukit dan seterusnya perlu bergerak kenderaan anda dengan memastikan bahawa enjin kenderaan anda sentiasa hidup.

Kurang lebih macam tu lah! Okay, jika semua pemandu sudah mahir, kenapa jumlah kemalangan di Malaysia begitu tinggi?

Penulis merupakan Chief Instructor kepada TIC Advanced & Performance Academy dibawah TIC (TAJ International College) ingin berkongsi maklumat tentang peri pentingnya aspek pemanduan “Safety & Defensive”ini.

Antara aspek yang disentuh dalam siri pembelajaran ini ialah :-

  1. Anda perlu memahami dan mengenali kenderaan anda - Kita perlu mengetahu sifat dan “character”kenderaan kita baik dari segi prestasi brek, prestasi enjin, suspensi serta kemampuan kenderaan kita. - Adakah kenderaan anda “Front Wheel Drive”, Rear Wheel Drive”atau Äll Wheel Drive”. Ini kerana respon kenderaan anda serta cara pemanduan berbeza apabila “character” kenderaan kita berbeza dalam situasi-situasi tertentu.
  2. Mengetahui Kemampuan Brek dan Bagaimana Cara Membrek - Ini kerana kenderaan yang dilengkapi Anti Lock Braking System (ABS) bertindak berbeza dengan kenderaan yang tidak dilengkapi dengan ABS. Seterusnya cara membrek kenderaaan ABS dan tidak ada ABS juga berbeza dan ramai yang tidak mempunyai maklumat. Dengan adanya ilmu yang diterapkan didalam kelas-kelas ini, maka pemilik kenderaan atau pemandu boleh mempelajari teknik bagi mengurangkan kemalangan jalan raya kerana ramai pemandu tidak mengetahui teknik membrek dengan betul dan hanya berpendapat bahawa membrek itu perlu dilakukan dengan hanya menekan pedal brek semata-mata.
  3. Perserta kelas pemanduan “Safety & Defensive” akan didedahkan dengan apakah tindakan yang perlu dilakukan terhadap steering anda ketika membrek dan bagaimanakah cara untuk mengelakkan sesuatu obstacle”atau halangan. - Pemandu perlu mengetahui bahawa steering kenderaan memainkan peranan yang amat penting bagi mengelakkan dari sesuatu halangan serta didalan situasi kecemasan. Pengunaan steering yang baik boleh mengelakkan kenderaan dari terjebak dalam situasi kecemasan, tetapi bagaimana?
  4. Ramai yang tidak tahu cara untuk duduk di atas kusyen kenderaan. Bagaimanakah cara nak letakkan tangan dan jari dan cara memulas steering yang betul. Saya akan cuba memberikan maklumat dengan lebih didalam topik yang sama tetapi Episod Kedua.

Banyak lagi input seperti cara melaraskan cermin belakang (rear view mirror) serta cermin sisi (side mirrors) kerana persoalan ini juga boleh mengurangkan “blind spot”.

Insyaallah akan disambung tajuk cara pandu kereta defensif ini pada episod kedua yang akan datang. Jika anda mahu jadi penulis jemputan, anda juga boleh berbuat demikian dengan email ke mohdshubhi@gmail.com.

Hantarkan tulisan anda yang mengandungi perkataan sekurang-kurangnya dalam 300 patah perkataan. Asah penulisan anda di sini dan ambil peluang untuk meluahkan pendapat atau perkongsian anda dalam apa saja tajuk yang menarik.

Contact Form

Name

Email *

Message *

Follow by Email