Jom kongsi pendapat anda !

07 December 2010

SIS Marah Remaja Islam 14 Tahun Berkahwin !

Sister In Islam mahu kerajaan mengkaji semula undang-undang yang membenarkan remaja bawah 16 tahun berkahwin jika mendapatkan keizinan mahkamah syariah.

Terdapat seramai 16,000 remaja perempuan di bawah 15 tahun berkahwin di negara kita, kata SIS. Perkahwinan perempuan bawah umur tidak sepatutnya berlaku kata Yasmin Masidi, jurucakap SIS. Baca sini laporan negatif serta komen yang menghina Islam di bawahnya.


Apa SIS ingat budak remaja perempuan 14 tahun tu tak reti guna akal lagi ka? dan suami yang menikahinya tu tak reti beza antara budak baligh dengan budak belum baligh. Kihudupan boleh berjalan seperti biasa walaupun dah berkahwin.

Cuma yang remaja perempuan tak boleh buat selepas berkahwin adalah seks luar nikah kemudian  termengandung lalu malu terus buang anak dalam tong sampah. Bukankan itu amat terpuji dan menjadi satu contoh yang amat baik kepada mereka yang tak berkahwin tapi buat seks lalu mengandung dan buang anak!.

Polis Siasat Jumlah kerugian Akibat Demo Bantah Penswastaan Air - Tajuk Silap!

Tajuk di atas di ambil daripada laporan dalam utusan Malaysia di sini. Sepatutnya tajuk yang sesuai adalah begini:

"Polis siasat jumlah kerugian akibat halang perarakan aman".

Kalau permohonan permit diberikan kepada perhimpunan dan juga perarakan mengiringi MB ke Istana Negara diluluskan, saya 110% yakin tiada apa-apa kemalangan atau kerugian atau kecederaan atau kemarahan atau kekesalan akan berlaku.


Polis hanya perlu mengawal lalulintas dari pukul 1 petang hingga pukul 4 petang, lepaskan mereka yang nak berarak dan seterusnya apabila memo bantahan diserahkan, semua akan bersurai, habis cerita semua boleh balik rumah masing-masing.

Tak payahlah polis kerahkan semua kekuatannya dan segala bom gas dan juga kereta sembur air yang hanya melibatkan pembaziran pada tempat yang tidak sepatutnya.

Kenapa perlu izinkan perhimpunan dan juga perarakan aman sekali sekala?. Ini kerana manusia memerlukan hiburan dan hiburan dapat dipenuhi dengan berbagai cara.

Salah satu hiburan bagi warga pembangkang dan juga pejuang masyarakat adalah berhimpun menyatakan ketidakpuasan mereka. Ini dapat memberikan satu kepuasan dan kelegaan bahawa mereka telah berbuat sesuatu demi rakyat, demi negara.

Perhimpunan seperti itu juga merupakan satu aktiviti sosial mereka yang dapat menjalinkan kerjasama dan mengeratkan setia kawan seterusnya dapat menghasilkan masyarakat yang prihatin dan bersatu menghadapi apa saja cabaran.

Kalau permintaan golongan yang cintakan hiburan seperti musik diizinkan berhimpun yang kebiasaannya mencecah puluhan ribu manusia dan adakalanya berlaku juga perkara yang tidak diingini, mengapa mereka yang terhibur sekadar berhimpun secara aman tidak dibenarkan.

Jualan Kamera DSLR Sony Atasi Nikon Di Taiwan

Hasil jualan yang tinggi siri NEX daripada Sony berjaya menjadikan Sony nombor 2 selepas canon mengatasi jualan kamera Nikon yang turun mendadak hampir 20%.

Bukan kerana Kamera Nikon tak bagus, tetapi masalah pengeluaran yang dihadap oleh Nikon tak dapat menampung permintaan.

Baca laporan di sini.

06 December 2010

Perhimpunan Aman Jadi Tak Aman - Angkara Polis

Sikit punya aman ka...! multiracial.
Apa tugas polis?, jawapannya adalah menjaga keamanan. Jadi macam mana polis nak malaksanakan tugasnya jika ada perhimpunan aman?, jika sudah aman maka tak perlulah polis menjaganya ?.

Tidak semudah itu, polis tetap juga mahu menjaga keamanan. Jadi cetuskan dulu suasana tidak aman, maka dapatlah akhirnya polis menjaga keamanan.

Tengok tu ! mesra saling bantu membantu.
Saya tak lihat perhimpunan aman dan perarakan mnuju ke Istana Negara bagi mengiringi MB Selangor menyampaikan hasrat rakyat dalam hal air terhadap Agong dapat mencetuskan suasana tidak aman di Bandaraya, jadi kenapa nak halang?.

Jika alasannya ia mengganggu lalu lintas dan keamanan pengguna jalan raya, program Le Tour De Langkawi juga mengganggu pengguna lalu lintas, kenapa izinkan?.

Suasana masih santai sebelum zohor.
Mungkin ada yang berkata LTDL mendapangkan keuntungan. Tapi kepada siapa? bukankah program yang mendatangkan keuntungan kepada rakyat menjadi keutamaan, jadi jika penswastaan air dimansuhkan siapa yang mendapat keuntungan, rakyatlah juga.

Melepak, berkenalan, berposing dan berbual kosong di bawah rimbunan
pokok di depan Masjid Negara. Aman kan kan kan !
Tak payah menggomel panjang-panjang lah, banyak lagi mereka yang lebih pakar dah buat. Berikut saya paparkan sedikit koleksi bergambar suasana aman ketika perhimpunan.

Anda boleh lihat banyak lagi koleksi gambar demo aman bantah penswastaan air di sini.

04 December 2010

Tinggal Berdekatan Jalanraya Utama Penyebab Anak Lahir Tak Cukup Bulan !

Kajian daripada penyelidik Jepun terhadap 14,000 kelahiran mendapati mereka yang tinggal dalam linkungan 200 meter dari jalan utama berisiko melahirkan anak tak cukup bulan sebanyak 50% iaitu kurang daripada 37 bulan.

Risiko melahirkan anak kurang dari 32 minggu pula adalah 60% dan kurang daripada 27 minggu adalah 80%!. Mengikut spesifikasi WHO, anak lahir tak cukup bulan adalah yang lahir kurang daripada 37 bulan selepas dikandungkan.


Para penyelidik percaya ianya berpunca daripada tahap pencemaran udara dan juga bunyi yang terdapat pada kawasan yang sibuk dengan lalulintas.

Klahiran anak yang tak cukup bulan mendatangkan risiko kelahiran yang tidak sempurna terhadap bayi seperti cacat penglihatan dan juga cacat pendengaran.

Jika kita mahu membeli rumah untuk didiami selepas ini, pastikan faktor di atas diambil kira agar ibu yang mengandung tidak mengalami masalah lahir anak tak cukup bulan dan juga masalah-masalah lain.

Baca laporan terperinci di sini.

03 December 2010

Minyak Petrol Ron 95 Naik Harga Tengah Malam Ni !

Baru dapat berita yang minyak Ron 95 pula akan naik tengah malam ni. Baru beberapa hari lalu Ron 97 dah naik dan kerajaan kata yang akan ikut harga pasaran hanyalah Ron 97 dan Ron 95 tak akan naik, tapi nampaknya tak jadi macam tu. Harga diesel juga akan naik tengah malam ni.

Kita tunggu tengah malam ni samada berita tersebut benar atau tidak.

7 Negara Maju Paling Tinggi Kadar Remaja Ter-mengandung

Gambar diambil dari www.dwikisetiyawan.
wordpress.com
Negara kita sejak dulu nampak seperti tertekan dengan masalah remaja mengandung serta kelahiran anak luar nikah dan juga kes-kes buang bayi yang semakin tahun semakin tinggi.

Kita mendapat tekanan daripada WHO dan lain-lain agensi bagi menangani isu ini dengan memperkenalkan pendidikan seks kepada budak-budak sekolah yang sampai kini masih tidak ada kata putus. Kejap nak buat kejap tak jadi buat. Ada yang bantah ada juga yang sokong.

Walau apapun tindakan kerajaan kita, yang pasti ialah kita lebih condong untuk melihat bagaimana negara-negara maju menangani masalah ini. Hampir semua negara maju mengambil langkah memperkenal serta mendedahkan pendidikan seks kepada budak-budak sekolah serta remaja mereka.


Mari kita lihat keberkesanan negara-negara yang maju tersebut menggunakan pendekatan pelajaran seks kepada para remaja mereka. Sejauh manakan ia dapat mengurangkan masalah remaja mengandung ini.

Di bawah adalah peratus remaja yang mengandung dalam setiap seribu remaja yang terdapat di tujuh buah negara maju yang paling tinggi kadar mengandung remajanya.

  1. Rusia 101.7%
  2. Amerika 83.6%
  3. Bulgaria 83.3%
  4. UK 46.9%
  5. Australia 43.7%
  6. Sweden 29.4%
  7. Belanda 12.2%
Ternyata mereka tak menyelesaikan sebarang masalah. Tak tahu pulak berapa peratus remaja megandung dalam negara kita tapi sudah tentu tidak seperti semasa negara kita tak berapa maju dulu di mana kalau mengandungpun adalah hasil dari perkahwinan awal.

Sekarang rakyat kita semakin hari semakin lewat kahwin tetapi semakin ramai yang mengandung sebelum kahwin berbanding dulu. Dimana silapnya? adakah kerana faktor lambat kahwin?.

Semua orang tahu yang desakan seks bukan mudah untuk ditahan-tahan jika peluang dihidangkan di depan mata. Kalau tidak tak kan orang yang berjaya menahan nafsunya digoda wanita cantik dan berada mendapat keistimewaan yang tinggi di akhirat nanti.


Saya syorkan kementerian yang diterajui oleh Shahrizat menubuhkan dana dan menjalankan kempen kahwin awal kepada seluruh rakyat Malaysia. Bagi mereka yang menyertai program kahwin awal, jalankan program pendidikan pengurusan keluarga kepada para suami dan pada isteri masing-masing serta adakan kursus menambah sumber rezki pada mereka bagi menyara kehidupan.

Saya yakin dalam masa 40 tahun, negara kita akan dapat mengatasi masalah kecelaruan institusi keluarga dan kita akan menjadi salah satu negara yang paling tinggi kadar penambahan penduduk serta hebat produktiviti ekonomi seiring dengan aktiviti buat anak.

Renungan Jumaat - Jangan Boros

[23]

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

[24]
Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”


[25]
Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.

[26]
Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau.

[27]
Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.

[28]
Dan jika engkau terpaksa berpaling tidak melayani mereka, kerana menunggu rezeki dari Tuhanmu yang engkau harapkan, maka katakanlah kepada mereka kata-kata yang menyenangkan hati.

[29]
Dan janganlah engkau jadikan tanganmu terbelenggu di lehermu, dan janganlah pula engkau menghulurkannya dengan sehabis-habisnya, kerana akibatnya akan tinggalah engkau dengan keadaan yang tercela serta kering keputusan.

[30]
Sesungguhnya Tuhanmu lah yang meluaskan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan Ia juga yang menyempitkannya (menurut yang demikian). Sesungguhnya Ia Maha Mendalam pengetahuanNya, lagi Maha Melihat akan hamba-hambaNya.

[31]
Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.


Petikan dari Surah Al-Isra

Indah sekali anjuran Al_quran kepada mereka yang mahu menelitinya sebagai pedoman kehidupan. Tiada apa yang lebih utama di dunia ini selain memperhambakan diri kepada Allah.

Kita diajar bagaimana menguruskan kehidupan mencari rezki dan cara berbelanja dengan amat baik sekali. Tak perlu cari dalam buku-buku barat yang banyak tertulis di pasaran.

  1. Rezki Allah yang beri
  2. Ada lebihan, jangan kedekut kepada keluarga, orang miskin dan orang yang terdampar kesusahan.
  3. Jangan pula berbelanja sampai licin, itu menyusahkan diri sendiri.
Indah dan sempurna kepada mereka yang mahu memikirkannya.

02 December 2010

Seluar Mandi Perenang Singapura DiKritik Rakyat Sendiri

Gambar bulan sabit melintang naik ke atas menimbulkan kritikan !!!
Pasukan Polo Air Singapura sewaktu di Asian Games lalu tak sangka seluar mandi mereka yang direka khas menggunakan logo bendera Singapura dengan niat untuk menarik perhatian mendapat kritikan dari rakyat mereka sendiri.

Bentuk yang paling menonjol sekali pada selur dalam tersebut adalah gambar bulan sabit yang berada di depan melintang naik ke atas.

Memang mereka telah berjaya mereka cipta corak yang menarik perhatian, malangnya perhatian yang tak diingini.

Harap negara kita dapat belajar dari pengalaman Sinagpura dalam mereka cipta pakaian sukan. Baca di sini untuk berita asal.

01 December 2010

Pembedahan Jahit Semula Selaput Dara Popular Di Magribi !!!

Filem "Hymen National" (Selaput Dara
Nasional) menjadi kontroversi
Tak terfikir pulak saya dah lama wujud pembedahan seumpama ini dan menjadi suatu permintaan yang amat tinggi terutamanya di negara arab Magribi seperti Maroko, Algeria dan juga Tunisia.

Desakan masyarakat yang menganggap bahawa wanita yang telah kehilangan dara sebelum berkahwin sebagai satu kecelakaan atau sial membuatkan ramai wanita arab menjalani pembedahan menjahit semula dara mereka yang dirobek oleh kekasih haram sebelum perkahwinan. Mereka mahu memastikan dara mereka kembali seperti asal sebelum melalui malam pertama selepas bernikah dengan suami sah mereka.

Terdapat satu dokumentari yang menjadi isu hangat di Magribi yang melaporkan rencana serta liputan terhadap isu pembedahan pemulihan dara ini sekarang di sana. Rencana tersebut condong ke arah mempromosikan perbincangan terbuka terhadap kepercayaan mengekalkan dara sebelum berkahwin secara sah yang mereka anggap kuno.


Saya agak terkejut mendapati ramai dikalangan wanita Maroko yang kehilangan dara sebelum berkahwin merasa kesal dengan sikap masyarakat yang meletakkan maruah mereka pada selaput dara. Mereka beranggapan bahawa maruah seseorang wanita bukanlah pada selaput daranya.

Tak perlu rasanya saya bahaskan isu ini dengan panjang lebar. Apa yang berlaku ini adalah satu contoh betapa arus perubahan cara berfikir yang amat liberal dan bertuhankan nafsu sedang bergolak di serata muka bumi.

Nampak seperti tidak tertahan lagi benteng keimanan yang memelihara moral kemanusiaan berlandaskan Al_Quran dipukul ribut nafsu hasutan syaitan. Agaknya kat Malaysia sekarang ni berapa kos yang ditawarkan kepada mereka yang mahu menjahit semula selaput daranya?.

Anda boleh baca berita lanjut dan menarik ini dengan klik di sini.

Contact Form

Name

Email *

Message *

Follow by Email