Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

07 April 2011

Mohd Shubhi  /  7.4.11  /    /  No comments
Mari kita tengok hasil gambar yang diambil menggunakan kamera Nikon D7000 bersama dengan lensa telephoto zoom Nikon 70-300.

Kelebihan telephoto zoom ni adalah ia membolehkan kita ambil gambar objek yang berada jauh daripada kita yang mana ada halangan untuk kita menghampiri objek yang mahu kita rakamkan.

Contohnya seperti bila kita mahu rakam gambar binatang di hutan atau di zoo dan kita mahukan gambar haiwan tersebut berada dekat atau memenuhi kerangka gambar kita. Lagipun dengan berada jauh daripada objek ia tidak menggangu haiwan tersebut.

Selain daripada itu, lensa jenis itu amat sesuai untuk merakamkan gambar potrait di mana kita dapat mengkaburkan objek yang tidak menjadi fokus utama kita.


Dalam sesetengah keadaan lensa ini baik untuk merakamkan gambar pemandangan yang memberi tumpuan pada tona perubahan warna seperti pemandangan gunung ganang yang berada jauh.

Secara keseluruhannya saya puas hati dengan keupayaan lensa yang saya pakai ini, hasil gambarnya baik, dan  saya sukakan warna yang dihasilkan. Cuma ia agak berat dan bersaiz besar sedikit, kalau bawa berjalan dengan galas pada bahu agak terasa beratnya.









Mohd Shubhi  /  7.4.11  /    /  No comments
Masjid Subang Permai sering kena curi. Habis berpuluh ribu sudah barang serta kelengkapan masjid jadi mangsa kecurian. Pihak ajk masjid buat keputusan untuk pasang cctv dan pasang alarm sistem bagi mengatasi masalah tersebut.

Tindakan pihak masjid membuahkan hasil apabila satu cubaan mencuri barang dalam masjid kantoi. Pencuri yang selamba macam tak berdosa masuk ke dalam masjid waktu malam. Dia tak tahu yang masjid dah pasang cctv dan juga sistem alarm.

Dengan melenggang, dia masuk dan menuju ke bilik PA mungkin nak survey apa yang boleh dibedal. Sampai saja kat situ alarm berbunyi dengan kuat. Apa lagi sang pencuri tergamam, terkujat dan tak tentu arah.


Pintu yang mudah di buka dari dalampun tak dapat dibukanya, lalu membuat satu loncatan akrobatik memanjat ke tingkat atas kemudiannya turun semula melalui tangga dan cabut lari keluar dari masjid.

Padan muka dia !, kalau ada yang kenal wajah mamat ini sila beritahu untuk kita belasah dia. Tapai awas, jangan sampai video rakaman ini jatuh ke tangan Rahim Tamby Chik, nanti wajah pencuri akan di zoom dan tiba-tiba timbul isu Anwar dituduh cuba mencuri barang masjid!
Mohd Shubhi  /  7.4.11  /  ,   /  No comments
Pagi tadi kementerian pengguna telah merampas sebanyak 270 biji telur palsu daripada 3 buah kedai di pasar pulau Tikus Pulau Pinang.

Kelihatan juga pegawai daripada kementerina kesihatan yang datang membeli telur-telur tersebut bagi melakukan ujian kesihatan.

Jika aktiviti jual telur palsu berterusan, banyak ayam telut akan kehilangan sumber pendapatan mereka selepas ini. mana nak letak telur asli, terpaksalah di eram sehingga menetas. Alamat ayam akan bertambah banyak !
Mohd Shubhi  /  7.4.11  /  , ,   /  No comments
Orang Selangor tentu kenal I-City ini yang sekarang menjadi salah satu tarikan pelancong. Setiap hujung minggu berbas-bas orang ramai datang untuk melihat keajaiban pokok-pokok yang berdaunkan lampu berwarna-warni.

Hakikat sebenarnya tempat tersebut bukanlah ada apa-apa yang menarik sangat. Ia lebih merupakan kawasan bersiar-siar menikmati angin malam tepi lebihraya yang berwarna warni. Letih bersiar cari kedai dan duduk makan malam kat situ.

Kalau pasangan yang sedang hangat bercinta, memang romantik sekali berjalan kat I-City, boleh duduk sampai pukul 3 pagi tanpa rasa letih. Bagi orang tua-tua tak payahlah nak menyeksa lutut kat sana, tak ada apa-apa faedahnya.

Bagi menarik tumpuan kanak-kanak, terdapat satu pameran binatang reptilia pada salah satu bangunan di situ. Ia diletakkan pada tingkat satu di atas sebuah kedai pakaian.

Promosinya dilakukan oleh ramai muda-mudi siap beruniform menjaja tiket serata tempat memujuk orang ramai masuk pameran. Harga masuk boleh bincang. Tapi harga formalnya adalah dewasa RM5 dan kanak-kanak atas 3 tahun RM3.

Ada salji turun dalam
bangunan ini
Tarikan yang mereka perkenalkan pada orang ramai ialah menjaja kura-kura kepala dua, biawak ekor tiga dan seumpamanya. Mereka jaja segala reptilia cacat untuk menarik orang ramai masuk, dan memang ramai manusia akan teruja bila diberitahu ada binatang kepala dua kat dalam sana.

Teknik tarikan tersebut berjaya menarik anak-anak saya dan juga anak-anak saudara yang melawat tempat tersebut baru-baru ini. Mereka lupa terus terhadap lampu warna warni bila dengar ada biawak ekor 3. mahu tak mahu saya terpaksa bawa semua masuk sekali dengan saya.

Merasakan salji yang
turun
Apa yang boleh saya sebutkan di dalam tempat tersebut adalah sesak nafas. Debu-debu berterbangan dek terlalu ramai orang masuk dan tiada sistempengudaraan yang sesuai. Kawasannya tertutup dan tiada vetilator untuk alirkan udara dengan baik. Kebetulan saya alergik dengan debu maka saya bersin dari mula naik tangga masuk sampai akhir.

Lain kali saya nasihatkan orang ramai yang nak ke situ fikirkanlah dahulu samada anda tahan udara berdebu dan sesak, kalau nak tengok juga pameran reptilia dengan suasana yang lebih nyaman baik perji saja ke zoo negara. Bukan setakat reptilia, malah semua haiwan laun anda boleh lihat di sana.

Anda boleh lihat beberapa koleksi gambar yang sempat saya ambil hari itu di bawah. Anda boleh klik pada gambar untuk besarkan.



Gambar anak dara orang yang saya ambil
bila dia tengah posing tepi sangkar ular








06 April 2011

Mohd Shubhi  /  6.4.11  /  ,   /  2 comments
Tiada larangan untuk orang bukan Islam guna ayat Quran. mereka boleh baca, belajar dan mendalami ayat-ayat Quran tapi dengan syarat mesti ikhlas dan bukan untuk tujuan jahat.

Memang betul kenyataan Khir Baharom tu tapi macam mana nak korek isi hati orang untuk tahu samada ikhlas atau tidak? baca ajalah, dalamilah makna Al-Quran, belajarlah, mana tahu yang non-muslim sekarang ini akan masuk Islam dan jadi lebih baik daripada ori-muslim yang dah ada kat negara ni.

Khir Baharom memberi amaran pada mereka yang cuba menggugat Islam sebagai agama rasmi persekutuan. Ia akan tetap dipertahankan dengan serius oleh kerajaan. Bagus juga tu, tapi nampaknya status sebagai agama rasmi tu keadaannya macam beli naskah Al-Quran untuk diletakkan dalam almari kaca saja sampai dimakan anai-anai. Kalau macam tu, tak ada banyak gunannya.

Baca loporan dari Malaysiakini.
Mohd Shubhi  /  6.4.11  /  , ,   /  No comments
Punya kepentingan ekonomi dalam industri pertanian !
Tidak ada sesuatupun kejadian yang Allah Taala cipta di alam ini yang sia-sia. Begitulah semua kita yang beragama Islam wajib percaya. Apakah faedah adanya kelawar?

Kelawar sebenarnya merupakan sejenis binatang yang salah satu kerjanya adalah untuk menjalankan kerja-kerja kawalan serangga perosak terutamanya di kawasan perladangan.

Dengan adanya kelawar negara Amerika berjaya menyelamatkan sehingga 4 ke 50 billion dollar setiap tahun. Kelawar yang berkeliaran di waktu malam menelan berjuta-juta serangga yang memusnahkan tanaman di ladang-ladang yang mana ia dapat menyelamatkan kerosakan tanaman yang diusahakan.


Seekor kelawar sebesar ibu jari manusia mampu makan sejumlah 6 ke 8 gram serangga perosak sepanjang malam. Jika sekumpulan kelawar yang berjumlah sejuta ekor berkeliaran setiap malam, mereka menjadi agen kawalan serangga perosak yang mampu menghapuskan sehingga 660 ke 1300 tan metrik serangga pemusnah.

Malangnya jumlah kelawar semakin hari semakin menurun di serata dunia akibat penyakit dan juga mati dek perkembangan arus kemodenan. Kesan kematian kelawar bakal melihat peningkatan penggunaan racun serangga bagi aktiviti kawalan di kawasan perladangan.

Kos penggunaan racun bukanlah sesuatu yang murah malah jika di kaji dari kesan sampingan penggunaan racun, kosnya akan meningkat berkali ganda. Begitulah kesannya apabila kita menghapuskan kitaran ekologi yang tersusun baik dijadikan Allah. Manusia ingat mereka pandai, malangnya manusia lebih banyak mencipta keburukan daripada kebaikan kepada diri mereka sendiri.

Semua fakta tersebut adalah daripada kajian yang dijalankan di Amerika bagi melihat kesan keburukan yang bakal dihadapi oleh negara tersebut apabila jumlah kelawar di ruang udara mereka setiap malam semakin pupus.

Adakah kesan yang sama berlaku di negara kita. Apakah kepentingan kelawar dalam industri perladangan dan pertanian di negara kita dan jika ia penting apakah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi mengimbangi ketidak seimbangan sistem ekologi di negara kita.

Mungkin itu semua tidak penting kerana kita berazam menjadikan Malaysia negara maju pada 2020 tanpa memberikan perhatian pada pertanian. Biar kita impot semua makanan kita dan bergantung pada negara lain. Jika begitu jadinya kita mencari penyakit sebenarnya, kita mewariskan bumi Malaysia yang bermasalah kepada anak cucu kita.

Lihat laporan lengkap mengenai kepentingan kelawar dalam pertanian ini di artikel asalnya di sini.
Mohd Shubhi  /  6.4.11  /    /  6 comments
Saiful Syazani koma dan kemudian meninggal akibat dipukul
Berikutan kematian pelajar sekolah agama yang dipukul oleh Ustaz, warden sekolah rendah Islam Al-Furqan, PAS Perlis dengan secara rasminya memohon maaf pada keseluruhan rakyat Malaysia dan juga kepada semua para guru.

Ada 2 akibat daripada kemalangan yang tak sepatutnya berlaku itu. Pertama ia mencemarkan nama parti Pas kerana sekolah tersebut merupakan sekolah yang diuruskan oleh parti. walaupun ia telah berjalan selama 25 tahun tanpa masalah, di sebabkan satu kejadian buruk itu habis rekod baik yang telah dibina. Malah kesan yang negatif juga bakal terpalit pada sekolah-sekolah lain dibawah pengurusan parti seperti PASTI.


Ustaz direman untuk siasatan
Keduanya ia secara tidak lansung mencemarkan nama para guru terutamanya golongan ustaz. kes sebegini banyak berlaku ditempat serta sekolah lain yang mana guru bertindak mengikut perasaan akibat dirasuk rasa marah yang memadamkan akal waras. Akibat hilang waras, matlamat mendidik terpesong bertukar menjadi demdam.

Bukan senang menjadi serorang guru, apalagi perlu mendidik kanak-kanak yang belum matang dan nakal. Jika seseorang itu berilmu dan bijak seperti ustaz tersebut, belum tentu ia layak menepati ciri-ciri seorang guru yang baik. Walaupun ustaz itu memohon maaf pada waris kanak-kanak, ianya sudah terlewat, dia perlu menerima akibatnya.

Saya tak pasti bagaimana kejadian sebenar sehingga kanak-kanak berumur 7 tahun tersebut dipukul sehingga koma dan meninggal. Tapi kemalangan seumpama itu tidak sepatutnya diulangi. kalau dulu rakyat marah kepada pihak polis yang menembak mati seorang remaja, kejadian ini nampaknya lebih buruk daripada kes tersebut. Kita tunggu siasatan rapi kejadian dari pihak yang berkuasa agar keadilan dapat ditegakkan. Takziah diucapkan pada keluarga kanak-kanak yang malang itu.

Baca berita asalnya di sini.
Mohd Shubhi  /  6.4.11  /  , ,   /  1 comment
Anda minat berniaga? Ingin menjadi seorang usahawan dan berazam untuk berhenti kerja makan gaji untuk berniaga?, entri ini khas untuk anda sebagai maklumat tambahan.

Saya mula berjinak dalam dunia keusahawanan dalam penghujung 90-an. Perniagaan pertama saya adalah kedai makan di simpang tiga pekan kecil penanti. Kedai yang disewa daripada tuannya Pak Nea yang sudah berhenti sebab tak larat lagi meneruskannya.

Selepas berkelahi dengan abang yang sama-sama usahakan kedai makan itu, saya sambung belajar dan abang cari kerja lain. Selepas belajar sekejap saya makan gaji di Kulim dan mula mengintip untuk berhenti semula dan berniaga.

Kali ini saya mahu berniaga apa-apa saja, saya tak kisah, asalkan saya dapat berkawan dengan para usahawan lain yang berjaya. Itu saja matlamatnya, untuk menimba sebanyak mungkin pengalaman dari mereka. Lagipun saya masih bujang dan tak banyak tanggung jawab sangat kecuali pada mak saya.


Dari situ saya kenal seorang usahawan dalam bidang perubatan yang mengusahakan hospital bersalin dan juga rangkaian kedai ubat. Hebatnya kawan saya itu ialah, dia bukannya seorang doktor walaupun dia membuka haspital. Masa itu dia antara melayu unik kat kampung tu yang pakai kereta merz c-class.

Cerita tentang bagaimana seorang pegawai bank lihat perbezaan melayu dan cina ini saya dapat dari dia yang menemuramah pegawai-pegawai bank bagi memahami kenapa melayu jarang dapat kelulusan pinjaman bank untuk berniaga.

Kawan saya bertanya kepada pegawai bank apa perkara pertama yang terlintas di benak kepalanya apabila melihat seorang melayu melangkah masuk ke dalam bank komersial yang menguruskan pinjaman perniagaan. Jawapannya amat mengejutkan dan tidak pernah terfikir oleh saya.

Kata pegawa bank tersebut apabila melayu masuk, dia akan berkata dalam hatinya, 'melayu ini datang nak berhutanglah tu!'. Apabila ada orang cina atau apek cina yang masuk dia akan terus terdetik dalam hatinya, 'cina ni tentu datang nak berniaga!'.

Walaupun kedua-dua bangsa tersebut masuk ke bank itu untuk mendapatkan pinjaman bagi perniagaan mereka, namun di mata pegawai bank itu sudah melekat 2 persepsi yang berbeza yang mempengaruhi cara dia melayan kedua-dua bangsa tersebut. patutlah melayu susah nak dapatkan pinjaman pawa waktu itu, dan mungkin juga sehingga kini persepsi yang sam masih melekat dalam kepala pegawai bank.

Kenapa agaknya jadi begitu, saya mula mencari fakta-fakta kenapa mereka berfikiran sebegitu maka terjumpalah saya fakta daripada rancangan malaysia ke-7 yang dibentang pada tahun 1996 seperti di bawah ini. Mungkin kerana orang melayu terlalu sedikit berniaga menjadi punca apabila masuk ke bank orang cop sebagai nak berhutang, bukan nak berniaga.

Data 1996 mendapati bahawa jumlah orang melayu yang berniaga hanya dalam lingkungan 5%. Dalam jumlah tersebut 80% terlibat dalam perniagaan kecil seperti gerai, pasar malam, kedai runcit, kedai tukang emas, kontraktor kecil, tukang jahit, dan lain-lain yang seumpama dengannya.

Hanya 6% daripada orang melayu yang melibatkan diri dalam bidang jualan. Tak ramai melayu yang terlibat dalam bidang pemborongan besar atau menjadi agen syarikat-syarikat besar antarabangsa. Dalam perusahaan industri kecil dan sederhana pula, jumlah orang melayu yang ada dalam industri itu hanya 15%.

Saya tak tahu macam mana statistik bangsa melayu dalam bidang keusahawan keseluruhannya sekarang di Malaysia adakah masih kekal dalam lingkungan 5% sahaja atau sudah meningkat lebih daripada itu.

Seperkara lagi yang saya ingin sangat saya ketahui adalah berapakah peratusan ahli Pas yang berniaga dan berapa ramai pulak yang boleh dikategorikan sebagai peniaga yang berjaya. Berapa ramai pula yang masuk dalam senarai 100 terkaya di negara kita.

Mungkin jawapan yang bakal saya dapat adalah orang Pas tak mau tengok semua itu, kita hidup dan berpolitik atas dasar dakwah dan bukan untuk menjadi orang paling kaya atau peniaga yang berjaya. Saya teringat kata-kata seorang ulama Pas di Kedah ketika menolak buku Dr Mujahid, matlamat kita adalah dakwah, bukannya untuk menawan Putrajaya....ya saya setuju, betul lah tu, kita tak akan tawan Putrajaya

05 April 2011

Mohd Shubhi  /  5.4.11  /  ,   /  No comments
Madonna temui kebenaran dalam Islam
Madonna seorang warga Amerika merupakan seorang pengganut Kristian yang melalui perubahan dalam kehidupannya bermula sejak kelahiran anak perempuannya (tanpa ayah). Segalanya bermula apabila anak perempuannya meninggal dunia ketika berumur 5 bulan.

Persoalan yang sentiasa menghantui kepalanya adalah bagaimana dia mahu memastikan dia masuk ke syurga dan dapat menemui anaknya semula di dalam syurga. Dia percaya bahawa anaknya yang suci dari dosa tersebut sudah pasti masuk syurga. Semua orang menenangkannya dengan berkata, "jangan risau, anda akan menemui anak anda semula di syurga nanti".

Disitulah masalah mula timbul dalam benak kepalanya, adakah dia akan masuk ke dalam syurga? Maka dia mula mencari jawapan dengan menelaah semua ajaran kristian dan tiada jawapannya, sehinggalah dia datang ke Kuala Lumpur.

Baca keseluruhan ceritanya di sini.

04 April 2011

Mohd Shubhi  /  4.4.11  /  , , ,   /  1 comment
Nazir Masjid As-Salam berucap berapi-rapi pada para hadirin
yang hadir untuk mesyuarat agong surau. (No 3 dari kanan)
Bila sebut bab masjid atau surau, soalan pertama yang timbul adalah, adakah anda solat sendiri-sendiri atau anda solat berjemaah? Jika anda solat berjemaah, barulah persoalan Masjid atau Surau menjadi relevan. Soalan seterusnya adalah, adakah anda solat berjemaah di masjid atau di surau? Mana satu pilihan anda.

Berbagai pendapat tentang mana satu lebih baik samada berjemaah di masjid atau di surau. banyak pendapat yang menyatakan solat berjemaah di masjid adalah lebih afdal, malah ada juga ulama yang berfikiran bahwa kewujudan surau sebenarnya membuatkan masjid kurang meriah.


Barisan ajk surau membentangkan aktiviti.
Sekitar khariah Puchong Perdana, dimana Masjid As-Salam adalah masjid utamanya, terdapat sebanyak 17 buah surau sekelilingnya. Bayangkan jika setiap kali solat fardu terutamanya waktu magrib dan isya, jika semua ahli surau ke masjid maka akan bertambahlah jumlah makmum sebanyak 170 orang, dengan anggapan setiap surau ada seramai 10 orang jemaah yang tetap.

Jumlah tersebut bukannya sedikit. Mereka merupakan sumber penting bagi mengimarahkan masjid di mana-mana dan merupakan tenaga kerja yang penting untuk menjalankan aktiviti masjid.

Malangnya kita tak boleh menghalang orang berjemaah di surau. Salah satu sebab kenapa orang ke surau adalah kerana surau lebih dekat dari masjid.


Kumpulan muslimat yang mempersoalkan kenapa mereka
tidak dapat menganjurkan aktiviti mereka sendiri secara
terpisah daripada ajk muslimat yang baru, sedangkan mereka
telah lama menagadakan aktiviti tersebut sejak mereka
menerajui ajk muslimat dulu. Mereka perlu akur dan
meghormati ajk baru yang dilantik, ikutlah program
yang diatur ajk baru.
Satu lagi sebab kenapa ada kumpulan yang lebih suka ke surau berbanding masjid adalah kerana mereka bebas menganjurkan aktiviti ikut selera mereka dan tidak perlu mengikuti atau taat pada selera pengurusan masjid.

Jika alasan ini menjadi pilihan, bermakna ia menyemai bibit-bibit perpecahan dikalangan masyarakat muslim di khariah tersebut, ia bakal menjadi kanser yang merosakkan kesatuan dan juga aktiviti dakwah.

Semalam satu mesyuarat agong surau annur di Puchong Intan telah diadakan dan ia di rasmikan oleh Nazir masjid As-Salam. Masjid As-Salam telah bersikap proaktif bagi mengelakkan perpecahan serta amalan sendiri-sendiri berlaku di seluruh kawasan jajahan takhluknya.

Pengerusi surau nasihat pada semua agar jangan sombong
dan ingat hanya kita saja yang hebat daripada orang lain.
(No 2 dari kiri)
Dengan matlamat untuk merealisasikan masjid serta surau sebagai agen transformasi masyarakat, maka format pengurusan surau juga telah dirangka agar ia selari dengan format pengurusan masjid.

Hubungan melalui aktiviti pemantauan tersebut secara tidak lansuing mengujudkan hubungan serta kerjasama seluruh khariah Masjid As-Salam walaupun terdapat 18 pusat solat berjemaah di adakah di sana.

Syabas diucapkan kepada Nazir Masjid As-Salam, Tuan haji Yasim yang mempelopori usaha penyatuan serta kerjasama sealiran antara masjid dan keseluruhan surau di sekelilingnya. Moga usaha ini akan berjaya menukarkan masyarakat Puchong Perdana menjadi masyarakat idaman dan di cemburui oleh masyarakat lain.

Mesyuarat mesti ada makan.
Panas menjadi sejuk apabila menjamu selera dan berborak. Macam ni la!!!

Mohd Shubhi  /  4.4.11  /  , ,   /  2 comments
Suasana waktu petang dalam Pekan Sg
Lembing.
Jika anda mahu melihat bagaimana rupa El-Dorado asia, pergilah melawat ke pekan Sungai Lembing, Pahang. Ia merupakan satu pekan paling kaya, moden dan termaju suatu masa dahulu di negeri pahang ketika harga bijih timah dunia masih baik.

Kini semua kegemilangan suatu masa dulu telah malap, pekan tersebut menjadi seperti pekan koboi yang ditinggalkan. Banyak kedai-kedai yang telah ditutup. banyak bangunan serta rumah telah ditinggalkan.

Sungai lembing merupakan tempat terletaknya sebuah lombong bijih timah bawah tanah yang paling dalam dan juga paling besar di dunia. Jika anda rasa jarak dari Kuala Lumpur ke Kuantan dah agak jauh, maka begitu jugalah jarak terowong lombong bijih timah yang ada di bawah tanah itu.


Jarak terowong yang ada keseluruhannya adalah sepanjang 322 km !!!. Di dalam terowong itulah suatu masa dahulu para pekerja lombong berlalu lalang masuk dan keluar mengeluarkan hasil bumi yang amat maham suatu masa dahulu.

Lombong Bijih di situ pada awalnya dibuka oleh Lim Ah Sam pada tahun 1868. Kemudia pada tahun 1887 ia mula diusahakan secara intensif oleh syarikat The Pahang Corporation Limited, sebuah syarikat yang dikuasai oleh British. Ia ditutup terus dari operasi pada bulan September tahun 1986 akibat dari merudumnya harga bijih timah di pasaran.

Jalan masuk ke terowong
Apa yang tinggal sekarang hanyalah sebuah muzium yang merupakan bekas rumah pengurus lombong tersebut suatu masa dahulu yang merupakan orang putih. Didalamnya dipamerkan bekas-bekas peralatan yang pernah digunakan dulu.

Lombong yang masih ada di bawah tanah tersebut telah dipenuhi air dan tidak dapat serta bahaya untuk dimasuki akibat tidak dipelihara dan dijaga dengan baik. Generator yang digunakan untuk mengepam air semua keluar berada didalam tanah dan sudah tidak dapat digunakan lagi.

Kalau diluar negara yang maju saya yakin Pekan Sg Lembing ini sudah dapat menjana berjuta-juta ringgit hasil daripada aktiviti pelancongan. Pekan ini memang indah, sejuk dan banyak daya tarikan lain. Terlalu rugi jika tidak diekploitasikan oleh kerajaan negeri dengan baik.

Apalah malangnya bangsa Melayu kita di negara ini, sudahlah lombong dibuka oleh orang Cina, kemudia di ambil alih oleh orang putih, kemudia apabila ditinggalkan tapak bekas lombong sebagai salah satu benda hebat di dunia pun masih lagi kita tidak mampu atau tidak tahu mengeksploitasikannya.

Rumah lama terbiar begitu saja atas bukit
lombong.
Antara yang boleh kita buat di pekan koboi tersebut adalah:

  1. Segera memulihkan lombong serta keseluruhan kawasan sejarah dipekan tersebut dan tukarkannya sebagai pusat pelancongan.
  2. Pastikan lombong tinggalan tersebut selamat dan segala terowongnya selamat untuk digunakan semula. Adakan perkhidmatan kereta api yang menarik para pelancong masuk menyelusuri lalauan sedalam 322 km tersebut.
  3. Adakan chalet atau tempat menginapan di dalam terowong bagi mereka yang berani serta mahu bermalam di dalamnya. Mungkin boleh di adakah pekan di dalam tanah lombong tersebut???
  4. jadikan kawasan indah sekeliling pekan tersebut seperti bukit panorama, sungai kenau dan lain-lain sebagai kawasan penempatan mewah dan kawasan istirehat para-para artis, penulis, jutawan, ahli perniagaan yang berjaya dan lain-lain.
Rumah lama atas bukit lombong yang telah ditinggalkan
Acuan mesin

Basikal lama 

Muzium

Gerai makan di Pekan Sg Lembing. Kami makan roti
canai banjir petang itu cukup sedap. Kuah dal yang
dicampur dengan kuah serta isi sardin buat saya
tambah 2 pinggan

Suram !, banyak kedai yang gulung tikar

Masjid di Pekan Sg Lembing

Sungai Lembing merupakan kawasan perkelahan hujung minggu

Titi melintas Sungai Kenau untuk masuk ke dalam kampung

Pemandangan Pekan Sg Lembing dari Musium yang berada atas bukit

Begini rupa terowong masuk dalam lombong tersebut

Peti/Beg besi lama

Radiao lama




Contact Me

Name

Email *

Message *

Search