Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

07 April 2012

Mohd Shubhi  /  7.4.12  /    /  No comments

Mohd Shubhi  /  7.4.12  /  , , ,   /  2 comments

  • Sebut Salih Yaakob orang akan ingat 2 perkara:
    • Seorang artis yang ada 4 orang isteri.
    • Seorang tukang lawak radio yang dikenali sebagai SY bergandingan dengan KE dan juga Khairil dalam radio Sinar.FM setiap pagi sepanjang minggu.
  • Salih Yaakub ditingkatkan popularitinya apabila diberikan peluang menyanyikan lagu-lagu saduran Melayu yang diterjemahkan ke dalam bahasa 'Mat Saleh'. Habis semua lagu Melayu popular dinyanyikan semula dalam bahasa Mat Saleh oleh SY dalam rancangan di Sinar.FM.
  • Ada berbagai watak yang dimainkan oleh Salih Yaakob dalam menjadi juruhebah radio tersebut:
    • Watak Mak Ning. Sekarang terkenal dengan siri Mak Ning...Haaaa! Pening! yang ditaja oleh syarikat insuran yang mendakwa sebagai "peneraju kehidupan manusia" dengan hadiah lumayan sebanyak RM70,000 untuk dimenangi. Harga tersebut adalah kacang saja bagi sebuah syarikat Insuran yang mengaut berbillion ringgit hasil dari berniaga 'kalau' dengan orang ramai.
    • Watak Mat Saleh. Bila Salih Yaakob bertukar menjadi Mat Saleh dia mula bercakap orang putih dengan nada macho giler.
    • Watak Abang Jem. Abang Jem mula muncul apabila Sinar.FM mahu mengajar para pendengar membuat berbagai-bagai jenis senaman merapu. Cakap apa saja situasi abang jem akan memberi bimbingan bagaimana nak bersenam dalam keadaan itu.
  • Dalam kesemua watak yang disebutkan di atas, watak yang sentiasa di mainkan oleh Salih Yaakob adalah watak bapok samada watak Abang Jem yang bercakap saling tak tumpah macam bapok tua dan watak Mak Ning, juga watak suara bapok dengan gaya percakapan cara lama seperti pelakon dulu kala zaman P Ramlee.
  • Sekali sekala lucu juga mendengar celoteh mereka tetapi kebanyakan masa, rasa amat meluat dan nak termuntah apabila mendengar Salih Yaakob melalut dengan gaya suara bapok tua. Saya tertanya-tanya kenapa apabila menjadi pak lawak untuk hiburkan orang, watak bapok amat popular di kalangan artis lawak.
  • Untuk Salih Yaakob saya senarai kemungkinan berikut di bawah:
    • Oleh kerana Salih Yaakob beristeri empat, maka dia merasakan watak bapok lakonannya lebih menyerlahkan kejantanannya yang punya isteri ramai sedangkan ramai orang yang tak bapok hanya punyai satu isteri.
    • Ini membawa kepada andaian yang Salih Yaakob sedang menyindir orang lelaki lain yang biasa dan meluat dengan bapok tetapi tak ramai isteri.
    • Dalam masa yang sama juga Salih Yaakob dan juga mereka yang sering melakonkan watak bapok mengambil geng-geng bapok sebagai bahan lawak kepada orang ramai. Bagi Salih Yaakob bapok sama juga dengan badut atau pak/mak lawak.
    • Rakyat Malaysia kebanyakannya amat gemar bersenda gurau dengan bapok dek sikap mereka yang mengada-ngada. Oleh itu watak bapok jika dilakonkan menarik minat ramai rakyat Malaysia.
    • Perbualan dengan suara original akan menjadi tidak lawak lansung kerana pelawak Malaysia hanya pandai buat mimik orang lain saja untuk timbulkan suasana lawak. Mereka tidak ada idea lawak melalui perbualan terus tanpa mimikan. Ini juga membawa maksud mereka bukannya pandai buat lawak.
  • Dalam keghairahan pihak berkuasa agama cuba mengawal golongan wanita jadi-jadian di negara kita ini, ada pula pihak yang mempromosikan golongan seperti itu saban hari setiap pagi untuk didengari oleh semua rakyat Malaysia. Patutkah kita biarkan ia berlarutan sebegitu?
Mohd Shubhi  /  7.4.12  /  , ,   /  No comments
Sambungan perjalanan minggu lepas. Selepas mandi manda di Ulu Yam, waktu dah masuk tengahari aku suruh semua berkemas untuk cabut balik. Kalau ikut kata orang tua-tua tak baik mandi sungai tengah rembang. Bukanlah aku suruh depa kemas untuk balik sebab tu tapi aku guna alasan tu untuk ajak semua balik.
Orang dah makin ramai datang berpusu-pusu ke situ dan aku pulak sibuk nak balik. Tempat wakaf yang aku tinggalkan bakal direbut pulak oleh mereka yang bernasib baik.

Kami sekeluarga bertolak balik perlahan-lahan. Keluar ke Batu Cave dan naik MRR2. Sampai ke simpang keluar Ampang aku terus keluar sebab nak meronda masuk dalam pusat Bandar. Lagipun hari ahad time tu KL masih tak sibuk maklumlah hari ahad.

Sambil memandu aku tengok kiri kanan suasana pusat bandar hari ahad. Jalan rasa selesa masa tu membuatkan aku rasa macam makan angin sebagai pelancong. Kami lalu KLCC melalui Jalan Ampang sehinggalah anak-anak aku nampak Menara KL tersergam indah di depan mata.

Semua anak-anak aku termasuk isteri aku tak pernah jejak kaki ke tempat tu. Aku pun sepanjang duduk sini lansung tak pernah masuk kawasan menara KL tu. Memandang ada terlalu banyak alasan untuk aku pergi maka aku terus kona steering menuju ke Menara KL.

Terciptalah sejarah hari itu aku, isteri dan anak-anak aku telah menjejakkan kaki ke menara KL. Lepas ni kalau kawan anak-anak aku tanya pada mereka tentang menara KL tentu mereka dengan bangganya boleh berkata kami dah pergi, walaupun aku tak bawa mereka naik ke atas tu. Tengok dari bawah cukup lah.

06 April 2012

Mohd Shubhi  /  6.4.12  /  , ,   /  No comments

  • Saya terbaca petikan daripada ahli falsafah terkenal Socrates ini ketika membaca buku tulisan S H Allatas yang bertajuk Sammy Velu vs Khir Toyo. Ayat dari Socrates itu membuatkan saya tergelak besar dek kelucuannya dan mungkin dek kebenarannya.
  • Bagi kaum lelaki anda baca apa kata Socrates di bawah ini dan buatlah keputusan sendiri kebenarannya, begini katanya,:
    • "by all means, get married, if you are lucky, you get a good wife, if not you become a philosopher..."
  • Apa yang boleh kita faham dari ayat Socrates di atas antaranya adalah:
    • Baranghkali itu merupakan salah satu sebab kenapa, Socrates menjadi ahli falsafah, dia mendapat isteri yang amat mencabar dan banyak kerenah.
    • Socrates amat menggalakkan agar orang lelaki berkahwin walau dengan apa cara sekalipun, kerana tidak ada apa yang rugi, kalau isterinya baik, dia akan hidup aman dan kalau tidakpun dia akan menjadi pusat rujukan orang kerana akalnya akan ligat berfikir menyelesaikan masalah dengan isterinya hingga terjumpa berbagai hikmah tentang kehidupan, dia menjadi ahli falsafah.
    • Masalah para suami yang berlaga angin dengan para isteri bukanlah perkara baru malah telah lama berlaku sejak zaman dulu lagi. Jadi apa yang nak dihiraukan, teruskan kehidupan dan rumuskan berbagai-bagai falsafah kehidupan. Bukankah kehidupan masyarakat bermula daripada rumah tangga.
  • Ada sebuah buku mengenai masalah rumah tangga yang pernah saya baca menggambarkan betapa berbezanya cara pemikiran isteri dengan suami sehingga dia menggambarkan bahawa lelaki datang daripada planet Mars manakala wanita datang dari planet Venus.
  • Buku yang menceritakan tentang perhubungan lelaki dan wanita atau suami isteri itu merupakan salah satu buku yang laris terjual sebanyak 7 juta naskah. Itu menjadikannya sebuah buku yang non-fiction paling banyak dijual dekad ini. Ini menggambarkan betapa masalah perhubungan suami isteri adalah masalah universal yang sentiasa mendapat perhatian masyarakat.
  • Untuk keharmonian rumah tangga kita perlu terima hakikat bahawa lelaki dan perempuan tetap tidak akan sama cara pemikirannya dan penciptaan mereka sejak awal membuatkan mereka menjadi begitu.
  • Jika kita mengimbau zaman lampau di mana manusia mendiami gua, kaum lelaki kerjanya adalah keluar dari gua masuk ke hutan mencari buruan bersama-sama rakannya dan kaum wanita setia menunggu suaminya membawa balik buruan. Ini bermakna memang kaum wanita kebiasannya akan sering ditinggalkan para suaminya.
  • Kaum lelaki tidak akan keluar pergi berburu seorang diri kerana kalau berdegil juga alamat dia mati dibaham binatang buas. Ini membuatkan kerja berkumpulan sesama rakan mereka tidak dapat dielakkan. Dari situ juga membuatkan kaum lelaki meletakkan rakan-rakan mereka sebagai sesuatu yang amat penting dalam meneruskan kehidupan mereka.
  • Apabila lelaki pulang membawa balik binatang buruan, ia akan diserahkan pada isteri untuk penyediaan makanan dan dia akan mengambil kesempatan itu untuk melepaskan lelahnya berehat.
  • Kaum wanita pula yang sering ditinggalkan suami, sentiasa kesunyian kerana tidak ada teman menceritakan segala masalah yang dihadapi ketika ketiadaan suaminya. Apa yang kaum wanita harapkan adalah sekadar suaminya mendengar segala cerita yang mahu disampaikannya.
  • Kaum lelaki pula secara semulajadinya sentiasa menganggap segala luahan cerita merupakan satu masalah yang perlu diselesaikan. Kaum lelaki sifatnya adalah sebagai penyelesai masalah sedangkan kaum wanita hanya sekadar mahu bercerita.
  • Apabila isteri bercerita dan didapati tiada apa-apa masalah yang mahu diselesaikan maka kaum lelaki tidak mahu mendengarnya. Maka mulalah terjadi perlagaan angin. Isteri mengeluh kenapa suami tak mahu berbual mendengar ceritanya, dan suami pula mengeluh kalau dah tak ada masalah kenapa mahu cerita dan begitulah seterusnya tak habis-habis.
Mohd Shubhi  /  6.4.12  /    /  No comments
Perdana Menteri Bhutan, Jigme Thinley (kiri) 

  • Ini kenyataan Setiausaha Agong Bangsa-Bangsa Bersatu baru-baru ini di Bhutan:
    • "Be happy, not just rich..."
  • Bhutan memperkenalkan terma "Gross National Happiness" pada tahun 1970 sebagai salah satu usaha mempastikan rakyatnya bukan sahaja maju dari segi ekonomi tapi juga hidup dalam suasana yang membahagiakan.
  • Barangkali Pakatan Rakyat boleh perkenalkan indikator ini sebagai salah satu daripada usaha mereka menjadikan Pakatan Rakyat kerajaan pilihan rakyat. 
  • Baca laporannya di sini.

Mohd Shubhi  /  6.4.12  /    /  No comments

  • Kebanyak orang Melayu di negara kita masih memegang pendapat bahawa perempuan tidak boleh menjadi pemimpin. Setakat mana mereka faham tingkat  kepemimpin yang tidak layak dipenuhi oleh perempuan tidak dapat pula dipastikan.
  • Ada banyak kategori pemimpin dalam masyarakat kita. Dalam organisasi atau syarikat ada juga boss peringkat executive atau manager dari kalangan wanita. Ada juga ahli politik wanita yang jadi pemimpin. 
  • Yang tak adanya (mungkin kalau adapun orang tak mengaku) adalah wanita sebagai ketua keluarga di mana suami melapor kepadanya.
  • Di dalam sektor pekerjaan, kajian mendapati bawah boss wanita adalah lebih baik dan cekap daripada lelaki. Semakin tinggi kedudukan jawatan dalam organisasi semakin jauh jarak wanita meninggalkan lelaki dari segi kecekapan dan keberkesanan menjadi boss.
  • Lihat data kajian di sini

05 April 2012

Mohd Shubhi  /  5.4.12  /    /  No comments

  • Orang tua selalu berpesan, belajar pandai-pandai, usaha keras dan bersungguh-sungguh, tahan segala rintangan, banyak bersabar dengan dugaan, nanti setelah berjaya, pangkat tinggi, duit banyak, isteri bagus, nescaya kita akan hidup bahagia.
  • Pepatah pula ada menyebut, 'berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian'.
  • Nampaknya macam kita perlu berjaya dahulu untuk bahagia. Adakah benar begitu?
  • Tetapi kajian terbaru dalam neurology dan juga psikologi mendapati, kita akan menjadi berjaya apabila kita hidup bahagia.
  • Doktor yang diletakkan dalam mood yang positive didapati mampu melakukan diagnosis 3 kali ganda lebih bijak daripada doktor biasa yang neutral.
  • Jurujual yang positif dan gembira dapat menjual 56% lebih tinggi daripada rakannya yang neutral. Ini menunjukkan otak kita akan berfungsi dengan amat cekap sekali apabila kita berada di dalam keadaan bahagia.
  • Oleh itu, janganlah bersedih, bergembiralah dan penuhkan hidup kita dengan perkara-perkara yang berfaedah dan menceriakan diri kita.
  • Nak tahu lebih lanjut sila baca buku ini: "The Happiness Advantage: The Seven Principles of Positive Psychology That Fuel Success and Performance at Work"
Mohd Shubhi  /  5.4.12  /  ,   /  No comments

  • Kehidupan manusia biasa di kaitkan dengan degupan jantung. Kalau jantung dah tak berdegup ada kemungkinan manusia sudah tidak bernyawa lagi. Jantung yang berdegup menunjukkan proses pengepaman darah sedang berlaku.
  • Terbaru, saintis telah berjaya mecipta sebuah 'Turbin' yang mampu berfungsi mengepam darah ke seluruh anggota badan. Ia dipasangkan pada seorang pesakit yang hampir mati dan turbin itu telah berjaya menjalankan fungsinya mengepam darah ke seluruh anggota badan.
  • Walaupun alat tersebut belum diluluskan lagi buat masa ini, ia menjaminkan satu perubahan yang lebih baik daripada teknologi yang ada sekarang kerana turbin jenis ini jauh lebih tahan daripada jantung palsu yang ada sekarang.
  • Jika ia diguna pakai maka tiada lagi degupan jantung dapat dirasakan di dada pesakit yang menggunakannya. Lihat lampiran video di bawah. (sumber)

03 April 2012

Mohd Shubhi  /  3.4.12  /    /  No comments

imej from here

  • Kajian mendapati pekerja wanita lebih kuat bekerja berbanding pekerja lelaki dan wanita juga mengambil cuti kurang daripada pekerja lelaki.
  • Pekerja wanita juga didapati kurang menipu dengan mengambil cuti sakit berbanding lelaki. Satu dari 5 lelaki menipu dengan cuti sakit manakala hanya 1 daripada 7 wanita menipu dengan cuti sakit.
  • Selain daripada kuat bekerja dan jarang menipu dengan cuti sakit, kaum wanita juga didapati lebih tak kisah dengan pendapatan mereka berbanding dengan kaum lelaki.
  • Sumber
Mohd Shubhi  /  3.4.12  /  ,   /  No comments

  • Bolehkah kita agak kedudukan pekerjaan seseorang dengan melihat tahap kegembiraannya ketika baru masuk Institusi Pengajian Tinggi. Adakah tahap keceriaan tersebut boleh memberikan indikator samada dia berpuas hati dengan kariernya serta mempunyai pendapatan yang tinggi selepas itu?
  • Bancian yang dijalankan terhadap 13,676 pelajar pada tahun 1976 mendapati mereka yang ceria dan gembira ketika baru masuk belajar di kolej 19 tahun kemudiannya mempunyai pendapatan yang tinggi dan juga berpuas hati dengan kerjaya mereka. Mereka juga amat jarang menganggur selama 19 tahun selepas tamat belajar.
  • Jadi bagi para pelajar yang masih muda dan akan masuk IPTA atau IPTS dan juga mereka yang sudah masuk, pastikan anda ceria dan gembira dengan apa yang anda sedang lakukan.
  • Kalau anda tak suka dengan keadaan yang anda hadapi sekarang ini, buat sesuatu samada tukar jurusan atau tukar universiti/kolej sampai anda ceria.
  • Bagi ibubapa pula pantaulah tahap keceriaan anak anda di universiti atau kolej agar anak anda dapat menyumbang dan menyara anda dihari tua nanti.
  • Walau bagaimanapun kalau terlalu ceria sampai kena tendang keluar U sebab tak pernah lulus peperiksaan susah jugak!. Kajian tidak pula menyatakan samada semua yang berjaya setelah 19 tahun mempunyai rekod pelajaran yang cemerlang. Baca sini

02 April 2012

Mohd Shubhi  /  2.4.12  /  ,   /  No comments

  • Hilal Asyraf mohon penjelasan kepada Tun M dan Tun M menjawabnya dengan bertanyakan soalan pada Hilal Asyraf.
  • Hilal Asyraf menjawab semua pertanyaan Tun Mahathir dengan panjang lebar dan sebagaimana yang Tun Mahathir janji, dia akan menjawab soalan pertama Hilal Asyrah setelah Asyraf menjawab semua soalan-soalannya terlebih dahulu, maka di sini Tun Mahathir pun menjawab kenapa dia berkata Hudud itu adalah tafsiran manusia dan bukannya hukuman Allah. Lihat di sini.
  • Sebagaimana yang saya nyatakan pada awal lagi tentang polemik ini di sini, Tum Mahathir adalah salah seorang daripada mereka yang berpendapat bahawa untuk menentukan hukum, hanya Al-Quran perlu dirujuk dan Hadith tidak boleh diambil pakai sebagai sumber hukum kerana hadith adalah riwayat manusia yang jumlah palsu terlalu banyak berbanding yang benar.
  • Sebagaimana pendapat para cendekiawan lain yang membenarkan keterbukaan bebas terhadap akal fikiran mereka bagi memahami Islam, Mahathir juga tentu berpendapat bahawa Hadith adalah sebuah periwayatan yang hanya berguna sebagai bahan kajian sejarah dan tidak lebih daripada itu. Untuk menentukan hukum maka hanya satu sumber sahaja akan digunakan iaitu Al_Quran.
  • Saya tertarik untuk mengulas sedikit pertanyaan Tun Mahathir tentang surah An-Nuur ayat 2 yang menyatakan bahawa hukum lelaki dan perempuan yang berzina adalah seratus kali sebatan. Tanpa merujuk pada mana-mana pendapat saya tertanya betapa perbezaan orang yang bujang dengan orang yang berkahwin jika mereka ditangkap berzina.
  • Adalah sedikit mudah pada penzina yang belum berkahwin kerana tidak ada hubungan dengan mana-mana individu sebelum itu dan segalanya agak mudah selesai jika pasangan tersebut dikahwinkan.
  • Bagaimana pula dengan seorang lelaki dan terlebih lagi seorang wanita yang sudah mempunyai suami. Bayangkan wanita yang sudah berkahwin membenarkan lelaki lain memancutkan zuriatnya ke dalam rahim wanita tersebut dan zuriat itu dikandung dan dilahirkan dalam keadaan si suami wanita itu bersangka itulah anak hasil daripada zuriatnya. Tun Mahathir tentu tidak suka bangsanya ditimpa kebodohan sebegitu di mana anak orang disangka anak sendiri dan keturunan tersebut berlanjutan caca merba.
  • Adakah perlu di samakan kedua-dua jenis perbuatan zina daripada mereka yang berkahwin dengan mereka yang belum berkahwin. Adakah Tun Mahathir rasa para ulama tidak memikirkan perkara tersebut sebelum merumuskan sesuatu?.

01 April 2012

Mohd Shubhi  /  1.4.12  /  , , ,   /  6 comments

  • Bagi yang biasa solat berjemaah di masjid atau di surau persoalan bagaimana nak meneroka satu saf baru apabila saf dihadapan sudahpun penuh bukanlah satu perkara yang sukar. Bagi yang jarang solat berjemaah tetapi ilmu penuh di dada juga tentu ini bukanlah perkara rumit dan anda tentu tak menghiraukannya kerana tidak diperlukan.
  • Teknik yang bakal diperturunkan di bawah ini adalah khas untuk mereka yang baru menjinakkan diri bersolat di masjid atau surau dan masih belum terserempak dengan majlis ilmu yang menghuraikan masalah bagaimana membuka saf baru.
  • Ada bermacam ragam cara yang boleh kita lihat orang meneroka saf baru, tapi saya cuma mahu memberikan tumpuan pada Masjid di kampung saya iaitu Masjid Kubang Semang yang punyai sebuah masjid yang agak besar dewan solatnya.
  • Bahagian depan dewan solat Masjid Kubang Semang dipisahkan oleh tangga mimbar yang panjang yang berada di sebelah kanan masjid. Bagi saf pertama ia bersambung apabila ada jemaah yang berdiri di bawah pentas mimbar yang tinggi itu.
  • Apa yang unik jika diperhatikan di sana adalah kegemaran sekumpulan para jemaah tertentu yang memulakan bukaan saf di sebelah kanan sekali masjid Kubang Semang dan saf akan dipenuhi dari kanan masjid menuju ke kiri hinggalah rapat dengan tangga mimbar. Sebaik saja penuh saf tersebut satu lagi saf baru akan diterokai dan begitulah seterusnya.
  • Semua itu menjadikan kawasan di sebelah kanan tangga mimbar kadangkala mempunyai jumlah saf yang lebih banyak daripada saf yang berada di sebelah kiri mimbar. Dari jauh kita akan melihat kejanggalan di mana saf di belakang imam hanya 3 baris manakala sah di sebelah kanan imam di sebalik tangga mimbar ada sehingga 5 baris.
  • Saya sering tertanya-tanya fatwa manakah yang alim ulama di sebelah kanan mimbar itu ambil. Nak dikatakan mereka jahil, kebanyakan mereka adalah lepasan pondok Nabi'atul 'Ulum Kubang Ulu yang terkenal itu dan sehingga sekarang masih tidak henti-henti menadah kitab di serata Masjid di Seberang Perai.
  • Oleh kerana takut ditempeleng oleh orang Kubang Semang yang garang-garang itu saya ambil keputusan untuk tidak bertanya. Saya pernah melihat seorang pemuda (orang luar) yang ditempeleng sehingga terhoyong hayang kerana menegur seorang imam di Masjid tersebut.
  • Berbalik kepada tajuk utama kita di atas. Saf yang baharu yang perlu dibuka setelah saf hadapan penuh adalah dengan berdiri di belakang imam pada saf yang baru itu. Ini bermakna tidak afdal membuka saf yang baru di sebelah kanan sekali masjid yang amat jauh dari imam bagi masjid yang besar.
  • Ini berdasarkan hadith yang menerangkan saf yang terbaik adalah saf yang pertama dan di sebelah kanan imam, kemudia di sebelah kiri dan kemudia saf yang kedua dan begitulah seterusnya. Ada juga kitab-kitab lama yang menrangkan mereka yang berada di sebelah kanan imam adalah lebih afdal.
  • Saya syak para alim ulama Kubang Semang mengambil petua tersebut yang mengatakan saf di sebelah kanan imam adalah lebih afdal lalu mereka membuka saf baru di hujung sekali sebelah kanan masjid. Sebenarnya mereka celaru antara sebelah kanan masjid dengan sebelah kanan imam.
  • Jika di sebelah kanan imam, sudah tentu ia bermula dibelakang imam dan bersambung ke arah kanan menuju ke kanan masjid. Bukannya bermula di sebelah kanan masjid dan perlahan-lahan bersambung ke kiri.
  • Walau apapun, ringkasnya jika anda mahu buka saf baru mulakan betul-betul di belakang imam dan jemaah yang kemudian datanglah sambung menyambung memenuhi kiri dan kanan orang pertama biar seimbang.
  • Jika di depan anda ada satu kekosongan sahaja dan ada seorang lagi jemaah yang terpaksa membuka saf baru maka janganlah anda pentingkan diri sendiri dengan memenuhkan satu kekosongan tadi dan membiarkan jemaah yang seorang itu bersendirian meneroka saf baru. Temanilah dia di saf baru itu.
Mohd Shubhi  /  1.4.12  /  ,   /  2 comments

Sebaik saja lafaz 'aku terima' maka segala-galanya akan
bermula - Sekadar gambar hiasan.

  • Kebanyakan pembaca blog ini mungkin lelaki yang sudahpun berumah tangga dan masing-masing tentu sudah faham benar apa yang dinamakan sebagai isteri cuma saya yakin kita orang lelaki jarang mengadu hal kerenah isteri kita kerana ia bukanlah menjadi masalah besar pada kita. Sebaik saja bertemu kawan-kawan, segala kerenah isteri di rumah biasanya akan lenyap begitu saja.
  • Bagi mereka yang belum berkahwin pula atau baru merancang nak berkahwin atau baru berkahwin seperti saudara Shahabudeen Jalil, usahawan pemborong negeri cina, tentu masih belum dapat membayangkan apa yang bakal mereka temui sebaik saja menerima kehadiran seorang isteri.
  • Sebelum berkahwin, perempuan, awek, isteri dan ibu adalah nama yang kita campur adukkan sekali gus menggambarkan golongan yang berlainan jenis dengan kita dan kita lihat banyak persamaan di antara semua nama tersebut.
  • Selepas berkahwin rupa-rupanya yang dikatakan wanita atau perempuan itu merupakan anugerah Tuhan pada manusia sebagai seorang ibu yang sungguh luar biasa. Sifat mereka yang menyayang secara semula jadi pada anak-anak sukar ditandingi oleh kaum lelaki. Jadi sebagai seorang ibu perempuan berada dikedudukan yang amat tinggi.
  • Dalam pada itu seorang ibu kepada anak-anak kita sudah semestinya juga bertindak sebagai seorang isteri kepada kita kaum lelaki. Di sini segalanya berubah kerana sebagai seorang isteri secara semula jadinya mereka merupakan anugerah Tuhan pada kaum lelaki untuk kita tahan menghadapi segala dugaan serta kerenah mereka sebagai isteri.
  • Musuh seorang isteri adalah:
    • Kawan-kawan suaminya
      • Isteri amat cemburu kepada hampir kesemua rakan-rakan suaminya terutamanya yang rapat. Isteri tak akan faham kenapa semalam sudah jumpa si Anu tiba-tiba hari ini masih mahu berjumpa lagi.
      • Dan esok pula masih berjumpa begitulah lusa, tulat, dan seterusnya. Maka tidak hairanlah mereka mula anggap rakan-rakan sebagai perampas masa isteri bersama dengan suaminya.
      • Bagi mereka yang menurutkan sikap si isteri begini anda dapat lihat mereka kini menjadi kera sumbang yang kehilangan rakan-rakan baik dan amat romantis pada anak-anak serta isteri.
    • Masyarakat di mana suaminya bergaul dan menyumbangkan bakti
      • Jika suami seorang ahli masjid dan kebetulan dilantik menjadi ahli jawatan kuasa masjid pula maka satu lagi musuh tercipta di mata para isteri.
      • Kenapa asyik-asyik mesyuarat dan mesyuarat dan sekali mesyuarat lama pulak. Itulah persoalan yang berputar di dalam kepala mereka. Ada kalanya suami ke surau atau ke masjid dan lama di situ mendengar ceramahpun akan menjadi masalah. 
      • Isteri akan terasa suami lebih mengutamakan masyarakat lebih daripada keluarganya sendiri. Bagi yang menurut kata isterinya itu anda boleh lihat mereka sudah tidak lagi aktif bermasyarakat dan bersolat jemaahpun amat kurang sekali. Masyarakat hilang seorang lagi pemain utama mereka.
    • Kerjaya suaminya
      • Suami yang kuat bekerja biasanya merupakan suami yang kuat ketahanan jiwanya.  Semakin kuat bekerja semakin meningkat kedudukan si suami dari segi karier atau kedudukannya dan semakin lama masa yang diperuntukkan pada kerjayanya.
      • Sampai disatu peringkat, si isteri masih mahukan segala kelebihan yang ada pada suaminya seperti wang dan kemudahan dan dalam masa yang sama mahu suaminya tidak terlalu kuat bekerja.
      • Bagi mereka yang menurut kata si isteri begitu anda dapat melihat mereka kini sedang terdampar kesusahan kerana perniagaan lingkup atau dibuang kerja. Tidak ada suami yang berjaya tanpa sokongan kuat dari si isteri. Itu salah satu sebab kenapa bangsa Jepun berjaya.
  • Anda boleh lawan semua kerenah tersebut dengan hanya berbekalkan satu senjata. Senjata itu adalah SABAR!
  • Ingatlah sebaik saja anda melafazkan kata, "aku terima...", anda sememangnya sedang bersedia menerima untuk membawa pulang sebuah ribut taufan yang amat kuat berpusar. Ribut taufan itu hanya akan mula bertiup dalam sebuah kawasan yang dipanggil 'rumah tangga'. Setiap kali saya melalui sebuah rumah kelamin saya sentiasa dapat bayangkan betapa suasana tenang di luar rumah itu kadangkala amat hebat bergelora ributnya di dalam.
  • Sumber: Pengalaman sendiri
  • Entri ini khas untuk Shahabudeen Jalil yang baru mendirikan rumah tangga semalam...tahniah!
Mohd Shubhi  /  1.4.12  /  ,   /  1 comment
Walaupun dah banyak kali aku bawa keluarga pergi ke Ulu Yam, tapi bagi anak-anak aku itu bukan alasan untuk aku bawa mereka pergi dan pergi lagi. Dua ahad lepas aku bawa mereka ke sana sekali lagi apabila anak-anak aku tak ada kelas tambahan serta latihan bolasepak di waktu pagi sebagaimana biasa.

Kalau nak pergi ke Ulu Yam aku lebih suka bertolak awal-awal pagi. Elok kalau pukul 8 pagi tu dah mula berjalan perlahan-lahan mengikuti jalan Kesas, MRR2 sampai ke Batu Cave. Kita boleh sampai dalam lingkungan pukul 9.30 pagi kat kawasan perkelehan tersebut di mana tak ada orang lain yang sampai.


Hari tu aku dan keluarga sampai agak awal tapi sesampainya kami di sana dah ada sekumpulan ahli kelab Rotary dan KELAH sedang berkumpul di salah satu wakaf yang disediakan di sana. Mereka mahu menjalankan aktiviti membersihkan sungai secara sukarela.

Aku dengan sepantas kilat mengambil segala kelengkapan dan bergegas turun ke bawah di sebuah wakaf kegemaran aku. Wakaf tersebut terletak berhampiran dengan sungai, jadi senang untuk aku pantau anak-anak aku main air.

Selesai hamparkan tikar dan letak semua makanan atas wakaf tu, aku bergegas ambil tripod kamera sementara isteri aku bersiap sediakan sarapan nasi lemak dan juga kuih muih.

Aku tak pernah lagi ambil gambar sungai kat situ guna kamera D7000 aku secara manual. Sebelum ini aku guna Ricoh GX200 saja yang juga boleh digunakan secara manual. Ini peluang untuk aku guna D7000 manual untuk mendapatkan rakaman air yang berkrim macam yang biasa kita lihat pada gambar-gambar pemandangan sungai yang mengalir.

Waktu dah agak cerah, tapi disebabkan kawasan sungai banyak ditutupi oleh banyak pokok yang rendang, kawasan menjadi agak gelap dan sesuai untuk aku membuat tempoh exposure yang lama. Aku tambah sikit dengan filter atau polariliser kat depan lens aku tu dan hasilnya sebagai mana kita boleh lihat pada gambar-gambar yang aku pamerkan disini.

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search