Jom kongsi pendapat anda !
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

05 July 2012

Mohd Shubhi  /  5.7.12  /  ,   /  3 comments
Semua makanan ni cukup power untuk mereka yang kena kencing manis, makan makanan ni boleh membantu pesakit menjadi sihat dan normal seperti biasa, tapi kenalah pantang jugak sebab sekali kena kencing manis ni tak payah mimpi lah nak normal semula melainkan Allah kehendaki begitu, tak boleh nak cakaplah....
Makan buah mentah bukan jus, semua jenis limau memang
power utk jantung



Karela tinggi kandungan 'plant insulin'. Ia mampu
merendahkan kandungan gula dalam darah

Makan 3 atau empat ulas bawang putih sehari,
hancurkan dan kunyah kalau anda power
ia cukup bagus untuk penyakit kencing manis

Dengan hanya minum separuh sudu teh sehari
air kulit kayu manis mampu menurunkan
tahap gula dalam darah kita. Ia juga bagus
untuk turunkan tahap kolestrol

Cendawan 'Maitake' juga cukup power untuk
rendahkan tahap gula dalam darah pesakit diabetes

Apa saja benda sayur hijau perlu dikunyah macam
lauk jika kita mahu elakkan  diabetes kelas 2

Rebung buluh juga amat power untuk membekalkan
tenaga tanpa lemak atau kolestrol

Strawberry atau apa-apa saja jenis 'berries' cukup bagus
untuk cegah kanser, masalah jantung dan juga diabetes

Makan dada ayam, bagus kerana kandungan lemaknya
tepu rendah dan juga kalorinya juga rendah.

Ikan berlemak seperti Salmon, tuna, mackerel dll
yang banyak kandungan omega 3 bagus untuk kawalan
kencing manis dan ia juga mampu selesaikan masalah
arterie tersumbat

Sayur Kacang boleh kawan kandungan gula dalam
darah jika dikunyah setiap kali selepas  makan berat

Kacang bagus untuk jantung dan masalah insulin

Rajin makan yogurt dan juga susu rendah lemak selain
daripada baik untuk kencing manis ia juga boleh turunkan
berat badan anda

Roti jenis ini bagus untuk pesakit kencing manis (whole grain food)

Minyak zaitun boleh kasi kandungan gula dalam darah steady

Mohd Shubhi  /  5.7.12  /  ,   /  4 comments
Dalam bab pakai minyak wangi yang ada alkohol ni aku rasa semua rakyat muslim Malaysia dah tahu sangat tentang hukum yang telah diperturunkan semenjak datuk nenek kita kecil dulu lagi.

Kita dilarang pakai minyak wangi atau dalam bahasa glamournya kita panggil perfume yang ada alkohol.

Biasanya dulu jenis yang ada alkohol tu boleh sembur crit ! crit!, aaah wangi sungguh baunya dan bila melekat kat kulit terasa sejuk nyaman...haaaaa, sah itu jenis ada alkohol tu.

Bila jadi macam tu aku kalut pi basuh dengan air tujuh timba, bukan apa takut kalau-kalau nanti nak solat tak sah. Kita semua faham kenapa tak boleh pakai perfume macam tu sebab dia ada alkohol, dan alkohol tu najis dan najis tak boleh di bawa dalam solat.

Dua tiga bulan sudah aku ada dengar kuliah dari seorang Ustaz muda lulusan middle east yang memperkatakan tentang minyak wangi beralkohol. Bagi dia, tak ada apa-apa kalau nak pakai dan dia memang pakai jenis tu.

Tak kisah walaupun jika di pakai dalam solat katanya. Katanya lagi ketika arak diharamkan penuh melimpah kota Madinah para sahabat pakat tuang minuman tersebut. Kalau benda tu Najis takkan Nabi tak larang depa pakat tuang bergelimpangan penuh kota Madinah, woit benda najis takkan nak buang ikut suka hati kat bandar suci tu, tentu Nabi suruh tuang kat padang pasir jauh-jauh sebab ianya najis.

Tapi Nabi tak kata apapun. Maknanya arak cuma haram di minum dan bukannya najis. Begitulah lebih kurang syarah ustaz muda tersebut.

Selepas aku besar sikit dan mula berjalan jauh naik kapal layar dan kapal terbang aku mula perasa ada 2 pendapat berbeza tentang bab alkohol ni. Satu kata dia najis dan satu lagi kata dia bukannya najis.

Pendapat tersebut di sahkan oleh Mufti besar Dubai dengan memberikan fatwa ok untuk pakai perfume beralkohol asalkan jumlah alkohonya sedikit sahaja. kalau ada minyak wangi yang tanpa alkohol elok digunakan yang itu, ia lebih afdal, katanya lagi. baca laporannya kat sini

04 July 2012

Mohd Shubhi  /  4.7.12  /  , ,   /  No comments
Aku pergi ke Langkawi bersama dengan beberapa orang kawan bulan sudah atas urusan bizness. Urusan bizness tu lebih kepada angan-angan yang masih tak tahu kepala ekor, tapi memandangkan aku jenis orang yang terbuka fikiran yang bersedia untuk merebut apa-apa saja peluang asalkan kosnya tak seberapa dan masih sanggup aku tanggung, aku pergilah juga. Trip hari tu aku bawa bersama kawan yang cekap pasal selok belok hartanah. Aku bawa sekali seorang lawyer yang juga cekap berkenaan dengan urusan pembangunan hartanah. Selebihnya aku anggap macam makan angin sahaja sambil menenangkan fikiran kalau-kalau terpancul idea baru bagi mengukuhkan lagi ekonomi syarikat serta diri aku.

Kami bertolak dari KL petang dalam pukul 5 dan sampai ke tol Juru dah magrib, terus ke Pulau Pinang untuk makan bersama dengan kawan-kawan dari Gelugor dan juga Balik Pulau. Sasaran kami malm itu adalah ke Restoran Kapitan yang gambarnya aku dah pos sebelum ini. Kami belasah Chicken Melani dan juga Roti Nun. Sedapnya tak payah nak cerita. memang benar-benar menambahkan lemak apalagi di tambah dengan minuman susu kambing dicampur Badam, ceritapun tak guna. Kawan aku belanja semua sebab dah lama tak jumpa dengan dia dan memang dia ada janji nak belanjapun. Kawan aku tu memang jenis suka belanja orang sebab tu rezkinya murah, tak janjipun dia juga yang sering belanja. Aku harap dia mendapat kebaikan yang setara daripada akhlak terpujinya itu.

Keesokannya aku bertolak terus ke Kuala Perlis bersama dengan kawan yang belanja makan malam tadi. Kawan lawyer tu pergi naik Kapal Terbang terus dari KL ke Langkawi. Dalam perjalanan kami singgah di Alor Setar jumpa dengan seorang kawan atau lebih betul dipanggil abang yang aku berikan kereta Volvo aku padanya. Dia update status perniagaannya pada aku. Terbeliak jugak mata aku dengar cerita dia sedang usahakan perniagaan proses ubikayu bernilai RM2 Billion. Itu projek kaya seumur hidup tu!. Dengar cerita ada kerjasama dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Apapun aku harap dia berjaya. Lepas jumpa dia kami terus ke Kuala Perlis dan naik feri pukul 4 petang. Sampai sana jumpaa dengan orang yang aku nak jumpa dan bincang sekejap dan kami terpaksa bergegas balik naik feri pukul 7 petang sebab itu feri yang terakhir. Macam tak percaya pulak kami bersusah payah turun dari KL dan pergi Langkawi sekadar tak sampai 3 jam. Itulah cabarannya. Lekas pantas bergegas dan lega...habis duit...hahaha.











Mohd Shubhi  /  4.7.12  /    /  1 comment
Aku dapat email yang bertajuk " reality about life..." nampak macam betul jugak walaupun tidak kesemuanya betul tapi ada banyak yang betul. Aku malas nak terjemahkan, bacalah sendiri dan renungkan...


Most 'First Class' students get technical seats, some become Doctors and some Engineers. 
The 'Second Class' pass, and then get MBA, become Administrators and control the
'First Class'.


 The 'Third Class' pass, enter politics and become Ministers and control both.



Last, but not the least,
The 'Failures' join the underworld and control all the above.
AND
And those who do not attend any school, become Swamis and Gurus
and Everyone goes to them.


Contact Me

Name

Email *

Message *

Search