Jom kongsi pendapat anda.
Follow us on Twitter Subscribe to FB Subscribe via Email

06 August 2012

Mohd Shubhi  /  6.8.12  /  ,   /  2 comments
Bagaimana agaknya Ann Wan Seng boleh memelik agama Islam?. Cerita bagaimana orang bukan Islam mendapat hidayah lalu memeluk Islam memang sentiasa best.

Ia menyuntik inspirasi dan memberikan gambaran pada orang Islam baka keturunan macam aku untuk memahami apa itu nikmat paling besar yang dikurniakan Allah semenjak dilahirkan.

Tak ada nikmat yang lebih besar selain daripada nikmat menjadi seorang muslim., Nikmat dilahirkan dalam agama Islam!.

Ann Wan Seng seorang muslim yang aktif

Ann Wang Seng ramai yang kenal. Jika kita kaki dengar ceramah, baca harakah, nama Ann Wan Seng bukan satu nama yang asing. Dia merupakan penceramah dan pendakwah bebas yang rajin menyebarkan agama Islam terutamanya kepada orang Cina bukan Islam dan juga menyedarkan kembali orang Islam agar berbaik semuala dengan ajran sebenar Islam.

Ann Wan Seng amat Aktif dalam persatuan Cina Muslim dan dia juga aktif dengan Perkim. Selain itu bagi yang suka baca buku, tentu kenal Ann Wan Seng melalui tulisannya yang banyak menghasilkan buku.

Antara bukunya yang meletup adalah buku Rahsia Bisness Orang Cina. Banyak lagi buku-bukunya yang terbaru dan mendapat sambutan baik dari kalangan pembaca.

Mendengar tazkirah Ann Wan Seng

Sabtu malam ahad baru-baru ini aku sempat dengar dia bagi tazkirah ketika solat tarawih di Surau An-Nur Puchong Intan. Ann Wan Seng bercakap non-stop dari mula sampai habis macam tak ada titik.

Dia sambung dan sambung dari Johor sampai Kelantan selepas satu isu ke satu isu sehingga akhirnya dia sendiri mengaku dah tak larat nak cakap dan mahu stop.

Apa yang menarik yang aku nak share kat sini adalah menyentuh pengakuan Ann Wan Seng bagaimana dia boleh memeluk Islam.

Dia bermula dengan membaca Tafsir atau Terjemahan Quran dalam bahasa Indonesia. Masa tu agak sukar untuk cari terjemahan Quran dalam bahasa Melayu. 

Ann Wan Seng peluk Islam setelah baca Tafsir Quran

Dia memeluk Islam lebih kurang 16 tahun yang lalu. Selepas membaca isi kandungan Quran dari mula sampai habis, dia terus yakin inilah agama yang benar, hebat dan cukup lengkap. Dia terus memeluk Islam hasil dari membaca terjemahan Quran habis 30 juzuk!.

Kita yang jadi Islam Baka ni dah habis ke baca terjemahan Quran? Ann Wan Seng yang Cina tu habis semua 30 juzuk semasa belum lagi peluk Islam. Apa tak ada sedikit rasa malu ke.

Mungkin ada yang beranggapan tak apa kami Islam, sudah pasti akan masuk syurga juga akhirnya walaupun tak pernah paham apa yang diperkatakan di dalam Quran.

Ikut Ann Wan Seng, galakkan orang baca dan fahami Quran

Satu lagi perkara menarik adalah berita larangan orang Islam menghadiahkan pada orang bukan Islam naskah Al_quran yang berlaku di sebuah negeri. Kalau larang Quran dalam Bahasa Arab original tu tak apa juga, tapi tafsir atau terjemahan juga dilarang! apa betul ke tindakan sebegini.

Kalau tidak macam mana orang macam Ann Wan Seng nak kenal dan peluk islam? nak harapkan orang Islam sendri yang baca tafsir atau terjemahan mungkin satu dalam seribu.

Jadi negeri tu beranggapan kalau nak baca tafsir Quran kena masuk Islam dahulu. Tapi kalau nak paham dan jatuh cinta pada Islam kena baca tafsir dahulu. Kalau tak boleh baca tafsir macam mana nak kenal Islam.

Bila tak kenal islam macam mana nak masuk Islam. Ringkasnya hanya umat Islam sahaja yang boleh baca dan cuba mengenali Al-Quran, yang kafir tak boleh sebab ada pihak melarangnya....pening aku dibuatnya. Harap para ulama bahaskan perkara ini dan buat pencerahan semula kedudukannya.

Jangan jadikan agama Islam terlalu rigid susah dan tertutup pada yang bukan Islam. Apapun aku bukan dalam kedudukan yang layak untuk beri komen atau fatwa tentang hal seperti itu, sekadar meluahkan apa yang aku fikirkan secara logik atas dasar cara terbaik untuk menyeru bukan Islam kepada memahami dan mengenali Islam.

Lagi cerita Ann Wan Seng masuk Islam kat sini
Mohd Shubhi  /  6.8.12  /  , ,   /  No comments
 Aku turun ke Kuala Kangsar lama sebelum puasa hari tu, tapi tak sempat nak buat posting. Olah kerana gambar dah ada elok jugak aku tulis sesuatu tentang lawatan aku ke K Kangsar tu. Sebenarnya aku pergi Sungai Siput kubu Samy Vellu suatu masa dulu, makan kenduri rumah bapa mertua abang aku. Kesempatan tu aku dapat jumpa keluarga aku yang datang dari Bukit Mertajam di rumah kenduri. Lepas kenduri aku ajak mereka jalan-jalan ke Kuala Kangsar.


Istana kayu kat atas tu adalah istana hebat yang dibina oleh seorang pandai kayu dari Bukit Mertajam. Tukang kayu tu diimpor khas untuk membinanya. Tak ada sebatang besi atau paku pun pada istana tersebut semuanya daripada kayu. Bukan senang nak cari orang yang mampu buat pertukangan sebegitu lagi sekarang ni.

Perak sebelum ini diperintah oleh sultan yang cukup kuat menentang British. Dia lansung tak suka Mat Saleh jahat tu memandai-mandai nak tunjuk kuasa di Perak. Tapi malangnya British yang licik tu akhirnya membuang sultan tersebut ke Cyprus atas alasan bersekongkol dengan pembunuhan orang besar British. Lalu sultan baru dilantik dengan penuh adat istiadat menggantikan Sultan anak jantan yang bermaruah. Apa nak buat ditakdirkan pihak yang menentang British berada dipihak yang kalah.

Aku suka pergi ke Perak. Aku suka suasana negeri tersebut yang punya banyak sejarah dan mempunyai kampung-kampung indah penuh dengan kebun buah-buahan.

Tak jauh dari Istana kayu tu ada Masjid lama yang tidak kurang hebatnya jugak. Aku pergi ke sana tengok keindahan Masjid tersebut. Ruang solatnya tidak luas macam masjid zaman sekarang. Maklumlah manusia tidak seramai sekaran pada masa British dulu.

Orang Melayu sikit amat dan pernah satu ketika orang Cina yang diusung bawa dari Tanah Besar Cina hampir nak teng jumlah orang Melayu di negara kita. Tapi kemudiannya jumlah Melayu ramai semula. Aku tak kaji pulak macam mana jumlah Melayu naik balik secara mendadak selepas merdeka. Tapi aku pasti warga Indonesia ramai jugak yang diserap jadi warga melayu di negara kita.

Apapun nikmatilah sedikit gambar yang sempat aku rakamkan dalam lawatan singkat ke Kuala Kangsar









05 August 2012

Mohd Shubhi  /  5.8.12  /  ,   /  No comments
Hari jumaat semalam aku singgah solat jumaat di sebuah Surau Jumaat di USJ. Kebetulan aku sampai awal jadi sempatlah aku dengar tazkirah dengan keadaan sejuk nyaman sebab dapat duduk dalam ruang utama solat yang berhawa dingin.

Kebetulan tazkirah tu disampaikan oleh seorang Ustaz yang terkenal yang cukup kuat melawan wahabi. Ustaz ni bila sebut wahabi, ternampak jelas rasa kebencian timbul dari air mukanya. Mulanya aku nak tertidur jugak, almaklumlah tengah puasa, dalam bilik hawa dingin lak tu.

Tetapi ustaz tu sergah..."hoi bangun, jangan tidur, ni ustaz cakap ni, bukan sebarang orang ustaz!". Aku terus jadi segar bugar dan tak henti pandang tepat pada matanya yang bernyala penuh kemarahan pada umat manusia sekarang ini. Aku pasti dia bukan sergah kat aku sebab dia pandang pada tempat lain, lagipun aku masih belum angguk dan pejam lagi.


Isu menarik yang aku nak kongsikan di sini adalah berkenaan fatwa beberapa ulama yang membolehkan para athlet olimpik menangguhkan puasa dalam bulan ramadan atas dasar musafir kerana berolimpik. Ustaz ni terang-terang kecam fatwa itu dan lansung tak setuju.

Olimpik tu terang-terang diadakan sempena memperingati Tuhan Zeus, Tuhan Greek mitos lama sedangkan Ranmadan tu Tuhannya Allah. Olimpik tu kerjanya lawan lari sambil pakai seluar dalam dan berbagai lagi kerja maksiat ada di dalam olimpik. Jadi kenapa pulak ulama mengharuskan tangguh puasa untuk mereka yang pergi menghadiri temasya lawan lari pakai seluar dalam?

Mana punya fikiran entahlah, apa nak jadi? keluh ustaz tu!. Apasala kita pi sokong budaya yang bertentangan dengan ajaran Islam dan mengharuskan pulak aplikasi ibadah secara Islamik dalam urusan sebegitu.

Aku biarkan mereka berbahas sesama ulama sebab aku bukan segolongan dengan mereka. Mereka tentu ada hujah masing masing dan aku tak dengar lagi hujah sebelah pihak lagi tu. Mereka cuma bagi kenyataan umum harus tangguh puasa kerana musafir. Mereka tak kata pulak samada sama dengan musafir untuk kerja maksiat atau musafir untuk kerja bukan maksiat.

Tapi aku nak komen sikit dengan cara Ustaz garang tu bertazkirah. Dari mula sampai akhir aku dapat bayangkan dia hanya berleter dengan penuh kebencian sikap manusia atau lebih tepay lagi sikap orang Islam sekarang ini. Ayat-ayatnya melambangkan penuh kejijikan pada mereka yang tak warak dan tidak membesarkan Allah.

Beliau menghina mereka yang terkocoh-kocoh balik awal untuk berbuka puasa klerana dianggap itu adalah perlakuan nafsu yang mahu menjaga perut. Kalau nak diikutkan ustaz tu mahu kita putus asa terus dan menyesal menjadi manusia dengan cemuhan bencinya pada manusia yang jahil sana jahil sini, dan tidak menjadi muslim yang warak.

Aku tak pasti samada dia membenci sifat seperti itu atau dia membenci kesemua manusia yang sebegitu. Bagi aku untuk menyentuh hati dalam berdakwah pertama sekali kita mesti kasihankan insan yang bernama manusia. memang kita wajib benci perlakuan buruk tapi bukan membenci makhluk yang bernama manusia yang berkelaku sedemikian. Apa kita tahukan betapa dia pada hakikatnya berhempas pulas memperbaiki dirinya tapi masih belum berjaya?

Aku tahulah ustaz tu lengkap dan sempurna dan cukup memahami segala ilmunya. Tapi aku yakin semua dan ramai yang nak buat baik dan berusaha keras dan sentiasa mengeluh untuk menjadi baik. masalhnya mereka belum lagi menemui teknik untuk faham dan menjadi fakih dengan mengamalkannya.

Berapa ramai yang tahu kalau pulun bersenam, jangan makan banyak atau study rajin akan berjaya dalam hidup tapi berapa ramai yang berjaya melakukannya. Kita kena motivate mereka bukannya membenci puak-puak sebegitu. Mungkin Ustaz itu ada sejarah hitam dan ada masalah dendam kesumat dengan cara dia membesar...harap-harap dia bermuhasabah dan cuba fikirkan kenapa dia jadi seorang yang cukup bersikap negatif...juga untuk diri aku dan mereka-mereka yang terasa....

03 August 2012

Mohd Shubhi  /  3.8.12  /  , ,   /  2 comments
Kali pertama aku solat di Masjid Kapitan keling ni ketika aku sekolah rendah dulu. Aku ikut abang beli baju raya di Tanjung. masa tu abang sulong aku tunggak utama keluarga. Sehabis saja sekolah dia terus kerja dan menyara seluruh keluarga kami. Pengorbanannya terlalu besar dan aku tentu ingat jasa besar dia sampai aku mati. Masa tu dia kerja di Radio malaysia Pulau Pinang. Kesemua gajinya dia gunakan untuk menyara ibu, aku, 2 abang dan adik serta segala keperluan keluarga kami.

Masatu tu abang aku bawa solat jumaat di masjid Kapitan Keling dan ketika khutbah puas aku perembang apa khatib cakap, teliti punya teliti tapi aku tak paham, cuma ayat-ayat Quran saja yang aku dengan. Rupanya khatib berkhutbah dalam bahasa Tamil, patutlah aku tak paham! Aku dapat tahu khutbah diadakan dalam bahasa Tamil dan bahasa Melayu berselang seli secara mingguan.

Kebetulan pada hari aku solat Jumaat itu abang akau ada tunjukkan pada aku Kasim Ahmad. Dia juga solat di situ pada hari tersebut. Aku biasa dengar nama Kassim Ahmad, seorang pemikir yang kontroversi di negara kita yang menolak Hadith. Antara hadith yang dipertikaikan olehnya adalah terlalu banyaknya hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah. Ia termasuklah hadith larangan berkata-kata ketika khatib membaca khutbah. Mungkin sebab itu Pak Kassim pergi dengar khutbah dalam bahasa Tamil, pada muka lansung tak paham.
 Masjid Kapitan keling ni unik sebab setiap waktu sebelum atau selepas zohor akan ada ramai orang India Muslim yang pergi tidur kat Masjid tersebut. Mungkin mereka amalkan sunnah tidur sebentar pada waktu itu. Sekarang ni Masjid itu ada letak karpet pada ruang solatnya. Tapi unik sikit sebab ada notis tertampal menyuruh orang memijak pada karpet dan sujud pada tempat kosong lantai mar-mar yang tak berkarpet. Biasanya kita akan letakkan kaki pada ruang tak ada karpet dan sujud pada ruang berkarpet, tapi tidak di Masjid Kapitan Keling ini.
 Masjid ini dibina oleh seorang saudagar India Muslim yang amat kaya pada zaman British. Kayanya Kapitan Keling pada masa itu sehingga Mat Salleh pun jadi kuli dia. Tentu banyak ganjarannya menyumbang pada pembinaan Masjid tersebut. Ada kubur di sebelah Masjid. Kubur lama mungkin bekas bersemadinya tuan atau pengasas masjid itu. Aku tak yanya pulak pada orang di situ.

Kedai berwarna biru kehijauan di atas unik membuatkan aku rakamkan gambarnya. Melihat pada warnanya biasanya mesti dipunyai oleh orang India. Tapi aku tak pasti samada India atau Cina taukehnya. Kemungkinan untuk dipunyai oleh Melayu aku rasa amat jauh sekali.
Ini gambar sebelah depan Masjid. Di sebelah kanan ada deretan kedai dan kedai sebelah Masjid itu sekarang terkenal dengan nasi beratur. Dia mula berniaga nasi kandar pada pukul 9 malam dan pada masa tu ramai yang akan beratur untuk makan nasi kandar panas-panas.

02 August 2012

Mohd Shubhi  /  2.8.12  /  , ,   /  No comments
 Kalau naik ke Cameron Highland ikut Tapah, kita akan lalu Lata Iskandar, sebuah taman Indah yang dihiasi air terjun tinggi dan mengalir air di sepanjang batu-batu di kawasan tersebut. Macam biasa kalau kanak-kanak tengok air terjun ni, kereta kan bergegar jika kita tak berhenti untuk membiarkan mereka terjun mandi. Aku singgah Lata Iskandar ni semasa turun dari Cameron Highland untuk balik ke Selangor.




Singgah sebentar untuk membiarkan anak-anak mandi manda sementara aku melilau sekitar kawasan tersebut yang dipenuhi orang ramai termasuklah pelancong dari luar negara. Ada sebuah kedai pelik yang menjual barang-barang pelik di sebelah jalan berhampiran Lata Iskandar tersebut.

Aku tak berani nak rakamkan gambar sebab tengok tuan punya kedai tu semacam saja. Dia nampaknya macam ada darah keturunan wali songgo. Nampak mistik sekali dan soalan yang dia akan tanya kita bila menghampiri kedainya adalah...'haaaa! nampak apa bang...boleh cerita kat saya....' aku terus jawab nampak macam-macam barang pelik...hehehe. Dia terus tak layan aku dan layan orang lain. Kalau korang nak beli sterika lama dan kayu-kayu sakti boleh pergi kat sana...





01 August 2012

Mohd Shubhi  /  1.8.12  /    /  8 comments
Minuman coca-cola tu asalnya adalah sejenis ubat batuk. Bila nak makan ubat tu kena bancuh bubuh dalam gelas dan minum. Oleh kerana rasanya sedap digabung pulak dengan idea perniagaan yang geneius akhirnya Coca-Cola jadi macam ini sekarang.

Siapa boleh fikirkan sebuah perniagaan yang hanya jual air minuman, satu jenis pulak tu dan dijual di seluruh dunia dan menjadi salah sebuah syarikat yang hebat di dunia. Pelik-pelik!, bayangkan air tebu Pak Mat terjual di seluruh dunia dan semua satu dunia kenal air tebu pak mat...

Dalam bebanyak negara didunia ini hanya dua negara sahaja yang tidak ada terjual minuman coca-cola ni. Negara itu adalah:

  1. Korea Utara
  2. Cuba
Kalau ada yang kaki minum air penyakit ni, sila bawa bekal untuk ke dua negara tersebut. Itupun harap-harap lepas masa pemeriksaan kat kastam.

Tahukah anda negara mana kat dunia ni rakyatnya paling kuat meneguk air hitam berkarbonat tu. Lihat senarai kat bawah:
  1. Mexico
  2. Amerika
  3. Sepanyol
  4. Jerman
Aku tak suka minum air hitam berkarbonat tu. Bila teguk rasa macam telan kaca masuk dalam kerengkung. Pedih dan aku sering terbayangkan kencing manis setiap kali minum air tu. Maka dengan itu aku telah memberhentikan penggunaannya secara peribadi sejak tahun 1993 sampailah sekarang. Sumber
Top

Contact Me

Name

Email *

Message *

Search